szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

1870. március 2-án indult el a Budavári Sikló, korábbi nevén Budai Hegypálya, az alkalomból emléktáblát avattak a sikló Clark Ádám téri alsó állomásán hétfőn.

A gőzhajtású, kötélvontatású vasút Gróf Széchenyi Ödön kezdeményezésére épült meg, aki Lyonban látott hasonló szerkezetet – az volt az első Európában. A budapesti lett a második. Fő célja a Várban működő minisztériumok és a Várszínház (ma a Miniszterelnökség) gyorsabb, egyszerűbb megközelítésének elősegítése volt, azokat ugyanis egészen 1928-ig, az első oda közlekedő autóbuszjárat elindulásáig más tömegközlekedési eszközzel nem lehetett elérni.

A sikló terveit Jaruszek Ödön készítette, az építését 1868 júliusában kezdték meg. A pálya alsó végére került az impozáns indítócsarnok, ott helyezték el a gépészeti berendezéseket, köztük a mozgatóerőt biztosító gőzgépet. A felső állomás egy egyszerűbb kivitelű fogadóépület lett. A normál nyomtávú, harmincfokos hajlásszögű pálya hossza 95 méter volt, és 50 méteres szintemelkedést kellett leküzdenie – olvasható a BKV honlapján.

Különlegessége, hogy kétszer három kocsija – Margit és Gellért – egymás felett helyezkedik el, így háromszor nyolc, azaz huszonnégy utast tud egyszerre szállítani.

©

Az akkor még Budai Hegypálya 1944 végéig változatlan műszaki megoldásokkal működött. December 20-án bombatámadás érte, a helyreállításáig 1986-ig kellett várni. A megújult siklót már villanymotor hajtja, gépészete a felső állomás alá került.

A hétfő délelőtti ünnepségen Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az arról beszélt, hogy a Budavári Sikló is egy olyan időszakban született, amely a város kiemelkedő fejlődéssel és haladással teli korszaka volt. A budapestiek számára mindig példaként szolgálhat a százötven évvel ezelőtti kor, amikor a fővárosiaknak a kontinensen az elsők között hozták el a legmagasabb színvonalú technikát – mondta.

Hozzátette azt is, hogy a jelenlegi városvezetők számára is példamutató az a technikai innováció, bátorság és az életminőséget, közlekedést javító elköteleződés, amelyet az akkoriak képviseltek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hogyan utazik a magyar? Meglepő eredményeket hozott a felmérés

Hogyan utazik a magyar? Meglepő eredményeket hozott a felmérés

Zente egy éve kapta meg a világ legdrágább gyógyszerét, mire volt elég?

Zente egy éve kapta meg a világ legdrágább gyógyszerét, mire volt elég?

A forint ismét történelmi mélypontja felé sántikál

A forint ismét történelmi mélypontja felé sántikál