Az autógyártók most már mindent bevetnek, a PET-palackoktól a csalánig

A jelenleg zajló autóipari forradalom nemcsak a meghajtást érinti, hanem az anyagfelhasználást is. Az elmúlt években szinte minden anyaggal kísérleteztek már a fejlesztők, amelyekkel az iparág környezetre rótt terhelését tudják csökkenteni.

  • hvg.hu hvg.hu
Az autógyártók most már mindent bevetnek, a PET-palackoktól a csalánig

Az elmúlt több mint száz évben, vagyis az első autók megjelenése óta rengeteget változott az iparág. Kényelmesebb, erősebb autók készültek, amikbe jóval biztonságosabb beleülni, mint akár csak a 10-20 évvel ezelőtti modellekbe. A járművek ma már komoly számítógépes vezérlést kapnak, amely minden szempontból a benne utazók kényelmét és biztonságát szolgálja.

De még ezeket a változásokat egybe véve is axióma, hogy az autógyártás történetének legnagyobb forradalmának lehetünk szemtanúi. Az elektromos autók épp most verik a szöget a belső égésű motor koporsójába, és csak idő kérdése, mikor készül el olyan akkumulátorcsomag, amely után a rövid hatótávolságot már hírből sem fogjuk ismerni.

A járműipar azonban nemcsak az elektromos meghajtással akar környezetkímélőbb autókat előállítani. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a fejlesztéseknél az újrahasznosított és "zöld" anyagok, amelyeknek köszönhetően a Föld jóval kevesebb erőforrásába kerülne egy-egy autót, vagy épp az ahhoz tartozó valamilyen alkatrészt előállítani.

Abroncs pitypangból

Az egyik legutóbb bejelentett fejlesztést a holland Apollo Vredestein nevű cég fejlesztette, amely nem elsősorban az autóipar számára, de az arra is kiható találmányt mutatott be. A cég a gyermekláncfű egy Kazahsztánban őshonos fajtájából, az úgynevezett gumipitypangból nyert természetes gumiból készített kerékpárabroncsot.

Vredestein

Fortezza Flower Power névre keresztelt gumi a benne lévő természetes gyanta magas arányának köszönhetően jobb tapadást biztosít a hagyományos abroncsoknál, nem mellesleg pedig a természetes összetevőinek köszönhetően jóval környezetkímlőbb is lehet, mint a hagyományos társai. Korábban egyébként a Bridgestone és a Continental is kísérletezett már hasonló technológiával.

Fűből autó

Ha már a növényeknél tartunk, nem mehetünk el szó nélkül az amerikai Bruce Dietzen fejlesztése mellett sem, aki egy Mazda MX-5 vázát használta fel arra, hogy kendert tartalmazó karosszériát építsen köré. A fejlesztő szerint a kendert szövetté szőve és műgyantával ragasztva tízszer erősebb és rugalmasabb anyagot alkot, mint a normál karosszériaötvözetek. A kocsik súlya ráadásul emiatt csökken, ami egyúttal a fogyasztás csökkenését is jelenti.

Műanyag, textil

A világon az egyik legnagyobb problémát a műanyag hulladék tárolása jelenti. Az újrahasznosításuk emiatt rendkívül fontos lenne, amiben az autóiparnak is nagy szerep jut. Ennek köszönhetően az elhasznált PET-palackok új formát öltve a járművek különböző részeibe épülnek be. Találkozhatunk velük az autók üléseiben, a légterelőknél, a lökhárítóknál vagy épp a műszerfalban.

Nissan

De nemcsak a PET-palackokat lehet újra feldolgozni az autógyártásban. A használt textilek például az utastér kárpitjaként köszönnek vissza.

A szójától a csalánig

A járművek fejlesztésével kapcsolatban ma már nehezen lehetne olyan természetes alapanyagot mondani, amihez még nem nyúltak a cégek. A Ford például néhány évvel ezelőtt jelentette be, hogy szója felhasználásával készített fejtámlákkal kísérletezik, ami szintén csökkentené az autógyártás környezeti terhelését.

Nemrégiben a holland dizájner Ritsert Mans, és a szintén holland tudós Peter Mooij fából készített motorkerékpárt. Ez önmagában még nem újdonság, hiszen az elmúlt években számos faautó jelent meg a nagyközönség előtt, a két szakember azonban algaolajból készített bio-üzemanyagot a jármű számára.

És hogy haza is beszéljünk egy kicsit: néhány évvel ezelőtt Magyarországon, egész pontosan a békési Vésztőn egy olyan "csalánfarmot" alakítottak ki, amit a Mercedes és az Audi hasznosított. A csalánt a belső kárpit merevítő és hangcsillapító elemeihez termeltették meg.