Félúton sincsenek a felnőttkor kezdete felé, de máris dönteniük kell a gyerekeknek

Akkor szerencsés a középiskola-választás, ha a gyerek olyan környezetben tanul majd, ahol az egyéni sajátosságai találkoznak az iskola követelményeivel – mondja a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Továbbtanulási és Pályaválasztási Tanácsadó Tagintézményének pszichológus igazgatója, Gebauer Ferenc, aki szerint csak évek múlva derül ki, hogy mennyire lesz eredményes az új szakképzési rendszer Ki az, akinek elitgimnáziumot érdemes választani és merre induljanak a nem túl jól tanulók?

Félúton sincsenek a felnőttkor kezdete felé, de máris dönteniük kell a gyerekeknek

hvg.hu: Több tízezer család gondolkodik most azon, hogy hol folytassa a tanulmányait az általános iskolában végzős (illetve negyedikes, hatodikos) gyereke. Mennyire súlyos, a diák számára meghatározó döntés, hogy milyen középiskolába kerül?

Gebauer Ferenc: A középiskolás évek a felnövekedés meghatározó időszakát teszik ki. Nemcsak az ott szerzett tudás, hanem a társas kapcsolatok, élmények és tapasztalatok is együttesen befolyásolják a serdülőket, és ez természetesen hatással van az életpálya alakulására is. Az oktatási rendszer megköveteli ezt a fontos választást 13-14 éves korban, holott a felnőttkor kezdete gazdasági értelemben is mára jellemzően a harmincas évek elejére tolódott ki, és a nyolcadikosok félúton sincsenek odáig. Emiatt különösen fontos, hogy a gyerekek megfelelő támogatással és időben kezdjenek felkészülni a döntésre – együtt a szülőkkel, hiszen a középfokú beiskolázás hivatalosan is a szülők feladata. Fontos, hogy körültekintően tájékozódjanak, gyűjtsenek minél több élményt és tapasztalatot a munka világából, információt a lehetséges iskolákról – és minderről sokat beszélgessenek is egymással.

hvg.hu: Honnan tudnak a szülők, gyerekek informálódni? Nyilván minden iskola honlapján vannak tájékoztatók, az interneten ezen kívül is ömlik mindenkire a sok információ, de ezekben könnyű elveszni. Ráadásul a járvány miatt elmaradnak a nyílt napok, amikor be lehet lesni egy-egy iskolába.

G. F.: Elsőként az általános ismeretekkel érdemes tisztába kerülni: megismerni a középiskola-típusok főbb sajátosságait, a bekerülési feltételeket, valamint a továbbtanulási és a későbbi elhelyezkedési lehetőségeket. Az alapvető információkat az általános iskola is eljuttatja a szülőkhöz és a tanulókhoz. Az önálló tájékozódás során ezeket érdemes hivatalos forrásból – az Oktatási Hivatal honlapjáról – meríteni.

Gebauer Ferenc
Reviczky Zsolt

Ezen túl hasznos feltérképezni a középiskolai kínálatot, a gimnáziumokat és a szakképzési lehetőségeket. Ehhez a pályaorientációs portálok és a tanácsadó intézmények nyújtanak hasznos segítséget, mivel nemcsak az iskolára és a képzésre, hanem a távolabbi kilátásokra és a döntéshozatal módjára is utat mutatnak. Természetesen a számításba jövő középiskolák honlapjai is kihagyhatatlanok.

A hagyományos őszi pályaválasztási rendezvényeket, kiállításokat és iskolabörzéket a jelenlegi járványhelyzetben nem tudják megtartani, a középiskolák azonban ennek pótlására online nyílt napokat szerveznek, iskolabemutató filmeket hoztak létre az utóbbi időszakban. A pedagógiai szakszolgálatok továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadói kiadványokkal és ingyenes személyes tanácsadással is segítenek.

hvg.hu: Akik jól teljesítenek az általános iskolákban, nyilván valamilyen gimnáziumot céloznak meg. Ki az, akinek elitgimnáziumot érdemes választani, és ki az, akinek nem való egy ilyen?

G. F.: Akkor szerencsés a középiskola-választás, ha a gyerek olyan környezetben tanul, ahol hozzávetőleges megfelelés van az egyéni sajátosságai és az iskola követelményei között. A tudás és a képességek mellett az egyéni sajátosságokhoz sorolom a gyerek igényeit, tanulási motivációját és érdeklődését. Ez a megfelelés eredményezheti azt, hogy kellő mértékű kihívás, ígéretes sikerélmény és a beilleszkedésből fakadó és a tanulási motivációhoz szükséges jóérzés – amelyek mind az eredményes tanulás alapfeltételei – létrejöhessenek.

Ennek megfelelően, gimnáziumba egyfelől annak érdemes jelentkeznie, akinek nem okoz nagy gondot a tanulás, és a jövőben akár a felsőoktatás is esélyesnek tűnik. Másfelől azonban azoknak a gyerekeknek is indokolt lehet gimnáziumot választani – nagyon sok ilyen serdülő van –, akiknél még nagyon nem alakult ki, hogy milyen szakma felé orientálódnak (és nem esélytelen eljutni az érettségiig).

MTI / Szigetváry Zsolt

hvg.hu: 13-14 éves korban mennyire jellemző, hogy egy gyereknek már van elképzelése a jövőről, az általa kívánatos szakmákról? Ha nem túl jó tanuló, de fogalma sincs, milyen szakterület felé kellene orientálódnia, mit tehet?

G. F.: A serdülőkor egyik alapvető sajátossága a folytonos változás, a teljesítmény és az érdeklődés – akár szélsőséges – hullámzása. Vannak ugyan olyan gyerekek, akik már ebben a korban tudatosan orientálódnak egy-egy foglalkozás vagy szakmairány felé, de ez tapasztalatom szerint nem a többség. Akinek nincs kialakult elképzelése, ajánlott tanácsadásra jelentkezni, ahol felmérések által visszajelzést kaphat érdeklődéséről és képességeiről, ezáltal segítséghez jut a megfelelő iskolatípus, irány kiválasztásában.

Amennyiben a gimnáziumi tanulmányok nem lehetségesek (vagy nem vonzók), a szakképzés jelent alternatívát. Itt két iskolatípus: az érettségit is adó, öt éves technikum (illetve szakgimnázium), valamint a három éves szakképző iskola választható. Szakképzés választása esetén különösen fontos a tájékozódás és mérlegelés, hiszen a diák akár három év múlva a munkaerőpiacon helyezkedhet el.

hvg.hu: A szakképzés azért is nagy dilemma a szülőknek (és láthatóan nem is szívesen küldik oda a gyerekeket), mert minden felmérés szerint jellemzően nagyon rossz teljesítményű tanulók járnak oda, másrészt ez az a terület, amelyet kétévente alakítgatnak át, és ma már senki nem tudja, melyik intézménytípustól mit is várhat. Például mennyire bízhat meg egy szülő a most épp technikumnak hívott és érettségit is ígérő intézményekben?

G. F.: A szakképzés rendszerében átalakult és leszűkült a választható szakmák köre: a korábban 460-nál is több elemű Országos Képzés Jegyzék (OKJ) helyett ma a 175 alapszakmát tartalmazó Szakmajegyzékből választhat egy nyolcadikos tanuló.

Fontos újítás az is, hogy a szakképzésben a tanulók kezdetben még nem egy konkrét szakmát, hanem egy szakmai ágazatot választhatnak (24 ágazatból), és az első években – közismereti tárgyak tanulása mellett – ezeknek az alapismereteit sajátítják el. A tényleges szakmaválasztás az ágazati alapvizsga letétele után történik. A szakképzési rendszernek ez a módosítása elősegítheti, hogy a diákok – már szakmai alapismeretek birtokában – megalapozottabban döntsenek.

MTI / Ujvári Sándor

Egy másik új elem a duális képzés bevezetése. Ez azt jelenti, hogy a tanulók valós munkaerőpiaci környezetben, cégeknél, üzemeknél, vállalkozásoknál sajátítják el a szakma gyakorlati részét, ezáltal esély nyílik arra, hogy felkészültebben helyezkedjenek el a munkaerőpiacon. Végül a technikumi tanulmányokat lezáró technikusi vizsga emelt szintű érettségi tárgynak minősül, amely lehetővé teszi a szakirányú felsőoktatásba jelentkezést.

hvg.hu: Ez jól hangzik, de nem tudni, milyen színvonalon fog megvalósulni.

G. F.: Erről még természetesen nincs tapasztalatunk, hiszen ez egy új képzési rendszer.

hvg.hu: A kormány ösztöndíjjal is próbálja vonzóbbá tenni a szakképzést.

G. F.: Így van, ez is új elem. A szakmai alapozás időszakában (technikumban a 9-10. évfolyamon, szakképző iskolában a 9. évfolyamon) tanulási eredménytől függetlenül állandó havi összeget kapnak a gyerekek: a szakképző iskolákban 16 ezer forintot havonta, a technikumban ennek a felét. A duális képzés során pedig az ösztöndíjat – szakképzési munkaszerződés keretében – munkabér váltja fel.

Reviczky Zsolt

hvg.hu: Népszerűbb lehet ezek miatt a szakképzés?

G. F.: Amennyiben a népszerűség jelentkezések számában tükröződik, ezt néhány hónap múlva megtudjuk. Egy nyolcadikos tanuló egyszerre több középiskolába jelentkezhet, ez ajánlott is. A jelentkezési adatokból és a középiskolai férőhelyek betöltöttségéből kiolvasható a gimnáziumok preferálása a szakképzéssel szemben. Hogy ezen a téren történik-e változás, az a későbbi adatokból derül majd ki.

hvg.hu: A szakképzést mindenesetre zsákutcának tartják sokan, ahol nagyon beszűkülnek a lehetőségek, ahonnan nehéz bármerre elmozdulni, ráadásul nem ad piacképes és később rugalmasra változtatható tudást.

G. F.: A zsákutca kifejezés talán túlzás. Ezzel együtt, kétségtelen: a szokványosnál több erőforrást igényelhet az, hogy valaki eltérjen az elkezdett szakképzési iránytól, mivel szükség lehet olyan tanulmányokra, amelyek a szakképző intézményben nem voltak elérhetők. Ugyanakkor vannak versenyképes tudást és jó elhelyezkedési lehetőséget kínáló szakképzési intézmények. A szakképzés jelenlegi átalakítása egyébként pont azt célozta, hogy piacképes és rugalmasan alakítható tudást eredményezzen. A változás ténye azonban meglátásom szerint 5-10 év múlva lesz észlelhető.

hvg.hu: Mennyire gondolja igazságosnak a magyar iskolai szelekciós rendszert?

G. F.: E tekintetben nemzetközi összehasonlításra releváns ismeretekkel nem rendelkezem. Amennyiben az igazságosságot az esélyteremtéssel, illetve az egyenlő hozzáféréssel azonosítjuk, nagy jelentősége van annak, hogy a több támogatást igénylő tanulók és családok minél teljesebb körben kaphassanak segítséget ahhoz, hogy eligazodjanak a pályák és az ezekhez szükséges készségek között. Ebben még bőven van fejlődni való.

MTI / Szigetváry Zsolt

hvg.hu: A középiskolai felvételi tesztek sokak szerint másra kíváncsiak, mint amit az iskolákban a diákoknak tanítanak. Utóbbiban inkább a lexikális tudás a jellemző, a tények, ismeretek megtanítása, előbbi viszont inkább a matematikai, illetve a magyar nyelvi, irodalmi, szövegértési kompetenciákat méri. Azaz, ha jó eredményt akar valaki, célszerű arra külön felkészülni. Miért van ez az ellentmondás a rendszerben?

G. F.: A feladatsorok nem kérdezhetnek mást, mint ami az alaptantervben elő van írva. Az írásbeli vizsga központilag egységesen kialakított feladatait az Oktatási Hivatalban állítják össze pedagógus szakértők. Ezekben – mint minden vizsgafeladatban – a tudás alkalmazása szükséges. Az Oktatási Hivatal honlapján bő másfél évtizedre visszatekintve megtalálhatók a korábbi ilyen típusú feladatlapok és a kapcsolódó javító-értékelőkulcsok. Ezt érdemes megnézni és gyakorolni, ahogyan sok iskolában teszik is.