szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mostantól autónként akár 30 ezer eurós bírságot is kiszabhat egy nemzeti hatóság egy autógyártóra, ha az megsérti a típusjóváhagyási jogszabályokat, például az autója károsanyag-kibocsátása a valóságban magasabb az engedélyezettnél.

A dízelbotrány egyik hatásaként kezdte el az Európai Bizottság felülvizsgálni a járművek tesztelési procedúráit, aminek kapcsán 2018-ban elfogadtak egy határozatot a kiterjedtebb tagállami és uniós ellenőrzés lehetőségeiről. Ez keddtől vált hatályossá.

Ennek értelmében szigorodik a korábbi típusjóváhagyási és a teljes európai piacfelügyeleti rendszer, fokozódik a vizsgálatok minősége és függetlensége, valamint erősödik az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzése – közölte az Európai Bizottság.

Az új keretrendszer értelmében minden 40 ezer újonnan regisztrált autó közül legalább egyet ellenőriznie kell majd a tagállamok hatóságainak is. Amennyiben egy gyártó megsérti a forgalomba hozatalhoz szükséges típusjóváhagyási jogszabályokat, akkor a tagállam elrendelheti a típus visszahívását az uniós piacról, és gépkocsinként akár 30 ezer eurós (nagyjából 10 millió forint) bírságot szabhat ki a gyártóra.

A jövőben maga az Európai Bizottság is végezhet majd ellenőrzéseket a laboratóriumokban és a közutakon is. Ebből a célból 7 millió euró összegű támogatást különítettek el egy közös kutatóközpont (JRC) számára.

Julia Poliscsanova a Transport & Environment uniós civil szervezet szakértője az Euractiv oldalnak elmondta, hogy az új rendszerben ténylegesen ellenőrizhetik azt a tagállamok, hogy az új autók valós körülmények között is megfelelnek-e a szigorúbb Euro 6d károsanyag-kibocsátási határértékeknek.

Az unió közvetlenül vizsgálja majd azokat az újításokat is, amelyekre a gyártók hivatkoznak, mint emissziócsökkentő megoldások. Ilyen például a mostanság terjedőben lévő „vitorlázás üzemmód”, amikor a kocsi leállított motorral, szétkapcsolt hajtással, motorfék nélkül halad. A tisztább közlekedésért dolgozó szervezet szakértője kiemelte, hogy a saját mérések révén kiderülhet végre, hogy ezek a fejlesztések valóban teljesítik-e az ígért kibocsátás-csökkentést, vagy csak ígéretek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Autó

A BMW M2-nek is vége

A BMW egyik legizgalmasabb autóját is utolérte a piaci nyomás, ami a szigorú emissziós értékek miatt alakult ki.

152 koronavírus-fertőzött hunyt el egy nap alatt

152 koronavírus-fertőzött hunyt el egy nap alatt

Az etióp hadsereg elfoglalta a lázadó tartomány székhelyét

Az etióp hadsereg elfoglalta a lázadó tartomány székhelyét

Vizsgálja a rendőrség, hogy köze volt-e az orvosának Maradona halálához

Vizsgálja a rendőrség, hogy köze volt-e az orvosának Maradona halálához