szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Határozottabb fellépést hirdetett az EU a kínai autók ellen, miközben a legnagyobb német márkák például nagyon függnek a távol-keleti piactól, így aztán egy kereskedelmi háború könnyen öngól lehet a végén. Nem véletlen, hogy a csatát a franciák forszírozzák.

Megtartotta idei helyzetértékelő beszédét az Európai Bizottság elnöke, ráadásul az utolsót a 2024. június eleji uniós választások előtt. Ursula von der Leyen beszédének lényegesebb megállapításait itt lehet végigolvasni.

Az Európai Bizottság elnökének egyik fontos bejelentése volt, hogy a jövőben határozottabban fel akarnak lépni a kínai elektromos autók terjedése ellen. Mint a beszédben elhangzott: Az európai cégek tudják, hogy a verseny jó, de csak akkor valódi, ha tisztességes – és a világon nem mindenhol tisztességes a verseny. Ilyen az elektromos autók ágazata, amelyet ma elárasztanak a mesterségesen alacsony árú kínai járművek.

„Ezt nem fogadjuk el sem belső, sem külső szereplőktől, ezért a bizottság szubvencióellenes vizsgálatot indít a kínai járművek kapcsán” – mondta a bizottsági elnök. Egy ilyen vizsgálat során meg kellene állapítani, hogy az autókat valóban szabályellenes formában értékesítik-e az európai piacon, ami azt jelenti, hogy jóval az ottani ár alatt kínálják őket.

Így múlt el a nagy európai autómárkák piaci dicsősége az elmúlt két évtizedben

Volt olyan időszak Olaszországban, amikor tíz autóból négy Fiat volt.

A keddi bejelentés hátterében mindenképpen említendő az a hónapok óta folyó lobbizás, amelyet Franciaország folytat az ügyben. A Politico írt arról, hogy Franciaország régóta támogatja az erősebb európai kereskedelmi védelmi intézkedéseket, főleg annak fényében, hogy a németekkel szemben például korántsem rendelkeznek olyan piaci részesedéssel Kínában, mint a Volkswagen. Németország mint Európa vezető autógyártó országa egyelőre ellenez minden büntetőintézkedést, mivel nagymértékben ki vannak téve a kínai piacnak, és sokat veszíthetnek egy esetleges kereskedelmi háborúval.

Az e havi müncheni autókiállítás alkalmával is az autóipari felsővezetői és a politikusai inkább azt hangsúlyozták, hogy a vámok bármilyen megemelése kontraproduktív lenne. Martin Benecke, az S&P Global Mobility tanácsadó cég munkatársa úgy fogalmazott: „Ha protekcionizmusba kezdenek, az öngól lesz."

Egyelőre a kínai autógyártók is óvatosabban terjeszkednek és kivárnak, tömegesen egyelőre nem forgalmaznak 25 000 eurós elektromos (10 millió forint alatti) autókat. De,ha a márkák végül az EU-n belüli helyi gyártás mellett döntenek – és így megkerülik a 10 százalékos importvámot –, akkor a helyi szereplők számára „szinte lehetetlen" lesz árban versenyezni az alsó kategóriában a termékeikkel – figyelmeztetett nemrégiben egy tanulmányában a UBS Bank.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!