szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Oroszország 2019 végén megkezdi a földgázszállítást Kínának: se a mennyiség, se az ár nem ismert – igaz, hogy a vezetékből is hiányzik több mint 2000 kilométer. Közben Szijjártó Péter is kapott egy 2019-es dátumot a Gazpromtól.

A kínai üzletről Alekszej Miller, a Gazprom főnöke beszélt Moszkvában, ahol két napon át tárgyalt Hszi Csin-ping elnök. A Gazprom elnökének szovjet időket idéző nyilatkozatában a dátum volt az egyetlen konkrétum. Meg persze az a pekingi adat, hogy Kína földgázfogyasztása tavaly elérte a 200 milliárd köbmétert és hamarosan 300 milliárdra emelkedik.

A Russia Today (RT, a Kreml egyik szócsöve) felidézi: 2014-ben a Gazprom kötött egy keretszerződést a China National Petroleum Corporationnel vagyis a nemzeti olajtársasággal arról, hogy 30 év alatt 400 milliárd dollár értékben földgázt (évi 38 milliárd köbmétert) szállítanak Kínába. Mindebből eddig nem valósult meg semmi. Közbejött ugyanis a globális rezsicsökkentés. A kínaiak a hírek szerint olyan keveset ígértek az orosz gázért, hogy az oroszok azt nem fogadták el. Most valamiben mégiscsak megállapodtak. De miben? Még az RT-nek is feltűnt, hogy sem mennyiség, sem ár nem szerepel Miller nyilatkozatában.

Egy tapintatlan újságíró felvetette: több mint kétezer kilométer hiányzik még a szibériai gázvezetékből. Alekszej Miller szentül megígérte: megépül a hiányzó 2156 kilométer a fagyos Szibériában, mégpedig határidőre! 2019. december 20-án megindul a gázszállítás Kína felé. Sőt, egy másik gázvezetéket is építenek Szibériában, mely évi 30 milliárd köbméter exportjára képes – ígérte a Gazprom főnöke.

Miből? – kérdezhetnénk tapintatlanul, hiszen Oroszország költségvetése a szankciók és az alacsony olajárak miatt nem áll túl jól. De hát Putyin elnöknek mindenképp eredményt kellett felmutatnia, hiszen immár Washingtonban is megerősítették: lesz találkozó pénteken Donald Trumppal. Oroszország elnöke semmiképp sem kívánja eljátszani a szegény vendég szerepét Hamburgban, ahol a globális gazdaság 20 legfontosabb résztvevőjének vezetői találkoznak a hétvégén.

2019 végére létrejöhet az új gázszállítási útvonal Magyarországra

Ezt már Moszkvából nyilatkozta telefonon az MTI-nek Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, miután megállapodást írt alá a Gazprom vezérével az ezzel kapcsolatos magyarországi fejlesztésekről.

A miniszter elmondta, hogy a déli gázfolyosóhoz való csatlakozás legreálisabb forgatókönyve az együttműködés az orosz állami energiavállalattal, amely megkezdte a Török Áramlat gázvezeték építését, mert Románia továbbra sem kétirányúsította a gázcsatlakozást, Horvátországban pedig továbbra sem épült cseppfolyós földgáz (LNG) fogadására alkalmas terminál, így Közép-Európa számára továbbra is jelentős kihívást jelent az energiabiztonság kérdése.

Szijjártó Péter elmondta, hogy Bulgária és Szerbia már korábban aláírta az ehhez szükséges megállapodásokat, amelyek értelmében az év végéig tisztázni kell a belföldi fejlesztések finanszírozási kérdéseit, és 2018 végéig minden szükséges engedélyt be kell szerezni, hogy 2019 végére működni kezdhessen a Magyarországra Szerbia felől érkező vezeték, amelyen 8 milliárd köbméter földgáz érkezhet Magyarországra.

Ez Magyarország energiabiztonságát jelentős mértékben javítani fogja, tehát nemzetbiztonsági érdekünk, hogy ez létrejöjjön. Ugyanakkor ez nagyon komoly gazdasági lehetőség is Magyarország számára, mert az orosz gáz iránt mindenfajta kommunikációs képmutatás ellenére az európai igény rendkívüli mértékben növekszik" – húzta alá a külgazdasági és külügyi tárca vezetője, kiemelve a Gazprom európai szállításai tavaly komoly rekordokat döntöttek, az idei télen pedig megdőlt a Gazprom által egy nap alatt Európába szállított gázmennyiség rekordja; volt, hogy 636 millió köbméter érkezett egy nap alatt Európába.

A Török Áramlat viszontagságos története

A Gazprom idén májusban megkezdte a Török Áramlat földgázvezeték lefektetését a Fekete-tenger fenekén, az orosz partok közelében. Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója kijelentette, hogy a projekt megvalósítása szigorúan a tervek szerint halad, és hogy Törökország, valamint Oroszország európai partnerei számára 2019 végére megbízható új útvonal áll majd rendelkezésre az orosz gáz importjához.

Moszkva először 2014-ben vetette fel a Török Áramlat megépítésének gondolatát, miután az Európai Unió az ukrajnai válság közepette blokkolta a Fekete-tenger alatt Bulgáriáig megépítendő Déli Áramlat projektjét. Az új vezeték tervét azonban felfüggesztették, amikor a török légierő 2015 végén lelőtt egy Szíriában feladatot végrehajtó, de a török légteret megsértő orosz vadász-bombázót. A megvalósítás újabb lendületet vett, miután Moszkva és Ankara kapcsolataiban 2016-ban újabb enyhülés indult meg.

Oroszország és Törökország tavaly októberben kötötte meg a kormányközi megállapodást az ukrán tranzit elkerülését célzó Török Áramlat megépítéséről – emlékeztetett az Index. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy tengeri szakasza lesz. Ez utóbbi csaknem 910 kilométer hosszú, megépítését a Gazprom finanszírozza.

A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és 100 százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Szijjártó mostani nyilatkozata alapján ezen a vezetéken keresztül érkezhetne orosz földgáz Magyarországra.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!