szerző:
Tetszett a cikk?

Nincs hibrid technika, nincs dízelmotor és nincs fogyasztást növelő megemelt karosszéria. Meghajtottuk a piac egyik legőszintébb kisautóját, ami már nem is olyan kicsi, és csodák csodájára még 4 hengeres motorral is készül.

A Skoda változatlanul ki kívánja szolgálni azokat a vásárlókat is, akik az aktuális trendektől eltérően nem emelt kasztnis divatterepjáróba szeretnének beülni, hanem inkább egy ésszerű kisautónak szavaznának bizalmat.

Számukra készült a Fabia negyedik generációja, amelyre olyan szüksége volt már a cseh márkának, mint egy falat kenyérre, ugyanis a konszerntestvér VW Polo és Seat Ibiza már réges régen arra a modern platformra épül, melyre a Skoda legkisebb modellje csak most lépett előre.

Úgynevezett főnix narancs metál
László Ferenc

Nagyot nőtt

A végre már MQB-A0 alapokra építkező újdonság 11,1 centiméterrel hosszabb, 4,8 centiméterrel szélesebb és 0,8 centiméterrel alacsonyabb az elődjénél. De nem csak annál nagyobb, hanem például a jó öreg 3-as Golfra is ráver 8 centimétert hossz fronton, az elsőgenerációs Octaviánál pedig 5,2 centiméterrel nagyobb tengelytávú és 4,9 centiméterrel szélesebb is annál.

A 4,1 méterre nőtt hosszúság ellenére is remekül lavírozhatunk vele a városi forgalomban, és kanyargós utakon a SUV-ok által dominált modern világunkban üdítően kellemes az alacsony építési mód által biztosított vezetési élmény.

2,56 méteres tengelytávolság
László Ferenc

Az utastérben kisautós mércével remekül el lehet férni, egy 1,85 méter magas sofőr mögött úgy fér el egy hasonló termetű utas, hogy a térde éppen hozzáér az első ülés háttámlájához. A nagyobb szélességnek köszönhetően hátul akár hárman is relatíve kényelmesen utazhatnak, de persze inkább csak rövid távokon.

A csomagtartó kapacitása 330-ról 380 literre nőtt, ami a kategóriában kiválónak mondható, azonban nagy kár, hogy az ennél terebélyesebb puttonnyal kecsegtető kombi változatot az utolsó pillanatban végül elkaszálták.

17 colos kerékkel így mutat
László Ferenc

Mivel szolgál?

A remek fogású kétküllős kormány mögött 10,25 colos képátlójú, kiváló minőségű digitális műszeregység található, mely azonban még a legmagasabb felszereltségi szint esetén is feláras tétel. A középső érintőkijelző kiviteltől függően 6,5-9,2 colos képátlójú, és remek dolog, hogy nemcsak a hangerőt, hanem az opcionálisan kétzónás klímát is hagyományos tekerős módszerrel lehet szabályozni.

A mellékelt fotókon látható autó magas felszereltségi szintű, Style kivitel, a fapados Fabiák ennél értelemszerűen szerényebb képet mutatnak. Az összeszerelési minőségre nem lehet panasz, ellenben a műszerfal és az ajtók felső részén sok a kopogósan kemény műanyag, és az ülések oldaltartása sem túl jelentős.

USB-C aljzatból elöl és hátul is található 2-2
László Ferenc

Az összes Fabiában alapáras tétel a kilenc légzsák, a sávtartó rendszer, a fáradtságérzékelő, a hegymenet asszisztens, a LED-es nappali menetfény és főfényszóró, a tempomat, illetve az elektromosan állítható, fűthető külső tükör. A teljesen LED-es lámpák már felárasak (341 ezer forintba kerülnek), és a chiphiány miatt egyelőre nem érhető el a full LED-es hátsó lámpa, illetve a holttérfigyelő.

Simply clever, vagyis egyszerűen nagyszerű praktikus megoldásokból összesen negyvenhármat vonultat fel az új Fabia. Ezek egy része alapáras, másik része feláras, harmadrésze pedig akár utólag is megvásárolható kiegészítő termék.

Hogy csak a fontosabbakat említsük, elérhető többek között ajtóba integrált esernyő és mini kuka, összecsukható első utasülés, hátsó középső kiszedhető tároló, az első ülések hátán lévő mobiltartó, illetve a kalaptartó alatti multifunkciós tároló.

Mint egy Rolls-Royce-ban
László Ferenc
Kivehető középső tároló
László Ferenc

A dísztárcsás 14 colos acélfelnik bután mutatnak, a 18 colos könnyűfém-felnik viszont már sokat rontanak a komforton – a 16-17 colos példányok jelentik az arany középutat tetszetőség és kényelem tekintetében.

A 0,9 centiméterrel emelt futómű és az alsó védőburkolat 76 ezer forintba kerül, az 1,5 centiméterrel ültetett sportfutóműért pedig 56 ezer forintot kérnek el. Szerintünk mindkettő felesleges, az alap futómű pont tökéletes.

A fontosabb extrák közül kiemelendő a 81 ezer forintos első ködfényszóró, a 301 ezer forintos panorámatető, a 244 ezer forintos első-hátsó parkolóradar, a 127 ezer forintos tolatókamera, illetve a gyengébb kivitelek esetén 38 ezer forintba kerülő hátsó tárcsafék.

Ködfényszóróból alap- és kanyarkövető funkciós is elérhető
László Ferenc

Hajtóerő

Az általunk kipróbált csúcsmodell orrában a csehek "big block"-ja, az 1,5 literes 4 hengeres TSI egység található, mely részterheléses módban csak 2 hengert használ. A 150 lóerős teljesítmény és a 250 Nm-es nyomaték több, mint elegendő a dinamikus haladáshoz, a 0-100-as sprint 8 másodperc alatt letudható és a 225 km/h-s végsebesség még az Autobahnra is elég lehet.

Az átlag feletti teljesítmény és a tempós tesztkilométerek fényében szinte ajándék a 7 literre kijött átlagfogyasztás, és úgy véljük, hogy komolyabb erőfeszítések nélkül akár 6-ossal kezdődő érték is minden további nélkül hozható.

És ez nem valamilyen hibrid hókuszpókusznak köszönhető, hanem többek közt a 0,32-ről 0,28 csökkentett légellenállási együtthatónak, illetve annak, hogy az alacsony építésű fullos Fabia alaptömege a forgalmi szerint mindössze 1 169 kilogramm.

Alaposan be van burkolva, de egy Polo még mindig kicsit halkabbnak tűnik
László Ferenc

A hétfokozatú duplakuplungos automata váltó ódivatú hatalmas váltókarral bír és néha kicsit többet gondolkodik a kelleténél, a legerősebb motor mellé viszont csak ezt szerelik. Hetedik fokozatban GPS szerint 130-cal haladva percenként 2500-at forog a főtengely. Az üzemanyagtartály alapáron 40-, felár ellenében 50 literes.

Az 1 literes 3 hengeres turbómotor 110 lovas változata hatos manuállal és hetes DSG-vel egyaránt rendelhető. Titkos tippünk egy ilyen 110 lóerős Fabia lenne, mely csak minimálisan kerül többe a 95 lovas és csak ötfokozatú kéziváltós verziónál.

A belépőszintet ezen motor turbó nélküli 80 lóerős változata jelenti, szintén ötgangos manuális váltóval. A szívómotor 65 lovas teljesen alapverzióját Magyarországon nem forgalmazzák. Hibridhez hasonlóan dízel kivitel sem lesz a Fabiából, melyből sportos RS modellt sem fognak gyártani, pedig milyen jó is lenne egy ilyen 200 lóerős kis méregzsák.

László Ferenc

László Ferenc
Konklúzió, árak

+: relatíve tágas utas- és csomagtér, remek vezethetőség, alacsony tömeg, erős motor, komoly menetdinamika, korrekt fogyasztás, okos ötletek.

: a műanyagok lehetnének kicsit jobb minőségűek, a DSG még mindig nem hibátlan, nincs kombi és RS változat.

A Skoda Fabia rengeteget fejlődőtt a harmadikről a negyedik generációra történő váltás során. A legkisebb cseh nemcsak nagyobb, kényelmesebb és praktikusabb lett, hanem egyben a technikáját is jelentősen modernizálták, ráadásul a fogyasztását parasztvakító lágyhibridesítés nélkül is sikerült alacsony szinten tartani.

Más kérdés, hogy még szoknunk kell a tesztautó 10 millió forintos árát, hiszen mégis csak egy kisautóról beszélünk. Ez az ár persze a legerősebb és legjobban felszerelt kivitelre, annak is egy extrákkal megpakolt példányára vonatkozik, és a 10 millió forintos Suzuki Vitara korában talán már nem is annyira mellbevágó.

A belépőszintet az 5,3 millió forintos 80 lóerős Fabia Go jelenti. A 95 lovas Active 6,3 millió forinttól indul, a 110 lóerős Ambition kivitelért pedig alaphangon 6,7 millió forintot kell fizetnünk. A 150 lóerős Style csúcsmodell indulóára 8,5 millió forint, és hamarosan érkezik a sportos hangulatú Monte Carlo kivitel is.

A mai világban már annak is örülnünk kell, hogy a chiphiány és az ukrán helyzet miatt egyáltalán még folyik a Fabia gyártása, nem úgy, mint például az általunk nemrégiben kipróbált villanyautó, az Enyaq Coupé (és normál Enyaq) esetében. Az importőr idén 350 autó eladásával számol akkor, amikor a piac akár 6-700 Fabiát is fel tudna venni.

A várakozási idő kicsit több, mint egy év, de szerencsére nem éri el az Octavia horror kategóriás két esztendős szintjét.

Felnőtt
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!