szerző:
Demeter Péter
Tetszett a cikk?

A hétüléses változatban is kapható kicsit kocka SUV a Mercedes egyik kellemes idei újdonsága.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a közeljövőben majdnem minden autó SUV lesz. A legfrissebb jóslatok szerint Németországban például öt éven belül minden második újonnan eladott kocsi. Ebben a hatalmas masszában kellene olyan szegmenseket találni, amelyekben még nem találtak ki mindent. A Mercedesnek, úgy tűnik, megint sikerült kicsit újítania. Egy kompakt, de akár hétüléses, meglepően karakteres, jó terepképességű autót dobtak piacra Mercedes-Benz GLB néven.

Képgaléria
©

Azt talán felesleges is hangsúlyozni, milyen piaci előnye van nálunk manapság egy hétüléses SUV-nak, de hogy ez máshol is akkora piaci erő-e, mondjuk a prémium kategóriában, hogy egy kompakt méretű autót fejlesszenek rá, az már korántsem ilyen egyértelmű. Márpedig a Mercedesnél azt mondják, megvan a vásárlóközönsége ennek a vonulatnak is, olyanok, akik korábban például a Mercedes B-osztályban ültek, vagy a konkurens BMW 2-es Active Tourerben.

Az egész GLB stílusa kicsit elüt a mostani, egyébként nagyon fluid Mercedes-dizájntól és éppen ez az egyik legvonzóbb benne. A kocka mint forma ugyanis nem csak érdekes a sok kavics között, hanem a kabintérre is kifejezetten jó hatással van, mert tágas és jól pakolható teret enged meg.

A GLB nagyon praktikus is: 4,63 méter hosszú, ami azt jelenti, hogy három centivel kisebb, mint a nála nagyobb GLC, viszont szélesebb és magasabb a belső tere, amivel azonnal praktikusabb verzió, mint a nála kisebb GLA, vagy nála eggyel komolyabb GLC.

©

Mielőtt felvetődne, hogy magának csinált konkurenciát saját GLC típusával szemben a Mercedes, érdemes pár dolgot helyre tenni. Tudni kell, hogy mechanikailag a GLB inkább az A-osztályból építkezik, mint a GLC-ből. Kisebbek és gyengébbek a motorjai, és sok más apróság is van, amivel meg tudják tartani a különbséget a két modell között. Sok olyan részlete van a GLB-nek, ami inkább csak stílus, mint valódi tartalom. Itt is van például „majrévasnak” tűnő kapaszkodó az utas előtt, ami olyan, mint a nagyon drága Mercedes G-osztályban, csak itt nem lehet megfogni, ez csak egy alubetét a műszerfalon.

A kabintér az ilyen kijózanító apróságokon kívül igazán kényelmes, tágas, igényes, és modern. 570 literes a csomagtere alapból – amivel megint jobb, mint a GLC, amelyben csak 550 liter az alap – ráadásul a hétüléses opció miatt az egyik sor sínen mozgatható, így akár 760 liter is lehet hátul az alapkapacitás a csomagok számára.

A Mercedes abban németesen korrekt akart lenni ezzel a harmadik sorral, hogy megmondták: maximum 168 centis testmagasságig ajánlott itt ülni. De a harmadik sort is hadrendbe állítva 130 liternyi hely marad a csomagoknak. És ehhez a sorhoz is van USB-csatlakozó, fejtámla és ISOFIX-ülés. Szóval, amennyire lehet, még ez is rendben van.

©

Az az igazság, hogy a mostani Mercedesek a vezetési asszisztensek és kényelmi elektronika szempontjából a Teslával együtt olyan előnyt mutatnak a legtöbb márkához képest, hogy manapság ennél a két gyártónál érezni igazán, miről szólna az évtized végének autóipara: a totális digitalizációról.

A 10.25 colos kijelzőkön MBUX rendszer fut, amelyről már leírtunk, milyen: az érintőképernyős navigáción például virtuális térkép mutatja, hogy merre kell menni. A hangutasítással szinte bármit kérhetünk a rendszertől, hogy ne a felhasználónak kelljen a menürendszer tízezer funkciója között keresgélnie, vagy kikapcsolnia a head-up displayt. És ugyanígy akármilyen zenét kérhetünk, mert a rendszer a felhőből azonnal streameli nekünk. Valahol itt kéne ma tartani.

©

A kabintér néhány olcsóbb részlete mellett leginkább a motorválaszték mutatja meg, hová is tartozik a GLB a Mercedes palettáján. Itt csak kis motorok vannak, mint a Mercedes kompakt autóiban egyébként is. Mindegyik négyhengeres, még az AMG GLB 35 is, amely 306 lóerős és ugyanez a motor van a Kecskeméten készülő CLA AMG 35-ben is.

A csúcsmotort elfelejtve a belépő szint a GLB200-as benzines, amely egyébként a Renault-Nissan-Dacia trió több modelljében is megtalálható. Az 1.33 literes négyhengeres turbómotor a Mercedes GLB esetében 163 lóerős. A következő lépcsőfok már a GLB 250, amely egy kétliteres lökettérfogatú benzinmotort jelöl 224 lóerővel.

A GLB dízelmotor-választéka még egyszerűbb: egy motor, három teljesítményszint. A 2.0 literes 116, 150 lóerős és 190 lóerős lehet, amelyet lehet elsőkerék- és összkerékhajtással is rendelni. Manuális váltós modell egyébként sincs már, de az automaták közt van különbség.

©

A spanyolországi bemutató során offroad terepen is ki lehetett próbálni a kocsikat. Az igazat megvallva arra számítottunk, csak valami könnyed kis dülöngélés lesz egy kőbánya szervizútjain. Ezzel szemben a téligumikkal szerelt dízel GLB-kkel masszív 45 fokos emelkedőket és ereszkedőket kellett megcsinálni. Sőt az oldaldőlési szög bemutatása közben is neccesnek éreztük a dolgot: 35 fokos oldaldőlésig stabil a kocsi, amit a feladatban el is kellett érni, vagyis ha ezt a sofőr végrehajtja, akkor szinte már az oldalán fekszik.

A 400 Nm-es nyomatékkal ügyesen elboldogult az emelkedős terepakadályok között a GLB, simán megoldott olyan feladatokat, hogy a 45 fokos emelkedő közepén megálltunk, majd finoman kis gázzal elindultunk. Az ilyen kuplunggyilkos kihívást gyakorlatilag gond nélkül teljesítették a GLB-k részben amiatt, hogy ebben sem voltak igénytelenek a németek és a kocsi váltója olajban futó szerkezetű, hogy ne lehessen azonnal szétgyilkolni egy-egy ilyen kihívással mindenféle tapasztalat nélkül sem.

A dízel GLB ezen túlmenően, közúton pont olyan komfortos és takarékos, mint egy gázolajos Mercedesnek lennie az utastérben csendes és a hegyi szerpentinen kapaszkodás ellenére is 8 literes átlaggal abszolváltuk a szakaszunkat.

©

A csúcsváltozat, az AMG GLB 35 természetesen már egy másik ügyfélkörnek szól, ott máshogy van nagyon együtt a csomag. Nem terepezésre, hanem arra, hogy egy kompakt SUV-val is jót lehessen autózni.

Az AMG „juniorligában” játszó négyhengeres 306 lóerős turbómotorral (8 fokozatú váltó, összkerékhajtás) abszolút kompetensen megy a GLB. Kívülről is látványosabb, mint a normál változatok, legfőképpen az AMG modellekre jellemző Panamericana hűtőrács miatt. 5,2 másodperc alatt van százon, a négyhengeres turbómotor pedig nagyon agilis. A fékek és a kormányzás is direkt, és ez a doboz még nem olyan súlyos, hogy csak szuperdrága, vagy aktív légrúgós felfüggesztéssel lehessen megoldani, hogy ne dülöngéljen.

Árak, konklúzió

A Kínában és Mexikóban készülő újdonság a két kulcspiachoz van közel leginkább, ahol a stuttgarti gyártó kompakt autói egyébként is a legjobban fogynak. Nálunk a legolcsóbban 12,3 millió forintért lehet egy 116 lóerős dízel GLB-nk, míg benzinesből 12,2 millió forint az alapár. Persze prémium márkákról lévén szó ezek az összegek nagyon el tudnak szállni. A csúcsmodellnek a GLB 35 AMG-nek pedig még nincs is magyar ára.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!