szerző:
K.G.
Tetszett a cikk?

A hazai nagy sörgyártók értékesítése egy 1991-óta tartó lefelé tendáló széria után 2014-ben mutatott először emelkedést két százalékkal, és ez a reménykeltő tendencia folytatódott tavaly, ezúttal négy százalékos emelkedéssel. Kicsit matekoztunk a Magyar Sörgyártók Szövetségének közelmúltban nyilvánosságra hozott éves beszámolója nyomán.

Tekintettel arra, hogy egy 200 forintos sör árában átlagosan 44 forintot az áfa, és 36 forintot pedig a jövedéki adó tartalom ez a növekedés úgy, hogy komolyabb söráremelés tíz éve nem történt, igen szép teljesítmény.

A nagy hazai sörgyárak, a négy vezető hazai sörgyártó: a Borsodi Sörgyár, a Dreher Sörgyárak, a Heineken Hungária és a Pécsi Sörfőzde belföldi értékesítése meghaladta a 6,1 millió hektolitert az előző évi 5.9 millió hektoliterrel szemben. Ha ehhez hozzászámítjuk a kisebb főzdék 100 ezer hektoliterre becsült és az importőrök hasonló nagyságrendű értékesítését, akkor 2015-ben, mintegy 6,3 millió hektoliter sört fogyott a hazai sörpiacon.

Fülöp Máté

Ami némi szomorúságra ad okot, hogy egyrészt csökkent a csapolt sör forgalma, azaz 2015-ben nem sikerült növelni a vendéglátóipari eladásokat. Nőtt – 8 százalékkal az úgynevezett „gazdaságos sörök” értékesítése, az évtizedek óta a sörfogyasztás gerincének számító középkategória – mint például az Arany Ászok, a Borsodi, a Soproni és a Szalon – söreinek rovására és ma már a „gazdaságos” sörökből fogy a legnagyobb mennyiség. A piac kisebb szegmense a prémium és szuperprémium söröké. Előbbi eladásai tizenkét, utóbbié 10 százalékkal nőttek, de így is csak 15 százalék a részesedésük a nagy sörgyárak eladásaiból.

Optimizmusra ad okot, hogy a sör rangja – a kisüzemi főzdék, a kézműves sörfőzők feltűnésével – mindenképpen nőtt az utóbbi években. De az is látható, hogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége – elsődleges feladata a tagvállalatok érdekeinek képviselete mellett – tavaly már lépett a nagyközönség felé is és széleskörű tájékoztató kampányokat támogat, valamint a „Sör mi több” és a „Komló Klub” elnevezésű kezdeményezéseivel igyekszik népszerűsíteni a hazai sörkultúrát és bemutatni a sör és a modern magyar gasztronómia kapcsolatát is.

Talán a legfontosabb lépés azonban, hogy a Sörszövetség tavaly arról is határozott, hogy sorait megnyitja a kisebb hazai sörgyártó cégek irányába annak érdekében, hogy magyar sörgyártók egységesen tudjanak fellépni a sör érdekképviselete és a sör kategóriájának promóciója területén. Ennek érdekében a közgyűlése úgy módosította a szövetség alapszabályát, hogy az lehetővé tegye a közepes méretű és kisüzemi sörgyártók támogató tagságát.

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!