14 006 forint nyereséget termelt a Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖKA) tulajdonában álló gazdasági társaság, a Kövess minket 2022 Kft. tavaly a cég 2024-es mérlegbeszámolója szerint. Ez azt jelenti, hogy a 4 alkalmazottjuk fejenként 5 gombóc fagyiként elnyalhatná a profitot, de nem tudja, mert nem fizették ki osztalékként.
A tulajdonos alapítvány talán azért nem szavazott meg és vett fel osztalékot, mert megbecsüli a nyereséget, még ha az kicsi is. Eddig ugyanis csak veszteséget termelt a vállalkozás: alapításának évében, 2021-ben rögtön 121 millió forintot, 2022-ben még több, 177 milliós mínuszt hozott össze, majd 2023-ban 41 milliós veszteséggel zárta az évet.
A békemeneteket is szervező, a Civil Összefogás Fórummal (CÖF) szimbiózisban működő CÖKA mikrovállalkozása tavaly nemcsak nyereségessé vált, de eddigi legjobb évét zárta az árbevételt nézve is: 2024-ben az előző évi bő ötszöröségre, 361 millióra növelte értékesítés nettó árbevételét. Ám közben tetemes mínuszt is görget maga előtt:
a Kövess minket 2022 Kft. eredménytartaléka az első három év tetemes veszteségének megfelelő, 339 millió forintnyi halmozott veszteséget mutat.
Ez a cég készítette és fizette a 2022-es választási kampány idején az országot ellepő „100% Gyurcsány” feliratú, és a Márki-Zay Pétert „mini Feri”-ként ábrázoló plakátokat. A tavalyi EP-kampányban pedig előálltak a dollárbaloldalazó plakátokkal és a Magyar Pétert is ide soroló videókkal – az ötletet a Dead Kennedys-től nyúlták, de nem lett belőle baj.

Ezek a példák is jól mutatják, hogy a CÖF-CÖKA cége arra szolgált az elmúlt években, hogy a Fidesz kampányát segítve, a párt narratíváját hangoztatva igyekezzen rossz színben feltüntetni a kormány(párt) politikai ellenfeleit. Az ezeket terjesztő plakát- és reklámkampányok ráadásul így nem terhelték a Fidesz kampánybüdzséjét sem.
A Fidesz tehát a kampányköltéseit részint „kiszervezte” olyan proxyszervezeteknek, mint a CÖF-CÖKA leányvállalata, de ezt a feladatot az utóbbi időben már egy újabb fiókszervezet, az Apáti Bence balettművész és Megafon-influenszer alapította – szintén céges hátterű – Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) vette át. Ez fizeti és teszi közzé
a Volodimir Zelenszkij ukrán államfőt Magyar Péter Tisza-elnökkel összemosó „Mint két tojás” szlogenre épülő plakát- és videókampányt.
Amúgy éppen a közelgő 2026-os parlamenti választási kampányban már kevesebb szükség lesz a CÖF-CÖKA Kövess minket Kft.-jének szolgálataira vagy éppen a Nemzeti Ellenállás Mozgalom segítségére, mivel nemrég a kormánypártok eltörölték a kampányköltés eddig törvényben rögzített és hatóságilag ellenőrzött felső korlátját.
Ahogy a HVG is megírta, a már a 2026-os választásra is érvényes új rendszer a limit eltörlésével a Tisza esélyeit is gyengítheti, hiszen a több pénzből a DK, a Mi Hazánk vagy a parlamenten kívüli pártok is láthatóbbá válnak, de jó lehetőséget teremthet a kamupártoknak is, amelyek lecsíphetnek pár százalékot az ellenzéki táborból.
Ami a CÖF-CÖKA-t illeti, arról nemrég, az alapítvány szintén friss, tavalyi mérlege alapján derült ki, hogy átláthatatlanul jutott 1,25 milliárd forint támogatáshoz. Az Átlátszó írta meg, hogy a CÖF-CÖKA nem részletezett bevallása szerint ez az összeg – ami az előző évi hétszerese – „magánemberektől, vállalkozóktól” érkezett.
(Nyitóképünkön Csizmadia László, a CÖF-CÖKA egyik alapítója. Fotó: Fülöp Máté)