szerző:
Tetszett a cikk?

Sokat kellett várnunk rá, de legalább megérte. Az első Lego építőelemekből összerakható Yamaha motorkerékpár nemcsak az építése, hanem az elkészültét követő szimpla bámulgatása révén is maradandó élményt biztosít.

A Yamaha nem éppen tegnap, hanem még az 50-es években vágott bele a motorkerékpár-gyártásba. A japán vállalat első modellje az idén 68. születésnapját ünneplő YA-1 volt, mely az inspirációt adó német DKW RT 125-höz hasonlóan egy nyolcadliteres kis masina volt.

A dán Lego szintén az 50-es években kezdett szárnybontogatásba a kis műanyag építőkockák frontján, és egészen 2023-ig kellett várnunk arra, hogy kézbe vehessük a két nagyvállalat első koprodukciós termékét.

Konkrétan a 42159-es sorszámú Lego szettet, melyből az igen szemrevaló Yamaha MT-10 SP építhető meg.

László Ferenc

A nyomaték mestere

A Yamaha ikonikus 1000 köbcentiméteres sportmotorja, az R1 1998 óta állja a sarat a rivális Hondák, Kawasakik és Suzukik ellenében, de a japán gyártó a hasonló élményre naked bike formában vágyó vásárlókat sem hanyagolja el. Számukra készül a kínálatban 2016 óta elérhető MT-10.

A "hyper naked" kategória csúcsmodellje ugyanarra a 998 köbcentiméteres négyhengeres erőforrásra épül, mint a legendás R1, de a hangolás ezúttal teljesen más.

17 litert lehet beletankolni és 6,83 liter a hivatalos átlagfogyasztása
Yamaha

 

Így fest az R1
Yamaha
A "Master of Torque" jegyében a 112 Nm-es csúcsnyomaték már 9000-es fordulattól rendelkezésre áll, szemben az R1 11500-as értékével. Cserébe "csak" 166 lóerőt kapunk 11500-nál, míg az R1 13500-as fordulatszámon kereken 200 lóerős produkciót ad elő.

A lecsupaszított MT-10 SP csúcsmodell a világon elsőként kapta meg az Öhlins legújabb elektronikusan vezérelt felfüggesztését, mely három félaktív és három manuális üzemmóddal szolgál. Ezenkívül pedig a négydugattyús 320 milliméteres Brembo első fékek, a hatfokozatú gyorsváltó és a titán kipufogó mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Elöl kettő-, hátul egy tárcsafék lassítja
Yamaha

Elő a kockákkal!

A 42159-es szett hat nagyobb zacskóban összesen 1478 építőelemet vonultat fel, a nyomtatott dokumentáció 310 oldalon ecseteli az összeépítési folyamatot, és természetesen digitális formában is elérhető a segédlet.

Első körben a motor vázát adó szerkezetet, majd pedig a váltót és a motort kell megépíteni. Utóbbiak, de főleg a váltó komolyabb kihívás elé állíthatja a fiatalabb építőmestereket, de némi szülői segítséggel könnyen túl lehet lendülni a problémásabb részeken.

László Ferenc
László Ferenc

Mindenesetre a Lego a biztonság kedvéért 18+ besorolásba tette ezt az új Technic csomagot, melyből egy 25 centiméter magas, 44 centiméter hosszú és 15 centiméter széles replika készíthető. Nagyjából 1:5-ös méretarányról beszélhetünk, az eredeti motor 1,17 méter magas, 2,1 méter hosszú és 80 centiméter széles.

A Lego Yamaha 1054 grammot nyom a mérlegen. A valódi MT-10 SP üzemanyaggal és olajjal feltöltve 214 kilogrammos, az R1 pedig mindössze 201 kilogrammal terheli az aszfaltot.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Mint az igazi

Ami az aprólékosságot és az élethűséget illeti, a 30+ éve a dán cégnél dolgozó Lars Thygesen remek munkát végzett, ami nem csoda, hiszen a közelmúltban az ő neve fémjelezte többek közt a hasonló méretű és kivitelű BMW M 1000 RR-t is.

Ugyancsak ő tervezte a kisebb léptékű BMW R1200 GS Adventure-t és a Street Motorcycle-t, négykerekű fronton pedig az ő munkája volt például a Jeep Wrangler és a Ford F-150 Raptor is.

Működik az első és a hátsó felfüggesztés, a féktárcsákhoz az eredeti fonott fékcsövekhez hasonló kis gumicsövek futnak, forgatható a kormány és a rengeteg apró láncszemből összeszerelt láncot is szépen forgatja a megpörgetett kerék.

László Ferenc
László Ferenc

 

László Ferenc
Az igazi nagy truváj a váltószerkezet, mely ugyan az eredetitől eltérően nem hat-, hanem csak három sebességi fokozattal bír, de így is komoly fegyvertény, hogy az igazihoz hasonló módon valóban működik, rendben teszi a dolgát. A fokozatok között egy bal oldali karral lehet váltani, az aktuális fokozatról pedig egy jobb oldalt található kis piros alkatrész közöl vizuális információt.

A dugattyúk is szépen fel-le mozognak a hengerekben, ezt azonban érdemes még építés közben alaposan megcsodálni, később ugyanis olyannyira szorosan a motor köré épülnek a különböző elemek, hogy eltakarják a lényegi történést. Még szerencse, hogy egy remek kiterjesztett valóság alkalmazást is készített a Lego, melynek révén be lehet pillantani a motorkerékpár lelkivilágába.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A kormány közepén egy az igazi 4,2 colos színes TFT LCD-t mintázó digitális műszerfal elem figyel, amit tucatnyi egyéb alkatrészhez hasonlóan kézzel felragasztandó matrica díszít. Szépen kidolgozott a dupla fényszóró, a motor hűtőrendszere, a benzintank és az ülés is.

A puha gumiabroncsok elöl 24, hátul 34 milliméter szélesek, az igazi MT-10 SP-n 120/70-es és 190/55-ös ZR17-es Bridgestone-ok feszülnek.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

A Lego első Yamaha motorkerékpárja egészen kiválóra sikeredett, nemcsak építési élmény, hanem élethűség fronton is kijár a dicséret az alkotóknak. A néhány óra alatt összeépíthető MT-10 SP replika a kis kihajtható kitámasztó karja révén önmagában is képes megállni az asztalon, de akár a mellékelt pofás Yamaha állványra helyezve is jól mutat a polcon.

A 94 ezer forintos ár nem csekély, de ebben a kategóriában átlagosnak nevezhető Lego fronton. Az eredeti Yamaha MT-10 SP 7,3 millió forintos listaára nem éppen baráti, de az R1 még drágább a maga 8 millió forintos árcédulájával.

A kevésbé spéci MT-10 6,2 millió forintba kerül, a 119 lovas 890 köbcentiméteres MT-09 ára 4-4,8 millió forint magasságában mozog, a belépőszintet pedig a 15 lovas 125 köbcentis MT-125 jelenti 2 millió forintos árszinten.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A világítást utólagosan szereltük fel a motorra, nem része az alapcsomagnak
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!