szerző:
Horváth Ágnes

Megfigyelte már, hogy vasárnap este nehezebben megy az elalvás? Bizony, a tudomány is számon tartja a vasárnap esti szorongást: jön a hétfő, és már jó előre ránk szakad a jövő hét összes gondja-baja. Mit tehetünk, hogy hétfőre kipihentek legyünk? A vasárnapi alvászavarok 3 lehetséges oka – és megoldásuk.

1. Vasárnap sokáig aludtunk.

Aki nem tud aludni, az nagyon sokat gondolkodik. Ha ingerszegény környezetben vagyunk (épp a sötét hálószobában, és nem tudunk elaludni), az elme elkezdi szórakoztatni magát, és beindul az agyalás. Például a rákövetkező hét tennivalóin. Pedig korántsem biztos, hogy azért kattogunk vasárnap éjjel a hétfőn, mert annyira stresszes a munkánk. Szimplán arról is szó lehet, hogy nem vagyunk tisztában a szervezet biológiájával, azaz a megfelelő alváshigiénével.

A biológiai óránk ráadásul kitolódhat a késői elalvás felé, ha hétvégén sokáig szoktunk aludni. Ha vasárnap maximum 1 órával alszunk többet a szokásosnál, valószínűleg nem lesz gond az elalvással sem.

2. Nincs jól működő stresszkezelési technikánk

Lehet, hogy tényleg brutál nehéz lesz a jövő hét, mert nagyon hajtós, stresszes az életünk. A túlterheltség okozta szorongást két módon lehet kezelni: vagy élhetőbbé tesszük a munkakörülményeinket, vagy megtanuljuk kezelni a stresszt – azaz megtanulunk az elménkkel bánni.

A stresszt kezelni sokszor annyit jelent, hogy megtanulunk a túlaggódó, a problémákon kényszeresen rágódó elménkkel bánni.

Az is lehet, hogy azért alszunk rosszabbul vasárnap (is), mert eleve álmatlanságban, alvászavarokban szenvedünk. Az alvászavarok egyik tünete, azaz velejárója, hogy elkezdünk félni a kialvatlanságtól és a másnapi fáradtságtól. Megjelenik egy mindennapos alváspara: „mi lesz, ha ma sem tudok aludni? De hát nekem aludnom KELL, holnap nehéz napom lesz.”

Az alvásszorongás pedig pont erről szól: attól félünk, hogy már megint rosszul fogunk aludni, és nem tudjuk kipihenten kezdeni a hétfőt.

3. Pihenős vasárnapunk volt

A szieszta jó és hasznos, de akár elalvási nehézségeket is okozhat, ha nem megfelelően időzítjük. Főleg télen előfordulhat, hogy egy jó kis wellnesshétvégén vagy a nagy vasárnapi ebéd után lenyomtunk egy jó kétórás sziesztát vasárnap délután. Ez sajnos kitolja az elalvási időt és megnehezíti az elalvást.

Főleg télen fenyegeti a melatonintermelést a bentlévős-pihenős programok veszélye. Ha sokat vagyunk bent, a belső óránk, mely az alvás-ébrenléti ciklust irányítja, a természetes fény hiánya miatt nem fog tudni jól működni. Ha erre még sziesztázunk is egyet délután 4 óra után, esetleg elbóbiskoltunk a tv előtt este 7-kor, akkor a csökkent alváskésztetés miatt nehezebben fogunk elaludni.

A megoldás tehát az lenne, ha hétvégén is, amennyire lehetséges, időben feküdnénk le, és maximum 1 órával aludnánk tovább a szokásosnál. Oda kell figyelni arra is, hogy ne sziesztázzunk késő délután, illetve ne bóbiskoljunk el filmnézés közben. Van, aki nagyon szeret tévére elaludni – ezzel semmi gond nincsen. Ám aki alvászavarokban szenved, annak érdemes betartani az alváshigiénés szabályokat.


A szerző alvástréner, mindfulness oktató.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Videó: néha ki kell próbálni, tudja-e a Bugatti Chiron a 420 km/h-t

Videó: néha ki kell próbálni, tudja-e a Bugatti Chiron a 420 km/h-t

NASA: elhagyta a Naprendszert a Voyager–2, már a csillagközi térben utazgat

NASA: elhagyta a Naprendszert a Voyager–2, már a csillagközi térben utazgat

Kásler: Az egyenlőség alapja nem a liberalizmusban, hanem a Bibliában van

Kásler: Az egyenlőség alapja nem a liberalizmusban, hanem a Bibliában van

Eldőlt, kik jutottak az X-Faktor döntőjébe

Eldőlt, kik jutottak az X-Faktor döntőjébe

Más androidosok is örülhetnek: itt a Qualcomm válasza a Huawei telefonos turbózására

Más androidosok is örülhetnek: itt a Qualcomm válasza a Huawei telefonos turbózására

Moszkva meghekkeli az Interpolt és zaklatásra használja

Moszkva meghekkeli az Interpolt és zaklatásra használja