szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A felcsúti polgármester vagyona 100 milliárd forinttal nőtt egy év alatt, az Index Simicska alá került, vagy mégsem, az MKB Bank pedig Matolcsyék alá, vagy mégsem. Az viszont biztos, hogy mahagóni borítás lesz a honvédségi vitorlásokban. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.

A leggazdagabb magyarok listáját továbbra is – ahogy 2011 óta mindig – Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója vezeti, az ő vagyona a napi.hu tavalyi becsléséhez képest 60 milliárd forinttal,260 milliárdra növekedett. De még így sem ő az elmúlt év legnagyobb nyertese.

Az ugyanis Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, a miniszterelnök jó barátja, akinek vagyona egyetlen év alatt 20-ról 120 milliárd forintosra nőtt. Ezzel a lista 31. helyéről az ötödikre ugrott előre.

Csányi és Mészáros között ott találjuk a 200 milliárddal rendelkező Bige Lászlót (+25 milliárd), a 180 milliárdra becsült vagyonú Gattyán Györgyöt (+84 milliárd), valamint a 160 milliárdot magáénak tudó Demján Sándort (+40 milliárd).

Terjedelmes írást közölt a 444.hu csütörtökön arról, miként marakodtak az elmúlt években a Fidesz-közeli oligarchák az Indexen. A hírportálról az elmúlt héten közölték, hogy az azt tulajdonló részvénytársaság a Magyar Fejlődésért Alapítványé lett, ám az is kiderült, hogy Simicska Lajos egy 2014-ben az portál megvásárlására kötött opciós megállapodás alapján szerezte meg az Indexet, majd adta tovább azt az alapítvány mögött álló NP Nanga Parbat Zrt.-nek.

A 444.hu felidézi, hogy a 2014-es megállapodást az akkori tulajdonos, Spéder Zoltán, illetve Simicska Lajos még 2013 végén kezdte előkészíteni. Ekkor még mindketten élvezték a miniszterelnök bizalmát, nem lehet tehát másképpen értelmezni azt a szerződést, mint annak előkészítését, hogy a Fidesz-közeli médiabirodalom kebelezze be a híroldalt.

A Indexet végül a fideszeseknek el kellett engedniük, és a kormányoldal részéről már mind Spéder, mind az indexes újságírók felé is olyan jelzések érkeztek, hogy el kell dőlnie végre, kié az újság. Mivel azzal Simicska is tisztában volt, hogy ha a saját cége nevére veszi az Indexet, akkor a szerkesztőség szétrobban, az alapítványi konstrukció mellett döntött.

A Szemerey Tamás, Matolcsy György unokatestvérének tulajdonában álló BanKonzult Pénzügyi és Gazdasági Tanácsadó Kft. 20,19 százalékos, a Balog Ádám, az MNB korábbi alelnöke, Matolcsy bizalmasa tulajdonában álló Promid Invest Zrt. pedig 9,81 százalékos közvetett tulajdont szerzett az MKB Bankban.

A bankot még 2014-ben államosították, majd az MNB felügyelete alá helyezték, 2016-ban pedig eladták. Balog Ádám a Portfolio.hu-nak adott interjúban a vételárról nem beszélt, megjegyezte: "A pontos szám üzleti titok, de annyit elmondhatok, hogy mivel nőtt az elmúlt időszakban a bank értéke, arányában magasabb lett a vételár, mint amennyiért az MNB korábban értékesítette a társaságot. Most már egyértelműen profitábilis bankról beszélünk."

A tavalyi értéken számolva is csaknem 4 milliárd forint kell a bank 10%-ának megvételéhez. Miből teremtett elő legalább ekkora összeget? - kérdezett rá a portfolio.hu.

"Én csaknem teljes mértékben hitelből vásároltam meg ezt a részesedést. Ezért is van jelentősége a cégérték növelésének és a vezérigazgatói munkám minőségének, hiszen nem egyszerűen a saját vagyonomat tettem ezzel kockára. Sok-sok évnek kell még eltelnie, hogy vagyonos - a sajtó szavait idézve: milliárdos - legyek."

A portfolio.hu arra is rákérdezett, hogy igaz-e az Index értesülése, miszerint "Szemerey Tamásnál van a kasszakulcs", vagyis ő adott hitelt a vásárláshoz. Balog erre így felelt: komoly ember találgatásokról nem nyilatkozik.

A hét képe: Az IKEA bejelentette, hogy május helyett  június 14-én nyitja meg a soroksári áruházát.

©

Nyilvánosan egymásnak esett a kormány két minisztere. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn azt állította, veszélybe kerülhet a rosszul előkészített, Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vonal terve, mert a tramtrain kocsik közel kétszer annyiba kerülnének, mint azt eredetileg tervezték. Ezt a kocsikat szállító Stadler járműgyártó cég nem sokkal később tagadta. Közleményében azt írta, hogy "pontatlanok és félrevezetőek" a 8+4 darab dízelvillamos áráról megjelent információk.

Ezt erősíti meg a Seszták Miklós vezette NFM is; a minisztérium szerint nem igaz, hogy a Hódmezővásárhely–Szeged közötti kötött pályás összeköttetés költsége megduplázódott volna. "A projektre nem az árak esetleges emelkedése jelent veszélyt, hanem az, hogy Brüsszel kétségesnek tartja a projekt megtérülését."

Az NFM álláspontja szerint a beruházás költségvetési forrásból valósulhat meg, amennyiben az Európai Unió nem támogatja. Lázár arra kérte a kormányt, hogy ne vállaljon kötelezettséget az NFM és a MÁV hibájából megdrágult beruházásra.

Három forrása is van annak, hogy a kormány az év végén pluszpénzt juttasson a nyugdíjasoknak. Egyrészt a GDP várható növekedése és az államháztartási hiánycél teljesülése lehetőséget ad az úgynevezett nyugdíjprémium kifizetésére, másrészt az idei infláció magasabb lehet a tervezettnél, amit kompenzálni kell majd, hogy a nyugdíjak ne veszítsenek a reálértékükből.

Végül a jövő évi inflációt viszonylag magasra, 3 százalékra lövik be, ami hasonló mértékű emelés bejelentését teszi lehetővé - ez a jövő évtől lenne érvényes.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tette le Mészáros Lőrinc új gyárának alapkövét Visontán: Magyarország egyetlen búzakeményítőgyára épül meg a Heves megyei településen 93 millió eurós beruházásban. A Visonta Projekt Kft. 33 ezer négyzetméteren épülő üzeme 250 munkahelyet teremt, és további 500 beszállítónak ad munkát 2018 végére. A gyár modern technológiával állít elő különböző típusú keményítőt, módosított keményítőt, alkoholt és takarmánytermékeket további felhasználásra főként, az élelmiszer-, a gyógyszer- és a vegyipar számára.

Mészáros Lőrinc, aki a Visonta Projekt Kft. tulajdonosa, a rendezvényen azt mondta, a kft.-t 2015-ben alapították Szíjj Lászlóval, a kormány pedig kiemelt beruházássá nyilvánította és 20 millió euróval támogatta a projektet. A befektetők 25 millió eurót tettek a beruházásba, a költségek fennmaradó részét hitelből fedezik.

Két vitorláshajót készül beszerezni a Balatonra a Magyar Honvédség – írta az Index a Hajózás.hu-ra hivatkozva. A közbeszerzési dokumentum szerint a hajóknak legalább hatszemélyesnek kell lenniük, és benzinüzemű négyütemű motorrral kell menniük, de vannak egyéb megkötések is: legyen bennük 4 darab kárpitozott fekvőhely, szőnyegborítású oldalfalak, mahagónibeépítés, kétkomponensű lakkrendszerrel kezelve, rozsdamentes beülős farkorlát lakkozottmahagóni betéttel a jobb és a bal oldalon.

Ha ezt a cikket érdekesnek találta, van még: kövesse és ha tetszik, ossza meg ismerőseivel a gazdasági rovat Facebook-oldalának bejegyzéseit!


VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
És akkor a járvány tetőzik, mi pedig teraszozhatunk

És akkor a járvány tetőzik, mi pedig teraszozhatunk

Orbán is kiállt az új Szuperliga ellen, szerinte attól szép a foci, hogy nem lehet kisajátítani

Orbán is kiállt az új Szuperliga ellen, szerinte attól szép a foci, hogy nem lehet kisajátítani

Földet ért a Szojuz űrhajó három asztronautája – fotók

Földet ért a Szojuz űrhajó három asztronautája – fotók