A fejünk felett varázsol igazán nagyot: teszten az Év Autója 2024 győztes új Renault Scenic
Látványos külső dizájnnal, igen tágas utastérrel, 625 kilométeres hatótávú elektromos hajtáslánccal és hangparancsra dinamikusan áttetszőséget váltó gigantikus panorámatetővel támad az általunk Málaga környékén kipróbált vadonatúj Renault Scenic E-Tech 100% electric.
1996-ot írtunk, amikor a Renault előrukkolt az első Scenickel, mely az első néhány évben még Megane Scenic néven volt kapható, teljesen egyértelművé téve, hogy “személyében” egy a kompaktok mezőnyében versenyző Megane-ra épülő praktikus kompakt egyterű családi modellhez van szerencsénk.
És ez a nagy sikert aratott első generáció 1997-ben rögtön be is söpörte az Év Autója díjat.
Négy generációval és 27 évvel később nemrégiben ismét a Scenic lett az Év Autója, mely immár egész konkrétan Scenic E-Tech 100% electric névre hallgat.
Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult, Jean-Michel Jarre nevével fémjelzett francia villanyautóval a Málaga környéki utakon kötöttünk szorosabb ismertséget.
Utánafordulós
Ahogy a nemrégiben alaposan letesztelt új Peugeot 3008, úgy a vadonatúj Renault Scenic esetében sem panaszkodhatunk a designerek munkájára. Míg az előbbi egy kupés hangvételű kompakt SUV, addig jelen tesztalanyunk egy picit dobozosabb kivitelű járgány, azonban közös vonás, hogy mindkét francia gyártó szakított a korábbi egyterű kialakítással.
A frontrészt a méhsejtrácsos középső felületet ékesítő hangsúlyos márkajelzés mellett a vékonyra vett okos LED-fényszórók és a függőleges elhelyezkedésű bumeráng menetfények dominálják. Az oldalnézetet a 19-20 colos méretű egyedi könnyűfém felnik és a süllyesztett kilincsek határozzák meg.
Utóbbiak elvileg ugyebár csökkentik a légellenállást, azonban használatuk sok mindennek nevezhető, csak kényelmesnek nem.
Hátul egyedi légterelő elemekre lehetünk figyelmesek nemcsak a hátsó szélvédő felett, hanem a lökhárító oldalain is, a mérnökök tényleg komoly figyelmet szenteltek az aerodinamikai optimalizálásnak. A hátsó lámpatestek remekül mutatnak a hatféle fényezéssel rendelhető Scenicen.
A techno alapfelszereltség esetén a lángvörös, a sportos hangulatú esprit Alpine esetében a fekete gyémánt metál fényezés jár ingyen. A menetpróba során egy vörös normál Scenicet és egy matt palaszürke esprit Alpine példányt volt szerencsénk kipróbálni.
Igazi családi
A 2022-ben kis híján Év Autójának megválasztott és a normál Megane-nál fél kategóriával kisebb új elektromos Megane-t sok mindenért lehet szeretni, hátul igen szűkös utastere miatt viszont nem igazán. Most azonban itt a Scenic, mely 10 centiméterrel nagyobb tengelytávolsága révén tágas utasterű családi autóként áll hadrendbe.
A Megane-nál 25 centiméterrel hosszabb újdonságban nemcsak elöl, hanem hátul is fejedelmi a helykínálat, kis túlzással élve táncolni lehet a teljesen sík padlón. Az új 3008-asban hátul egyértelműen kevesebb a hely, ami többek közt annak tudható be, hogy bár az oroszlános rivális 7,2 centiméterrel hosszabb, a tengelytávja 4,6 centiméterrel szerényebb. A hátsó ülések fixek, nem tologathatók sínen.
Frunkot, vagyis kiegészítő első csomagteret sajnos nem alakítottak ki, a töltőkábeleket a telepakolt csomagtartó esetén nehezen hozzáférhető hátsó alsó rekeszben lehet tárolni.
A raktér 545 literével veri a 3008-as 470-520 literes puttonyát, és a 40/20/40 osztatú hátsó üléstámlák ledöntését követően sík padlós 1670 literes csomagtér áll rendelkezésünkre.
A műszerfalon egy 12,3 colos digitális műszeregység és egy 12 colos érintőkijelző található, melyek kiváló képminőséggel, igényes grafikával, jól áttekinthető menürendszerrel szolgálnak. Az Androidot futtató infotainment rendszer fürgén teszi a dolgát, és többtucatnyi alkalmazás tölthető le rá.
A fedélzeti számítógép egyszerűen szóban kimondott hangparancsokból is remekül ért, így például a Solarbay panoráma üvegtető nemcsak gombbal, hanem akár hangutasítással is vezérelhető. Ez a 600 ezer forint ellenében 1,65 négyzetméteres üvegfelületet biztosító megoldás igazi úttörő a maga nemében, ugyanis áttetszőségét szakaszosan lehet elektromosan szabályozni.
Az 50 százalékban újrahasznosított anyagból készülő Solarbaynek köszönhetően 3 centiméterrel nagyobb a fejtér, és körülbelül 6 kilogramot sikerült lefaragni az autó legmagasabb pontjának tömegéből.
Fedélzeten Jean-Michel Jarre
A 6 hangszórós alap hi-fi-hez nem volt szerencsénk, a 375 ezer forint ellenében 9 hangszóróval és 410 W-tal támadó Harman Kardon hangrendszerrel tökéletesen elégedettek voltunk. Aki a BMW-nél Hans Zimmer, ő a Renault-nál Jean-Michel Jarre, a francia zeneszerző felelt a gyalogosokat figyelmeztető külső hangért, illetve a hi-fin hallható hangeffektusokért is.
A Peugeot 3008-ban igen látványos a 21 colos ívelt panel, azonban az utas nehezen fér hozzá az érintőkijelzőhöz. A Renault Scenicben az anyósülésen helyet foglaló sokkal könnyebben vezérelheti a függőleges panelt, ami alatt sokak örömére normál klímavezérlő panelt helyeztek el a fejlesztők.
Ugyancsak jó hír, hogy a kormány gombjai csak érintésérzékenynek tűnnek, a valóságban azonban határozott nyomáspontú hagyományos nyomógombokhoz van szerencsénk. Az alul-felül csapott kormány remek fogású, de lehetne kicsit kisebb.
Az igen közvetlen áttételezés a villanyos Megane-ból érkezett, a két végállás között mindössze 2,34-et kell tekerni, a kormányérzet a kategóriaátlagnak megfelelően szintetikus, a 10,92 méteres fordulókör átlagosnak mondható.
Az üzemmódok között a kormány jobb alsó szatelitgombjával lehet váltani. A volántól jobbra kisebbfajta káosz uralkodik, ide került ugyanis nemcsak a hangrendszer, hanem az ablaktörlő és a menetirányváltó karja is. Az egyszerű fekete műanyag Power gomb pedig valami elképesztően gagyi.
Az ülések kényelmesek, az esprit Alpine esetében sportosan mutatnak, és némileg több oldaltartást biztosítanak. Apró figyelmesség az üléseken lévő francia trikolor és a szélvédő bal alsó sarkában figyelő kakas. Kopogósan kemény műanyagok itt-ott felbukkannak, mindenesetre a minőségérzet általánosan jónak mondható.
A fedélzeti tárolórekeszek összesen 38 liternyi kisebb tárgyat képesek elnyelni, és rendkívül ötletes kialakítású a lehajtható hátsó könyöklő, melyben nemcsak két USB-C port, hanem két mobil/tablettartó is található. USB-C aljzatból a középkonzol hátsó részére és előre is került kettő-kettő, így összesen hat helyen csatlakoztathatjuk különböző kütyüjeinket.
Elő a villannyal!
A CMF-EV platformra épülő új Scenic kizárólag szimplamotoros elektromos elsőkerék-hajtással készül, szemben a Peugeot 3008-cal, mely a villanyos mellett lágyhibrid és plugin hibrid változatban is elérhető.
A nemzetközi menetpróbán az erősebb és nagyobb aksis kivitelhez volt szerencsénk. A 218 lóerős teljesítmény és a 300 Nm-es nyomaték nem varázsolja sportkocsivá a Scenicet, de a 7,9 másodperces 0–100-as gyorsulásnál és a 160 km/h-ra korlátozott végsebességnél ritkán lehet szükség többre.
A rekuperáció négy fokozatban állítható a kormány mögötti fülekkel, a futómű kiválóan teszi a dolgát, és a kiviteltől függően 1,7-1,9 tonnás tömeg ma már bizony alacsonynak számít. A hangszigetelés kiváló, egyedül a külső tükrök zajosabbak egy picit autópálya-tempó mellett. Érdekesség, hogy a belső visszapillantóra a tolatókamera képe is kitehető.
Az LG eredetű akkumulátor a Megane-ban lévőnél 6 százalékkal nagyobb energiasűrűségű, a 87 kWh kapacitású és 515 kilogramm tömegű telep a WLTP-szabvány szerint 625 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A kellemesen tavaszias 20 fokban, az átlagnál némileg dinamikusabb autózás mellett ebből körülbelül 500 kilométert tudtunk hozni a gyakorlatban, ami korrektnek mondható.
AC-n 22, DC-n 150 kW jelenti a plafont, egy 10-80 százalékos töltést ideális esetben nagyságrendileg fél óra alatt le lehet tudni. A 8 év, 160 ezer kilométeres garanciát felvonultató 400 V-os aksi 12 modulja egyesével cserélhető, és a Renault kiemelt figyelmet szentelt annak, hogy balesetet követően a tűzoltók könnyen és biztonságosan végezhessék a dolgukat.
A 170 lóerős és 280 Nm-es produkcióra képes Scenicben lévő 60 kWh-s és 411 kilogrammos akkumulátor elvileg 430 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, és legfeljebb 130 kW-tal tölthető. Ez a 8,6 másodperces 0–100-as szintidejű verzió maximum 150-nel képes suhanni, a hőszivattyú minden esetben alapáras tétel.
Konklúzió, árak
Maximálisan egyet tudunk érteni a rangos nemzetközi szakzsűri véleményével, a Scenic E-Tech 100% electric megérdemelten lett 2024-ben az Év Autója. A Renault-nál remek munkát végeztek, kiválóan eltalálták a dizájnt, hatalmasra faragták az utasteret, és a technikát is remekül sikerült behangolniuk.
Persze az új Scenic sem hibátlan, és bizony a 18 millió forintos alapárat sem túl könnyű megemészteni, az erősebb és nagyobb aksis verzió pedig minimum 19,8 millió forint kifizetését követően vezethető haza. Az általános garancia 5 év, illetve 100 ezer kilométer, ami 590 ezer forint ellenében 7 évre, illetve 200 ezer kilométerre terjeszthető ki.
A 210 lovas és 73 kWh-s Peugeot E-3008 a tervek szerint 17 millió forintot fog nyitni, és a későbbiekben jön egy 100 kWh-s, 700 kilométeres hatótávú, valamint egy 320 lovas összkerekes verzió is. A garancia ez esetben 8 év, illetve 160 ezer kilométer.
A koreai riválisok közül a némileg kisebb Hyundai Kona Electric 14,6 millió forinttól indul 156 lóerővel és 48 kWh-tal, 215 lóerővel és 65 kWh-val pedig 16,3 millió forinton nyit. A 204 lovas és 65 kWh-s Kia Niro EV hazai alapára 17,7 millió forint.