Nem ártott a legismertebb vállalati márkáknak az Enron, a WorldCom és a Parmalat botránya – derül ki a Financial Times (FT) és a PricewaterhouseCoopers (PwC) által a legmegbecsültebb nemzetközi vállalatokról készített rangsorból. Itthon az élelmiszereket és porcelánt gyártó cégek presztízse a legnagyobb.

„Semmi sem tart örökké a vállalatok életében” – jelenti ki az FT beszámolója, amely szerint az utóbbi évek vállalati botrányai sokat ártottak a nemzetközi cégek hírnevének. Nem így a GE és a Microsoft esetében, amelyek zsinórban hatodszor végeztek az első két helyen a legelismertebb nemzetközi vállalati márkák ranglistáján. A lista összeállításához a PwC és az FT 20 ország 903 vállalatvezetőjével készített interjút, amelyekben többek között a nemzetközi cégek értékteremtő képességére, integritására, szociális érzékenységére, javadalmazási rendszerére és vállalatirányítási etikájára kérdezett rá.

A kérdések a nemzetközi cégvilág utóbbi éveinek legjelentősebb eseményeit és tendenciáit tükrözték: az értékteremtő képesség a dotcom vállalkozások sorozatos csődjei után kerültek újra előtérbe, a szociális érzékenység a több kontinensen sokezer embert alkalmazó vállalatok életében játszik egyre inkább kulcsszerepet, míg a felsővezetők javadalmazása a globális gazdasági növekedés lassulásával ismét a figyelem középpontjába került.

Míg a GE és a Microsoft megőrizte helyezését, az IBM tavalyi harmadik helye után idén a két helyezéssel előre, a dobogó harmadik fokára ugró Toyota mögött végzett negyedikként. Az ötödik legelismertebb vállalati márka a Wal-Mart kiskereskedelmi óriásé, amely kedvező végső helyezése ellenére vegyes eredményekkel zárta a versenyt. A cég ugyanis állítólag illegális bevándorlókat alkalmaz üzleteiben, ami nagy botrányt kavart 2003-ban és lerontotta a Wal-Mart szociális érzékenységre kapott osztályzatait is.

Az első tíz márka közül hét amerikai, az első ötven cég közül pedig huszonkettő működik az Egyesült Államokon kívül. A világszerte leginkább elismert európai vállalat a lista kilencedik helyén található német DaimlerChrysler, illetve a tizenegyedik helyet megkaparintó svájci Nestlé. Az ázsiai vállalatok listáját a harmadikként végzett Toyota, a tizedik Sony, illetve a tizenötödik Honda vezeti.

Bár Magyarországon hasonló vállalati lista nem készül, a leginkább elismert hazai márkákat rendszeresen vizsgálja a reklámpiac több szereplője is. A Young & Rubicam reklámügynökség 2001-ben végzett felmérése szerint a legmegbecsültebb magyar márkák listáját a Pick vezeti, ezt a Trappista sajt, illetve a Herendi és Zsolnay porcelánmárkák követik. Szorosan mögöttük található az RTL Klub, illetve a Rama márkák. Némiképp meglepő, hogy a nagy hagyományú Tokaji brand – azaz márkajelzés – csupán a tizenötödik legmegbecsültebb a hazai listán.

„A megbecsülést megszerezni nem könnyű, de megtartani még nehezebb” – véli az FT cikkírója. A közhelyes megállapítás a hazai márkákra is igaz. A Pick Szeged Rt., a Tokaj Kereskedőház Rt., a Herendi Porcelánmanufaktúra és a Zwack Unicum Rt. épp ezért alapította meg 2000-ben a Hungaricum Clubot, amely a legféltettebb magyar márkákat gyűjtötte össze. Tavaly júniusban a csoport a Halasi Csipke Alapítvánnyal bővült, és az öt vállalkozás már együtt képviselte a hungarikumok körét a nemzetközi kiállításokon.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Csodás képek születtek a hétfő hajnali holdfogyatkozásról

Csodás képek születtek a hétfő hajnali holdfogyatkozásról

GKI: Az ország fejletlenebb részein élők váltanak szívesebben munkahelyet

GKI: Az ország fejletlenebb részein élők váltanak szívesebben munkahelyet

Visszatérítést kapnak az autópályadíjból a keményen dolgozó kisemberek a franciáknál

Visszatérítést kapnak az autópályadíjból a keményen dolgozó kisemberek a franciáknál

Szomorú vég: androidos mobilt és iPhone-t ajánl felhasználóinak a Microsoft

Szomorú vég: androidos mobilt és iPhone-t ajánl felhasználóinak a Microsoft

Így bárkiből egyszerűen lehet borszakértő

Így bárkiből egyszerűen lehet borszakértő

A pápa látogatásának napjaira is kiterjesztik a csíksomlyói búcsút

A pápa látogatásának napjaira is kiterjesztik a csíksomlyói búcsút