A Yamaha nem éppen tegnap, hanem még az 50-es években vágott bele a motorkerékpár-gyártásba. A japán vállalat első modellje az idén 68. születésnapját ünneplő YA-1 volt, mely az inspirációt adó német DKW RT 125-höz hasonlóan egy nyolcadliteres kis masina volt.
A dán Lego szintén az 50-es években kezdett szárnybontogatásba a kis műanyag építőkockák frontján, és egészen 2023-ig kellett várnunk arra, hogy kézbe vehessük a két nagyvállalat első koprodukciós termékét.
Konkrétan a 42159-es sorszámú Lego szettet, melyből az igen szemrevaló Yamaha MT-10 SP építhető meg.

A nyomaték mestere
A Yamaha ikonikus 1000 köbcentiméteres sportmotorja, az R1 1998 óta állja a sarat a rivális Hondák, Kawasakik és Suzukik ellenében, de a japán gyártó a hasonló élményre naked bike formában vágyó vásárlókat sem hanyagolja el. Számukra készül a kínálatban 2016 óta elérhető MT-10.
A "hyper naked" kategória csúcsmodellje ugyanarra a 998 köbcentiméteres négyhengeres erőforrásra épül, mint a legendás R1, de a hangolás ezúttal teljesen más.


A lecsupaszított MT-10 SP csúcsmodell a világon elsőként kapta meg az Öhlins legújabb elektronikusan vezérelt felfüggesztését, mely három félaktív és három manuális üzemmóddal szolgál. Ezenkívül pedig a négydugattyús 320 milliméteres Brembo első fékek, a hatfokozatú gyorsváltó és a titán kipufogó mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Elő a kockákkal!
A 42159-es szett hat nagyobb zacskóban összesen 1478 építőelemet vonultat fel, a nyomtatott dokumentáció 310 oldalon ecseteli az összeépítési folyamatot, és természetesen digitális formában is elérhető a segédlet.
Első körben a motor vázát adó szerkezetet, majd pedig a váltót és a motort kell megépíteni. Utóbbiak, de főleg a váltó komolyabb kihívás elé állíthatja a fiatalabb építőmestereket, de némi szülői segítséggel könnyen túl lehet lendülni a problémásabb részeken.


Mindenesetre a Lego a biztonság kedvéért 18+ besorolásba tette ezt az új Technic csomagot, melyből egy 25 centiméter magas, 44 centiméter hosszú és 15 centiméter széles replika készíthető. Nagyjából 1:5-ös méretarányról beszélhetünk, az eredeti motor 1,17 méter magas, 2,1 méter hosszú és 80 centiméter széles.
A Lego Yamaha 1054 grammot nyom a mérlegen. A valódi MT-10 SP üzemanyaggal és olajjal feltöltve 214 kilogrammos, az R1 pedig mindössze 201 kilogrammal terheli az aszfaltot.



Mint az igazi
Ami az aprólékosságot és az élethűséget illeti, a 30+ éve a dán cégnél dolgozó Lars Thygesen remek munkát végzett, ami nem csoda, hiszen a közelmúltban az ő neve fémjelezte többek közt a hasonló méretű és kivitelű BMW M 1000 RR-t is.
Ugyancsak ő tervezte a kisebb léptékű BMW R1200 GS Adventure-t és a Street Motorcycle-t, négykerekű fronton pedig az ő munkája volt például a Jeep Wrangler és a Ford F-150 Raptor is.
Működik az első és a hátsó felfüggesztés, a féktárcsákhoz az eredeti fonott fékcsövekhez hasonló kis gumicsövek futnak, forgatható a kormány és a rengeteg apró láncszemből összeszerelt láncot is szépen forgatja a megpörgetett kerék.



A dugattyúk is szépen fel-le mozognak a hengerekben, ezt azonban érdemes még építés közben alaposan megcsodálni, később ugyanis olyannyira szorosan a motor köré épülnek a különböző elemek, hogy eltakarják a lényegi történést. Még szerencse, hogy egy remek kiterjesztett valóság alkalmazást is készített a Lego, melynek révén be lehet pillantani a motorkerékpár lelkivilágába.



A kormány közepén egy az igazi 4,2 colos színes TFT LCD-t mintázó digitális műszerfal elem figyel, amit tucatnyi egyéb alkatrészhez hasonlóan kézzel felragasztandó matrica díszít. Szépen kidolgozott a dupla fényszóró, a motor hűtőrendszere, a benzintank és az ülés is.
A puha gumiabroncsok elöl 24, hátul 34 milliméter szélesek, az igazi MT-10 SP-n 120/70-es és 190/55-ös ZR17-es Bridgestone-ok feszülnek.




Konklúzió, árak
A Lego első Yamaha motorkerékpárja egészen kiválóra sikeredett, nemcsak építési élmény, hanem élethűség fronton is kijár a dicséret az alkotóknak. A néhány óra alatt összeépíthető MT-10 SP replika a kis kihajtható kitámasztó karja révén önmagában is képes megállni az asztalon, de akár a mellékelt pofás Yamaha állványra helyezve is jól mutat a polcon.
A 94 ezer forintos ár nem csekély, de ebben a kategóriában átlagosnak nevezhető Lego fronton. Az eredeti Yamaha MT-10 SP 7,3 millió forintos listaára nem éppen baráti, de az R1 még drágább a maga 8 millió forintos árcédulájával.
A kevésbé spéci MT-10 6,2 millió forintba kerül, a 119 lovas 890 köbcentiméteres MT-09 ára 4-4,8 millió forint magasságában mozog, a belépőszintet pedig a 15 lovas 125 köbcentis MT-125 jelenti 2 millió forintos árszinten.









Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.