szerző:
MTI

Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerint Oszkó Péternek már korábban le kellett volna mondania igazgatósági tagságáról a Wizz Airben.

A kormánybiztos ezt a Budapesti Corvinus Egyetemen tartott előadása előtt mondta szerdán újságíróknak. Budai Gyula szerint "Oszkó Péternek mint volt pénzügyminiszternek nem lett volna szabad belépnie a Wizz Air igazgatóságába, és nem lett volna szabad részvényesként ott szerepelnie".

Oszkó Péter szerdán jelentette be lemondását a Wizz Airben meglévő igazgatósági tagságáról, egyúttal kommunikációs bakinak nevezte, hogy a tagsága nem volt köztudomású. Emiatt szerinte számos "buta és érdemtelen vád" érte, holott pénzügyminiszterként 100 százalékban a Malév érdekeit védte. Blogjában azt is jelezte, hogy "sosem volt jelentősebb, pláne nem tulajdonosi" kötődése a társasághoz. Mint írta, "kétségtelen, hogy egy kommunikációs baki, az igazgatósági tagságom bejelentésének elmulasztása buta támadási lehetőséget adott a személyemmel szemben olyan politikai gengszterek számára, akik nem szégyellnek bármilyen abszurd vádakkal befeketíteni olyanokat, akiktől valamilyen rejtélyes okból féltik a hatalmukat. Ezzel együtt sem gondolom, hogy valós kérdések felmerülhetnének azzal kapcsolatban, hogy a Wizz Airben igazgatósági tagságot töltöttem be, hiszen az a pénzügyminiszterségem után egy évvel történt, amikor vállaltan az üzleti életben végeztem számos társaságban a tevékenységem. Ráadásul a korábbi pénzügyminiszterségem alatt én személyesen a Malév visszaállamosításával éppen hogy megmentettem az akkori összeomlástól és ezzel túléléshez segítettem a nemzeti légitársaságot, tehát igen csak izzadtságos és egyben átlátszóan nevetséges próbálkozásokkal lehet igyekezni azt elhitetni, hogy a társaság 2012-es összeomlása nem a jelenlegi kabinet szerencsétlenkedése, hanem az én közrehatásom miatt következett volna be."

A volt pénzügyminiszternek már akkor le kellett volna mondania igazgatósági tagságáról, amikor az nyilvánosságra került, és nem akkor, amikor a Wizz Air már a repülési jogok jelentős részét megszerezte - vélekedett Budai Gyula. A kezdeményezésére létrejött, a Malév és a Budapest Airport privatizációjának, valamint a légitársaság visszaállamosításának körülményeit vizsgáló parlamenti bizottság munkája kapcsán Budai Gyula kifejtette: az alapprobléma továbbra is változatlan, vagyis a Malév csődhelyzetét a 2007-es privatizáció és a 2010 februári visszaállamosítás alapozta meg.

Oszkó Péter
©

Azt ugyanakkor, hogy a 2010-ben hivatalba lépő kormány milyen intézkedéseket tett a Malév működőképességének megtartására, nem a vizsgálóbizottság feladata áttekinteni - mondta. A kormánybiztos felhívta a figyelmet arra, hogy amikor az Európai Bizottság idén döntött arról, hogy a Malévnek mekkora összeget kell visszafizetnie a magyar állam részére, akkor egyértelműen a 2007 és 2010 közötti állami támogatás visszafizetésére kötelezte a légitársaságot.

Budai Gyula elmondta: a vizsgálóbizottság alelnöke az a Veres János, aki pénzügyminiszterként lényegében felügyelte a privatizációt, "és innentől kezdve érdekes, hogy őt a bizottság milyen minőségében fogja meghallgatni". Veres János meghallgatása elkerülhetetlen ebben a kérdésben - hangsúlyozta a kormánybiztos. A bizottságnak konkrétan meg kell neveznie azokat, akik "tevőlegesen is részt vettek abban, hogy a magyar légitársaság csődbe ment".

Elmondta: az általa a vizsgálóbizottságnak átadott több 100 oldalas vizsgálati jelentésből világosan látszik, hogy olyan kormányzati döntések születtek 2007-ben és 2010-ben, amelyek egyértelműen a Malév csődjéhez vezettek. Emlékeztetett arra, hogy a Központi Nyomozó Főügyészség is nyomoz az ügyben.

Budai Gyula jelezte: tiszteletben tartja a vizsgálóbizottság azon döntését, hogy a 2010-es esztendőre is kiterjesztik a vizsgálódást, de úgy vélekedett, hogy "nagy meglepetések nem fogják érni a bizottságot. A jelenlegi kormány próbálta fenntartani a Malév működőképességét".

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Halálos motorbaleset történt Szentbalázsnál

Halálos motorbaleset történt Szentbalázsnál

Könnyekig hatotta Törőcsik Marit Orbán látogatása

Könnyekig hatotta Törőcsik Marit Orbán látogatása

Elképesztő vontatás az autópályán

Elképesztő vontatás az autópályán

Telebusz-rendszerű busszal pótolják a fogaskerekűt a Széchenyi-hegynél

Telebusz-rendszerű busszal pótolják a fogaskerekűt a Széchenyi-hegynél

"Majdnem elájultam" - megviccelték a mentőorvost utolsó munkanapján

"Majdnem elájultam" - megviccelték a mentőorvost utolsó munkanapján

Ki a kicsit nem becsüli: kipróbáltuk a Lexus UX hibrid divatterepjárót

Ki a kicsit nem becsüli: kipróbáltuk a Lexus UX hibrid divatterepjárót