Ezek az európai autógyárak vannak a legnagyobb veszélyben
A Ford évtizedekig meghatározó európai gyára, a kölni például jelenleg alig 5 százalékos kihasználtsággal termel.
HVG
Az európai autóipar az elmúlt években jelentős versenyképességi kihívásokkal nézett szembe, különösen Kína és Észak-Amerika piacain. A magas gyártási költségek miatt több autógyár is alacsony kihasználtsággal működik, vagy tartósan veszteséges. Bár az európai újautó-piac 2024-ben enyhén, 0,8 százalékkal bővült, a válság jelei továbbra is egyértelműek – írja az Autopro.hu oldal.
A német Automobilwoche összegyűjtötte, hogy a 108 európai, török és észak-afrikai autógyár közül melyik húsz teljesített a legjobban és a legrosszabbul a nyereséget illetően. Magyarországi gyár egyik listára sem került fel, a környező országokból találunk szereplőket mindkét összesítésben.
A négy legnagyobb veszteséget termelő autógyár vagy átalakítások alatt áll, vagy elveszítette teljes értékű gyári szerepét, kihasználtságuk 2024-ben 10% alatt maradt.
A legrosszabbul a Renault flinsi gyára teljesített (1% kihasználtság, –98% nyereség), a Ford kölni üzeme 5%-os kihasználtsággal és 92%-os nyereségcsökkenéssel, míg a Tata brit Castle Bromwich gyára 2%-os kapacitással és 88%-os veszteséggel zárt.
A top 10 legrosszabbul teljesítő üzemek közé tartozik még a Mercedes-Benz (Smart) hambachi, a Valmet finn, a Fiat cassinói, a Stellantis rennes-i, a Volkswagen emdeni, a Fiat melfi és a Stellantis brit, Ellesmere Portban található gyára. Ezek az üzemek 2019 óta 70-80%-os visszaesést szenvedtek el, kapacitáskihasználtságuk 10-30% között mozog.
A cégnek Magyarországon is komoly érdekeltségei vannak.
A másik véglet a Stellantis marokkói, kentirai gyára, amely 700%-kal növelte bevételét 2019-hez képest, tavaly 179 ezer autót gyártva, ami 90%-os kihasználtságot jelent. A Fiat mirafiori üzeme mindössze 17%-os kapacitással is 555%-os bevételnövekedést ért el, míg a zwickaui VW-gyár 318 ezer autóval és 88%-os kihasználtsággal a harmadik helyre került.
A régiónkban kiemelkedett a Tata (JLR) nyitrai üzeme (+170% bevétel), a Kia zsolnai gyára (+17% bevétel) és a Skoda cseh főüzeme, amely 500 ezer autóval a legnagyobb darabszámot produkálta. Romániából a Ford craiovai gyára is az élmezőnyben végzett, 225 ezer autót gyártottak, és 60%-os bevételnövekedést ért el.
Ha kiskorúak szexuális bántalmazásáról van szó, a magyar rendőrség nem ismeri az „alacsony szintű” elkövetés fogalmát, és a bíróság is szigorú lehet. Szakértőket kérdeztünk az internetes kísértések kockázatairól.