Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"276364ad-7461-491e-9006-b46821d7b4de","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"V8 helyett ugyan be kell érnünk 6 hengerrel, de az E-osztály puttonyos csúcsmodelljének Brabus verziója erőhiányban egyáltalán nem szenved.","shortLead":"V8 helyett ugyan be kell érnünk 6 hengerrel, de az E-osztály puttonyos csúcsmodelljének Brabus verziója erőhiányban...","id":"20250425_itt-a-legujabb-700-loeros-mercedes-amg-sportkombi-brabus-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/276364ad-7461-491e-9006-b46821d7b4de.jpg","index":0,"item":"5a518477-cc10-4031-96a6-96de37996b9a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_itt-a-legujabb-700-loeros-mercedes-amg-sportkombi-brabus-tuning","timestamp":"2025. április. 25. 06:41","title":"Itt a legújabb 700 lóerős Mercedes sportkombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy rövid, szűk réteget érintő tesztidőszakot követően megkezdi a hirdetések széleskörű bevezetését a Meta legújabb, Threads nevű közösségi oldalán is.","shortLead":"Egy rövid, szűk réteget érintő tesztidőszakot követően megkezdi a hirdetések széleskörű bevezetését a Meta legújabb...","id":"20250424_meta-threads-reklamok-megjelenese-adam-mosseri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e9b55dd-ea4c-4575-b016-7f01c4538a03.jpg","index":0,"item":"90ac3d12-81eb-4048-8df0-f4caf68adbb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_meta-threads-reklamok-megjelenese-adam-mosseri","timestamp":"2025. április. 24. 11:03","title":"Jönnek a reklámok a Threadsre – a Meta állítja, ezzel mindenki csak jól jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a18c3cc-d297-44fe-8960-50516b4d37fe","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság azt is kimondta, hogy a Sztárbox nem tekinthető sporttevékenységnek.","shortLead":"A bíróság azt is kimondta, hogy a Sztárbox nem tekinthető sporttevékenységnek.","id":"20250425_RTL-Mediatanacs-per-birosag-sztarbox-Fekete-Pako","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a18c3cc-d297-44fe-8960-50516b4d37fe.jpg","index":0,"item":"c81251fa-3a32-4419-aea3-78656c47c8e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_RTL-Mediatanacs-per-birosag-sztarbox-Fekete-Pako","timestamp":"2025. április. 25. 11:38","title":"„Téves képet közvetít a magyar állampolgárságról” – pert veszített az RTL a Médiatanáccsal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8dbd9a7-6c56-4479-9fbd-f98745404d76","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elindult az idei Ultrabalaton, amely miatt közel harmincezer emberre számítanak. ","shortLead":"Elindult az idei Ultrabalaton, amely miatt közel harmincezer emberre számítanak. ","id":"20250425_ultrabalaton-dugokra-es-lezarasokra-kell-szamitani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8dbd9a7-6c56-4479-9fbd-f98745404d76.jpg","index":0,"item":"b92e00ef-442d-4e5b-8671-50a44d8f1b90","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_ultrabalaton-dugokra-es-lezarasokra-kell-szamitani","timestamp":"2025. április. 25. 13:48","title":"Dugókra és lezárásokra kell számítani a hétvégén a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés – közölték a jelenséget megfigyelő tudósok.","shortLead":"A világ korallzátonyainak több mint négyötödét érintette a rekordmagas óceáni hőmérséklet okozta tömeges kifehéredés –...","id":"20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d2363f-8afa-4572-ba72-b5eb22318289.jpg","index":0,"item":"fcb7265d-2d89-41cd-a2b5-3f4bc19dba83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_korallzatonyok-feheredes-eghajlatvaltozas-homersekleti-anomaliak","timestamp":"2025. április. 23. 18:03","title":"Hatalmas a baj a korallzátonyoknál, már a 84 százalékuknál jelent meg a kifehéredés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"954a4f9f-6725-40c0-bb6b-e71375761869","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció művészete című film. A május elsejétől látható alkotás rendezőjével, Joachim Langgal a goebbelsi propaganda hatékonyságáról, a náci rezsimet kiszolgáló filmrendezőkről beszélgettünk.","shortLead":"Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció...","id":"20250424_hvg-joachim-lang-nemet-filmrendezo-joseph-goebbels-naci-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/954a4f9f-6725-40c0-bb6b-e71375761869.jpg","index":0,"item":"ce7114dc-83bb-40f2-9ac6-f73fb7c620da","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-joachim-lang-nemet-filmrendezo-joseph-goebbels-naci-propaganda","timestamp":"2025. április. 24. 17:30","title":"Goebbels tanult a reklámfogásokból, de propagandagépezetének kiépítéséhez kellett más is: a diktatúra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az infláció elindult lefelé, így már nincs szükség az árrésstopra az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint.","shortLead":"Az infláció elindult lefelé, így már nincs szükség az árrésstopra az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint.","id":"20250424_orszagos-kereskedelmi-szovetseg-arresstop-kivezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955.jpg","index":0,"item":"f457354b-f2a4-41cb-b30d-6df1e02a4922","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_orszagos-kereskedelmi-szovetseg-arresstop-kivezetes","timestamp":"2025. április. 24. 16:54","title":"Országos Kereskedelmi Szövetség: elérte a célját az árrésstop, ideje kivezetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"455ba2c1-5b65-4489-93ec-39160c6a53ec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nyolcadik generációs vadonatúj Lexus ES hibrid és elektromos hajtással készül.","shortLead":"A nyolcadik generációs vadonatúj Lexus ES hibrid és elektromos hajtással készül.","id":"20250424_szemrevalo-luxusszedan-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-uj-lexus-es","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/455ba2c1-5b65-4489-93ec-39160c6a53ec.jpg","index":0,"item":"ae517f1d-83c6-4bd6-9072-e56254dd499d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_szemrevalo-luxusszedan-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-uj-lexus-es","timestamp":"2025. április. 24. 11:49","title":"Szemrevaló luxusszedán a most először villanyautóként is elérhető új Lexus ES","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több dimenziós korszakváltással indul vasárnap az új szezon. Tényleg érdemes-e komoly változásokban reménykedni?
Számomra két fotó fejezi ki évek óta a Forma-1 lényegét. Egyik képkocka se túlságosan ismert, talán mert nem tegnap-tegnapelőtt készültek, talán mert olyasmi is dekódolható róluk, ami az utóbbi években nemigen volt az F1 organikus szövetébe szőve. Tehát nem hirdetik a historizmusba vagy a technológiai felsőbbrendűségbe vetett hitet, és még csak nem is a szériát évtizedek óta hájpoló számtalan fotósbravúr valamelyik darabjai.
Az egyiket a ’70-es évek egyik jóképű „majdnem világbajnok” versenyzőjéről, Carlos Reutemanról készítették - egy győzelmi serleg és egy feszes pólós szöszi társaságában. Az elkapott pillanat a végletekig kimerített (de máris jólfésült) hős győzelmi mámorán túl azt rögzítette, ahogy az amúgy nőfaló argentint (akinek a 146 futamon elért 12 győzelme se volt elég a bajnokká válásához, holott erre 4 alkalommal is volt megvolt az esélye) a vitrinben mutogatáson kívül semmire sem használható „ezüst vájling” megbabonázta. Annyira, hogy a baljáról - a nyakánál fogva marokra fogott pezsgősüveggel – az aurájába lépő szexbombáról se vett tudomást.
A másik kép pedig ez:
fotó: DPPI /Amber PR
Gilles Levent fotózta 1993-ban, az ausztráliai versenyhétvégén (ami akkor nem Melbourne-ben, hanem Adelaide-ben volt). Alesi és Prost viszonyának sajátos, ám mindenképpen spontán lenyomata ez. Nem a kukkolás teszi a pillanatot értékessé, hanem az a mélységesen őszinte „emberméretűség”, amitől nemcsak azt hiszem el, hogy a fotós nem beállította őket, hanem azt is, hogy tényleg rájuk nyitotta az ajtót. Meg azt is, hogy van, ami jobban működik, mint a Forma-1-et vizuálisan lepusztítani akaró – és ezzel végeredményben kiüresítő - marketing bullshit (ideértve Hamilton instagramos művilágát, de a Vettel-Räikkönen páros idióta vetélkedőkbe kényszerítését is)
A két fotó citálását az teszi időszerűvé, hogy végre reális esély mutatkozik arra, hogy a réges-rég zsákutcába fordult Forma-1 sportként, ne pedig még nagyobb cirkuszként legyen érdekes. Hogy visszatérjen arra az útra, ami naggyá, globálissá és minden más technikai sportnál gazdagabbá tette. Az e fordulatban reménykedésre a legkézenfekvőbb okot a Liberty Media hatalomátvétele szolgáltatja. Na nem önmagában az amerikaiak megjelenése, hanem Ecclestone (és sleppjének) kiebrudalása, illetve a sport szempontjából ennél is fontosabbnak tűnő módon Ross Brawn reaktivizálása az, ami fényt mutat az alagút végén.
Nem elvitatva Mr. E. érdemeit (már ami a versenyszéria naggyá tételét illeti), be kell látni, hogy nemcsak felette, hanem a versenypályák féktelen kizsákmányolását célkeresztben tartó, a digitalizációnak alig-alig teret engedő, az eurómilliárdokban számolt éves bevételeken 40-50 százalékot kaszáló hozzáállás felett is eljárt az idő. A Liberty Media betoppanása persze ezzel együtt rejt magában sok-sok kockázatot, és Chase Careynek is jó néhányszor bizonyítania kell, hogy jobb gazda Ecclestone-nál, és nem csupán a showra és a még nagyobb pénzesőt kereső ötletekre vevő. Jó jelnek tűnik azonban, hogy már nincs sem technikai, sem jogdíj akadálya annak, hogy (ha nem is nálunk, de) a Skynál 4K-s minőségű, egyszerre akár több kameraállást kiválasztva, és menet közben tetszés szerint variálva nézhető futamokat kínáljanak a nézőknek.
Ami a valaha atomfizikusnak készült Brawn újbóli munkába állását illeti: ilyen gyors eredmény ugyan nem várható, de azt elvárják tőle, hogy belátható időn belül a Forma-1 drasztikus átszabási tervével álljon elő. A fejszámolóművész Brawn az ezredfordulón a Ferrarival (meg persze Jean Todt keze alatt, illetve Michael Schumacher hathatós közreműködésével) építette fel a stratégiai zsenialitásáról szóló, egyébként hellyel-közel igaz mítoszt. Amit tovább polírozott 2009-ben, amikor a Hondát Brawn GP-re átfestve 1 fontból 100 milliót csinált, és újoncként bezsebelte mindkét vb-címet. Hogy aztán 2013-ban úgy vonuljon nyugdíjba, pecázni a Mercedes gyári alakulatának éléről, hogy mindezt (és Scumacher mítoszát) is alaposan visszabontsa. De koncepcióban, a nagy kép egészét látva Brawnnál jobban talán a csodatervező Adrian Newey sem tudja, hol és hogyan kell(ene)-lehet(ne) belenyúlni a versengés javára a túlbonyolított szabályoktól, kötöttségektől és mesterséges ízfokozóktól bekábult Forma-1-be.
Nagy kérdés, hogy ha a Ferrari tényleg olyan jó, mint mutatta, az ő barátságuk kibírja-e a rivalizálást
fotó: DPPI/Amber PR
Ez azonban így is csak a keret, ahogyan e ketrec rácsainak tűnik a műszaki paraméterváltozási csomag (a szélesebb gumikkal és az alacsonyabb hátsó szárnyakkal, bajuszokkal, első, alsó és oldalsó légterelőkkel), és még az is, hogy a tavalyi felfüggesztési és abroncsmelegítési trükkök kizárása tényleg elég lehetőséget biztosít-e (vagy sem) a Mercedes korszak lezárására. És még a Ferrari teszteken mutatott, higgadt erődemonstrációját se értékelném túl (elvégre volt már ilyen, tavaly is, láttuk, mi lett belőle). A 2017-es szezon majdani végeredményétől lényegében függetlenül előállt ugyanis az a helyzet, amire talán, ha 25 éve volt legutóbb példa. Az, hogy a Forma-1 ismét férfias, nem pedig fiús sportként mutatkozhat.
A szériába nevezett pilóták közt többségében 30 körüli, érett férfiakat találunk - Verstappent nem számítva, akinek kétségbevonhatatlan tehetsége és többszörösen tenyérbe mászó egója úgyis felülírja valódi életkorát. A vasárnaptól november 26-ig átlag kéthetente rajtrácsra gurulók közt így nem a fizetős pilóták legitimitása fűti a hírgenerátorokat (lásd: a valóban debütáló Strollról szinte nem is hallani), hanem az évek óta a Forma1-ben érő veteránokról szólók. Az új korszakát kezdő Hülkenberget, a bugyirózsaszínbe öltöztetett Perezt, az egyelőre a poszt-Rosberget vízionáló kedélyeket hűtő Bottast és a „nyugger” Massát egyetlen rajongónak sem kell bemutatni. Ilyen „kegyelmi állapot”, amikor valóban lehet a sportteljesítményekre erősebb fókuszt húzni, legutóbb talán a Mansell, Piquet, Patrese, Prost és Senna által közösen futott néhány szezonban, ha előfordult.
fotó: DPPI/Amber PR
Talán a véletlen hozta így, talán csak menet közben nem tűnt fel, hogy anno ehhez Häkkinen túl hamar, Schumacher pedig (másodszor legalábbis biztosan) túl későn vonult vissza, ráadásul a dominanciájuk mások csillogási vágyát rendre elhalványította (erről Barrichello, Irvine vagy a ma médiamunkásként kompenzáló Coulthard sokat mesélhetne). Aztán pedig Alonso, Hamilton, Räikkönen és Vettel érkezett meg ehhez túl fiatalon (és lettek megérdemelten extraklasszisok). Most, amikor minden jel arra mutat, hogy a finnek is rákvörös fejjel, fizikailag is megszenvedve tudják majd teljesíteni a 300+ kilométeres versenytávokat, mindezekből adódóan csupa olyan pilótára nehezül a nyomás, akiket (az elmúlt bő egy évtizede látottaktól eltérően) nem apuci vigyázó szemei követnek majd a boxutca árnyékából.
Ez az apa-fia dolog – amellett, hogy az emocionális húrok pengetése rendre jó üzletnek is bizonyul – valójában súlytalanítja az eredményeket. Félre ne értsék: Button papáját bírtam. Azt, ahogy megjelent a rózsaszínű ingében, de mindig volt valami saját magáról szóló része is a felbukkanásának (elvégre híres, ha nem is f1-ess szintű autóversenyző volt Nagy Britanniában). De az, hogy a Massa-apukától az öregedésen és puklisodáson túl csak az aggódó tekintetre futotta, volt, hogy a fia teljesítményét is idézőjelbe tette. A Hamilton-papánál pedig csak Jos Verstappen jelenléte volt zavaróbb – szerencsére mindkettőjükkel beláttatták, hogy nem szerves vagy kötelező elemei a versenynek.
fotó: DPPI/Amber PR
Férfias, izzadságszagú, agresszív, de egyenes versenyekben reménykedem. Olyasmiben bízom nézőként, mint amit a férfi teniszben látni manapság – zömmel Federernek köszönhetően. Olyan másfél-két órákban, ahol a néző nem belealszik a rajt utáni unalomba. Ahol felülíródik jó néhányszor „az öreg levezetni, kegyelemből maradt itt” közkeletű vélekedés, és Massa, de még talán (valamilyen McLaren-csoda folytán) Alonso is villant majd valamit. Az autósportnak az volna jó, ha nem folytatódna a Mercedes hegemóniája, hanem legyőzné őket valaki. Nekem meg az, ha a vélhetően utolsó f1-es szezonjába kezdő Räikkönen másodszor is feltenné arra az „i”-re azt a pontot.