Tetszett a cikk?

Magyar mérnökök olyan megoldást fejlesztettek ki, aminek segítségével az önvezető autók önállóan megtalálják helyüket a parkolókban. A még kísérleti fázisban lévő rendszer időt és helyet spórol meg. A fejlesztés világelsőnek számít, ám az önvezetés látványos térnyerése még várat magára.

Mint egy álomban: a sofőr a parkoló sorompójánál kiszáll az autóból, majd amikor végzett teendőivel, megnyom egy gombot, s amire visszasétál a parkolóház bejáratához, a kocsija már ott várja őt. Az álom megvalósulóban van: a rendszer működését a Vodafone budapesti székházának mélygarázsában mutatták be az AImotive, a Here és a Vodafone képviselői. A “kísérleti nyúl” ezúttal egy hibrid Ford volt, a jármű egyből megtalálta az üres helyet, s a kocsiban ülők beavatkozása nélkül gond nélkül be is állt a vonalak közé.

A rendszer úgy működik, hogy a parkolóházhoz érkező jármű letölti az épület alaprajzát, majd a parkolóhelyekről érkező jelek alapján érzékeli, hol vannak üres helyek.

A skálázható ADAS rendszert (Advanced Driver Assistance System – vezetéstámogató rendszer) a három cég különböző szakterületen dolgozó munkatársai közösen alakították ki, az AImotive adta az önvezetéshez szükséges technológiát és szoftvereket, a német autóipari óriások tulajdonában lévő Here a térképet, a Vodafone pedig a kommunikációt lehetővé tévő komponenseket, egyebek mellett azokat az eszközöket, amelyek a dolgok internetét (IoT) használva jelzik, melyek a foglalt, illetve a szabad beállóhelyek. De a Vodafone adja a hálózatot is, amelyen letölthetőek a valós időben frissülő térképek. “Egy ilyen automata parkolósofőrrel a vezetőknek nem kell üres parkolóhelyek keresésére pazarolni az idejüket. Ráadásul a rendkívül pontos rendszernek köszönhetően sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több jármű férhet el ugyanabban a mélygarázsban. Az automata parkolásra skálázható és megfizethető megoldást találni rendkívül fontos lépés az önvezetés irányába” – mondta Jánky Szabolcs, az AImotive üzleti stratégiáért felelős vezetője.

“Számtalan előnye lehet a vezetéknélküli kommunikációnak az autóiparban, és a vezetésautomatizálás ilyen módja csak egy példa. Több sikeres kültéri okosparkolással kapcsolatos projekt után ez a fejlesztés lehetőséget adott arra, hogy az IoT-megoldásainkat mélygarázsokban tegyük próbára. Így rendkívül hasznos tapasztalatokat gyűjthettünk a jövő közlekedéséről még az 5G technológiák elterjedése előtt” – magyarázta Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettese.

A bemutató részt vevő szakemberek szerint a mostani siker ellenére még távol van az önvezetés általános térnyerése, Jánky Szabolcs úgy vélekedett, hogy míg egy-két évvel ezelőtt nagy volt a lelkesedés, és sokan arra számítottak, öt év is elég lesz az áttöréshez, most inkább a 10-15 év látszik valószínűnek.

Arra a kérdésre válaszolva, hogy milyen a bizalom az emberekben az önvezető technológiával kapcsolatban, azt mondta: a bizalom növekvőben van, ám az lassítja a folyamatot, hogy az emberek túlfeszítik a jelenlegi önvezetési lehetőségek határait.

„A jelenlegi előírások szerint például a vezetőnek a kormányon kell tartania a kezét, erre vannak olyan megoldások, hogy különféle sörösdoboz tartókat tesznek az emberek a kormányra. Innentől pedig az a helyzet, hogy a kocsi úgy érzékeli, a kormányt valaki fogja. És az ismert amerikai elektromos autó esetében is számtalanszor előfordul, hogy miközben a kocsi halad, a kormánynál ülő ember alszik, erről több kép is felkerült már a világhálóra. Az önvezetés jelenlegi szintje nem teszi lehetővé, hogy az emberek a teljes irányítást átadják a kocsiknak, így szinte meglepő, hogy csak viszonylag kevés baleset következik be” – mondta a HVG-nek Jánky Szabolcs.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!