174 millió forintért csillaghullás akár nappal is: teszten az új Rolls-Royce Ghost
Az abszolút tökéletességre való törekvés, bármi áron – körülbelül így hangzik jelen tesztalanyunk hitvallása. Kipróbáltuk valaha készült technikailag legfejlettebb Rolls-Royce-ot, amely igyekszik az összes érzékszervünket egyszerre kényeztetni.
Henry Royce 1904-ben készítette el első autóját, a 10 lóerős 2 hengeres Royce 10-et, és ugyanebben az évben találkozott későbbi üzlettársával, Charles Rolls-szal. A kettejük által megalapított Rolls-Royce 1906-ban dobta piacra az akkori kor legjobb autójának tartott 6 hengeres Silver Ghostot, vagyis Ezüst Szellemet.
Ennek a legendás típusnak állított emléket az időközben a BMW-hez került brit márka azzal, hogy 2009-ben előrukkolt az újkori Ghosttal. A technikailag a bajor gyártó 7-es modelljére épülő Ghost 2014-ben egy komolyabb ráncfelvarráson esett át, nemrégiben pedig elkészült az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult második generációja.
Utóbbi egy lényegében full extrás példányát sikerült kipróbálnunk, jövünk a Balaton-felvidéken szerzett gyakorlati tapasztalatokkal.
Evolució
Ha láttunk már korábbi Ghostot, akkor ismerős látvány fogad a második nekifutás esetében is. A designt illetően sokkal inkább csendes evolúciónak, semmint hangos revolúciónak lehetünk tanúi, de ez nagyon is rendben van így.
Bár a lemezek alatt teljesen megújult a modell, a külsőhöz csak finoman nyúltak hozzá a tervezők, akik átrajzolták például a fényszórókat. Utóbbiak egyrészt sokkal karakteresebb megjelenésűek lettek, másrészt a legmodernebb lézer technológia révén akár 600 méterre is elvilágítanak. Azért nem tovább, mert ennyit engednek a szabályok.
A hűtőrács kicsit nagyobb lett és a legfőbb újdonság, hogy a Spirit of Ecstasy orrdísz immár nem a hűtőrács ornamentum felső részéből, hanem a gépháztetőből emelkedik ki, illetve süllyed le akár gombnyomásra. A szobrocska felár ellenében tömör ezüstből és masszív aranyozással is készülhet, viszont a fényszennyezéssel kapcsolatos előírások miatt már nem lehet megvilágítva.
A hűtőrácsot viszont 20 LED borítja fénybe, így biztosítva elképesztő "road presence"-t az éjszakában. Az esetünkben Bohemian Red fantázianevet kapott mélyvörös fényezésről nem hiányozhat az úgynevezett "coach line", vagyis az oldalnézetet ékesítő kettős díszcsík. Ezeket 2003 óta egyetlen ember, Mark Court festi fel finom ecsettel a gyártó összes típusára, aki sohasem hibázhat, ugyanis nincs javítási lehetőség.
Gigantikus
Az új Ghost 9 centimétert nőtt, az alapmodell 5,54 méter hosszú, az általunk kipróbált nyújtott változat pedig 5,71 méteres. Viszonyításképp, az új S-osztályos Mercedes nyújtott kivitele 43 centiméterrel, az új Maybach pedig 25 centiméterrel rövidebb nála, és bizony még a Bentley Flying Spur is 40 centiméterrel kisebb mérettel szerénykedik.
A hosszított Ghost 5 centiméter híján akkora, mint az alap Phantom, és ha mindent ki szeretnénk maxolni, akkor csak az utóbbi modell 5,98 méteres nyújtott változata jöhet szóba.
A hatalmas kilincsekkel felvértezett ajtók egy kétajtós szekrény mintájára szétfele nyílnak, a beszállás nemcsak egyszerű, hanem igen elegáns is egyben. Az ajtókat gombnyomásra hangtalan kis motorok nyitják és csukják, arra viszont továbbra is nekünk kell figyelnünk, hogy nehogy véletlenül egy mellettünk parkoló autónak nyissuk őket.
A padlót szupervastag süppedős szőnyeg borítja, bűn lenne sáros lábbelivel belépni az utastérbe. A szem előtt lévő, tapintható felületek 100 százalékát minőségi bőr, fa és fém borítja, a személyre szabási lehetőségek végtelenek.
A bőrt hegyi magaslaton élő állatokból nyerik, azokat ugyanis kevésbé csipkedik a böglyök, és csak hím állatok jöhetnek szóba, melyek bőrminőségét nem rontja a vemhesség. A tapintásérzet, az illatok és a fények elképesztő összhangban vannak, olyan, mintha egy ötcsillagos szállodában lennénk vendégek. Az elnöki lakosztályban.
A plafon sötétjét végtelen sok kis fénypont töri meg, ezáltal csillagos eget mintázva. És ha ez nem lenne elég, időről időre hullócsillagok is feltűnnek az égbolton, a motoros mozgatású függönyök által biztosított sötétben akár fényes nappal is. A főnöki helyen utazó kis 5 éves tesztalanyunkat délután konkrétan a hullócsillagok nézegetése és a szuperfinom futómű ringatta álomba.
Béke, nyugalom
Az S-osztályban is síri csend honol, de a Ghostban picit még nagyobb a békesség és a nyugalom. Már-már elektromos hajtásra gyanakodunk, erről azonban egyelőre szó sincs, bár nyílt titok, hogy hamarosan a brit márka is elindul ebbe az irányba.
A 2,6 tonnás tömegből 100 kilogrammot csak a szigetelés tesz ki, ami olyan masszív, hogy ha nem csatlakozunk rá a kocsi fedélzeti rendszerére, akkor a mobilunk folyamatosan térerő és GPS jelerősség gondokkal küszködik.
Az 1300 W-os 18 hangszórós hifi a komoly méretű légtérrel kombinálva elképesztő hangzást biztosít. A gyártó három, megnevezni nem kívánt high-end beszállítótól válogatta össze a legjobb minőségű alkatrészeket.
A természetesen hűtött/fűtött ülések minden irányban elektromosan állíthatók, szuper kényelmesek és masszírozni is képesek, bár utóbbi funkció lehetne egy kicsit erősebb is. A kormány mögötti köralakú műszerek analógnak tűnnek, de valójában digitálisak, és ugyanúgy kerülik a színes puccparádét, mint a hatalmas középső érintőpanel.
A menürendszeren érződik némi BMW ráhatás, ebbe azonban nem igazán lehet belekötni. Abba talán már igen, hogy míg több USB-C aljzatot és Apple CarPlay támogatást is kapunk, az Android Autóról le kell mondanunk, bár ez utóbbit egy közeljövőbeli szoftverfrissítés egyszerűen orvosolhatja.
Az egyedi kezelőszervekkel vezérelhető légkondicionáló még legerősebb fokozatban is szinte hangtalan. A hátsó utasok közötti mini hűtő kétféle üzemmóddal bír: egy a normál, egy pedig az eltérő bánásmódot igénylő vintázs pezsgőknek jár. A nemes italokhoz szemrevaló poharak járnak, melyek Ajkán készülnek.
A hátsó ajtókban rejtett esernyők találhatók. Természetesen ezek megjelenését is személyre lehet szabni, és külön szellőztető rendszer gondoskodik arról, hogy a vízes esernyők néhány percen belül teljesen megszáradjanak.
Vonuljunk!
Alapjáraton és egyenletes tempó mellett szinte alig hallani a V12-es motor hangját, és padlógázra is csak egy a messzi távolból érkező, kellemes petrolhead muzsika kényezteti a hallószerveinket. 6,6-ról 6,75 literesre nőtt a motor és változatlanul két turbó fújja meg az N74-es blokkot.
Az 571 lóerős teljesítmény és a 850 Nm-es nyomaték minimálisan változott az elődhöz képest. Ahogy eddig, úgy most is bőven elegendő az erőtartalék: szinte hihetetlen, hogy egy ilyen hatalmas luxushajó 4,8 másodperc alatt képes letudni a 0-100-at. A gyorsulásnak 250 km/h-nál szakad vége, itt ugyanis leszabályoz az elektronika.
A nyolcfokozatú automata váltó észrevétlenül pakolja egymás után a fokozatokat és az erő immár nemcsak a hátsó, hanem az első kerekekre is megérkezik. A manőverezhetőségen a négykerék-kormányzás hivatott segíteni. Városban forgolódni továbbra sem álomfeladat a hatalmas Ghosttal, kanyargós utakon viszont nagyon is jól jön, hogy a hátsó kerekek is képesek néhány fokot elfordulni.
A teljesen új fejlesztésű futóműről ki merjük jelenteni, hogy a luxus kategóriában messze a világ legjobbja. A rendszer részét képező kamerák folyamatosan az utat pásztázzák és az elektronika ennek megfelelően szempillantás alatt áthangolja a felfüggesztést. A varázsszőnyeg effektus garantált.
Adott esetben nagyon gyorsan is haladhatunk a Ghosttal, de erre valahogy kevés késztetést érzünk, ez az autó sokkal inkább a méltóságteljes vonulásról szól. A vezetési élmény meglepően jó, noha a nyújtott Ghost már sokkal inkább sofőrös autó, mint az akár gyakran a tulajok által is vezetett alapmodell.
A tömeg ugyan valamelyest csökkent az alumínium széles körben történő alkalmazásának köszönhetően, viszont még így is nagyon nehéz a Ghost. Egyenesvonalú gyorsuláskor ebből nem sokat érezni, fékezéskor és kanyarodáskor azonban a 2,6 tonna könnyen feszegetni képes a fizika határait.
A padlógáz és padlófék olyannyira nem a Rolls-Royce világa, hogy a gyártó külön képzést biztosít a tehetős vásárlók sofőrjeinek. Akik nemcsak az óvatos gáz-, fék- és kormánykezelést csínját-bínját sajátítják el, hanem azt is, hogy hogyan lehet egyszerűen tisztán tartani a csillogó felületeket.
A fogyasztásról ilyen körökben nem igazán illik beszélgetni, mindenesetre a gyártó 15-16 literes értékről tesz említést, a gyakorlatban azonban inkább 20-30 literre lehet számítani. Ha már literek, a csomagtartó 500 literes és egész jól pakolható.
Konklúzió, árak
+: egyedi karakter, földöntúli luxus, kiváló minőség, remek menetdinamika, maximális személyre szabhatóság. –: a masszírozás lehetne kicsit erősebb, nincs Android Auto, a legtöbbünk számára csak álom marad. |
A Rolls-Roycenál felnéztek a polcokra és onnan nagy vehemenciával minden elérhető fejlesztést belesöpörtek az új Ghostba. A végeredmény egy semmi máshoz nem fogható luxusautó lett, melyben 150 km/h tempó mellett is jól érthető a halk suttogás, és amely az összes úthibát elrejti az utasok elöl.
A minőség minden képzeletet felülmúl és erőhiányra sem lehet panaszunk. A Ghost vezetési élmény tekintetében is képes kellemes meglepetésekkel szolgálni, bár ehhez inkább csak a rövidebb tengelytávolságú kivitel számít jó partnernek.
Ahogy az már csak lenni szokott, a Rolls-Royce-os élvezeteknek alaposan megkérik az árát. Olyannyira, hogy a minden földi jóval felvértezett nyújtott Ghost tesztautó árcéduláján mintegy 174 millió forintos összeg olvasható.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.