Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Orbán Viktor tegnapi parlamenti beszéde nem hagyott maga után semmivel sem kevesebb kérdőjelet, mint amennyi elhangzása előtt ágaskodott. Ki-ki vérmérséklete szerint értékelheti: nagyon jól titkolják, hogy melyek lesznek a nagy átalakítási intézkedések, vagy fogalmuk sincs. Valószínűbbnek tűnik azonban, hogy március 15-én sem lesz nagy leleplezés, nincs ugyanis egyetlen, de mindent megoldó csodafegyver. Ezért Matolcsy az aprómunka hosszú listáját húzhatja elő a selyem alól.
Április 14-én az Orbán Viktor Gordiusznál című írásban felsoroltam több tucat, főleg gazdasági tárgyú kérdést, amelyre (az akkor még csak leendő) miniszterelnöknek és a mögötte álló hatalmi gépezetnek választ kell találnia, ha az eredményes kormányzás bizonyítékaival kíván a választók elé állni. A kérdések tíz hónap elteltével is érvényesek. A következő választás persze még messze van, addig valóban lehetnek akár nagyon sikeresek a Fidesz-KDNP-kormány intézkedései, s az ország egyenes háttal jöhet ki ebből az időszakból, mert nem görnyeszti sem elviselhetetlen erkölcsi, sem gazdasági teher. A miniszterelnök tegnapi beszédének csodás strasbourgi sikereit és az eddig elért nagyszerű eredményeket taglaló részéből, vagy Matolcsy miniszter nemrégiben megjelent győzelmi jelentéséből annyi azért máris világos, hogy nekik a kevés is elég, ha eredményeket kell felmutatni.
Valójában persze nem. Orbán és Matolcsy pontosan tudja, hogy a szép szólamok csak a baráti sajtó lelkendezéséhez adhatnak muníciót. De ahhoz, hogy jelentős tőkebeáramlás induljon meg Magyarországra, hogy az ország könnyebben finanszírozhassa magát, hogy a költségvetés kiadásait tartósan csökkenteni lehessen, hogy a foglalkoztatás végre emelkedni kezdjen, s a gazdaság bővülése – méghozzá az EU GDP-növekedését meghaladó mértékben – fenntartható legyen, nos, ahhoz meg kell reformálni a magyar gazdaság és az állam egész működését.
A miniszterelnök a parlamenti évadnyitóban ezt elég világossá tette. Elmondta többek között, hogy 2429 milliárd forint az ország idei adósságszolgálata (amelynek nagysága akkor érthető igazán, ha összevetjük például a magánnyugdíjpénztáraktól állami felügyelet alá áttolt 3000 milliárd forintos vagyonnal). Azt is világossá tette, hogy az adósságot nem kívánják eltüntetni az ország csődbe vezetésével, hanem a tartozást vissza fogjuk fizetni. Ecsetelte, hogy a 250 milliárd forintos stabilitási alap létrehozásával már arra készülnek, hogy a válság esetleges második hullámának (megérkezésére Járai Zsigmond erre 30 százalékos esélyt lát) hatásait mérsékelni tudják.
Ezek a dolgok azonban taktikai jellegűek. A jelenlegi „harctéren” zajló eseményekhez kapcsolódnak. A hiány a látható stratégiában van. Érzelmi tőke ugyanis kovácsolható az alkotmányozásból vagy az előző kormányok potentátjainak felelősségre vonásából, de ilyesmiért nem lehet hitelt kapni a pénzpiacokon, és ezért nem fog megnőni a működőtőke-importunk. Orbán nem véletlenül emelte ki beszédében az Audi óriásberuházását, hiszen nyilvánvaló, a magyar gazdaság belső ereje nem elegendő a szükséges mértékű növekedés megindításához. Olyan befektetésekre van szükség, mint a győri autógyár-fejlesztés, ahhoz, hogy időt nyerjük a belső struktúrák átalakítására. A versenyképességünk javításához azonban általánosan (és nem kivételesen egy-egy nagy beruházásnál) például jobb adózási és igazgatási környezetre lenne szükség. Továbbá az oktatás megreformálására, ahhoz, hogy a piac igényeinek jobban megfelelő képzettségű és összetételű munkaerőt bocsásson ki a rendszer. És persze nem feledkezhetünk meg a többi nagy ellátórendszer átalakításáról sem (nyugdíj, egészségügy, szociális ellátás, foglalkoztatás, önkormányzatok), mert a tervezett kiadáscsökkentések hozzátartoznak az adósságszint alacsonyabbra szállításához, mert ez vezethet a közterhek további mérésékléséhez. Ezek közül Orbán Viktor csak a nyugdíjrendszert említhette, hiszen csak ott történt valami (az oktatási törvény körül zajló éles viták, vagy néhány kórházigazgató kirúgására tett célzások csupán igen nagy jóindulattal tekinthetők a reformfolyamatba tartozó lépéseknek), s az is igen ellentmondásosan.
A korábbi hírek szerint a kormány a szerdai ülésén döntött volna a gazdasági intézkedések elfogadásáról, és február 28-án jelentették volna be ezek mibenlétét. Tegnap aztán kiderült, hogy a bejelentés két hetet csúszik, s március 15-én rántják le a leplet a tervről. Orbán úgy fogalmazott, hogy megbízta Matolcsy Györgyöt Magyarország újjászervezésével. Egy hónap múlva megtudjuk, mire jutott. Habár tudjuk, a munka már folyik egy ideje, az ország újjászervezésére egy hónapot adni (éppen az egyszer már visszaidézett kérések sokasága miatt) elég meghökkentő része volt a beszédnek. Csaba László mindenesetre nem olyan régen kifejtett pár gondolatot a várható lépésekről. A köztiszteletnek örvendő közgazdász kapkodást lát, s nemcsak azért, mert a világ kiszámíthatatlan, hanem mert az elmúlt négy-nyolc évben a Fidesz nem készült fel a kormányzásra. „A kormányzás nem egyenlő a kisgyerekek homlokon csókolásával és a külföldi szónoklással” – érzékeltette véleményét. Hiányolom a víziót, az ahhoz kidolgozott stratégiát, valamint az operatív tervet” – jelentette ki a Heti Válasz kérdésére. Szerinte Orbánék nem reformokat jelentenek be, hanem „inkább egy költségvetési kiigazítási program rajzolódik ki”.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.