Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3728e047-81a1-4285-94da-bb8c916a0195","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bálint Istvánné a közösségi médiában kéri a lakosságot, ne önbíráskodjanak, bízzanak a hivatalos szervekben.","shortLead":"Bálint Istvánné a közösségi médiában kéri a lakosságot, ne önbíráskodjanak, bízzanak a hivatalos szervekben.","id":"20250218_Bicske-kozbiztonsag-onbiraskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3728e047-81a1-4285-94da-bb8c916a0195.jpg","index":0,"item":"54e2cc25-dc03-43d3-aad8-e455c941e9ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Bicske-kozbiztonsag-onbiraskodas","timestamp":"2025. február. 18. 07:58","title":"Aggódik Bicske közbiztonságáért a polgármester, de nem mondja el, mi jelenti a veszélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d95dabe2-6ecb-4322-a209-569ccf92f327","c_author":"Szabó Yvette","category":"kkv","description":"Egy tízmilliárdos árbevételű építőipari vállalatot vásárol fel a Duna Aszfalt, amelynek tulajdonosa luxusjachtjairól és repülőgépeiről lett híres.","shortLead":"Egy tízmilliárdos árbevételű építőipari vállalatot vásárol fel a Duna Aszfalt, amelynek tulajdonosa luxusjachtjairól és...","id":"20250218_Tovabb-terjeszkedik-Romaniaban-Szijj-Laszlo-fele-Duna-Aszfalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d95dabe2-6ecb-4322-a209-569ccf92f327.jpg","index":0,"item":"11149436-75bb-41d8-ab2d-f7ac79f2bc28","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_Tovabb-terjeszkedik-Romaniaban-Szijj-Laszlo-fele-Duna-Aszfalt","timestamp":"2025. február. 18. 15:53","title":"Tovább terjeszkedik Romániában a Szíjj László-féle Duna Aszfalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ef07720-b908-4a18-aad9-c2e68db5c336","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A csúcstartó rendszám még ennek is közel a duplájába került Hongkongban.","shortLead":"A csúcstartó rendszám még ennek is közel a duplájába került Hongkongban.","id":"20250217_Kozel-700-millio-forintert-adtak-el-egy-rendszamtablat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ef07720-b908-4a18-aad9-c2e68db5c336.jpg","index":0,"item":"1d5d9ac7-2108-49ba-baa5-94d9a75204b9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Kozel-700-millio-forintert-adtak-el-egy-rendszamtablat","timestamp":"2025. február. 17. 20:20","title":"700 millió forintért adtak el egy rendszámtáblát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az utasok között 22 kanadai állampolgár volt, a balesetben senki nem halt meg, de többen kórházba kerültek.","shortLead":"Az utasok között 22 kanadai állampolgár volt, a balesetben senki nem halt meg, de többen kórházba kerültek.","id":"20250218_Senki-sincs-valsagos-allapotban-a-torontoi-repuloteren-balesetet-szenvedett-gep-utasai-kozul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569.jpg","index":0,"item":"560d45bc-1709-4537-b7df-2ce637d47664","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Senki-sincs-valsagos-allapotban-a-torontoi-repuloteren-balesetet-szenvedett-gep-utasai-kozul","timestamp":"2025. február. 18. 05:43","title":"Senki sincs válságos állapotban a torontói repülőtéren balesetet szenvedett gép utasai közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a92eb49-6149-48a5-849a-bfe20d11fe05","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Korcsolyapályára emlékeztető pálya várta hétfő este az NB II. rangadóján a Kazincbarcikát és a Vasast, a mostoha körülmények között gól nélküli döntetlen született, de a vendégedző Pintér Attila szerint nem is lett volna szabad megrendezni a meccset. Összegyűjtöttünk néhány emlékezetes esetet a múltból, amikor nem a játékosok, hanem az időjárás volt az úr a pályán.","shortLead":"Korcsolyapályára emlékeztető pálya várta hétfő este az NB II. rangadóján a Kazincbarcikát és a Vasast, a mostoha...","id":"20250218_foci-sar-dagonya-vasas-fradi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a92eb49-6149-48a5-849a-bfe20d11fe05.jpg","index":0,"item":"0def49ad-9414-4045-8857-19b4c018b01d","keywords":null,"link":"/sport/20250218_foci-sar-dagonya-vasas-fradi","timestamp":"2025. február. 18. 14:26","title":"Ha a Fradival történne hasonló, két hétig cikkezne róla az Origo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4f77b9-7050-40c8-a092-2339066a890b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Okosabbá válhat a Google mesterséges intelligencia alkalmazása. A keresőóriás ugyanis bejelentette, hogy a Gemini mostantól kezdve emlékezni fog a korábbi csevegésekre, és ezeknek megfelelően alakíthatja majd ki aktuális válaszait.","shortLead":"Okosabbá válhat a Google mesterséges intelligencia alkalmazása. A keresőóriás ugyanis bejelentette, hogy a Gemini...","id":"20250218_google-gemini-mesterseges-intelligencia-chatbot-memoria-emlekezo-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4f77b9-7050-40c8-a092-2339066a890b.jpg","index":0,"item":"52835c97-ce8c-461b-a3f1-5c5f4bbfb639","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_google-gemini-mesterseges-intelligencia-chatbot-memoria-emlekezo-funkcio","timestamp":"2025. február. 18. 14:03","title":"Emlékezni fog a Google Geminije","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","shortLead":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","id":"20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8.jpg","index":0,"item":"cd4d7b08-1864-4901-ab79-b167c8ab3715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"A Toyota nem adja fel, gőzerővel fejleszti a hidrogénautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c4673e8-d7ea-42a2-9a66-b6c93c72beeb","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Az Orbán-kormányt érő nemzetközi kritikák erőszakosabbak, mint bármelyik magyar kormányzati kampány, az MCC-ben pedig magas szintű a véleménynyilvánítás szabadsága – vallja Rodrigo Ballester, a közpénzzel és részvénycsomagokkal kistafírozott kormányközeli think tank tanára, aki 15 év uniós munka után váltott magyarországi karrierre. Az öt nyelven beszélő szakember magyarul még nem tud, az Orbán-kormány miniszteri biztosaként a kutatás és a felsőoktatás „nemzetköziesítéséért” felel. Mi volt a legnagyobb kultúrsokk, ami itt érte? Miért ezek „élete legjobb évei”? HVG-portré.","shortLead":"Az Orbán-kormányt érő nemzetközi kritikák erőszakosabbak, mint bármelyik magyar kormányzati kampány, az MCC-ben pedig...","id":"20250217_Rodrigo-Ballester-miniszteri-biztos-portre-wokebuster-mcc-europai-unio-woke-erasmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c4673e8-d7ea-42a2-9a66-b6c93c72beeb.jpg","index":0,"item":"ae726013-dca6-4824-b928-33f259d8220a","keywords":null,"link":"/360/20250217_Rodrigo-Ballester-miniszteri-biztos-portre-wokebuster-mcc-europai-unio-woke-erasmus","timestamp":"2025. február. 17. 14:52","title":"Rodrigo Ballester, az MCC tanára, „wokebuster”: Mint volt uniós tisztviselő szégyellem magam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az autógyártók most már mindent bevetnek, a PET-palackoktól a csalánig
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A jelenleg zajló autóipari forradalom nemcsak a meghajtást érinti, hanem az anyagfelhasználást is. Az elmúlt években szinte minden anyaggal kísérleteztek már a fejlesztők, amelyekkel az iparág környezetre rótt terhelését tudják csökkenteni.
Az elmúlt több mint száz évben, vagyis az első autók megjelenése óta rengeteget változott az iparág. Kényelmesebb, erősebb autók készültek, amikbe jóval biztonságosabb beleülni, mint akár csak a 10-20 évvel ezelőtti modellekbe. A járművek ma már komoly számítógépes vezérlést kapnak, amely minden szempontból a benne utazók kényelmét és biztonságát szolgálja.
De még ezeket a változásokat egybe véve is axióma, hogy az autógyártás történetének legnagyobb forradalmának lehetünk szemtanúi. Az elektromos autók épp most verik a szöget a belső égésű motor koporsójába, és csak idő kérdése, mikor készül el olyan akkumulátorcsomag, amely után a rövid hatótávolságot már hírből sem fogjuk ismerni.
A járműipar azonban nemcsak az elektromos meghajtással akar környezetkímélőbb autókat előállítani. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a fejlesztéseknél az újrahasznosított és "zöld" anyagok, amelyeknek köszönhetően a Föld jóval kevesebb erőforrásába kerülne egy-egy autót, vagy épp az ahhoz tartozó valamilyen alkatrészt előállítani.
Abroncs pitypangból
Az egyik legutóbb bejelentett fejlesztést a holland Apollo Vredestein nevű cég fejlesztette, amely nem elsősorban az autóipar számára, de az arra is kiható találmányt mutatott be. A cég a gyermekláncfű egy Kazahsztánban őshonos fajtájából, az úgynevezett gumipitypangból nyert természetes gumiból készített kerékpárabroncsot.
Vredestein
Fortezza Flower Power névre keresztelt gumi a benne lévő természetes gyanta magas arányának köszönhetően jobb tapadást biztosít a hagyományos abroncsoknál, nem mellesleg pedig a természetes összetevőinek köszönhetően jóval környezetkímlőbb is lehet, mint a hagyományos társai. Korábban egyébként a Bridgestone és a Continental is kísérletezett már hasonló technológiával.
Fűből autó
Ha már a növényeknél tartunk, nem mehetünk el szó nélkül az amerikai Bruce Dietzen fejlesztése mellett sem, aki egy Mazda MX-5 vázát használta fel arra, hogy kendert tartalmazó karosszériát építsen köré. A fejlesztő szerint a kendert szövetté szőve és műgyantával ragasztva tízszer erősebb és rugalmasabb anyagot alkot, mint a normál karosszériaötvözetek. A kocsik súlya ráadásul emiatt csökken, ami egyúttal a fogyasztás csökkenését is jelenti.
Műanyag, textil
A világon az egyik legnagyobb problémát a műanyag hulladék tárolása jelenti. Az újrahasznosításuk emiatt rendkívül fontos lenne, amiben az autóiparnak is nagy szerep jut. Ennek köszönhetően az elhasznált PET-palackok új formát öltve a járművek különböző részeibe épülnek be. Találkozhatunk velük az autók üléseiben, a légterelőknél, a lökhárítóknál vagy épp a műszerfalban.
Nissan
De nemcsak a PET-palackokat lehet újra feldolgozni az autógyártásban. A használt textilek például az utastér kárpitjaként köszönnek vissza.
A szójától a csalánig
A járművek fejlesztésével kapcsolatban ma már nehezen lehetne olyan természetes alapanyagot mondani, amihez még nem nyúltak a cégek. A Ford például néhány évvel ezelőtt jelentette be, hogy szója felhasználásával készített fejtámlákkal kísérletezik, ami szintén csökkentené az autógyártás környezeti terhelését.
Nemrégiben a holland dizájner Ritsert Mans, és a szintén holland tudós Peter Mooij fából készített motorkerékpárt. Ez önmagában még nem újdonság, hiszen az elmúlt években számos faautó jelent meg a nagyközönség előtt, a két szakember azonban algaolajból készített bio-üzemanyagot a jármű számára.
És hogy haza is beszéljünk egy kicsit: néhány évvel ezelőtt Magyarországon, egész pontosan a békési Vésztőn egy olyan "csalánfarmot" alakítottak ki, amit a Mercedes és az Audi hasznosított. A csalánt a belső kárpit merevítő és hangcsillapító elemeihez termeltették meg.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.