szerző:
Tetszett a cikk?

Meghajtottuk az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új X1-et, a bajor gyártó legkisebb SUV-ját, mely néhány centiméter híján már akkora, mint az első X3-as. És nemcsak benzines, dízel, valamint plugin hibrid, hanem tisztán elektromos verzióban is támad.

2,7 millió. Nem kis szám, és a BMW körülbelül ennyi példányt adott el az X1-ből 2009 és 2022 között. A müncheniek legkisebb szabadidő-autója igazi sikersztori, melynek most kezdődik meg a harmadik fejezete, megérkezett ugyanis az E84-es első-, illetve F48-as második generáció nyomdokaiba lépő U11-es harmadik kiadás.

A teljesen új BMW X1 magyarországi menetpróbáján jártunk, melyre Budapest és Poroszló között került sor.

László Ferenc

Nagyra nőtt

A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, mindenesetre ki merjük jelenteni, hogy az X1 egy formásnak mondható, mindenféle polgárpukkasztó kivagyiság nélküli kompakt divatterepjáró.

A vesék persze ez esetben is méretesek, de valahogy mégsem olyan hatalmasak, hogy agyonnyomják a designt, ezenkívül a karakteres fényszórókra és az egyedi 3D kialakítású hátsó lámpákra sem lehet panasz. A lökhárítók szintén jól mutatnak, ám megjegyzendő, hogy a mellékelt fotókon látható autó nem egy alapmodell, hanem a szemrevaló külső és belső elemekkel ékesített, 1,3 millió forintos felárú M Sport kivitel.

László Ferenc

A Basis és xLine változatokban is elérhető új X1-es egyik kivitelén sem látható a kipufogóvég és a típus történetében most először akár 20 colos kerekek is rendelhetők. Utóbbiak igen látványosak, de értelemszerűen érezhetően rontanak a komforton. A legkisebb felnik 17 colosak, a mi választásunk a 18-19-es méretre esne.

A hossz 5,3 centiméterrel, a magasság 4,4 centiméterrel, a szélesség 2,4 centiméterrel, a tengelytáv pedig 2,2 centiméterrel gyarapodott, és ez mind elöl, mind hátul jó hatást gyakorol a helykínálatra. Kompakt SUV ide, vagy oda, az új X1 mindössze 6,5 centiméterrel rövidebb az első X3-asnál.

A csomagtér 50 literrel gyarapodott, a 60/40 arányban osztott ülőlapok 13 centimétert tologathatók előre/hátra. A 40/20/40 osztatú hátlapok ledöntésével 540-ről 1600 literre növelhető a térfogat – a plugin hibridek és az elektromos verzió esetében be kell érnünk 490/1495 literrel.

László Ferenc

László Ferenc
Viszlát iDrive!

A szokásosan vaskos M bőrkormányon sokak örömére nem érintőfelületek, hanem hagyományos nyomógombok figyelnek. Az ívelt kijelzős műszerfalon az összes kivitel esetében egy 10,25 colos digitális műszeregység és egy 10,7 colos érintőkijelző található.

Az alapvetően igényes grafikájú legújabb 8-as operációs rendszer már ismerős lehet a közelmúltban kijött BMW-kből, és ahogy az új 2-es Active Tourerben, az új X1-esben sincs iDrive. Ennek hiányával azonban gyorsan meg lehet békélni, ugyanis az érintőkijelző bőven elérhető közelségben van és egész jól kezelhető, azért viszont kár, hogy a klímavezérlés nem kapott hagyományos nyomógombos kezelőpanelt.

László Ferenc

A lebegő középkonzol előtti közel függőleges felületen amolyan Tesla módra remek helyet alakítottak ki a mobiltelefonnak, melynek hátlapja a vezeték nélküli töltés közben finom hűtést kap. A vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay támogatás adott, USB-C aljzatból elöl és hátul is két-két példány található, ezenkívül pedig fedélzeti 5G-t, távolról vezérelhető belső kamerát és kiterjesztett valósággal színesített csúcsnavit is kapunk.

Nem tudjuk, hogy a 6 hangszórós és 100 W-os alap hi-fi hogyan teljesít, de vélhetően bőven megér 209 ezer forintot a tesztautónkban tetten érhető 12 hangszórós és 205 W-os Harman Kardon rendszer, mely kiváló hangminőséggel szolgál. A kétzónás klíma alapáras tétel, a kormányfűtés 68 ezer, az első ülésfűtés 135 ezer, a panoráma üvegtető pedig 422 ezer forintos tétel.

László Ferenc

Hajtás pajtás

A politikai korretség jegyében kezdjük rögtön a legzöldebbnek mondott verzióval, a tisztán elektromos iX1 xDrive 30-cal, mely a kereskedésekbe hamarosan megérkező 313 lóerős modell mintegy 417-440 kilométeres hatótávval bír.

Szintén zöld rendszámmal támad a két plugin hibrid változat, az 1,5 literes 3 hengeres turbós benzinmotorra épülő X1 xDrive 25 és 30e, melyek 245-326 lóerős teljesítménye mellé átlag feletti, mintegy 90 kilométeres e-hatótáv társul.

László Ferenc

Hasonló 3 hengeres benzines egység található a 136 lóerős sDrive 18i-ben és a 170 lovas lágyhibrid sDrive 20-iben, a 4 hengeres 2 literes élvezetek a 218 lágyhibrid lóerőt felvonultató összkerekes xDrive 23i magasságában kezdődnek. És lényegében itt is érnek véget, a BMW nem kínál alternatívát a 306-421 lóerős Mercedes-AMG GLA-knak és a 400 lovas Audi RS Q3-nak. Legalábbis egyelőre.

Az sDrive 18d, a lágyhibrid xDrive 20d és a szintén lágyhibrid xDrive 23d 4 hengeres 2 literes dízelmotorja rendre 150, 163, illetve 211 lóerős produkciót ad elő. A menetpróbán a 400+55 Nm-es nyomatékra képes 23d-vel autóztunk, és a felerészt autópályás út során 5,3 literes átlagfogyasztást regisztráltunk.

László Ferenc

A vezetési élményre nem lehet panasz, a bajor gyártó legkisebb SUV-ján is érződik, hogy a kormányzást és a futóművet is BMW-sre vették. Az 1765 kilogrammos 23d 7,4 másodperc alatt ugrik fel 0-ról 100-ra és maximum 225-tel képes száguldani, nála egyedül a 23i gyorsabb a maga 233 km/h végsebességével.

0-ról 100-ra a villanyos verzió pattan fel a leggyorsabban, alig 5,6 másodperc alatt, de ennek 2,1 tonnás tömege nem hangzik túl jól, mint ahogy az 5,7 másodperces szintidejű erősebb plugin hibrid X1-es sem mondható könnyűnek a maga 1935 kilogrammjával.

A belső égésű motoros kiviteleket egységesen hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval szerelik, és a 48 V-os lágyhibridek esetében a váltóban található a 14-19 lóerős villanymotor. A 233 ezer forintba kerülő adaptív M futómű 15 milliméteres ültetést hoz magával, de a keménysége miatt a hazai utakra nem feltétlenül érdemes bevállalni.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+: általánosan jó minőség, korrekt helykínálat, modern hajtásláncok, alacsony fogyasztású dízel, egész jó vezetési élmény.

: érintőkijelzős klíma, a 3 henger picit rangon aluli, kicsit kemény futómű, adott esetben nagy tömeg.

Az új BMW X1 igen magasra helyezi a lécet mind helykínálat, mind minőség, mind pedig hajtásláncok tekintetében, és alaposan feladja a leckét az Audi Q3-nak, illetve a Mercedes GLA-nak.

Utóbbi riválisok automata váltó esetén 14,6, illetve 14,1 millió forinton nyitnak itthon, az X1 a leggyengébb benzinmotorral szintén 14,1 millió forinttól indul. A dízel X1 indulóára 15 millió forint, az általunk kipróbált csúcsváltozatért alaphangon 18,2 millió forintot kell fizetni.

A plugin hibridek árcéduláján minimum 17,1-18 millió forintos összeg olvasható, az elektromos iX1 legalább 22,2 millió forint kifizetését követően vezethető haza.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!