szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hátterében a baleset-megelőzés állhat, de rossz irányból közelítik a kérdést – vélik a közlekedési szakemberek.

Egy új EU-s tervezet szerint a B kategóriás jogosítványt kettéosztanák, B és B+ kategóriára. Az autópályán a sima B kategóriás jogosítvánnyal csak 110 km/h-s sebességgel lehetne közlekedni, a 130-hoz pedig már B+ kellene. Ráadásul az 1,8 és 3,5 tonna súly közötti gépjárművek vezetéséhez a javaslat szerint szintén a B+ jogosítvány kellene.

A leginkább éppen ez utóbbit nem érti az ATV által megkérdezett közlekedési szakértő, hogy miért önmagában a súlyhoz kötnék a szabályozást, és miért nem a súly, és a teljesítmény arányához?

Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő szerint ugyanis az 1,8 tonna alatti autók is teljesen eltérő teljesítményűek lehetnek: a szélsőségesen erőstől, az egészen alacsony teljesítményűig. A fenti tervezetnek a balesetmegelőzésre nem feltétlen lenne hatása.

Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezetéstechnikai trénere szerint is, annak lenne értelme, hogy több száz lóerős autót kezdő vezetői engedéllyel ne lehessen vezetni. Igaz, ennek az ellenőrzése viszont eléggé kétséges – tette hozzá.

Ráadásul a járművek tömegéhez kötni a korlátozást, azt is jelenté, hogy villanyautókkal járó autósok nagy része rosszul járna, ugyanis az elektromos autók súlya jellemzően magasabb az akkumulátorcsomagok miatt, mint egy ugyanolyan méretű hagyományos motorú autóé.

Azt pedig mi tesszük hozzá, hogy éppen ennek nyomán, 2021 május vége óta itthon például a B járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel a korábbi 3500 kg helyett, már 4250 kilogramm össztömegű járművet lehet vezetni. De csak akkor, ha alternatívhajtású a kocsi, és 3,5 tonna feletti többlettömege az autó meghajtásából fakad, vagyis az akkumulátor súlya miatti.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!