Tetszett a cikk?

Megfiatalítja portfólióját BMW, amely rekordösszegű, 94,2 milliárd eurós forgalommal zárta a tavalyi évet. A MINI-ket és Rolls Royce-okat is gyártó német cég jövőre jön ki az X7-essel, és 2021-ben forgalomba állhatnak az első önvezető BMW-k is.

"Idén és jövőre több mint negyven új, illetve megfiatalított modellt kívánunk piacra dobni, ez a cég történelmének legjelentősebb modell offenzívája. A folyamat februárban kezdődött az új BMW 5-sel, s a cég elsősorban a felső kategóriás járművekre koncentrál, ennek része lesz a 7-es családhoz tartozó BMW X7-es gyártása is – jelentette be kedden Münchenben Harald Krüger, a BMW igazgatótanácsi elnöke.

A bajor motorgyár tavaly minden korábbi csúcsot megdöntve 94,2 milliárd eurós forgalmat ért el, az adózás előtti eredmény pedig 9,67 milliárd euró volt. A 4,8 százalékos növekedés annak ellenére történt, hogy az új 5-ös széria fejlesztése és bemutatása jelentős kiadásokkal járt.

A BMW tavaly 2,37 millió MINI-t, BMW-t és Rolls Royce-ot adott el, ez 5,3 százalékos növekedést jelent. Bár csoportszinten a BMW megőrizte vezető helyét a prémium márkák között, a Mercedes – amely a Smartokat is gyártja – több Mercedest adott el, mint a 101 éves müncheni cég BMW-ket: 2016-ban 2,08 millió Mercedes és pontosan kétmillió BMW talált gazdára. A Mercedes utoljára 2005-ben nyerte meg a belnémet versenyt, s Krüger hangsúlyozta, a BMW idén igyekszik visszaszerezni az elsőséget.

Az új "Ötös", ami a legfontosabb modell idén.
Németh András

A kétmillió eladott BMW harmadát tették ki az X-szériához tartozó kocsik, ez 22 százalékos növekedést jelent. MINI-ből 360 ezer fogyott, Rolls Royce-ból pedig 4000 talált gazdára. A 113 éves brit luxuskocsiknak ez volt történelmük második legjobb éve, hat százalékkal többet adtak el belőlük, mint 2015-ben. A BMW-csoport számára továbbra is Európa a fő piac – itt közel 1,1 millió autót adtak át – de gyorsan fejlődik az ázsiai piac, ahol tavaly 747 ezer kocsi fogyott, kilenc százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A BMW az elektromos járművekre is összpontosít. A villanyjárművek fejlesztése 2007-ben kezdődött, s 2017 közepén – kevesebb, mint négy évvel az első elektromos jármű, az i3-as bemutatása után – az i3-as mellett már nyolcféle plugin járművet forgalmaz a BMW, s idén kerül a vásárlókhoz a 200 ezredik elektromos autó. A BMW azt tervezi, hogy 2020-ra már az eladott autók mintegy ötödét teszik majd ki a "villanyautók". "A tisztán elektromos MINI és az X3-as piacra dobása a villamosítás második szakaszának a kezdetét jelenti" – hangsúlyozta Krüger, s hangsúlyozta, hogy a különféle meghajtású járművek rugalmasan szervezett gyártásával elkerülhetőek a felesleges beruházások.

Tart az önvezető járművek fejlesztése is, az ACES-program (Autonomous, Connected, Electrified, Shared/Services, azaz Autonóm, Összekapcsolt, Elektromos és Megosztott Járműhasználat) keretében 2021-ére kerülhetnek az utcára az első önvezető BMW-k. A technológia városi tesztjei az idén kezdődnek, úgy, hogy a járművekben folyamatosan lesznek vezetők is, akik baj esetén azonnal közbe avatkozhatnak. A piaci részedés növelése és az elektromos járművek fejlesztése jelentős költségekkel jár, a BMW tavaly 3,7 milliárd eurót fordított beruházásokra és 5,2 milliárdot kutatásra és fejlesztésre.

Az Isetta a háború utáni első siker.
Németh András

A beruházások egy része a Mexikóba tervezett új gyárra jut, amelynek építése annak ellenére nem áll le, hogy Donald Trump amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy komoly adóterheket vet ki a BMW-re, ha a 2019-re elkészülő mexikói üzemben készülő autókat az USA-ban is forgalmazzák majd.

Krüger, aki elkísérte Angela Merkel német kancellárt washingtoni látogatására, s személyesen is találkozott Trumppal, közölte: az amerikai elnöknek elmondta, az USA-ban lévő BMW-gyár az ország egyik legjelentősebb exportőre, s termékeinek hetven százalékát értékesíti az USA határain kívül. "A dél-karolinai Spartanburgban lévő gyárban kilencezer ember dolgozik, s állások tízezrei keletkeztek a közelben az üzemnek köszönhetően" – magyarázta Krüger arra utalva, hogy az USA-nak is érdeke, hogy jó legyen a BMW és Washington viszonya.

A németek annak ellenére kitartanak terveik mellett, hogy a Ford a napokban bejelentette: visszavonta mexikói gyárépítési terveit. "Nagyon köszönöm a Fordnak. Ez csak a kezdet, sok hasonló döntés várható" – írta Trump szokásos Twitter-üzenetei egyikében.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!