Magyar fejlesztésű alkalmazás csökkentheti az autók fogyasztását

Míg az emberi sofőr elfárad, vagy ötletszerűen gyorsít-lassít, addig az algoritmus mindenről adatok alapján dönt.

  • HVG HVG
Magyar fejlesztésű alkalmazás csökkentheti az autók fogyasztását

A legtöbb sofőr tapasztalatból és pillanatnyi benyomások alapján vezet. Ha emelkedő jön, gyorsítunk. Ha pirosra vált a lámpa, hirtelen fékezünk. Ezzel azonban gyakran el is pazaroljuk azt az üzemanyag-mennyiséget, amit máshol megspórolnánk. Egy új, hazai fejlesztésű autonóm vezetéstámogató rendszer akár 7 százalékos üzemanyag-megtakarítást is elérhet a hagyományos vezetési rutinokkal szemben – derül ki a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) tesztjeiből.

Az algoritmus valós időben elemzi az útvonal domborzatát, a forgalom ritmusát és a közlekedési környezetet, így például egy dugóhoz közelítve már több kilométerrel előre képes meghatározni, mikor érdemes lassítani, gurulni vagy épp lendületből haladni. Egy Budapest és Tatabánya közötti tesztút során az algoritmus használatával a fogyasztás 6,9 százalékkal csökkent, az utazási idő pedig csupán egy perccel nőtt.

A rendszer ráadásul autótípustól függetlenül működik. Az elektromos autó például fékezéskor energiát tud visszanyerni, míg a dízeljármű más fordulatszám-tartományban működik optimálisan. Az algoritmus ezeket a szempontokat is figyelembe veszi. A rendszer egyelőre mobilapplikációként működik, amely várhatóan a nagyobb közönségnek is elérhető lesz.

A fejlesztés a kutatók szerint különösen hatékony lankás vidékeken és nagyvárosi szakaszokon, ahol például a közlekedési lámpák ciklusa előre ismert. Sík, alföldi utakon viszont kevesebb a lehetőség a takarékos optimalizálásra – ott az emberi vezető is könnyebben közelítheti meg az ideális energiafelhasználást – mondja Németh Balázs, a SZTAKI kutatója.

A HUN-REN SZTAKI SCL rendszerének tesztelése laborkörülmények között
HUN-REN SZTAKI SCL

A fejlesztés nemcsak a jármű fogyasztását csökkenti, hanem a közlekedés egészét egyenletesebbé teszi: ha a forgalomban részt vevő autók akár csak 20-30 százalékában működik ez az előrelátó rendszer, az pozitívan hat a többi közlekedőre is, hiszen kiszámíthatóbbá válik a haladás.