Ha Skodákról esik szó, viszonylag kevesek fején villan át kapásból egy kupé sziluettje, pedig a cseh gyártónak már a 30-as években is voltak ilyen modelljei. Ezekből persze nagyon kevés készült, és habár a 70-es és 80-as évekbeli kupé Skodák sem számítottak tömegmodellnek, értelemszerűen elevenebben él bennünk az emlékük.
52 lóerő és 145 km/h végsebesség 1970-ben tökéletesen elegendő volt ahhoz, hogy megdobogtassa a keleti blokk autórajongóinak szívét, merthogy a legendás 110 R ilyen adottságokkal rendelkezett. 1981-ben kijött a Garde, melyet három évvel később követett a Rapid, és aztán 1990 nyarán véget ért a maximum 63 lóerős farmotoros cseh kupék pályafutása.
19 másodperc kell neki a 0-100-hoz
Skoda
A feltámadásra egészen 2022-ig kellett várnunk, most ugyanis megérkezett a Skoda vadonatúj kupéja, mely ugyan nem kétajtós, nem benzinmotoros és nem alacsony építésű, de legalább hátrafelé látványosan lejt a tetővonala. És ezekben az ínséges időkben már ez is valami.
4,65 méter hosszú elektromos kupé SUV
László Ferenc
Arasznyi különbség
Az Enyaq Coupé könnyen kikövetkeztethető módon nem egy teljesen új modell, hanem a tavaly piacra került és általunk is alaposan letesztelt Enyaq kupés hangvételű testvérmodellje. A légellenállási együttható kicsit kedvezőbben alakul, cserébe valamennyit elbukunk csomagtér és praktikum fronton - lényegében erről szól a történet.
A frontrészt a hatalmas hűtőrács imitáció uralja, mely felár ellenében világít is. A Crystal Face nevezetű, 131 LED-et felvonultató feature enyhén bazári hangulatú, a vásárlóknak viszont egész jól bejön: az eddig eladott Enyaqok 40 százalékát ilyen kivitelben rendelték meg. További érdekesség, hogy tíz Enyaqból hármat 21 colos, vagyis a legnagyobb kerékkel adják el.
Az RS esetében alapáras a világító "hűtőrács"
László Ferenc
Oldalról és hátulról oldalról igen jól mutat a hátrafelé dinamikusan lejtő tetőív, azonban ha teliben hátulról tekintünk az új Skodára, akkor valahogy bumfordinak tűnik a design. Semmi gond nem lenne, ha elhagyhatnánk az Enyaq Coupé kasznijának arasznyi alsó részét, így ugyanis egy szemrevaló négyajtós kupét kapnánk, csak ugyebár nem maradna hely a hatalmas aksinak és bizony a manapság olyannyira trendi SUV mivoltot is elbuknánk.
Kupéság ide vagy oda, a keret nélküli ajtókat elbukjuk, és a mai világban a hagyományos, tehát nem süllyesztett kivitelű kilincsek is enyhén ódivatúnak hatnak. Ahhoz viszont kétség sem férhet, hogy akinek bejön a BMW X4 és X6, annak vélhetően az Enyaq Coupé is tetszeni fog.
1,6 méter magasra tornyosodik az új RS
László Ferenc
Csak 1,34 méter magas a 110 R
Skoda
Milyen belül?
Helyhiánytól abszolút nem kell tartani, a fejtér nemcsak elöl, hanem hátul is több mint korrekt, a hatalmas méretű fekete panorámatető miatt kiváló a térérzet, és ezért még felárat sem kérnek el. A sík padló miatt hátul akár hárman is kényelmesen elférnek, praktikus a középkonzol mögötti, könnyen kivehető kis tároló rekesz.
Hétüléses kivitel ebből az Enyaqból sem létezik, a csomagtér az ezúttal nem kombi-, hanem kupészerű hátsó traktus miatt kevésbé praktikus, viszont 570 literes alaptérfogata csak 15 literrel marad el a hagyományos testérmodellétől. Kisebb-nagyobb figyelmességekből nincs hiány, elég csak a csomagtartó ügyes kis hálóira, az ajtó oldalába rejtett esernyőre, vagy az elektromos mozgatású ötödik ajtóba integrált kis jégkaparóra gondolni.
A műszerfal ismerős lehet a normál Enyaqból, vagyis ezúttal is egy a VW ID.3-nál sokkal jobb minőségű és a VW ID.4-nél kevésbé ridegen high-tech, és talán éppen miatt jobban szerethető enteriőrt kapunk. A kormány mögötti kijelző még mindig igen kicsi a maga 5,3 colos képátlójával, viszont a középső érintőpanel immár alapáron 13 colos, 10 colos verzió nem is létezik.
Az általunk kipróbált sportos csúcsmodell belsejét a kiváló minőségű és ezúttal nem vegán, hanem valódi bőr uralja, melyet látványos varrásminta dob fel, és akkor a remek oldaltartású és látványnak sem utolsó sportülésekről még nem is beszéltünk. Utóbbiak közül az első példányok elektromosan állíthatók, memóriásak és, ha nem is túl erősen, de azért alaphangon még masszírozni is képesek.
Az Enyaq Coupé már kapásból a legújabb szoftverrel, az ME3-mal startol el, ami frissítés formájában a többi Enyaqra is elérhető lesz. Az ízléses grafikájú felhasználói felület végre gyorsabb lett és a használhatóságán is javítottak egy keveset, kár, hogy eredetileg nem ezzel debütált a normál Enyaq.
A szélvédőre vetítő HUD kiterjesztett valóság alapú grafikával kényeztet, a digitális műszeregység kicsit informatívabbá vált és a navigációt is továbbfejlesztették, ezenkívül pedig a remekül szóló 12 hangszórós Canton hifi mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Az erő vele van, és a tömeg is
Tavaly májusban eredetileg 306 lóerővel debütált az Enyaq RS, ami azóta sem jelent meg a kereskedelmi forgalomban, de hamarosan elérhetővé fog válni. Előbb azonban az Enyaq Coupé RS-re fókuszálnak a csehek, melynek duplamotoros elektromos hajtáslánca kicsit gyengített formában, de azért még mindig 299 lóerővel támad (végül az Enyaq RS is ilyen erős lesz).
Ehhez ráadásul 460 Nm-es instant nyomaték társul, amivel pestiesen szólva azért már odébb lehet állni. A 6,5 másodperces 0-100-as szintidő több mint meggyőző és az RS esetében 160 helyett 180 km/h-s végsebességre sem lehet panasz. Üzemmódból négyféle áll rendelkezésre, az Eco, a Comfort, a Normal és a Sport, melyeket az összkerekes, de nem RS kivitelek esetében kiegészíti a legfeljebb 20 km/h tempóig használható Traction mód.
Nincs kiegészítő első csomagtér
László Ferenc
Az adaptív futómű rendben teszi a dolgát, egészen a murvás úton való döcögéstől, a városi hömpölygésen át a patika minőségű szerpentineken történő kanyarvadászatig. Az összkerék-hajtásnak köszönhetően nem okoz gondot a teljesítmény aszfaltra történő átvitele, azonban akad egy kis probléma. Ez pedig nem más, mint a 2,3 tonnás tömeg.
Hiába az alacsony tömegközéppont, a remek felfüggesztés és a temérdek erő, vezetési élmény fronton inkább választanánk egy jóval könnyebb és alacsonyabb építésű Octavia RS-t, akár egy remek kombit. A nagy tömeg miatt minden egyes féktávot meg kell tisztelni, a kanyarokban pedig bízni kell abban, hogy az amúgy kiválóan tapadó 235-255-ös sportgumik az életük árán is az íven tartanak minket.
Alapáron 19-20 colos kerekek járnak, a 21 colos példányok még az RS-hez is felárasak. Csak utóbbihoz kérhető a fotóinkon is látható exkluzív mambazöld fényezés, a 24-24 apró LED-del operáló mátrixfényszóró viszont természetesen bármely kivitelhez igényelhető.
Hatótáv, töltés
A fékerővel nincsenek gondok és szerencsére a fékérzetbe sem rondít bele a regeneratív technika, a fékezett vontatmány akár 1,4 tonnás is lehet, B-módban pedig akár egypedálos autóként is használható az új Skoda. Kár, hogy a hatékonyságon javító hőszivattyú feláras tétel.
Az RS esetében 500 kilométer körüli hatótávot ígér a gyártó, melyből normál körülmények mellett 380-400 hozható is, de téli hidegben és/vagy feszített tempó mellett akár 300-350 kilométerre is csökkenhet a hatótáv. Mindezt a legnagyobb, nettó 77 kWh kapacitású aksitól kapjuk, az RS-t csak ezzel gyártják.
A 180 lóerős egymotoros, hátsókerék-hajtású alapmodellben 58-as telep található, a 204 lovas szintén szimplamotoros kiviteltől felfele pedig már alap a 77-es akkumulátor. Utóbbi található az úgymond polgári sportmodellben, az opcionálisan Sportline kivitelben, 10-15 milliméteres ültetett futóművel is rendelhető 80x-ben is, mely összkerekes verzió 265 lóerős és 7 másodperc alatt tudja le a 0-100-at.
Az alapmodell 120 kW-tal, a többi változat maximum 135 kW-tal tölthető DC-n. Ha teljesen, pontosabban 5 százalékra lemerült az RS-ünk, akkor az elején olyan gyors a töltés, hogy 6 perc alatt akár 100 kilométeres hatótáv is nyerhető. A 10-ről 80 százalékra történő feltöltés hivatalos szintideje 36 perc, de a hasonló kapacitású, viszont más típusú aksis modellek esetében ugyanez akár 29 perc alatt megoldható.
AC fronton sajnos nincs 22 kW-os opció, be kell érni 11 kW-tal, ami 6-7 órás teljes töltési időt jelent. Normál otthoni dugalj esetén közel 40 óra egy komplett töltés.
Egész jól mutat rajta a tetőbox
László Ferenc
Hatalmas tablet a műszerfal közepén
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: általánosan remek minőség, tágas utas- és csomagtér, komoly menetdinamika, továbbfejlesztett szoftver. –: hatalmas tömeg, átlag feletti fogyasztás, nincs 22 kW-os AC, nem alapáras a hőszivattyú, magas ár. |
A Skoda Enyaq a VW konszern egyetlen olyan MEB platformos modellje, mely nem Németországban, hanem Csehországban készül, de nem az egyetlen, mely kupé változatban is hazavezethető. Az Audi Q4 Sportback e-tron és a Volkswagen ID.5 cseh testvérmodelljébe ugyan nehéz belelátni a legendás 110 R vagy Rapid génjeit, mindenesetre mai világunkba tökéletesen passzol az Enyaq Coupé, hiszen egyrészt szabadidő-autó, másrészt elektromos, harmadrészt pedig még sportos hangulatú is.
Kár, hogy egyelőre nem kapható, mert mostanság a chiphiány és az orosz-ukrán háború is rányomja a bélyegét a gyártásra. Nem tudni, hogy az első hazai példányok mikor érkeznek meg a kereskedésekbe, mint ahogy egyelőre a magyar árak sem ismeretesek.
Az Enyaq alapváltozata cikkünk írásakor 16,2 millió forinton nyit, a 265 lovas csúcsmodellért pedig alaphangon 23,1 millió forintot kérnek el. Németországban is egyelőre csak az Enyaq Coupé RS-nek van hivatalos ára, konkrétan 58 110 euró, míg a hasonló teljesítményű VW ID.5 GTX 53 615 eurótól indul. Ha tippelnünk kellene, a sportos csúcsmodell magyarországi alapárát valahova 27 millió forint magasságába lőnénk be.
2030-ig legalább három új elektromos Skoda érkezik az Enyaq alá
László Ferenc
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.