Magánrepülő szárnyak nélkül: teszten a csúcsluxus Lexus LM
A legújabb Lexus olyan kényelemmel kecsegtet, melyet a sokkal drágább Maybachok és Rolls-Royce-ok is megirigyelhetnek. Kipróbáltuk a private jet élményt négy keréken gördülve biztosító vadonatúj Lexus LM-et.
Amennyiben valaki a lehető legnagyobb kényelemben, a luxust abszolút kimaxolva szeretne autózni, az jó eséllyel valamelyik kékvérű brit márka, vagy méregdrága német gyártó kínálatából választ magának egy jó hosszú szedánt vagy akár egy magas építésű szabadidőautót.
Nem pedig egy olyan japán dobozost, mint amilyen jelen tesztalanyunk, a Lexus európai háza táján minden előzmény nélküli LM.
Kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a hagyományos luxusautókénál jelentősen nagyobb légtérrel és komforttal szolgáló, sokkolóan egyedi/furcsa külső megjelenésű "Luxury Mover", mely biturbó V12-es pazarlás helyett visszafogott hibrid módon píszískedik.
Utánafordulós
A Lexus LM a Volkswagen Multivan és a Mercedes V-osztály méretkategóriájában versenyez, azonban mind kívül, mind belül nagyon más életérzést képvisel, mint az említett, adott esetben haszonjárműves húrokat is megpengető német modellek.
A lényegében hagyományos lökhárító nélküli frontrészt egy olyan egyedi szerkezetű és gigantikus méretű hűtőrács imitáció uralja, melynek láttán még a hatalmas BMW vesék fanatikus rajongói is visszahőkölnek egy picit. A szépség megítélése nem a mi dolgunk, azt viszont tényként állapíthatjuk meg, hogy szinte mindenki utánafordul az új Lexusnak.
A lehetőségekhez képest egészt áramvonalassá varázsolt dobozforma kicsit furcsa arányokkal rendelkezik, hiszen egyrészt keskenyebb a legközelebbi riválisainál, másrészt picit magasabb azoknál, miközben a kereken 3 méteres tengelytávolsága ebben a kategóriában egész szerénynek mondható.
A 19 colos kerekeken gördülő luxus minibusz négyféle színben (fehér, fekete, titán, bíbor), illetve 4, valamint 6+1 üléses kivitelben rendelhető, a személyre szabhatóság kimerül ennyiben, illetve abban, hogy az utastér világos/sötét hangulatú lehet.
Amikor a 4 több, mint a 6+1
Bár az LM-ből úgymond polgári, 6+1 üléses kivitel is készül, ennél vélhetően sokkal komolyabb érdeklődésre tart számot a 4 személyes verzió, már csak amiatt is, mert ennek bizony nem igazán létezik riválisa. Persze elérhetők a piacon hasonló kivitelű luxus kisbuszok, de ezek szinte kivétel nélkül utólagos átépítések, és nem olyan kocsik, melyekkel lazán kigördülhetünk a márkakereskedésből.
A természetesen motoros mozgatású oldalajtókat elcsúsztatva a hetykén álldogáló esernyők látványát követően egy olyan luxustól tocsogó utastér támadja le a retinánkat, melyet még a legdrágább Maybachok, Bentley-k és Rolls-Royce-ok is megirigyelhetnek.
Az előre/hátra nem mozgatható, de amúgy minden paraméterében a végletekig személyre szabható bőrülésekben igazi élménnyé válhat egy több száz kilométeres út, de akár a dugóban történő lomha araszolás is.
Az akár teljesen vízszintbe dönthető ülésekben zavartalanul aludhatunk, a megfelelő ellazulásról vagy éppen felfrissítésről hűtés, szellőztetés és masszírozás gondoskodik. A funkciók egy része gombokkal, másik része a középen elhelyezett, okostelefonra hajazó érintőkijelzős vezérlőkütyükről érhető el.
Gombnyomásra az összes redőny lehúzható, legyen szó az oldalablakokról vagy a két részre osztott tetőüvegről, viszont kár, hogy a raktérajtó üvegének aktív sötétítéséről valahogy elfeledkeztek a fejlesztők. Elég egyetlen gombnyomás és egy felfelé mozgó üveglapnak köszönhetően gyorsan elszeparálhatjuk magunkat az első szekciótól, és az átlátszó üvegpanel szempillantás alatt opálossá is tehető.
Az egy szinttel lejjebb fixen beépített 32:9-es szélesvásznú képernyő 48 colos képátlójú, illetve 3840x1080 pixeles felbontású, és mivel két HDMI-porton etethető különböző tartalmakkal, nincs akadálya az 50:50 százalékban osztott használatának. 23 hangszóró masszírozza a hallószerveinket, a notebooknak vagy a pezsgőspohárnak az oldalról kihajtható asztalkán jut helye.
A mini hűtő a gigantkijelző alatt kapott helyet, ezenkívül pedig a plafonból lenyitható finoman megvilágított sminktükrökről, a hátul oldalt található vezeték nélküli telefontöltőkről és a két-két USB-C aljzatról sem feledkezhetünk meg. A klíma halkan és hatékonyan teszi a dolgát, és infravörös szenzorokkal figyeli nemcsak az autó egyes belső felületeinek hőmérsékletét, hanem az utasok fedetlen testrészeinek hőjét is.
Az ötödik ajtót a hátsó lámpák mellett lévő gombok nyomkodásával lehet nyitni-csukni, az ajtó külső peremén található gomb érdekes módon csak a zárat oldja, ezzel nem nyitható fel elektromos a csomagtér. A 752-1191 literes térfogatra nem lehet panasz, jó néhány luxusbőrönd és kistáska elfér itt.
Elöl mi a helyzet?
Az elektronikus kilincses, soft-close funkciós első ajtókon keresztül egy a normál Lexus személyautókéhoz nagyon hasonló "munkahelyre" nyerhetünk bebocsátást, merthogy a csúcs LM tipikusan sofőrös autó – nem valószínű, hogy túl sok tulajdonos maga szeretné tekergetni a finom tapintású bőrkormányt. Főleg annak ismeretében, hogy az első ülésekből valahogy kimaradt a masszírozás, és az anyósülésnek nem állítható a magassága.
A 12,3 colos digitális műszeregységgel és 14 colos hatalmas érintőképernyővel felvértezett high-tech műszerfal a viszonylag magas üléspozíciót leszámítva abszolút semmilyen haszonjárműves dobozos emléket nem idéz fel bennünk, a minőségérzet többek közt annak köszönhetően is abszolút luxuskategóriás, hogy semmi sem nyiszeg-nyöszög az utastérben. Még az igazán rossz minőségű hazai utakon sem.
A tömpe kis gépháztető alatt a gyártó már jól ismert negyedik generációs, tehát nem a legmodernebb ötödik nekifutású öntöltő hibrid technikája lapul. A 2,5 literes 4 hengeres szívó benzinmotor 190 lóereje és 239 Nm-es nyomatéka mellé 182+54 lóerővel, illetve 270+121 Nm-rel száll be a villanymotoros részleg.
A 250 lóerős teljesítmény kevés a világmegváltáshoz, főleg, hogy az LM 350h 2,3 tonnát nyom a mérlegen, de a 8,7 másodperces 0-100-as szintidőre és a 190 km/h végsebességre végülis nem lehet panasz.
A fokozatmentes erőátvitel nem ritkán hangos bégetéssel, magas fordulatszámmal reagál a gázpedál lenyomására, ami enyhén rangon aluli, de csak a sofőrt zavarhatja – hátulra a motorikus zajokból szinte semmi sem jut el. Az összkerék-hajtású LM 7-7,4 literes gyári átlagfogyasztását nehéz hozni a gyakorlatban, de a tesztidőszak végén feljegyzett 9,6 literes érték sem nevezhető rossznak.
Az üzemanyagtartály 60 literes, így garantáltan többször kell megállnunk tankolni, mint például a dízelmotoros prémium kisbuszokkal.
Egyes piacokon 2,4 literes turbós hibridként, 500h változatban is elérhető az új Lexus, mifelénk azonban nem árulják ezt a 350 lovas, hatfokozatú automata váltós kivitelt, a 300 lóerős 3,5 literes őszinte V6-os pedig a 2019 és 2023 között készült előddel teljesen távozott a kínálatból.
V6 nélkül ez esetben simán el lehet lenni, ellenben tisztán elektromos hajtással (városba), sőt, még "ördögtől való" dízellel (hosszú utakra) is simán el tudnánk képzelni a Luxury Movert.
Milyen vezetni?
Sofőrként rögtön az első kanyarok után feltűnik, hogy a kormányzás pontos és a kategóriátlagnál kevésbé szintetikus, egyértelműen prémium kategóriás. Hasonlóképp az adaptív futóművet is remekül eltalálták a fejlesztők, még akkor is bőven vannak tartalékai, ha szándékosan feszegetjük egy picit a határait.
Haszonjárműves, hagyományos értelemben vett kisbuszosan alantas élményektől a hátul helyet foglalóknak sem kell tartaniuk, sőt! Az LM remekül kimozogja az úthibákat, és bár alaphelyzetben enyhén hajószerűen ringatózik, sport módban képes megfeszíteni az izmait és ilyenkor jobban ráfeszül a kanyarívekre.
Új fejlesztés az úgynevezett hátsó komfort mód, amelyet kiválasztva mindent annak vet alá a technika, hogy a hátul helyet foglalók a lehető legnagyobb kényelemben pihenhessenek. Ilyenkor 10 százalékkal csökkenhet a gyorsítás-, illetve akár 45 százalékkal a fékezés miatti karosszériabólintás, de persze továbbra is sok múlik a sofőr vezetési képességein, ügyes pedálkezelésén.
A fékrendszer tapasztalataink szerint kellően erős, kiválóan adagolható és a teszt során fáradás nyomait sem tapasztaltuk.
Amennyiben valaki esetleg hagyományos értelemben vett vezetési élményt keres a luxuskategóriában, az egyértelműen jobban jár egy bársonyos járású biturbó V12-vel szerelt és alacsony építésű Mercedes-Maybach S-osztállyal. Ennek viszont kétszeres vételár és akár 2-3x-os fogyasztás az ára, már ha ez bárkit is érdekelne a potenciális vevők táborából.
Konklúzió, árak
+: nincs igazi ellenfele, kimaxolt luxus, általánosan kiváló minőség, hatalmas helykínálat, remek utazási élmény, egész jó vezethetőség. –: megosztó design, egyetlen, kicsit rangon aluli hajtáslánc, kisebb hiányosságok/furcsaságok, az igazi puccparádénak ára van. |
Bár azt gondolnánk, hogy az ilyen és ehhez hasonló rétegmodellekre lasszóval kell összeszedni a vásárlókat, a gyakorlat mást mutat: kiderült, hogy az első 50 darabos kontingensnél többet is könnyen el lehetne adni Magyarországon.
Pedig nem olcsó mulatság egy Lexus LM, melynek igazán ütős 4 üléses csúcsmodelljét 57,9 millió forintos alapáron jegyzik. Ez viszont legalább már fullextrás ár, mely csak a 700 ezres metálfénnyel és az 1 millió forintos homokkő belső színnel növelhető potom 59,6 millió forintra.
Nem szerény összeg, azonban gyorsan hozzá kell tennünk, hogy az igazán kékvérű rivális szedánok és SUV-ok ennek mintegy duplájába kerülnek.
Amennyiben a lehető legnagyobb kényelemben történő utazás valaki számára többet nyom a latban, mint a konzervatívan elegáns külső megjelenés és a V8-V12 hajtás, az a Lexus LM-mel nem igazán lőhet mellé.
Ha pedig valaki inkább hagyományos családi/utazó/tárgyaló autóként vezetné haza az LM-et, az 10 millió forinttal olcsóbban beállíthatja a garázsába a 6+1 üléses "polgári" verziót.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.