Németh András
Németh András

Megfiatalítja portfólióját BMW, amely rekordösszegű, 94,2 milliárd eurós forgalommal zárta a tavalyi évet. A MINI-ket és Rolls Royce-okat is gyártó német cég jövőre jön ki az X7-essel, és 2021-ben forgalomba állhatnak az első önvezető BMW-k is.

"Idén és jövőre több mint negyven új, illetve megfiatalított modellt kívánunk piacra dobni, ez a cég történelmének legjelentősebb modell offenzívája. A folyamat februárban kezdődött az új BMW 5-sel, s a cég elsősorban a felső kategóriás járművekre koncentrál, ennek része lesz a 7-es családhoz tartozó BMW X7-es gyártása is – jelentette be kedden Münchenben Harald Krüger, a BMW igazgatótanácsi elnöke.

A bajor motorgyár tavaly minden korábbi csúcsot megdöntve 94,2 milliárd eurós forgalmat ért el, az adózás előtti eredmény pedig 9,67 milliárd euró volt. A 4,8 százalékos növekedés annak ellenére történt, hogy az új 5-ös széria fejlesztése és bemutatása jelentős kiadásokkal járt.

A BMW tavaly 2,37 millió MINI-t, BMW-t és Rolls Royce-ot adott el, ez 5,3 százalékos növekedést jelent. Bár csoportszinten a BMW megőrizte vezető helyét a prémium márkák között, a Mercedes – amely a Smartokat is gyártja – több Mercedest adott el, mint a 101 éves müncheni cég BMW-ket: 2016-ban 2,08 millió Mercedes és pontosan kétmillió BMW talált gazdára. A Mercedes utoljára 2005-ben nyerte meg a belnémet versenyt, s Krüger hangsúlyozta, a BMW idén igyekszik visszaszerezni az elsőséget.

Az új "Ötös", ami a legfontosabb modell idén.
©

A kétmillió eladott BMW harmadát tették ki az X-szériához tartozó kocsik, ez 22 százalékos növekedést jelent. MINI-ből 360 ezer fogyott, Rolls Royce-ból pedig 4000 talált gazdára. A 113 éves brit luxuskocsiknak ez volt történelmük második legjobb éve, hat százalékkal többet adtak el belőlük, mint 2015-ben. A BMW-csoport számára továbbra is Európa a fő piac – itt közel 1,1 millió autót adtak át – de gyorsan fejlődik az ázsiai piac, ahol tavaly 747 ezer kocsi fogyott, kilenc százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A BMW az elektromos járművekre is összpontosít. A villanyjárművek fejlesztése 2007-ben kezdődött, s 2017 közepén – kevesebb, mint négy évvel az első elektromos jármű, az i3-as bemutatása után – az i3-as mellett már nyolcféle plugin járművet forgalmaz a BMW, s idén kerül a vásárlókhoz a 200 ezredik elektromos autó. A BMW azt tervezi, hogy 2020-ra már az eladott autók mintegy ötödét teszik majd ki a "villanyautók". "A tisztán elektromos MINI és az X3-as piacra dobása a villamosítás második szakaszának a kezdetét jelenti" – hangsúlyozta Krüger, s hangsúlyozta, hogy a különféle meghajtású járművek rugalmasan szervezett gyártásával elkerülhetőek a felesleges beruházások.

Tart az önvezető járművek fejlesztése is, az ACES-program (Autonomous, Connected, Electrified, Shared/Services, azaz Autonóm, Összekapcsolt, Elektromos és Megosztott Járműhasználat) keretében 2021-ére kerülhetnek az utcára az első önvezető BMW-k. A technológia városi tesztjei az idén kezdődnek, úgy, hogy a járművekben folyamatosan lesznek vezetők is, akik baj esetén azonnal közbe avatkozhatnak. A piaci részedés növelése és az elektromos járművek fejlesztése jelentős költségekkel jár, a BMW tavaly 3,7 milliárd eurót fordított beruházásokra és 5,2 milliárdot kutatásra és fejlesztésre.

Az Isetta a háború utáni első siker.
©

A beruházások egy része a Mexikóba tervezett új gyárra jut, amelynek építése annak ellenére nem áll le, hogy Donald Trump amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy komoly adóterheket vet ki a BMW-re, ha a 2019-re elkészülő mexikói üzemben készülő autókat az USA-ban is forgalmazzák majd.

Krüger, aki elkísérte Angela Merkel német kancellárt washingtoni látogatására, s személyesen is találkozott Trumppal, közölte: az amerikai elnöknek elmondta, az USA-ban lévő BMW-gyár az ország egyik legjelentősebb exportőre, s termékeinek hetven százalékát értékesíti az USA határain kívül. "A dél-karolinai Spartanburgban lévő gyárban kilencezer ember dolgozik, s állások tízezrei keletkeztek a közelben az üzemnek köszönhetően" – magyarázta Krüger arra utalva, hogy az USA-nak is érdeke, hogy jó legyen a BMW és Washington viszonya.

A németek annak ellenére kitartanak terveik mellett, hogy a Ford a napokban bejelentette: visszavonta mexikói gyárépítési terveit. "Nagyon köszönöm a Fordnak. Ez csak a kezdet, sok hasonló döntés várható" – írta Trump szokásos Twitter-üzenetei egyikében.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Olyan ígéretes A tanár második évada, mint egy oktatási reform

Olyan ígéretes A tanár második évada, mint egy oktatási reform

Le kellene már értékelni az iPhone-okat

Le kellene már értékelni az iPhone-okat

Közelebbi barátok szerint szívinfarktus okozhatta Andy Vajna halálát

Közelebbi barátok szerint szívinfarktus okozhatta Andy Vajna halálát

Gigászi bírságot kapott az EU-tól a MasterCard

Gigászi bírságot kapott az EU-tól a MasterCard

Megölt lengyel politikus: a helyszínt biztosító cég főnökét is letartóztatták

Megölt lengyel politikus: a helyszínt biztosító cég főnökét is letartóztatták

Elrabolták az Esterházy Alapítványok vezetőjének anyját Ausztriában

Elrabolták az Esterházy Alapítványok vezetőjének anyját Ausztriában