szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

1900. július 2-án a Bodeni-tó felett nyolc percet repült.

A léghajók szerkezeti felépítésében végrehajtott forradalmi újítás egy magyar feltaláló, Schwarz Dávid nevéhez köthető. Ő volt az, aki felismerte, hogy a léghajó vázának elkészítéséhez az alumínium a legalkalmasabb anyag.

Az első, ezen felismerés alapján tervezett szilárd burkolatú léghajó 1897. november 3-án emelkedett fel sikeresen a levegőbe Berlinben. Sajnálatos módon Schwarz az általa tervezett léghajó próbaútját már nem érhette meg, tíz hónappal azelőtt hunyt el Bécsben.

A berlini felszállás megtekintésére kivonult nagyszámú szakértő és laikus érdeklődő közt jelen volt Ferdinand von Zeppelin gróf is, aki a bemutató után megvásárolta a terveket a súlyos anyagi helyzetbe került Schwarz özvegyétől.

Zeppelin Schwarz Dávid találmányát továbbfejlesztve építette meg az erőgéppel, levegőnél könnyebb gázzal hajtott, kormányozható légi járművét.

A Zeppelin utasszállító léghajó első útjára 1900. július 2-án indult a Bodeni-tó felett, közel Friedrichshafenhez, 15 ezer kíváncsi néző előtt. A mindössze 8 perces felszállás alatt 400 méteres magasságot és 31 km/óra sebességet ért el, majd sikeresen földet is ért.

A Magyar Földmívelő című lap 1900. november 4-i számában (mint arra a Hungaricana bejegyzése felhívja a figyelmet) így ír a találmányról:

„Mostanában az újságok sokat írnak arról, hogy egy Zeppelin nevű gróf Németországban olyan léghajón töri az eszét, mely kormányozható a levegőben. Az az oda és addig indítható, a hova és meddig akarják. Régi törekvés ez már! Sokan próbálkoztak meg vele, de mindannyian kudarczot vallottak, sőt nem ritkán életével fizette meg merészségét a feltaláló. Azt írják, hogy Zeppelin németországi gróf már háromszor fel is szállott a léghajóval. Hozzáteszik, hogy a próba kitűnően sikerült. Hát lehetséges, mert hiszen ma már, mit ki nem találnak? Csakhogy azt hisszük, nemsokára jönni fog egy újabb hír, hogy Zeppelin gróf is úgy járt, mint a többi feltaláló, hogy t. i. a vége csütörtököt mond. Különben most halljuk éppen, hogy egy szegedi magyar ember, már lefőzte Zeppelint is. Túl tett a németen. Becsületes neve ennek a szegedi magyarnak: Kalis Manó. Azt Írják róla, hogy ő meg feltalálta a repülő gépet. Évek óta elzárta magát a nagy világtól, furt-faragott, töprengett, míg végre egy olyan gépet eszelt ki, mely felrepül a levegőbe. Róla is az a hír, hogy már be is mutatta gépét egy tudós társaságnak. Nemsokára a nyilvánosság előtt is produkálja Kalis a gépét; csak attól lehet tartani, hogy az műve is csütörtököt mond. Különben, ki tudhatja?”

A zeppelineket később utasszállításra és katonai célokra egyaránt használták. A világháború után Zeppelin utódja, Hugo Eckener vezetésével a polgári célokra épült zeppelinek reneszánszukat élték. A csúcspont az 1930-as években volt, amikor a Graf Zeppelin és a Hindenburg rendszeresen repült Németország és Észak-Amerika, valamint Dél-Amerika között. (Magyarország fölött először 1931 októberében láthattak ilyen léghajót.)

1937. május 6-án a hidrogénnel töltött Hindenburgot – miután 72 utassal a fedélzetén átrepülte az óceánt – New Jersey-ben katasztrófa érte: kigyulladt és elégett. A Zeppelin-léghajók használata ezt követően hosszú időre megszűnt, és bár hasonló konstrukciókkal, főleg teherszállítás céljára többször kísérleteztek, és kísérleteznek mind a mai napig, igazából soha nem lett valós alternatívája a repülőgépeknek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Washington miatt léphetnek ki a WHO reformjáról szóló tárgyalásokból a franciák és a németek

Washington miatt léphetnek ki a WHO reformjáról szóló tárgyalásokból a franciák és a németek

Több mint 4 milliárd forintot fizetett ki a hibákat találóknak a Microsoft

Több mint 4 milliárd forintot fizetett ki a hibákat találóknak a Microsoft

Hiába a kijárási korlátozás, ez nem menti meg a Földet a globális felmelegedéstől

Hiába a kijárási korlátozás, ez nem menti meg a Földet a globális felmelegedéstől