Kiderült végre, miért ütköztek egy éve a metrók a Pillangó utcánál

Elkészült a vizsgálatot lezáró jelentés a 2-es metró Pillangó utcai megállójában egy éve történt balesetről. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) megállapítása szerint a sínek csúszóssága és az Alstom szerelvények műszaki hiányosságai is hozzájárultak.

  • hvg.hu/MTI hvg.hu/MTI
Kiderült végre, miért ütköztek egy éve a metrók a Pillangó utcánál

Tavaly december 5-én két szerelvény összeütközött a 2-es metró Pillangó utcai állomásán. Egy, még az állomáson várakozó járműbe hátulról csúszott bele a mögötte, az Örs vezér teréről érkező metró. A balesetben ketten súlyosan, tizennégyen könnyebben sérültek meg.

A KBSZ a vizsgálatok eredményeit és a szakértői véleményeket mostanra összegezte, ez alapján végső jelentésükben azt írták:

  • Az akkori kedvezőtlen időjárás miatt a metró felszíni szakaszán a sínszálak rendkívül csúszóssá váltak. Ehhez hozzájárult, hogy a metróvonallal párhuzamosan futó park fáiról a szél épp a vasúti pályára fújta a leveleket, azokat pedig az ott haladó járművek kerekei szétpréselték.
  • A szerelvények nem rendelkeznek a tapadást javító berendezésekkel, csúszásvédelmi berendezéseik pedig már nem voltak képesek kompenzálni az ilyen mértékű tapadáscsökkenést, ezért a vonat kerekei megcsúsztak.
  • Az üzemeltető a korábban már tapasztalt, csúszás miatti túlfutások kapcsán nem hozott kellően hatékony megelőző intézkedéseket.

A baleset következtében a KBSZ megállapítása szerint élet- és balesetveszély alakult ki, a tömegszerencsétlenség bekövetkezését az akadályozta meg, hogy az érkező szerelvény már távolról elkezdett fékezni, így a viszonylag alacsony sebességű ütközés energiáját az ütköző- és vonókészülékek nyelték el, a kocsik nem érintkeztek.

Zárójelentés a 2016-os Pillangó utcai metróbalesetről by Anonymous xwkco40GA5 on Scribd

A szervezet szerint a balesettel közvetetten összefüggésbe hozható az is, hogy a metró szabályrendszere nem tartalmaz előírásokat a rendkívüli időjárás esetén történő közlekedés lebonyolítására és a vezetők nem rendelkeztek elég kézi vezetési rutinnal.

A KBSZ ezért azt javasolja a BKV-nak, hogy a szerelvény gyártójával közösen dolgozzon ki olyan műszaki megoldást, amely szélsőséges időjárási körülmények között is biztosítja a szerelvény kerekei és a sínszálak közötti tapadást, dolgozza ki a csúszós pályaszakaszon történő közlekedés szabályait, és dolgozzon ki eljárásrendet a járművezetők kézi vezetési rutinjának növelésére és szinten tartására.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mennyit ér a cégem?

A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.