Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szenzációsnak tűnő bejelentés értékét egyfelől erősítik az üzletemberből lett politikus beszervezését érintő korábbi értesülések, másfelől viszont gyengítik, hogy az ügynökvádat megfogalmazó Alnur Muszajev néhány évvel korábban még nem volt ennyire biztos a dolgában.","shortLead":"A szenzációsnak tűnő bejelentés értékét egyfelől erősítik az üzletemberből lett politikus beszervezését érintő korábbi...","id":"20250224_trump-kgb-beszervezes-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"2d66b77a-ba2d-41af-b279-5852f8c66127","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_trump-kgb-beszervezes-oroszok","timestamp":"2025. február. 24. 11:35","title":"Donald Trump a KGB ügynöke – állítja egy volt szovjet hírszerzőtiszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az Oroszországgal szembeni 16. szankciós csomag elfogadásának napján az EU hozzálátott a 17. csomag előkészítéséhez, miközben a háttérben gőzerővel folyik egy több tízmilliárd eurós katonai támogatási csomag előkészítése. A magyar külügyminiszter mindezekkel nem ért egyet, és vétóval fenyeget – még akkor is, ha eddig az összes szankciót megszavazta a magyar kormány.","shortLead":"Az Oroszországgal szembeni 16. szankciós csomag elfogadásának napján az EU hozzálátott a 17. csomag előkészítéséhez...","id":"20250224_orosz-ukran-haboru_szijjarto_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"692443ab-837a-4c12-9d7b-cca1966104da","keywords":null,"link":"/eurologus/20250224_orosz-ukran-haboru_szijjarto_eu","timestamp":"2025. február. 24. 15:25","title":"Szijjártó: Ukrajna mindennap tovább gyengül, ezért ne adjunk nekik pénzt fegyverre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12bea22a-a450-4a8e-9f6d-11b6723de465","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A fogyasztói társadalom áldozatainak tartja és ezért sajnálja is őket.","shortLead":"A fogyasztói társadalom áldozatainak tartja és ezért sajnálja is őket.","id":"20250224_Szikora-Robert-fiatal-zeneszekrol-hamburger-ValMar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12bea22a-a450-4a8e-9f6d-11b6723de465.jpg","index":0,"item":"222b1804-c4e8-4e98-bf83-be846e10fcc2","keywords":null,"link":"/elet/20250224_Szikora-Robert-fiatal-zeneszekrol-hamburger-ValMar","timestamp":"2025. február. 24. 14:57","title":"Szikora Róbert szerint a fiatal zenészek olyanok, mint a hamburger","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6acc455-e541-4de8-b99e-bb82571e41a4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Mager Andrea a meghallgatásán arról beszélt, hogy a legfontosabb feladat, hogy az MNB letörje a nagyon magas inflációs várakozásokat.","shortLead":"Mager Andrea a meghallgatásán arról beszélt, hogy a legfontosabb feladat, hogy az MNB letörje a nagyon magas inflációs...","id":"20250224_mager-andrea-monetaris-tanacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6acc455-e541-4de8-b99e-bb82571e41a4.jpg","index":0,"item":"71d33c82-6d43-4888-9d03-13570782f3b3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_mager-andrea-monetaris-tanacs","timestamp":"2025. február. 24. 12:27","title":"Visszatér a jegybank Monetáris Tanácsába a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A kibontakozó világrendről és Robert Fico helyzetéről is ír a nemzetközi sajtó. Válogatásunk a világlapokból.","shortLead":"A kibontakozó világrendről és Robert Fico helyzetéről is ír a nemzetközi sajtó. Válogatásunk a világlapokból.","id":"20250224_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"ec98f324-d554-4311-b1d4-66a7a95a32cf","keywords":null,"link":"/360/20250224_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 24. 10:38","title":"Nemzetközi lapszemle: A startvonalon várja a Wizz Air az ukrajnai háború végét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"620e3012-28a0-43e8-b51f-86ff0b85af83","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem tudni, hogy mikor jelenik meg az idei évre szánt pluszforrásokról a jogszabály, miközben a kórházak adóssága 124 milliárd forint.","shortLead":"Nem tudni, hogy mikor jelenik meg az idei évre szánt pluszforrásokról a jogszabály, miközben a kórházak adóssága 124...","id":"20250225_kormany-korhaz-tamogatas-plusz-forrasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/620e3012-28a0-43e8-b51f-86ff0b85af83.jpg","index":0,"item":"be9c5e8b-ee9d-4b19-9196-2cbce82af490","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_kormany-korhaz-tamogatas-plusz-forrasok","timestamp":"2025. február. 25. 17:15","title":"A kormány megígérte a kórházaknak a havi 12,5 milliárdot, de a pénz még sehol sincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"063c4bd8-1b95-4192-8813-1ff42a94c3a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Arra hivatkozott az egyetem, hogy a volt vezérkari főnök olyan kijelentéseket tett, amelyek árthatnak a hadsereg jó hírnevének.","shortLead":"Arra hivatkozott az egyetem, hogy a volt vezérkari főnök olyan kijelentéseket tett, amelyek árthatnak a hadsereg jó...","id":"20250224_ruszin-szendi-romulusz-nke-kirugas-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/063c4bd8-1b95-4192-8813-1ff42a94c3a6.jpg","index":0,"item":"fe2c9b54-478a-4266-beec-fdfa7ab8ef10","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_ruszin-szendi-romulusz-nke-kirugas-magyar-peter-ebx","timestamp":"2025. február. 24. 09:24","title":"Magyar Péter: Kirúgták Ruszin-Szendi Romuluszt a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f453f91c-e998-44b3-9cb7-40fa0aa578e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bajor gyártó új generációs elektromos platformja az eddigieknél nagyobb hatótávval és gyorsabb töltéssel kecsegtet.","shortLead":"A bajor gyártó új generációs elektromos platformja az eddigieknél nagyobb hatótávval és gyorsabb töltéssel kecsegtet.","id":"20250224_nem-viccel-a-bmw-neue-klasse-igen-utos-lesz-a-debreceni-ujdonsaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f453f91c-e998-44b3-9cb7-40fa0aa578e7.jpg","index":0,"item":"19265671-eece-4a27-860e-cee839fb12d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_nem-viccel-a-bmw-neue-klasse-igen-utos-lesz-a-debreceni-ujdonsaga","timestamp":"2025. február. 24. 07:21","title":"Nem viccel a BMW, igen ütős lesz a debreceni újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egymillió lakosra vetítve az EU-ban Magyarországon veszíti legtöbb ember életét vasúti balesetben. Az unió vasúti ügynökségének éves értékelése szerint folytatódik az a trend, amely szerint egyenletesen csökken a vasúti balesetek száma. Az elmúlt tíz év statisztikáit elemezve azonban szembetűnő, hogy az öngyilkosságok számai továbbra is nagyságrendileg azonos szinten mozognak.
2019-ben a 27 uniós tagállamban 1 516 súlyos vasúti baleset történt, amelyek során 802 halálos kimenetelű és 612 súlyos sérülés történt – áll a Lille-i székhelyű Európai Vasúti Ügynökség (ERA) éves jelentésében. Ugyanakkor ez a szám önmagában nem sokat mond a laikusok számára, érdemes összevetni a korábbi időszak adataival.
Ha a 2010-es számokat vesszük alapul, illetve az elmúlt évtizedben feljegyzett eseteket, akkor egyértelmű a kép: a vasúti balesetek száma folyamatosan csökkent. 2010-ben ugyanis a 2 229 szerencsétlenség történt az EU-ban, ami 2019-re 32 százalékos csökkenést jelent. A vasúti balesetekben elhunytak több mint fele (61 százalék) olyan személy volt, akik illetéktelenül tartózkodtak a vágányokon és az esetek harmada vasúti átjáróban történt. Fontos, hogy ezek az adatok nem tartalmazzák az öngyilkosságok számát, amelyekről a cikk végén olvashatnak.
Tíz év alatt 32 százalékos csökkenés
Ha rövidebb időtávon belül nézzük a változást, akkor azt látjuk, hogy 2019-ben 9 százalékkal volt kevesebb vasúti baleset, mint egy évvel korábban, ez 150 esettel jelent kevesebbet. Az elmúlt évtizedben a legjelentősebb csökkenés 2015-ben következett be, amikor az előző évhez képest 13 százalékkal kevesebb szerencsétlenséget regisztráltak.
Általában el lehet mondani, hogy a legfrissebb összehasonlítások alapján majdnem minden kategóriában kevesebb lett a baleset 2018 és 2019 között. A legnagyobb mértékben a mozgásban lévő járművekhez kötődő balesetek száma csökkent, 144 esettel. Csak említés szintjén: a járműveken bekövetkezett tüzek száma 16-tal, az ütközések száma hattal, a vasúti átjáróban bekövetkezett balesetek száma tízzel, míg a kisiklások száma eggyel csökkent. A súlyos balesetekról szóló 2019-es adatok alapján a mozgásban lévő járművek által okozott események szerepelnek a statisztikában a legnagyobb arányban: a 795 baleset az összes eset 52,4 százalékát jelenti. A másik fő kategória a vasúti átjárókon bekövetkezett balesetek, 432 alkalommal történt ilyen, ez az összes eset 28,5 százalékát jelenti. Tíz vasúti balesetből nyolc az előző kétfajta történés valamelyike volt.
A legtöbb baleset Németországba történt, 298 alkalommal, a következő Lengyelország, 214 esettel. Ebben a két országban történt az EU jelentős vasúti baleseteinek egyharmada. Nem elhanyagolható a magyarországi esetek száma, hiszen a 142 esemény az uniós vasúti balesetek tíz százalékát jelenti. A sor másik végén áll Írország két és Észtország öt balesettel, illetve a Luxemburg, amely az egyetlen olyan uniós tagállam, ahol ugyan van vasút, de nem volt vasúti baleset 2019-ben. (Cipruson és Máltán hiába keresnénk a vasútállomást – nincs.)
Magyarország listavezető a halálozási adatokban
2019-ben a vasúti balesetekben elhunyt személyek hatvan százaléka „illetéktelenül” volt a sínek közelében. Az elmúlt évtizedben ugyanakkor jelentősen csökkent a halálos áldozatok száma. 2010-ben 1245-en, 2019-ben pedog 802-en vesztítették életüket vasúti balesetben. A csökkenés tulajdonképpen egyenletes volt, bár az évtized közepén némi emelkedést figyelhettünk meg, de összességében tíz év alatt 35,6 százalékkal mérséklődött ez a szomorú adat.
Egymillió lakosra vetítve az EU 27 tagállamára 1,8 halálos áldozat jut. Ennek azonban ötszöröse a magyar adat, ezzel az unióban a legmagasabb ez a halálozási ráta. Magyarországon 2019-ben egymillió lakosra vetítve 8,9 ember halt meg, a következő Lettország 6,8, majd Szlovákia 5,7 áldozattal.
A legtöbb áldozat továbbra is úgynevezett jogosulatlan személyként tartózkodott a vasúti pálya mellett, 2019-ben 492 esetben. A második leggyakrabban előfordult eset a vasúti átjárókban történt balesetek, ezeknek a tragédiáknak 263 halálos áldozata volt. Az elhunytaknak csak egész kis töredéke volt olyan személy, akik utasként használták a vonatot.
2010 és 2019 között 1-5 százalék volt ez az érték, a kivételt a 2013-as év jelentette, amikor az összes haláleset 9 százaléka (97 személy) került ki az utasok közül. Ez a júliusi, Santiago de Compostela-ban történt vasúti balesetnek tudható be, amikor 79-en veszítették életüket a szerencsétlenségben. Jól mutatja egy ilyen esemény rendkívüliségét, hogy Spanyolországban abban az évben nem volt más utas-áldozata a vasúti közlekedésnek és ez a baleset jelentette ebben a kategóriában a halálesetek 81 százalékát. A legutóbbi, 2019-es adat szerint az EU-ban 16 utas veszítette életét vasúti balesetben, ez az összes halálos kimenetelű esemény 2 százaléka volt.
A repülő még mindig biztonságosabb
Ha a folyamatokat nézzük, mindez – bár természetesen jobb lenne minden tragédiát elkerülni – azt mutatja, hogy a vasúton történő utazás egyre biztonságosabb. Az Európai Vasúti Ügynökség becslése szerint 2010 és 2014 között a vonaton utazók halálozási kockázata egymilliárd kilométerenként 0,14 az EU-ban. Összehasonlításul: ez egyharmaddal alacsonyabb, mint az autóbuszokon, de legalább kétszer akkora, mint a repülőgépeken utazók esetében. A vasúti halálozások áldozatainak 97,8 százaléka ugyanis vagy akkor veszítette életét, amikor illetéktelenül tartózkodott a sínek közelében (síneken), vagy pedig az út és a vasút szintbeli kereszteződésénél történt a baleset – egyik esetben sem a vonaton utazók élete került veszélybe.
Az elmúlt évtizedben – némi ingadozással – csökkent a vasúti balesetek során súlyosan megsérült személyek száma. Amikor nőtt a sérülések száma, akkor az összeköthető volt egy-egy súlyos katasztrófával, mint például a már említett spanyolországi szerencsétlenséggel, vagy a 2010-es buizingeni (Belgium) balesettel. Előbbiben körülbelül 140-en sérültek meg és 79-en veszítették életüket, utóbbiban pedig 162 sérült mellett 18-an veszítették életüket.
2016-ban a sérült utasok száma jelentősen nőtt az előző évhez képest, majd 2017-ben ismét csökkent és 2018-ban stabil maradt. 2019-re a sérültek száma (612) -18,2% -os csökkenést mutatott. 18 tagállamban ebben az évben egyetlen személy sem sérült meg súlyosan a vonatütközések során. Összességében tavaly előtt az EU 27 tagállamában csak egy személy sérült meg súlyosan annak következtében, hogy a vonat kisiklott. A mozgásban lévő vonat által okozott legtöbb súlyos sérültről Németországból (74), Lengyelországból (26) és Magyarországról (24) érkezett jelentés.
Az öngyilkosságban nincs enyhülés
Ahogy fentebb már utaltunk rá, a vasúti baleseti statisztikák külön kezelik az öngyilkosságokat. Ezek a számok már egyáltalán nem követik az általános folyamatokat, vagyis a balesetek számának csökkenését és lényegesen meg is haladják azokat az adatokat. 2010 és 2019 között évente 2300 és 2800 közötti, a vasúttal összefüggő öngyilkosságot jegyeztek fel. A legtöbb 2012-ben volt: 2734 eset. A legújabb adat a 2019-es, amikor 2313 öngyilkosságot jelentettek, a legtöbbet, 646-ot Németországból. Jelentős számú öngyilkosság történt Franciaországban (261 regisztrált eset), Csehországban (211 regisztrált eset) és Hollandiában (194 regisztrált eset).
A vasúti igazgatóságoknál folyamatosan napirenden van az öngyilkosságok elleni küzdelem, azonban ez egyáltalán nem könnyű. Általánosan bevett gyakorlat, hogy a fontosabb csomópontokon akadályokkal igyekszenek megnehezíteni a sínek elérését, a vasútállomások személyzete pedig kiképzést kap az öngyilkossági kísérletek kezelésére.
Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot! Amennyiben másért aggódik, ezt az oldalt ajánljuk figyelmébe.
M. László 17 évesen egy kisfiú lefejezésével kezdte bűnözői karrierjét, majd minden szabadulása után újabb szexuális bűncselekményt követett el. Jogosan merül fel a kérdés, vajon miért engedik vissza a társadalomba a hasonló bűnözőket.