szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Láthatóan nagy tervek vannak a magyar buszgyártást egyenesbe hozni, amelybe már beszállt a Mol is. Lassan minden adott ahhoz, hogy magyar gyártmányú buszokat lássunk az utakon.

Több száz fős rendezvényen, gálaműsorral mutatták be a magyar buszgyártás legújabb reménységét, a Mercedes-Benz REFORM 501 LE nevű, részben magyar fejlesztésű, elővárosi autóbuszt.

D.P.

A bemutató apropója ugyan az újdonsült helyközi busz volt, amelyből ez az egy példány létezik egyelőre, de a meghívottak alapján tudni lehetett, hogy más, nagy bejelentések lesznek. Itt volt Debrecen polgármestere, a gyártó Inter Traction Electrics (ITK) Holding Zrt. vezerére, a magyar Mercedes-Benz vezérigazgatója, valamint az innovációs és technológiai miniszter is.

D.P.
D.P.

A nagy beruházási bejelentések egyik fele azt volt, hogy egy 200 000 négyzetméteres ingatlan megvásárlása történik a debreceni déli ipari parkban, amelyben a termelés folyik majd. Szintén hírértékű még most is, hogy ennek a buszgyártó cégnek a Mol a 60 százalékos, többségi tulajdonosa, amely mostantól a közösségi buszközlekedésben is jelen lesz, mint piaci szereplő.

A Mercedes – pontosabban a Daimler részéről pedig annak van hírértéke, hogy a jövőben ugyanitt, a debreceni cégnél, a Mercedes legismertebb furgonjához, a Mercedes Sprinterhez csinálnak egyedi karosszériákat megrendelésre, amely szintén egyre jobban prosperáló piac. A Sprinterből egyébként jelenleg is 1700 féle verzió létezik: a mentőautótól, a gyrosos kocsiig, de számtalan más formájú és célú minibusz kialakítására is engedélyt kaphat hamarosa a magyar cég, mint hivatalos partner, ami németeket ismerve nem kis szó.

A bemutató főszereplője most, a tavaly bemutatott Mercedes-Benz Reform 500 LE városi busz után, a fél méterrel nagyobb, kétajtós testvére az 501 LE modell volt, amely összesen 85 utast szállíthat egyszerre, 40 állót és 45-öt ülve. A busz, a rokonához hasonlóan tényleg nívósan néz ki. Elől a Mercedes-csillag, hátul a magyarok jelvénye. A 12 és fél méteres, 2 ajtós, alacsonypadló-belépésű elővárosi busz, a legújabb környezetvédelmi és emissziós normákat is teljesíti. Az autóbuszt egy 260 kW maximális teljesítményű EURO6-os dízelmotor hajtja, ami egy 6+1 fokozatú automataváltóhoz csatlakozik.

hvg.hu
D.P.

A járműveket a Mercedes úgynevezett járóképes – azaz motorral, sebességváltóval, kormány- és futóművel felszerelt – alvázára építik. Az ITK Csoport adja a felépítményt és a távoli elérést jelentő fedélzeti diagnosztikai és kontrolleszközöket. A mai bemutatón a sorozatgyártás időpontjáról még nem közöltek semmit, jelenleg vélhetően a típus engedélyeztetése sem zajlott még le.

D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
D.P.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!