Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6213e54f-bbeb-4766-a96c-bbbfe111279c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Cadillac leleplezte a tisztán elektromos hajtású Escalade IQ nyújtott verzióját.","shortLead":"A Cadillac leleplezte a tisztán elektromos hajtású Escalade IQ nyújtott verzióját.","id":"20250305_tul-kicsi-volt-a-4-tonnas-cadillac-escalade-iql-villany-suv-most-nagyobb-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6213e54f-bbeb-4766-a96c-bbbfe111279c.jpg","index":0,"item":"c4ca115e-4f61-4287-8b78-10a673e22669","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_tul-kicsi-volt-a-4-tonnas-cadillac-escalade-iql-villany-suv-most-nagyobb-lett","timestamp":"2025. március. 05. 07:21","title":"Túl kicsi volt a 4 tonnás Cadillac villany SUV, most nagyobb lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dd00777-1eca-4d85-9ce9-e9b0607b9cb3","c_author":"Rácz Gergő","category":"kkv","description":"Gyatra időszakot él meg a biztosítási szektor. Sorakoznak a nehézségek, köztük eklatánsan, hogy a profitszint visszaesik. A Deloitte elemzésével ismerkedtünk, faggatva a cég szakértőit.","shortLead":"Gyatra időszakot él meg a biztosítási szektor. Sorakoznak a nehézségek, köztük eklatánsan, hogy a profitszint...","id":"20250306_deloitte-biztosito-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dd00777-1eca-4d85-9ce9-e9b0607b9cb3.jpg","index":0,"item":"4b5effc2-7eb4-4cf7-82bf-b952ab88014e","keywords":null,"link":"/kkv/20250306_deloitte-biztosito-felmeres","timestamp":"2025. március. 06. 06:47","title":"Túl sok a játékos a biztosítási piacon, kelleni fog a koncentráció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ead65a9-4101-4d55-a0fb-a33c9fb38fb5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén 761 ezer alkalmazottat foglalkoztatott az ágazat, egy évvel korábban pedig még mintegy 780 ezret. A leépítések az idén is folytatódnak.","shortLead":"Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése...","id":"20250306_20-ezer-autoipari-munkahely-szunt-meg-2024-Nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ead65a9-4101-4d55-a0fb-a33c9fb38fb5.jpg","index":0,"item":"dd2d3ff0-fc03-4d17-a5d1-3467eaaa4c12","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_20-ezer-autoipari-munkahely-szunt-meg-2024-Nemetorszag","timestamp":"2025. március. 06. 07:21","title":"Közel 20 ezer autóipari munkahely szűnt meg tavaly Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5426a862-0964-4386-9a47-5a4652e2773e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjra jelölt színész Andrzej Duda elnöktől kapta meg az állampolgárságot. ","shortLead":"Az Oscar-díjra jelölt színész Andrzej Duda elnöktől kapta meg az állampolgárságot. ","id":"20250305_jesse-eisenberg-rokonszenvedes-lengyel-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5426a862-0964-4386-9a47-5a4652e2773e.jpg","index":0,"item":"597bae4b-0c62-4da0-84b2-56c941baed5b","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_jesse-eisenberg-rokonszenvedes-lengyel-allampolgarsag","timestamp":"2025. március. 05. 14:51","title":"Lengyel állampolgár lett Jesse Eisenberg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82e504a7-0dd7-4c8f-8c34-3672d282f8d0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb ijesztő tény derült ki a lassan mindenütt jelenlévő műanyagokról, ezek közül is az egészen parányi mikro- és nanoműanyagokról. Beleszólnak abba, hogyan hasznosulnak a szervezetben az antibiotikumok.","shortLead":"Újabb ijesztő tény derült ki a lassan mindenütt jelenlévő műanyagokról, ezek közül is az egészen parányi mikro- és...","id":"20250306_nanomuanyagok-hatasa-antibiotikumok-felszivodasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82e504a7-0dd7-4c8f-8c34-3672d282f8d0.jpg","index":0,"item":"2f3c7fad-2e2a-4dba-8008-c1470ab1910e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250306_nanomuanyagok-hatasa-antibiotikumok-felszivodasa","timestamp":"2025. március. 06. 08:03","title":"Már csak ez hiányzott: ezért nem hatnak annyira újabban az antibiotikumok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ede79ee1-bed4-4f77-a51f-eb4d45b6cf2b","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Gálázott a Bayern München, az Inter idegenben verte a Feyenoordot.","shortLead":"Gálázott a Bayern München, az Inter idegenben verte a Feyenoordot.","id":"20250305_bajnokok-ligaja-nyolcaddonto-odavago-psg-liverpool-barcelona-benfica-bayern-munchen-bayer-leverkusen-feyenoord-inter-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ede79ee1-bed4-4f77-a51f-eb4d45b6cf2b.jpg","index":0,"item":"7077c567-8110-41db-b00f-a4db7fd91d75","keywords":null,"link":"/sport/20250305_bajnokok-ligaja-nyolcaddonto-odavago-psg-liverpool-barcelona-benfica-bayern-munchen-bayer-leverkusen-feyenoord-inter-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 23:01","title":"Lefocizta a Liverpoolt, mégis kikapott a PSG, emberhátrányban győzött a Barca","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a9f1223-0ffc-46fd-adec-2ca3c1c40f96","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A magyar és a külföldi autósok körében is az egyhetes pályamatrica a legnépszerűbb. Német és román autóra veszik a legtöbb matricát a külföldiek körében. A külföldi teherautók közül messze a románok mennek legtöbbet Magyarországon.","shortLead":"A magyar és a külföldi autósok körében is az egyhetes pályamatrica a legnépszerűbb. Német és román autóra veszik...","id":"20250305_autopalya-matrica-forgalom-utdij-kulfoldi-nusz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a9f1223-0ffc-46fd-adec-2ca3c1c40f96.jpg","index":0,"item":"0e31fe67-43ee-480f-81bc-bd3234f8ddf4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_autopalya-matrica-forgalom-utdij-kulfoldi-nusz-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 05:59","title":"Hiába nagyon drága, meglepően kelendő a napi autópálya-matrica","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"035463a1-d70f-4498-8dc0-7aa81da2d49c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ezt a négykarikás német kupét az elmúlt évtizedekben évente átlagosan alig több mint 100 kilométert használták.","shortLead":"Ezt a négykarikás német kupét az elmúlt évtizedekben évente átlagosan alig több mint 100 kilométert használták.","id":"20250305_idokapszula-szinte-ujkent-var-gazdara-ez-a-34-eves-audi-coupe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/035463a1-d70f-4498-8dc0-7aa81da2d49c.jpg","index":0,"item":"5f083ea5-9414-472c-944e-ea0705904319","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_idokapszula-szinte-ujkent-var-gazdara-ez-a-34-eves-audi-coupe","timestamp":"2025. március. 05. 06:41","title":"Időkapszula: szinte új autóként vár gazdára ez a 34 éves Audi Coupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Utcai és versenyautóként is eladó a ’80-as évek leggyorsabb francia minije
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A középmotoros, hátsókerék-hajtású Renault 5 Turbo még ma is igazi zsebrakétának számít, a belőle készült raliváltozat pedig a historic versenyek egyik ünnepelt sztárja.
A ’70-es évek végén egyre jobban szúrta a szemét a Renault vezetőségének, hogy nem tudják megszorongatni a raliversenyeken sikert sikerre halmozó Lancia Stratost, ezért úgy döntöttek, hogy új ellenfelet terveznek neki.
A választásuk a legnépszerűbb modelljükre, a Renault 5-re esett, amiből középmotoros, hátsókerék-hajtású raliautót faragtak Turbo néven. A homologizációs szabályok viszont utcai kivitelt is megköveteltek a versenyautókból, így a Renault 5 Turbóból 400 darab közúti használatra szánt példányt is legyártottak, amiket hamar elkapkodtak.
RM Sotheby's
Spéci karosszériával és beltérrel szerelt, kisszériás kivitel révén viszont meglehetősen drága volt a gyártása, azonban a franciák mindenképpen folytatni akarták, ezért a Turbo 2 néven bemutatott újabb kivitel már jóval több olyan alkatrésszel készült, amelyek az alapmodellből érkeztek, így jelentősen olcsóbb tudott lenni.
Szerencsére a középmotoros elrendezés és a hátsókerékhajtás változatlan maradt, ahogyan az egy tonna alatti tömeg is. Ehhez az 1,4 literes, négyhengeres benzinmotor 160 lóereje társult, ötfokozatú manuális váltóval párosítva, mindez 6,9 másodperces 0-100-as sprinttel és 200 kilométer/órás végsebességgel ruházta fel a szuperminit.
RM Sotheby's
A műszaki csemegék és a háttérsztori ismeretében érthető, hogy manapság kedvelt típus a gyűjtők körében a Turbo 1 és a 2, melyek közül utóbbiból árvereznek el februárban egy hibátlan állapotú példányt Párizsban. Az 1983-as gyártási év ellenére a futásteljesítménye el sem éri a 6000 kilométer, így szinte újnak számít, az egyetlen utólagos változtatás pedig a bőrülés, de ez annyira illik az összképbe, hogy talán nem is hátrány, hanem inkább előny.
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
Aki pedig nem csak az utcai, de a versenyváltozattal is kibővítené a gyűjteményét, az akár egy 1981-es gyári versenyautóra is licitálhat ugyanezen a párizsi aukción. A Group 4 és Group B homologizációs papírokkal is rendelkező példány egyike a 20 darab „Tour de Corse” versenyautónak.
A pályafutása meglehetősen kalandos, hiszen a gyári Renault csapat egyik autójaként az 1981-es Monte Carlo ralin csúnyán összetörték. Ezután a görögországi Renault importőr vezérigazgatója vette meg, aki felújítatta, majd megszerezte vele a 8. helyet a ’82-es Akropolisz ralin.
RM Sotheby's
A B-csoportos szabályváltozások miatt a görög tulajdonosa ezután a Renault Sport francia központjába küldte a kocsit felújíttani, ’83-ban pedig már rajhoz is állt vele, majd eladta egy görög versenyzőnek. Szerencsére az évtizedek során sikerült megőrizni a gyári állapotot, így ma bármelyik hivatalos veteránautós versenyen rajthoz lehet állni vele, a 220 lóerős motorjának köszönhetően pedig még versenyképes is.