Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","shortLead":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","id":"20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45.jpg","index":0,"item":"c33a322d-8eeb-40fc-a37d-d72f454377aa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","timestamp":"2025. március. 27. 18:03","title":"Megjelent a butatelefon, ami okosabb, mint az elődjei – itt van minden tudnivaló a Light Phone 3-ról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f4629db-2b84-4adc-a6a5-4d8bec4d79df","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kecskeméti László örült az ajándéknak, azt mondta, szívesen várja a kutyapártosokat, hogy együtt szereljék fel.","shortLead":"Kecskeméti László örült az ajándéknak, azt mondta, szívesen várja a kutyapártosokat, hogy együtt szereljék fel.","id":"20250327_mkkp-konnektor-kapcsolo-gyujtes-kecskemeti-laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f4629db-2b84-4adc-a6a5-4d8bec4d79df.jpg","index":0,"item":"4413026a-77c3-4e1e-b381-1c75c507e3e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250327_mkkp-konnektor-kapcsolo-gyujtes-kecskemeti-laszlo","timestamp":"2025. március. 27. 20:57","title":"Szatyornyi konnektort és kapcsolót gyűjtött a Kétfarkú Kutya Párt a lakást kibelező volt fideszes képviselőnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da0171e8-6df6-4eb8-878d-1044ca46e0cb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A fideszes házelnöknek nem volt elég, hogy összesen 82 millióra büntette a gyertyázókat.","shortLead":"A fideszes házelnöknek nem volt elég, hogy összesen 82 millióra büntette a gyertyázókat.","id":"20250328_kover-laszlo-fustgyertya-parlament-momentum-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da0171e8-6df6-4eb8-878d-1044ca46e0cb.jpg","index":0,"item":"cc3e8009-4b34-4b2e-9289-2011cef9067c","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_kover-laszlo-fustgyertya-parlament-momentum-ebx","timestamp":"2025. március. 28. 09:54","title":"Feljelentette Kövér László a parlamentben füstgyertyázó momentumosokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2913ef3-7c4d-4996-90fd-a4e92e4a254f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Van, ahol az átlagosnál 45 százalékkal többen töltötték le a Signalt a botrány kirobbanása óta – úgy tűnik, a platformnak jót tett az ingyenreklám.","shortLead":"Van, ahol az átlagosnál 45 százalékkal többen töltötték le a Signalt a botrány kirobbanása óta – úgy tűnik...","id":"20250328_signal-botrany-letoltesek-kiugras-egyesult-allamok-jemen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2913ef3-7c4d-4996-90fd-a4e92e4a254f.jpg","index":0,"item":"2213b83f-299d-4a20-9ea1-7dacb5594d42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_signal-botrany-letoltesek-kiugras-egyesult-allamok-jemen","timestamp":"2025. március. 28. 14:03","title":"Kilőttek a Signal letöltései, miután kiderült: ezen beszélte meg egy támadás részleteit az amerikai kormányzat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d03366a-fa80-43bd-a5e4-74c9b849cc66","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A közel egy hete tartó katasztrófa során tízezreket kellett evakuálni, és száz épület is megsérült, köztük buddhista templomok.","shortLead":"A közel egy hete tartó katasztrófa során tízezreket kellett evakuálni, és száz épület is megsérült, köztük buddhista...","id":"20250327_Mar-26-halalos-aldozata-van-a-del-koreai-erdotuzeknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d03366a-fa80-43bd-a5e4-74c9b849cc66.jpg","index":0,"item":"4721e11f-37ea-416e-a3c9-3ef31f36b321","keywords":null,"link":"/vilag/20250327_Mar-26-halalos-aldozata-van-a-del-koreai-erdotuzeknek","timestamp":"2025. március. 27. 11:14","title":"Már 26 halálos áldozatuk van a dél-koreai erdőtüzeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7547f0f-cf51-46ff-81f8-fa8777c20d31","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Jelentősen megugrott Magyarországon a vírusos májgyulladások száma az utóbbi időben, és várhatóan az esetszám tovább fog növekedni. A betegség ellen van védőoltás, de kell-e azonnal vakcináért rohanni?","shortLead":"Jelentősen megugrott Magyarországon a vírusos májgyulladások száma az utóbbi időben, és várhatóan az esetszám tovább...","id":"20250327_Hepatitis-A-jarvany-fertozott-vedooltas-tunetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7547f0f-cf51-46ff-81f8-fa8777c20d31.jpg","index":0,"item":"f2de8028-0ab5-426f-8f2e-6d6e9e0525a6","keywords":null,"link":"/360/20250327_Hepatitis-A-jarvany-fertozott-vedooltas-tunetek","timestamp":"2025. március. 27. 09:18","title":"Fejlődő országokban gyakori betegség terjed Magyarországon: mi a teendő, ha hepatitiszes van a családban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TikTok után az Instagram is lehetővé teszi a Reels videóknál, hogy a felhasználók az eredeti sebességnél gyorsabban nézzenek meg egy videót.","shortLead":"A TikTok után az Instagram is lehetővé teszi a Reels videóknál, hogy a felhasználók az eredeti sebességnél gyorsabban...","id":"20250328_instagram-video-lejatszas-gyorsitas-sebesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"386f79c1-dd14-4b18-88d6-cdf94ade7f62","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_instagram-video-lejatszas-gyorsitas-sebesseg","timestamp":"2025. március. 28. 13:03","title":"Nyissa meg az Instagramot, lehet, hogy már ön is megkapta a gyorsítós funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c90d367-e8f1-4666-8fe4-e15415212e46","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Egy évvel a választás előtt reális esély van a kormányváltásra. Ez már önmagában hatalom. Feltételes módban, de már használható, már alkalmas arra, hogy megfagyassza a vért a végrehajtó gyalogokban. Vélemény.","shortLead":"Egy évvel a választás előtt reális esély van a kormányváltásra. Ez már önmagában hatalom. Feltételes módban, de már...","id":"20250327_hvg-Tota-W-Arpad-A-hatalom-ervenytelenitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c90d367-e8f1-4666-8fe4-e15415212e46.jpg","index":0,"item":"3cef0f8e-7ac1-4a5c-ac1f-61476e475b20","keywords":null,"link":"/360/20250327_hvg-Tota-W-Arpad-A-hatalom-ervenytelenitese","timestamp":"2025. március. 27. 08:00","title":"Tóta W. Árpád: Az ellenzéknek feladata előlépni mint leendő kormány. Megígérni, hogy te, meg te és te is ülni fogsz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A rossz munkakörülményekkel és az elavult hálózattal indokolják vasutasok, miért pontatlanok, lassúak és koszosak a vonatok idehaza. A MÁV elismeri, hogy a „menetrendszerűség” nem az igazi. Betelt a pohár az utasoknál, petícióval támadnak. Kipróbáltuk azt a Pest környéki vonalat, amelyen nincs nap, hogy ne késsenek a vonatok.
„Melyik vágányról indul a 7:37-es, budapesti személy? Az ötösről, csókolom!” – veti oda sárga mellényben egy vasutas a monori állomáson. Fejem fölött a hangosbemondó is nagyot reccsen, „S50-es személyvonat indul 7 óra 37 perckor Budapest, Nyugati pályaudvarra”.
Várjuk ki a végét!
– siet el mellettem egy töpörödött asszony. Pest környékén, ezen a vonalon mindennaposak a késések, van úgy, hogy csak 10-15 perc a várakozás, de nem ritka, hogy több óra. Monor nem egészen 40 kilométerre van Budapesttől, egy személyvonatnak ideális esetben 36 perc kell, hogy ideérjen. Ehhez képest az állomáson volt, aki azt mesélte, előfordult, hogy másfél órába telt az út, akadt, akinek a duplájába, 3 órába. Sokan, több ezren járnak be innen dolgozni, iskolába.
Megáll az idő /// Ezért volt oda annyira Petőfi?
Fazekas Isván
Kérjük, a vágány mellett vigyázzanak!
A városban úgy tartják, a magyar vasútnak öt ellensége van: a négy évszak és az utasok. „Borzasztó állapot, nézze meg, mennyien vannak” – sóhajt fel egy nő, aki már meg sem lepődik, amikor azt hallja, a vonat előreláthatólag 5 perc késéssel indul, „kérjük szíves türelmüket és megértésüket”.
Csak a szokásos hétfő reggel! – legyint és lehuppan az ablak mellé. Útközben azt meséli, használhatatlan ez a vonal: rengeteg a késés, a járatkimaradás, az elviselhetetlen hideg vagy meleg a szerelvényeken, mint a heringek, lógnak az utasok, sokszor több zsúfolt vonatnyi ember. Pest megyének erről a részéről lehetetlen időben megérkezni a munkahelyre, és a délutáni hazajutás ideje is bizonytalan:
A MÁV majdhogynem tolat.
A 7 óra 37-es monori járat is 10 perc késéssel „fut be” a Nyugati pályaudvarra. „Bagatell” – legyintenek az utasok, örülnek, hogy nem felejtették őket a síneken. Június közepén ugyanis ugyanezen a vonalon, a senki földjén állt meg az utasokkal a vonat, ráadásul a mozdonyvezető is eltűnt róla. Az embereknek a sínek mentén kellett visszagyalogolniuk a Nyugati pályaudvarra, miután kiderült, hogy a vonatukat a tudtuk nélkül kiállították a forgalomból. A MÁV később azt közölte, hogy vizsgálatot indított az ügyben, és feljelentést is tett.
biztosítsák a folyamatos, azonnali kommunikációt a késésekről, a járatkimaradásokról,
rendszeresen tartsák karban a biztosítóberendezéseket és a felsővezetékeket,
a szerelvényeket cseréljék a jelenleginél modernebbekre, legyen mindegyikben klíma,
a jegyautomatákat rendszeres vizsgálják és tartsák karban.
Petíciójukban azt írták, „a fenti pontokra nemcsak ígéreteket és/vagy sablonválaszokat szeretnénk kapni, hanem világos és érthető tervezetet a várható fejlesztésekről.
Amennyiben ez elmaradna, utastársaink megfontolnák a további figyelemfelhívó akciókat is.
Az ötletgazda, Zsíros Franciska a hvg.hu-nak azt mondta, több ötletük is van, mit csináljanak, ha nem érnek el eredményt a petícióval, „ezek között szerepel későbbi menetjegy/bérlet bemutatás, a késéssel megegyező idő elteltével, a pályaudvar köré emelt élőlánc, a MÁV-székházhoz tervezett tüntetés”. Azt sem tartják kizártnak, hogy csak akkor vesznek ezután jegyet, ha legalább egy hétig nem marad ki vonat, és szintén legalább egy hétig nem lesz 5 percen túli késés. Az aláírók száma már 3000-hez közelít.
''Mikor elindul a vonat'' /// Már ha elindul...
Fazekas István
A probléma olyan súlyos, hogy a környékbeli önkormányzatok is összefogtak: Monor, Péteri, Üllő és Vecsés polgármestere közös levelet küldött a személyszállításért felelős MÁV-Start vezérigazgatójának. Arra panaszkodtak, hogy noha a cég május végén több járatot és rövidebb menetidőt ígért, ebből nem lett semmi. A válaszlevelet, amelyet Kerékgyártó Józseftől, a MÁV-Start vezérigazgatójától azóta kaptak, a hvg.hu is megszerezte. Ebben a cégvezető elismeri,
a menetrendszerűség sajnos romlott,
ennek oka szerinte a rossz állapotú infrastruktúrában keresendő. Ígérte,
az érintett vonatokon utasszámlálást végeznek,
felülvizsgálják a csatlakozásokra és a vonatok közlekedési sorrendjére vonatkozó szabályozásokat,
2020 első negyedévétől forgalomba állítják a KISS emeletes motorvonatokat, egy részüket éppen ezen a vonalon.
Korábban Homolya Róbert, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója is úgy fogalmazott a hvg.hu-nak, a legnagyobb kihívás, hogy a menetrendszerű, biztonságos működést ellássa a vasúttársaság. Csak 2018-ban négy évet késtek a magyar vonatok, derült ki az Index közérdekű adatigényléséből. Az összes járatra vetített késés átlagosan 2 perc volt tavaly. A legtöbb kimaradást a Budapest–Debrecen, a Budapest–Pécs és a Budapest–Miskolc között utazóknak kellett elszenvedniük.
A szagertoivelemeny.blog.hu (*) kiszámolta, ha vonatonként csak 5 perc késést és napi 1 millió utast veszünk, a MÁV naponta 5 millió perccel, több mint 83 ezer órával rövidíti meg az embereket. Ezer forintos órabérrel számolva a napi kár 83 millió forint, az éves 30 milliárdnál is több. Kártérítés pedig csak annak jár, akinek helyjegye vagy gyorsvonati pótjegye volt a késve befutott vonaton.
Vasútállomás /// Késve indul vagy késve érkezik?
Fazekas Isván
Nem pálya bakternek lenni
Annak, hogy ma Magyarországon katasztrofális a vonatközlekedés, több oka is van. A hvg.hu-nak jelenlegi és volt vasutasok 20-30 évvel elmaradt fejlesztésekről, a munkaerő meg nem becsüléséről, embertelen munkakörülményekről beszéltek. Elmondásuk szerint egy bakter havonta nettó 168 ezret keres, a kalauz fizetése túlóra nélkül 250 ezer körül van. A legtöbbet, havonta nagyjából félmillió forintot a mozdonyvezető visz haza. A legtöbben másod-, harmadállást is vállalnak, „van, aki kisvonatozni jár, más alkalmi sofőrködik”. És sokan nem bírják tovább, inkább felmondanak, „ezért van az, hogy nincs mozdonyvezető vagy kalauz, és késve indul a vonat”.
– mutatják a fényképeken, hogy „se klíma, se víz, az ablakon behúz a huzat, a toronyban szénnel, fával fűtünk”. Őrhelyükön – így hívják – 12 órás műszakot húznak le, surranóban, overálban, ilyen körülmények között:
A képre kattintva galéria nyílik
hvg.hu
„Télen megfagyunk, nyáron felfordulunk” – foglalta össze egyikük. Tudunk olyan bakterról, akinek 37 éve ígérik, hogy lesz angol WC a munkahelyén. A férfi lassan nyugdíjba megy, és továbbra sincs változás.
Kerestük a MÁV-ot, hogy megtudjuk, mikorra tervezi a felújítást, erre egyelőre nem kaptunk választ. Azt viszont megtudtuk a vasúttársaságtól, hogy
a ceglédi elővárosi vonal a legnagyobb forgalmú vonal, országos szinten itt közlekedik a vonatok 10 százaléka: Cegléd és Kőbánya-Kispest között munkanapokon 216, Kőbánya-Kispest és a Nyugati pályaudvar között 251 vonat közlekedik,
a Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi útvonalon 2018-ban összesen 12,5 millióan utaztak, a legtöbben reggel és délután
a vonatok azért késnek, mert felújítják a Püspökladány és Debrecen közötti szakaszt, és az itteni „műszaki hibák okozhatnak menetidő-növekedést a Budapesthez közelebbi térségben is, mert a távolsági vonatok késése befolyásolja az előváros forgalmát”.
A Püspökladány és Ebes közötti szakasz teljes átépítése tavaly ősszel indult, 2020 végéig tarthat.
A kormány a következő 4 évben 1500 milliárd forintot tervez elkölteni vasúti felújításra. Ennyi pénzből a bejelentés szerint 900 kilométer pályát újítanak fel.
Tény az is, a vasúttal nemcsak Magyarországon, sokfelé gondok vannak. Nálunk mégis az uniós átlagnál többen választják a rendszerint lassú, koszos, pontatlan vonatokat, amelyek kicsit kevesebb mint 8 ezer kilométeren futnak. Az Európai Unióban 26 tagállamban van vasút, az Eurobarométer egy korábbi vizsgálata szerint a Magyar Államvasutak pontosságban és megbízhatóságban a 20., az utazás közbeni tájékoztatásban a 22., a kocsik, a vécék tisztasága és állapota a 24. helyre jó a 26-ból.
*Cikkünk eredeti változatából véletlenül kimaradt egy hivatkozás a szagertoivelemeny.blog.hu-ra. Ezt pótoltuk, a blog szerzőjétől pedig elnézést kérünk.
„Ha határozottabban kérdezek a klienstől, máig megkapom, hogy mi ez a Csernus-attitűd?” – mondta a szigorú pszichiáter örökségéről Szél Dávid pszichológus.