szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Látványos külső dizájnnal, igen tágas utastérrel, 625 kilométeres hatótávú elektromos hajtáslánccal és hangparancsra dinamikusan áttetszőséget váltó gigantikus panorámatetővel támad az általunk Málaga környékén kipróbált vadonatúj Renault Scenic E-Tech 100% electric.

1996-ot írtunk, amikor a Renault előrukkolt az első Scenickel, mely az első néhány évben még Megane Scenic néven volt kapható, teljesen egyértelművé téve, hogy “személyében” egy a kompaktok mezőnyében versenyző Megane-ra épülő praktikus kompakt egyterű családi modellhez van szerencsénk.

És ez a nagy sikert aratott első generáció 1997-ben rögtön be is söpörte az Év Autója díjat.

Négy generációval és 27 évvel később nemrégiben ismét a Scenic lett az Év Autója, mely immár egész konkrétan Scenic E-Tech 100% electric névre hallgat.

Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult, Jean-Michel Jarre nevével fémjelzett francia villanyautóval a Málaga környéki utakon kötöttünk szorosabb ismertséget.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Utánafordulós

Ahogy a nemrégiben alaposan letesztelt új Peugeot 3008, úgy a vadonatúj Renault Scenic esetében sem panaszkodhatunk a designerek munkájára. Míg az előbbi egy kupés hangvételű kompakt SUV, addig jelen tesztalanyunk egy picit dobozosabb kivitelű járgány, azonban közös vonás, hogy mindkét francia gyártó szakított a korábbi egyterű kialakítással.

A frontrészt a méhsejtrácsos középső felületet ékesítő hangsúlyos márkajelzés mellett a vékonyra vett okos LED-fényszórók és a függőleges elhelyezkedésű bumeráng menetfények dominálják. Az oldalnézetet a 19-20 colos méretű egyedi könnyűfém felnik és a süllyesztett kilincsek határozzák meg.

Utóbbiak elvileg ugyebár csökkentik a légellenállást, azonban használatuk sok mindennek nevezhető, csak kényelmesnek nem.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Hátul egyedi légterelő elemekre lehetünk figyelmesek nemcsak a hátsó szélvédő felett, hanem a lökhárító oldalain is, a mérnökök tényleg komoly figyelmet szenteltek az aerodinamikai optimalizálásnak. A hátsó lámpatestek remekül mutatnak a hatféle fényezéssel rendelhető Scenicen.

A techno alapfelszereltség esetén a lángvörös, a sportos hangulatú esprit Alpine esetében a fekete gyémánt metál fényezés jár ingyen. A menetpróba során egy vörös normál Scenicet és egy matt palaszürke esprit Alpine példányt volt szerencsénk kipróbálni.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Igazi családi

A 2022-ben kis híján Év Autójának megválasztott és a normál Megane-nál fél kategóriával kisebb új elektromos Megane-t sok mindenért lehet szeretni, hátul igen szűkös utastere miatt viszont nem igazán. Most azonban itt a Scenic, mely 10 centiméterrel nagyobb tengelytávolsága révén tágas utasterű családi autóként áll hadrendbe.

A Megane-nál 25 centiméterrel hosszabb újdonságban nemcsak elöl, hanem hátul is fejedelmi a helykínálat, kis túlzással élve táncolni lehet a teljesen sík padlón. Az új 3008-asban hátul egyértelműen kevesebb a hely, ami többek közt annak tudható be, hogy bár az oroszlános rivális 7,2 centiméterrel hosszabb, a tengelytávja 4,6 centiméterrel szerényebb. A hátsó ülések fixek, nem tologathatók sínen.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Frunkot, vagyis kiegészítő első csomagteret sajnos nem alakítottak ki, a töltőkábeleket a telepakolt csomagtartó esetén nehezen hozzáférhető hátsó alsó rekeszben lehet tárolni.

A raktér 545 literével veri a 3008-as 470-520 literes puttonyát, és a 40/20/40 osztatú hátsó üléstámlák ledöntését követően sík padlós 1670 literes csomagtér áll rendelkezésünkre.

A műszerfalon egy 12,3 colos digitális műszeregység és egy 12 colos érintőkijelző található, melyek kiváló képminőséggel, igényes grafikával, jól áttekinthető menürendszerrel szolgálnak. Az Androidot futtató infotainment rendszer fürgén teszi a dolgát, és többtucatnyi alkalmazás tölthető le rá.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

A fedélzeti számítógép egyszerűen szóban kimondott hangparancsokból is remekül ért, így például a Solarbay panoráma üvegtető nemcsak gombbal, hanem akár hangutasítással is vezérelhető. Ez a 600 ezer forint ellenében 1,65 négyzetméteres üvegfelületet biztosító megoldás igazi úttörő a maga nemében, ugyanis áttetszőségét szakaszosan lehet elektromosan szabályozni.

Az 50 százalékban újrahasznosított anyagból készülő Solarbaynek köszönhetően 3 centiméterrel nagyobb a fejtér, és körülbelül 6 kilogramot sikerült lefaragni az autó legmagasabb pontjának tömegéből.

Ilyet varázsol a Solarbay panoráma üvegtető

A Renault Scenic E-Tech 100% electric akár hanggal is vezérelhető üvegteteje

Fedélzeten Jean-Michel Jarre

A 6 hangszórós alap hi-fi-hez nem volt szerencsénk, a 375 ezer forint ellenében 9 hangszóróval és 410 W-tal támadó Harman Kardon hangrendszerrel tökéletesen elégedettek voltunk. Aki a BMW-nél Hans Zimmer, ő a Renault-nál Jean-Michel Jarre, a francia zeneszerző felelt a gyalogosokat figyelmeztető külső hangért, illetve a hi-fin hallható hangeffektusokért is.

A Peugeot 3008-ban igen látványos a 21 colos ívelt panel, azonban az utas nehezen fér hozzá az érintőkijelzőhöz. A Renault Scenicben az anyósülésen helyet foglaló sokkal könnyebben vezérelheti a függőleges panelt, ami alatt sokak örömére normál klímavezérlő panelt helyeztek el a fejlesztők.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Ugyancsak jó hír, hogy a kormány gombjai csak érintésérzékenynek tűnnek, a valóságban azonban határozott nyomáspontú hagyományos nyomógombokhoz van szerencsénk. Az alul-felül csapott kormány remek fogású, de lehetne kicsit kisebb.

Az igen közvetlen áttételezés a villanyos Megane-ból érkezett, a két végállás között mindössze 2,34-et kell tekerni, a kormányérzet a kategóriaátlagnak megfelelően szintetikus, a 10,92 méteres fordulókör átlagosnak mondható.

Az üzemmódok között a kormány jobb alsó szatelitgombjával lehet váltani. A volántól jobbra kisebbfajta káosz uralkodik, ide került ugyanis nemcsak a hangrendszer, hanem az ablaktörlő és a menetirányváltó karja is. Az egyszerű fekete műanyag Power gomb pedig valami elképesztően gagyi.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Az ülések kényelmesek, az esprit Alpine esetében sportosan mutatnak, és némileg több oldaltartást biztosítanak. Apró figyelmesség az üléseken lévő francia trikolor és a szélvédő bal alsó sarkában figyelő kakas. Kopogósan kemény műanyagok itt-ott felbukkannak, mindenesetre a minőségérzet általánosan jónak mondható.

A fedélzeti tárolórekeszek összesen 38 liternyi kisebb tárgyat képesek elnyelni, és rendkívül ötletes kialakítású a lehajtható hátsó könyöklő, melyben nemcsak két USB-C port, hanem két mobil/tablettartó is található. USB-C aljzatból a középkonzol hátsó részére és előre is került kettő-kettő, így összesen hat helyen csatlakoztathatjuk különböző kütyüjeinket.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Elő a villannyal!

A CMF-EV platformra épülő új Scenic kizárólag szimplamotoros elektromos elsőkerék-hajtással készül, szemben a Peugeot 3008-cal, mely a villanyos mellett lágyhibrid és plugin hibrid változatban is elérhető.

A nemzetközi menetpróbán az erősebb és nagyobb aksis kivitelhez volt szerencsénk. A 218 lóerős teljesítmény és a 300 Nm-es nyomaték nem varázsolja sportkocsivá a Scenicet, de a 7,9 másodperces 0–100-as gyorsulásnál és a 160 km/h-ra korlátozott végsebességnél ritkán lehet szükség többre.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

A rekuperáció négy fokozatban állítható a kormány mögötti fülekkel, a futómű kiválóan teszi a dolgát, és a kiviteltől függően 1,7-1,9 tonnás tömeg ma már bizony alacsonynak számít. A hangszigetelés kiváló, egyedül a külső tükrök zajosabbak egy picit autópálya-tempó mellett. Érdekesség, hogy a belső visszapillantóra a tolatókamera képe is kitehető.

Az LG eredetű akkumulátor a Megane-ban lévőnél 6 százalékkal nagyobb energiasűrűségű, a 87 kWh kapacitású és 515 kilogramm tömegű telep a WLTP-szabvány szerint 625 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A kellemesen tavaszias 20 fokban, az átlagnál némileg dinamikusabb autózás mellett ebből körülbelül 500 kilométert tudtunk hozni a gyakorlatban, ami korrektnek mondható.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

AC-n 22, DC-n 150 kW jelenti a plafont, egy 10-80 százalékos töltést ideális esetben nagyságrendileg fél óra alatt le lehet tudni. A 8 év, 160 ezer kilométeres garanciát felvonultató 400 V-os aksi 12 modulja egyesével cserélhető, és a Renault kiemelt figyelmet szentelt annak, hogy balesetet követően a tűzoltók könnyen és biztonságosan végezhessék a dolgukat.

A 170 lóerős és 280 Nm-es produkcióra képes Scenicben lévő 60 kWh-s és 411 kilogrammos akkumulátor elvileg 430 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, és legfeljebb 130 kW-tal tölthető. Ez a 8,6 másodperces 0–100-as szintidejű verzió maximum 150-nel képes suhanni, a hőszivattyú minden esetben alapáras tétel.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc

Konklúzió, árak

Maximálisan egyet tudunk érteni a rangos nemzetközi szakzsűri véleményével, a Scenic E-Tech 100% electric megérdemelten lett 2024-ben az Év Autója. A Renault-nál remek munkát végeztek, kiválóan eltalálták a dizájnt, hatalmasra faragták az utasteret, és a technikát is remekül sikerült behangolniuk.

Persze az új Scenic sem hibátlan, és bizony a 18 millió forintos alapárat sem túl könnyű megemészteni, az erősebb és nagyobb aksis verzió pedig minimum 19,8 millió forint kifizetését követően vezethető haza. Az általános garancia 5 év, illetve 100 ezer kilométer, ami 590 ezer forint ellenében 7 évre, illetve 200 ezer kilométerre terjeszthető ki.

A 210 lovas és 73 kWh-s Peugeot E-3008 a tervek szerint 17 millió forintot fog nyitni, és a későbbiekben jön egy 100 kWh-s, 700 kilométeres hatótávú, valamint egy 320 lovas összkerekes verzió is. A garancia ez esetben 8 év, illetve 160 ezer kilométer.

A koreai riválisok közül a némileg kisebb Hyundai Kona Electric 14,6 millió forinttól indul 156 lóerővel és 48 kWh-tal, 215 lóerővel és 65 kWh-val pedig 16,3 millió forinton nyit. A 204 lovas és 65 kWh-s Kia Niro EV hazai alapára 17,7 millió forint.

Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
Renault Scenic E-Tech 100% electric
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!