Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"344a038a-7da4-435f-bb41-500dcfd75168","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"A magyar jégkorong-válogatott történelmet írt a dán–svéd közös rendezésű világbajnokságon, története során először maradt bent az elitben. A siker egyik fő letéteményesével, Bálizs Bencével beszélgettünk arról, milyen volt belülről a világbajnokság, miért keserédes számára ez a siker, és mi kell ahhoz, hogy tovább fejlődjön a magyar válogatott. Azt is elárulta, miért döntött úgy, hogy hazaigazol a Fradiba, annak ellenére is, hogy családjával már megtervezte a jövőt Norvégiában.","shortLead":"A magyar jégkorong-válogatott történelmet írt a dán–svéd közös rendezésű világbajnokságon, története során először...","id":"20250527_magyar-jegkorong-valogatott-balizs-bence-interju-a-csoportos-vilagbajnoksag-kapus-bennmaradas-tortenelmi-siker-ferencvaros-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/344a038a-7da4-435f-bb41-500dcfd75168.jpg","index":0,"item":"96083d20-80ac-48df-a5d9-738e4aea890f","keywords":null,"link":"/sport/20250527_magyar-jegkorong-valogatott-balizs-bence-interju-a-csoportos-vilagbajnoksag-kapus-bennmaradas-tortenelmi-siker-ferencvaros-ebx","timestamp":"2025. május. 27. 18:27","title":"Bálizs Bence: Nem szeretem a „magyar matekot”! A halálom, amikor mások eredményeiben reménykedünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b91a62a0-31fb-4d0c-940f-90a1c730a046","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Felmentik Farkas Sándort, utódjának kilétéről egyelőre nincsen információ. ","shortLead":"Felmentik Farkas Sándort, utódjának kilétéről egyelőre nincsen információ. ","id":"20250527_Veteran-politikus-tavozik-a-kormanybol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b91a62a0-31fb-4d0c-940f-90a1c730a046.jpg","index":0,"item":"7ccfdea9-bb1a-40e8-b86f-bacec199be58","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_Veteran-politikus-tavozik-a-kormanybol","timestamp":"2025. május. 27. 06:54","title":"Veterán politikus távozik a kormányból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"183a3518-3e94-4596-b003-17d5162c2f23","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kis áruházláncok boltbezárásokra készülnek, emiatt is el kellene engednie az árrésstopot a kormánynak.","shortLead":"Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kis áruházláncok boltbezárásokra készülnek, emiatt is el kellene engednie...","id":"20250528_oksz-kormany-arresstop-kivezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/183a3518-3e94-4596-b003-17d5162c2f23.jpg","index":0,"item":"5c51c898-0fe4-41fd-9b7c-c2ae175de1c8","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_oksz-kormany-arresstop-kivezetes","timestamp":"2025. május. 28. 19:24","title":"Kereskedelmi Szövetség: A kormány vezesse ki a legrövidebb időn belül az árrésstopot!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fb316b8-4b5c-49df-abb3-0cc984be5db9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem azért, mert a piros csíkos jobban gurul, és nem is azért, mert ezek leminősítettek lennének.","shortLead":"Nem azért, mert a piros csíkos jobban gurul, és nem is azért, mert ezek leminősítettek lennének.","id":"20250528_uj-autogumik-szines-csikok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fb316b8-4b5c-49df-abb3-0cc984be5db9.jpg","index":0,"item":"196823ba-b8d7-41a6-bfea-649f8ba7c61a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250528_uj-autogumik-szines-csikok","timestamp":"2025. május. 28. 09:50","title":"Ezért vannak színes csíkok az új autóabroncsokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint új és erős szankciókra van szükség. ","shortLead":"Az ukrán elnök szerint új és erős szankciókra van szükség. ","id":"20250527_Zelenszkij-Oroszorszag-megerdemli-hogy-teljes-koru-nyomast-gyakoroljanak-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d.jpg","index":0,"item":"c3045ebb-b3dd-4e6a-b760-f846a802f2f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250527_Zelenszkij-Oroszorszag-megerdemli-hogy-teljes-koru-nyomast-gyakoroljanak-ra","timestamp":"2025. május. 27. 05:45","title":"Zelenszkij: „Oroszország megérdemli, hogy teljes körű nyomást gyakoroljanak rá\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a","c_author":"Földes Márton","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök kezdi úgy gondolni, hogy Putyin nem is akar igazán békét, és kifejtette, hogy ez nem tetszik neki, mire a Kreml diszkréten kilátásba helyezte a harmadik világháborút. Közben Oroszország 50 ezer fős erőt vont össze a határ mentén az ukrán vádak szerint, és éjjel masszív dróntámadást indítottak egymás ellen a felek. Zelenszkij szerint Moszkva miatt nem haladnak a tárgyalások, ezért háromoldalú egyeztetést javasol.","shortLead":"Az amerikai elnök kezdi úgy gondolni, hogy Putyin nem is akar igazán békét, és kifejtette, hogy ez nem tetszik neki...","id":"20250528_Trump-beiktatasa-ota-nem-latott-csucspontra-jutott-az-ukrajnai-haboru-es-az-eszkalacio-veszelye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a.jpg","index":0,"item":"5d7a5e90-7bec-4323-acc7-c9f0e3939b54","keywords":null,"link":"/vilag/20250528_Trump-beiktatasa-ota-nem-latott-csucspontra-jutott-az-ukrajnai-haboru-es-az-eszkalacio-veszelye","timestamp":"2025. május. 28. 12:43","title":"Trump beiktatása óta nem látott csúcspontra jutott az ukrajnai háború és az eszkaláció veszélye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c50082a-d2e1-43de-b550-590fe54f3e94","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250528_Marabu-Feknyuz-Ukran-bekaemberek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c50082a-d2e1-43de-b550-590fe54f3e94.jpg","index":0,"item":"70ed57ce-46cb-4a8a-9e31-379ca6a1a0d9","keywords":null,"link":"/itthon/20250528_Marabu-Feknyuz-Ukran-bekaemberek","timestamp":"2025. május. 28. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Ukrán békaemberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A korrupciót mindenki látja, Orbán nem úgy néz ki, mint egy államférfi, aki egy napon emelt fővel lemondhat – írja Stefan Löwenstein a Frankfurter Allgemeine Zeitungban. A The Times szerzője azt kérdezi, miért tartott ilyen sokáig Trumpnak felismerni, hogy orosz kollégája idiótának nézi. Az amerikai Aranykupola rakétavédelmi rendszer tervét el kell felejteni – ajánlja a Washington Post elemzője. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A korrupciót mindenki látja, Orbán nem úgy néz ki, mint egy államférfi, aki egy napon emelt fővel lemondhat – írja...","id":"20250528_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"84da136c-231d-4f3f-9d31-6cbf7162723c","keywords":null,"link":"/360/20250528_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 28. 11:06","title":"FAZ-elemzés: Orbán úgy néz ki, mint aki azt gondolja, semmi áron nem engedheti meg magának, hogy lemondjon hivataláról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Utcai és versenyautóként is eladó a ’80-as évek leggyorsabb francia minije
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A középmotoros, hátsókerék-hajtású Renault 5 Turbo még ma is igazi zsebrakétának számít, a belőle készült raliváltozat pedig a historic versenyek egyik ünnepelt sztárja.
A ’70-es évek végén egyre jobban szúrta a szemét a Renault vezetőségének, hogy nem tudják megszorongatni a raliversenyeken sikert sikerre halmozó Lancia Stratost, ezért úgy döntöttek, hogy új ellenfelet terveznek neki.
A választásuk a legnépszerűbb modelljükre, a Renault 5-re esett, amiből középmotoros, hátsókerék-hajtású raliautót faragtak Turbo néven. A homologizációs szabályok viszont utcai kivitelt is megköveteltek a versenyautókból, így a Renault 5 Turbóból 400 darab közúti használatra szánt példányt is legyártottak, amiket hamar elkapkodtak.
RM Sotheby's
Spéci karosszériával és beltérrel szerelt, kisszériás kivitel révén viszont meglehetősen drága volt a gyártása, azonban a franciák mindenképpen folytatni akarták, ezért a Turbo 2 néven bemutatott újabb kivitel már jóval több olyan alkatrésszel készült, amelyek az alapmodellből érkeztek, így jelentősen olcsóbb tudott lenni.
Szerencsére a középmotoros elrendezés és a hátsókerékhajtás változatlan maradt, ahogyan az egy tonna alatti tömeg is. Ehhez az 1,4 literes, négyhengeres benzinmotor 160 lóereje társult, ötfokozatú manuális váltóval párosítva, mindez 6,9 másodperces 0-100-as sprinttel és 200 kilométer/órás végsebességgel ruházta fel a szuperminit.
RM Sotheby's
A műszaki csemegék és a háttérsztori ismeretében érthető, hogy manapság kedvelt típus a gyűjtők körében a Turbo 1 és a 2, melyek közül utóbbiból árvereznek el februárban egy hibátlan állapotú példányt Párizsban. Az 1983-as gyártási év ellenére a futásteljesítménye el sem éri a 6000 kilométer, így szinte újnak számít, az egyetlen utólagos változtatás pedig a bőrülés, de ez annyira illik az összképbe, hogy talán nem is hátrány, hanem inkább előny.
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
RM Sotheby's
Aki pedig nem csak az utcai, de a versenyváltozattal is kibővítené a gyűjteményét, az akár egy 1981-es gyári versenyautóra is licitálhat ugyanezen a párizsi aukción. A Group 4 és Group B homologizációs papírokkal is rendelkező példány egyike a 20 darab „Tour de Corse” versenyautónak.
A pályafutása meglehetősen kalandos, hiszen a gyári Renault csapat egyik autójaként az 1981-es Monte Carlo ralin csúnyán összetörték. Ezután a görögországi Renault importőr vezérigazgatója vette meg, aki felújítatta, majd megszerezte vele a 8. helyet a ’82-es Akropolisz ralin.
RM Sotheby's
A B-csoportos szabályváltozások miatt a görög tulajdonosa ezután a Renault Sport francia központjába küldte a kocsit felújíttani, ’83-ban pedig már rajhoz is állt vele, majd eladta egy görög versenyzőnek. Szerencsére az évtizedek során sikerült megőrizni a gyári állapotot, így ma bármelyik hivatalos veteránautós versenyen rajthoz lehet állni vele, a 220 lóerős motorjának köszönhetően pedig még versenyképes is.