Tetszett a cikk?

Nagy Károly-díj - Négy szabadság - Nizzai szerződés - „Nouvelles Frontiéres”-ügy

NAGY KÁROLY-DÍJ

A Nagy Károly-díjat (Karlspreis) évente egy aacheni polgárokból álló független bizottság adományozza azoknak a személyeknek, akik kiemelkedő módon járultak hozzá Európa egyesítéséhez. Az első díjat 1950-ben ítélték oda Richard Coudenhove-Kalergi nek. A díjazottak között van Horn Gyula (1990) és Konrád György (2001) is. 2002-ben rendhagyó módon nem egy személy, hanem az euró részesült a díjban.

NÉGY SZABADSÁG

Az egységes piac alapját jelentő „négy szabadság” a Római Szerződés 3. cikke (1) bekezdésének c) pontjában megállapított sorrend szerint az áruk szabad mozgása , a személyek szabad mozgása , szolgáltatásnyújtás szabadsága és a tőke szabad mozgása.

NIZZAI SZERZŐDÉS

Miután világossá vált, hogy az unió bővítésének sikeréhez elengedhetetlen az Amszterdami Szerződés bizonyos módosítása, szükségessé vált egy kormányközi konferencia (KK) összehívása az unió 2004-es bővítése előtt. A Nizzában jóváhagyott szerződésszöveg nagyszámú módosítást tartalmaz az unió intézményeinek és eljárásainak számos különböző vonatkozásával kapcsolatban.

A Maastrichti Szerződés módosításai közül három különösen fontos. A Szerződés 7. cikke úgy módosult, hogy ha egy tagállam részéről fennáll az emberi jogok megsértésének „egyértelmű veszélye”, az már a többi tagállam intézkedésének alapja lehet. Rendelkeztek a Eurojust ról és meghatározták annak szerepét is; a Eurojustot a szerződéshez csatolt egyik nyilatkozatban úgy jellemezték, mint „egy […], az egyes tagállamokból kiküldött ügyészekből, bírákból vagy velük egyenértékű hatáskörrel rendelkező rendőrségi tisztviselőkből álló egység[et]”. Végül az EK-szerződés 11. cikkének rendelkezéseit a „megerősített együttműködésről” teljesen átalakították, kiterjesztették a közös kül- és biztonságpolitikára , illetve a bel- és igazságügy együttműködésre , és beépítették a Maastrichti Szerződésbe.

A Római Szerződés módosításaira nagymértékben jellemző a minősített többségi szavazás felváltása egyhangúsággal a Tanács döntéshozatalában és az EK-szerződés 251. cikkében foglalt együttdöntési eljárás kiterjesztése. E módosítások többsége aránylag jelentéktelen ügyeket érint, az érzékenyebb területeken elhalasztották a minősített többségi szavazás, illetve az együttdöntési eljárás bevezetését. Az egyéb változtatások mellett a Nizzai Szerződés növelte az Európai Parlament maximális létszámát, és nagyobb mértékben elismerte a transznacionális politikai pártok at.

A Szerződés fő reformjait „az Európai Unió bővítéséről” szóló jegyzőkönyv tartalmazta, amely hatályon kívül helyezte az Amszterdamban elfogadott, hasonló című jegyzőkönyvet. A nizzai jegyzőkönyvet és az azt követő nyilatkozatot azonban hatályon kívül helyezte, és nagyrészt felváltotta a csatlakozási szerződés, amelyet a tíz új tagállam 2003 áprilisában Athénban írt alá.

A jövőbeli fejleményekkel foglalkozik „az Unió jövőjéről” szóló nyilatkozat, amely „az Európai Unió jövőjének mélyebb és átfogóbb megvitatására szólít fel”, és a svéd és belga elnökséget pedig „széles körű párbeszéd folytatására [kötelezi] valamennyi érintett féllel”, ideértve a tagjelölt országokat is. Négy fő témát jelöltek meg: a hatáskörök megosztását az Európai és a nemzeti szervezetek között a „ szubszidiaritás elvének megfelelően”; az Alapjogi Charta státusát; a Szerződések egyszerűsítését; és a nemzeti parlamentek szerepét. A nyilatkozat „elismeri annak szükségességét, hogy az unió demokratikus legitimitásán és átláthatóságán javítani kell.

Senki sem számított arra, hogy a 2000-es kormányközi konferencia meggyőző, határozott válaszokkal áll elő mindazokra a problémákra, melyeknek megvitatására összehívták. A Nizzai Szerződésre úgy kell tekintenünk, mint annak a történetnek egy következő fejezetére, mely az Egységes Európai Okmánnyal kezdődött, és a Maastrichti és Amszterdami Szerződéssel folytatódott. Visszatekintve fontos fejezetnek fogják majd látni, amelynek során a tagállamok végső soron azokkal a kérdésekkel foglalkoztak, amelyek mérnöki nyelven szólva a Szerződések teherhordó elemeinek nevezhetők: a Tanács döntéshozatalának módjával, a kis és a nagy államok közötti hatalmi egyensúllyal, illetve az uniós intézmények és a nemzeti kormányok közötti kapcsolatokkal.

„NOUVELLES FRONTIÈRES”-ÜGY

A „Nouvelles Frontières”-ügy a francia polgári repülési törvénykönyvnek egy francia utazási iroda általi megtámadásából fakadt, amely vitatta a törvénykönyv ármegállapítási rendelkezéseinek a Római Szerződés versenypolitikai rendelkezéseivel való összeegyeztethetőségét. 1986 áprilisában hozott ítéletében a Bíróság megállapította, hogy a versenypolitikai rendelkezéseket alkalmazni kell, és kimondta, hogy az Európai Bizottság nak hatásköre van azok kikényszerítésére. Az ügy fontos lépés volt a versenyszabályoknak a légi közlekedésre történő kiterjesztése irányába.

Lázár: „Vitézy úrnak az a baja, hogy nem lesz Pride, ettől olyan ideges”

Lázár: „Vitézy úrnak az a baja, hogy nem lesz Pride, ettől olyan ideges”

Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek

Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek

Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét

Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét

Történelmi megállapodást kötött a Microsoft, 6,75 millió tonnával kevesebb szén-dioxid lesz a légkörben

Történelmi megállapodást kötött a Microsoft, 6,75 millió tonnával kevesebb szén-dioxid lesz a légkörben