Az uniós kamara semmi jót nem jósol Magyarországnak 2007-re

Az Európai Kereskedelmi- és Iparkamarák Szövetsége, az Eurochambers (amely összességében 19 millió európai vállalkozást képvisel) közzétette 2007-re szóló gazdasági felmérést, amelyből Magyarországra nézve nem sok jó derül ki. Az idei esztendő Brüsszelből szemlélve is szűkös lesz hazánk számára, miközben az unió többi országa meglehetős sebességgel fejlődik.

  • hvg.hu hvg.hu
Az uniós kamara semmi jót nem jósol Magyarországnak 2007-re

Az Európai Bizottság őszi előrejelzése szerint a gazdasági növekedés 2006-ban az unióban eléri a 2,8 százalékot, az euróövezetben pedig a 2,6 százalékot szemben a 2005. évi 1,7 százalékos, illetve 1,4 százalékos értékekkel. A lendület fő mozgatórugóját a hazai kereslet – különösen a beruházások – erőteljes növekedése és a világgazdaság tartós növekedése adja. A gazdaság lendülete 2007-ben és 2008-ban a világgazdasági trendek, főként az Egyesült Államokban bekövetkező lassulás miatt valamelyest alábbhagy. A GDP növekedése a következő két évben mégis a potenciális szint környékén marad (EU: 2,4 százalék mind 2007-ben, mind 2008-ban, euróövezet: 2,1 százalék 2007-ben és 2,2 százalék 2008-ban). Az unió egészét tekintve 2006–2008 között 7 millió új munkahely teremtését várják (az euróövezetben 5 millióét). Ennek segítségével a foglalkoztatási ráta a 2005. évi 63,75-ről 2008-ig 65,5 százalékra növelhető, míg a munkanélküliségi ráta a 2004. évi több mint 9 százalékos csúcsértékről 2008-ig 7,3 százalékra csökkenthető (az euróövezetet tekintve 7,4 százalékra). Az előrejelzés szerint 2008-ig az infláció is fokozatosan az EKB által engedélyezett 2 százalékos küszöbérték alá csökken az euróövezetben.

© Eurochambers

Az Eurochambers felmérésébe bevont 133 európai régióban található 78 ezer vállalkozás általában a korábbiaknál nagyobb bizalommal tekint 2007-re, sőt már jelentősebb GDP-növekedést is prognosztizálnak, mint ami az Európai Bizottság 2006-os őszi előrejelzéséből kiolvasható volt. A cégek általában a gazdasági fellendülés folytatódását vetítik előre annak ellenőre, hogy érzékelik az Egyesült Államok gazdaságának lassulását, amely negatív befolyással lehet az európai folyamatokra is.

Néhány országban még a gazdasági várakozások is visszafoghatják a lendületet. De az európai gazdaság lokomotívjának számító Németországban ezzel éppen ellentétes a helyzet, ugyanis a gazdasági bizalom 2006-ban jelentősen megerősödött, annak ellenére, hogy a gazdasági trendek inkább lefelé mutatnak a következő hónapokban. A legtöbb gazdasági ágazatban a piaci szereplők sokkal szkeptikusabbak a belső piacokat illetően, mint exportvárakozásaikban. Ennek elsődleges oka, hogy a legtöbb országban növekvő adóterhekkel számolnak a belső piacokon, ami visszafoghatja a hazai keresletet.

A várhatóan langyos belső kereslet miatt 2007-ben a munkaerőpiacon rugalmatlanság és a jól képzett szakemberek hiánya várható. Ennek ellenére a foglalkoztatási helyzet javulni fog a 2006-oshoz képest. Erre következtetni lehet a befektetési tervekből is, amelyek erőteljesebbek, mint a korábbi években, bár nem feszegetik a rendelkezésre álló potenciál kereteit, s elsősorban az exportvezérelt növekedést szolgálják. Az unió nagy országaiban tapasztalható meglehetősen nagy üzleti bizalom sem változtat azonban jelentősen a foglalkoztatási szinten. Franciaországban például a kisvállalatok kifejezetten optimisták, de a megkérdezettek több mint 60 százaléka nem változtat az elmúlt évek foglalkoztatási szintjén. Nagy-Britanniában is megújult az optimizmus – amiben szerepet játszottak az előnyükre változott hazai pénzügyi feltételek is –, s ez a befektetéseket segíti, ezért 2006 második felétől fogva megfigyelhető a tőkeeszközökre való ráfordítások növekedése. Az üzletben így a befektetések dominálnak, inkább mint a termelő vállalkozások fellendülése, de a változások ezeknek és a szolgáltatóvállalatoknak egyaránt pozitívak, sőt utóbbiak a legoptimistábbak.
A többség növekszik, Magyarország visszaesik (Oldaltörés)



A vizsgálatba bevont minden országban a bevételek összességének növekedésére számítanak kivéve Magyarországot, Lettországot és Romániát, ahol csökkenő trend tapasztalható. Valójában kizárólag Magyarország összbevételei csökkennek csak 2007-ben. A hat gazdasági indikátorból (Lásd a grafikont!) a 2007-es előrejelzés szerint négy  negatív lesz (csak az export és a befektetések nőnek) Magyarországon, ami meglehetősen zord kilátásokat eredményez hazánk számára.

© Eurochambers

Mind az eurozóna, mind az azon kívüli országok cégei 2007-re fenntartható bevétel növekedést prognosztizálnak. A belépésre váró országok esetében a legmagasabb mérlegszámokat lehet majd látni az idén, annak ellenére, hogy az EU-tagok tavaly náluk kissé gyorsabb javulást értek el. A bevételek várható növekedése az értékesített termékek és szolgáltatások mennyiségének növekedéséből fakad, miközben az infláció mértéke szerény marad.

A legnagyobb nyomást a hazai eladásokból származó kereslet támasztja, miközben az exporteladások is hegymenetben maradnak. A kormányzati költéseknél kevésbé lesz érezhető a restrikció az idén, mint az elmúlt két esztendőben. Ezek a tényezők hozzájárulnak egy magasabb szinten létrejövő egyensúlyhoz mind a hazai, mind a külpiaci eladásoknál a 2007-es előrejelzés szerint, sőt, ha a vállalatok továbbra is hisznek a növekedés fenntarthatóságában, akkor a felívelés trendje még tovább javulhat.

A gazdasági folyamatok egészségesebbé válása az elmúlt hónapokban pozitív hatással volt a munkaerőpiacokra is. Ennek a legkézzelfoghatóbb jele, hogy több munkahely jött létre, mint amennyi megszűnt, s a mérleg kedvezőbben alakult a korábban lőrejelzetteknél. Ez a trend valószínűleg fennmarad egész 2007 során. Az unió javuló foglalkoztatási állapotáért az olyan nagy gazdaságok, mint Spanyolország illetve Nagy-Britannia, és a közepes gazdaságok (így Dánia, Hollandia, Lengyelország, Svédország) teljesítménye teszi a legtöbbet. Különösen a Dániában alkalmazott „flexicurity” modell tartogat számos érdekességet a Eurochambers tanulmánya szerint. Ez az állami közreműködéssel könnyen alkalmazható és elbocsátható embereket kezelő megoldás a skandináv országban szinte teljes foglalkoztatáshoz vezetett. Az előrejelzés szerint a vizsgált országok között legjobb foglalkoztatási mérleget Ciprus és Észtország fogja elérni az idén, s őket rögtön Dánia követi majd.

Annak ellenére, hogy a tavalyi befektetési tevékenység magasabb szintet ért el, mint ami az előrejelzésekben volt, de ez a teljesítmény nem jogosít túlzott 2007-es erősödést feltételező várakozásokra. A kamatok 2006-ban emelkedtek, s valószínűleg ez így lesz idén is. Ez pedig szerte Európában a befektetések visszafogását eredményezheti. A 2004-ben csatlakozott és a régi EU-tagállamok között világos különbség látszik az előbbiek javára. A legerősebb nettó mérlegekkel Cipruson, Észtországban, Lettországban és Lengyelországban lehet találkozni, míg Magyarország és Csehország az EU átlaga alatt teljesít. A kutatásban szereplő országok átlagértéke alatt található Franciaország, Németország, Olaszország és Hollandia. Németországban azonban a befektetési tervek sokkal magasabbak, mint a korábbiakban.
Üzleti bizalom eurozónán belül és kívül (Oldaltörés)

Összehasonlítva az üzleti bizalom eurozónán belüli és kívüli szintjét, azt látni, hogy mindkét csoportban magasabb ez az érték, mint 2006-ban. A zónán kívüli országok azonban sokkal optimistábbak, mint a közös valutát használók. Különösen Dánia, Svédország és Nagy-Britannia esetében látszik világosan, hogy felette vannak az uniós átlagnak. A magyarázat abban keresendő, hogy ebben a három országban a nemzetgazdasági mérleg adatai rendre jobbak, mint a kutatásban szereplő valamint az eurózóna országainak átlaga. Végül is a zóna országainak mindegyike erősödő gazdasági bizalomra számít 2007-ben, de ezzel együtt is ezek az értékek alatta maradnak a zónán kívüliek átlagának.

Az üzleti bizalom az euroövezeten belüli és kívüli országokban.
Kívül tágasabb
© Eurochambers


Javaslatok és számok (Oldaltörés)


Az Eurochambers szerint végül ami az összes gazdasági jelzőszámból kiolvasható, az az általános javulás, de ezzel együtt is a következő ajánlásokat fogalmazta meg:

  • A tagállamoknak javítaniuk kell regulációs stratégiájukon az Európai Bizottság nemrégiben közzétett ajánlásainak megfelelően. A vállalatoknak egyszerűsíteniük kell az adminisztratív eljárásaikat, s szükség van a nemzeti és regionális hatóságok elkötelezettségére, hogy csökkentsék a bürokráciát és tegyék könnyebbé az üzletet. De legalább ennyire fontos, hogy a 27 tagúra bővült unióban a határokon átívelő üzleti tevékenység feltételei javuljanak.
  • Meg kell oldani az unió intézményi válságát és az európai kormányzás kérdéseit. Ez a top prioritás a német elnökség ideje alatt, vagy csak 2008-ra válhatnak ismertté a megoldások.
  • Az új operatív programokat 2007 első felében el kell indítaniuk a tagállamoknak. A fókuszt az oktatásra és képzésre kell helyezni, az alkalmazhatóság, a kutatás és az innováció különösen fontos, csakúgy mint a kicsi- és középvállalatok.
  • A nemzetközi színtéren pedig meg kell kísérelni a dohai fejlesztési program feltámasztását annak érdekében, hogy megszüntethető legyen a kétoldalú kereskedelmi egyezmények mindenhatósága, mert ez tönkretehetik a nemzetközi kereskedelmet.

A GDP éves növekedési üteme (%)

1992-96

1997-01

2002-06

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

BE

1,5

2,6

1,8

1,5

1,0

3,0

1,1

2,7

2,3

2,2

BE

DE

1,4

2,1

0,9

0,0

-0,2

1,2

0,9

2,4

1,2

2,0

DE

EL

1,1

4,0

4,1

3,8

4,8

4,7

3,7

3,8

3,7

3,7

EL

ES

1,5

4,4

3,3

2,7

3,0

3,2

3,5

3,8

3,4

3,3

ES

FR

1,2

3,0

1,6

1,0

1,1

2,3

1,2

2,2

2,3

2,1

FR

IE

5,9

9,9

5,1

6,0

4,3

4,3

5,5

5,3

5,3

4,3

IE

IT

1,1

2,1

0,6

0,3

0,0

1,1

0,0

1,7

1,4

1,4

IT

LU

2,6

6,3

3,7

3,8

1,3

3,6

4,0

5,5

4,5

4,2

LU

NL

2,3

3,7

1,4

0,1

0,3

2,0

1,5

3,0

2,9

2,6

NL

AT

2,0

2,6

1,9

0,9

1,1

2,4

2,0

3,1

2,6

2,1

AT

PT

1,6

3,8

0,5

0,8

-1,1

1,2

0,4

1,2

1,5

1,7

PT

SI

2,0

4,2

3,9

3,5

2,7

4,4

4,0

4,8

4,2

4,5

SI

FI

1,3

4,6

2,9

1,6

1,8

3,5

2,9

4,9

3,0

2,6

FI

€ öv

1,4

2,8

1,5

0,9

0,8

2,0

1,4

2,6

2,1

2,2

€ öv

CZ

2,3

1,2

4,3

1,9

3,6

4,2

6,1

6,0

5,1

4,7

CZ

DK

2,6

2,4

1,8

0,5

0,7

1,9

3,0

3,0

2,3

2,2

DK

EE

-

6,2

8,9

8,0

7,1

8,1

10,5

10,9

9,5

8,4

EE

CY

5,5

4,2

3,1

2,1

1,9

3,9

3,8

3,8

3,8

3,9

CY

LV

-8,8

6,2

8,7

6,5

7,2

8,6

10,2

11,0

8,9

8,0

LV

LT

-8,4

5,0

8,0

6,9

10,3

7,3

7,6

7,8

7,0

6,5

LT

HU

0,6

4,6

4,3

4,3

4,1

4,9

4,2

4,0

2,4

2,7

HU

MT

5,0

3,6

0,8

2,2

-2,4

0,0

2,2

2,3

2,1

2,2

MT

PL

4,9

4,4

3,8

1,4

3,8

5,3

3,2

5,2

4,7

4,8

PL

SK

-

2,7

5,3

4,1

4,2

5,4

6,0

6,7

7,2

5,7

SK

SE

1,2

3,2

2,8

2,0

1,7

3,7

2,7

4,0

3,3

3,1

SE

UK

2,5

3,1

2,5

2,1

2,7

3,3

1,9

2,7

2,6

2,4

UK

EU25

-

2,9

1,8

1,2

1,3

2,4

1,7

2,8

2,4

2,4

EU25

BG

-2,8

2,0

5,3

4,9

4,5

5,7

5,5

6,0

6,0

6,2

BG

RO

1,4

-0,9

6,0

5,1

5,2

8,4

4,1

7,2

5,8

5,6

RO

US

3,3

3,5

2,9

1,6

2,5

3,9

3,2

3,4

2,3

2,8

US

JP

1,4

0,5

1,9

0,1

1,8

2,3

2,6

2,7

2,3

2,1

JP

Forrás: Európai Bizottság



Költségvetési egyenleg
a GDP százalékában

1992-96

1997-01

2002-06

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

BE

4,6

4,8

3,6

5,0

4,5

3,6

2,5

2,4

2,5

2,9

BE

DE

-1,1

-0,8

3,3

2,2

2,0

3,9

4,2

4,5

5,3

5,4

DE

EL

-0,6

-5,9

-9,4

-9,7

-10,0

-9,5

-9,2

-8,5

-8,0

-7,5

EL

ES

-1,4

-2,4

-6,0

-3,8

-4,0

-5,9

-7,5

-8,6

-9,6

-10,0

ES

FR

0,5

1,9

-0,8

0,8

0,2

-0,6

-2,1

-2,1

-2,0

-2,1

FR

IE

1,8

-0,7

-1,8

-1,4

0,0

-1,0

-3,1

-3,2

-4,1

-4,2

IE

IT

1,0

1,2

-0,8

-0,3

-0,9

-0,5

-1,1

-1,4

-1,1

-0,8

IT

LU

12,8

10,0

9,8

11,0

6,4

10,6

9,7

11,4

12,2

12,8

LU

NL

4,8

4,8

7,1

6,0

6,1

8,6

7,1

7,6

8,1

8,5

NL

AT

-1,6

-1,0

2,4

2,5

1,7

2,1

2,9

3,0

2,8

2,7

AT

PT

-3,1

-8,7

-8,2

-8,2

-6,5

-7,8

-9,5

-9,0

-8,7

-8,3

PT

SI

2,6

-1,2

-1,3

1,1

-0,8

-2,6

-2,0

-1,9

-1,8

-1,4

SI

FI

0,6

7,3

6,7

10,0

5,9

7,6

4,6

5,5

5,2

4,7

FI

€ öv

0,2

0,5

0,4

0,9

0,5

0,8

0,0

-0,1

0,1

0,1

€ öv

CZ

-2,1

-4,1

-4,9

-6,1

-6,5

-6,3

-2,7

-3,1

-2,3

-1,7

CZ

DK

1,8

1,2

2,6

2,5

3,2

2,3

2,9

1,9

2,1

2,3

DK

EE

-

-7,0

-11,4

-10,4

-11,5

-12,5

-11,1

-11,5

-10,5

-9,6

EE

CY

-

-1,7

-4,4

-3,8

-0,9

-5,3

-5,7

-6,0

-5,9

-5,9

CY

LV

6,0

-7,2

-11,2

-6,4

-8,0

-12,9

-12,5

-16,1

-17,4

-16,6

LV

LT

-

-8,6

-7,1

-5,1

-6,8

-7,9

-6,9

-8,9

-9,4

-9,1

LT

HU

-

-8,0

-7,5

-6,9

-7,9

-8,4

-6,8

-7,3

-5,1

-3,5

HU

MT

-

-6,1

-6,6

1,3

-5,0

-7,5

-11,0

-10,9

-10,9

-11,2

MT

PL

0,6

-4,2

-2,7

-2,5

-2,1

-4,2

-2,2

-2,3

-2,7

-2,8

PL

SK

-

-6,3

-5,5

-7,3

-2,1

-2,5

-7,9

-7,8

-4,8

-3,4

SK

SE

0,9

4,2

6,2

5,3

6,6

6,6

5,9

6,3

6,4

6,5

SE

UK

-1,4

-1,5

-1,9

-1,6

-1,3

-1,6

-2,2

-2,5

-2,6

-2,8

UK

EU25

-

0,1

0,0

0,4

0,2

0,3

-0,4

-0,5

-0,4

-0,4

EU25

BG

-4,3

-2,6

-7,8

-2,4

-5,5

-5,8

-11,3

-13,9

-13,5

-12,4

BG

RO

-

-5,0

-7,5

-1,1

-4,8

-12,7

-8,7

-10,3

-11,8

-13,3

RO

US

-1,1

-2,8

-5,5

-4,4

-4,7

-5,6

-6,2

-6,4

-6,4

-6,5

US

JP

2,5

2,9

3,5

3,1

3,5

4,0

3,6

3,5

3,0

2,7

JP

Forrás: Európai Bizottság

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek