szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már azelőtt botrány lett belőle, hogy megvalósította volna.

A tasmaniai Dark Mofo elnevezésű fesztivál híres arról, hogy feszegeti a művészet határait, most azonban a szervezőknek be kellett látniuk, hogy az egyik művészük túl messzire ment. A spanyol Santiago Sierra ugyanis abból tervezett művészeti projektet létrehozni, hogy a brit zászlót őslakosok önkéntesen adományozott vérébe mártja. Az alkotás egyfajta művészi állásfoglalás lett volna a kolonializmus ellen. De nem lesz, miután a fesztivál szervezői visszamondták az egészet. „A fájdalom, amit okozott volna, nem ért annyit, hogy megvalósítsuk” – indokolta a fesztivál kreatív igazgatója, elismerve, hogy hibáztak, és bocsánatot kérve az őslakosoktól, akiket ezzel megbánthattak.

A fesztiválszervezők egyébként elkövették azt a hibát is, hogy a közösségi oldalakon toboroztak őslakos véradókat a projekthez, a kommentekben azonban nem volt köszönet.

„Az őslakosoknak már épp elég vérük folyt az angolok miatt. Ez nem »dekolonizáció«, nem provokatív vagy úttörő konceptuális gyakorlat” – írta egy őslakos múzeumi kurátor. Mások arra hívták fel a figyelmet, hogy az őslakosok teste nem arra van, hogy a gyarmatosítók használják azokat: „Nem vagyunk díszletei a bűntudat-művészeteteknek” – írta egy másik művész.

Santiago Sierra stúdiója két éven át dolgozott együtt a fesztivállal ezen a projekten. A fesztivál kreatív igazgatója, Leigh Carmichael hangsúlyozta, hogy a spanyol művész munkája komplex és sokszor felkavaró, sokat foglalkozik a társadalmi egyenlőtlenségekkel. Carmichael egyúttal nyilatkozatban állt ki az önkifejezés mint alapvető emberi jog mellett, a tervezett művészeti projekt elleni tiltakozás miatt azonban végül ejtették a programból Sierra művét.

Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Czeglédi Fanni Kult

Az apa férfi, az anya főz, a nemzeti feleségjelölt meg csalódottan ácsorog a karcagi focipályán

Falvédők karantén idejére címmel látható a Godot Galériában Barcza Réka kiállítása, amelynek fő témáit a magyar családpolitika és az ahhoz fűződő – sok esetben botrányt keltő – nyilatkozatok szolgáltatták. A régi, hímzett falvédők üzeneteit idéző festményeket egyszerre szülte a düh, a politika sok-sok arculcsapása és az erős alkotói vágy. Beszélgetés feleségjelöltségről, panelromantikáról és a ráncfelvarráson átesett rendszerekről.