Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Leállított egy közbeszerzést a BKK a járvány miatt. Arra számítanak, az új kormányzati költségvetésből kevesebb pénz fog befolyni.
A budapesti tömegközlekedés szervezője, a BKK visszavonta a jegykiadó automaták fejlesztésére és üzemeltetésére kiírt közbeszerzést a járványhelyzetre hivatkozva – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Eddig nem lehetett sok leállított közbeszerzést látni, de az ilyenek száma minden bizonnyal szaporodni fog, ahogy egyre több vállalkozás és intézmény kényszerül kiadásai visszafogására.
A hirdetmény indoklásában a BKK elég konkrétan leírja, miért vonták vissza a közbeszerzést. Egyrészt a BKK menetdíjbevételeinek csökkenése a veszélyhelyzet kihirdetését követő második héten az előző év azonos időszakához viszonyítva közel 80 százalékos volt, ami azt jelenti, hogy a bevételek összességében – a veszélyhelyzet fennállásának időtartamától függően – 10 milliárd forint összeget meghaladó mértékben csökkenhetnek. Ez a veszteség csak többszöröződni fog a kijárási tilalom várható elrendelése miatt.
Ennél is érdekesebb az az indok, miszerint a kormány a
a vészhelyzetre tekintettel új költségvetési törvényt fog megalkotni, amely alapján ezen okból is jelentős mértékben csökkenni fognak a BKK rendelkezésére álló források.
Nem világos, hogy a BKK-nak vannak-e akár hivatalos, akár nem hivatalos információi a járványhelyzet és a kibontakozó gazdasági válság miatt kidolgozás alatt álló új költségvetésről, vagy csak találgatnak a közlekedési cégnél. Mindenesetre ha csak találgatnak, akkor is megalapozottan teszik. A kormány az elmúlt években gyakorlatilag kivonult a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásából, és szemernyi hajlandóságot sem mutat, hogy több pénzt adjon. Vagy legalább annyit, amennyit a nemzetközileg elfogadott szakmai ökölszabály szerint kellene, vagyis a tömegközlekedés költségvetésének harmadát (a másik két harmadot az utasoknak és a fővárosi önkormányzatnak kellene fedezni). A kormányzati hozzájárulás növelését még Tarlós István volt főpolgármesternek sem sikerült növelnie, a kérdésben annyi eredményt ért el (már ha ezt eredménynek lehet nevezni), hogy a MÁV átvette a HÉV-ágazatot.
Jelen állás szerint a kormány (vagyis az állam a központi költségvetésből) 12 milliárd forint támogatást ad a fővárosi önkormányzatnak a tömegközlekedésre, illetve 15 milliárdot közvetlenül a BKK-nak szociálpolitikai menetdíj-támogatásként (a kedvezményesen utazók utáni kompenzációként). Ez összesen 27 milliárd forint, miközben a fővárosi tömegközlekedés körülbelül évi 200 milliárd forintba kerül. A BKK 2019-re 67,3 milliárd menetdíjbevételt jelentett. Vagyis a fővárosi önkormányzat büdzséjéből nagyjából 100 milliárdot visz el a tömegközlekedés.
Orbán kirohaszthatja a tömegközlekedést Karácsony alól, ő viszont ledobhatja az atombombát
Karácsony Gergely frissen megválasztott főpolgármester komoly fejlesztéseket tervez a budapesti közösségi közlekedésben, de a kormány segítsége nélkül a jelenlegi színvonalat sem fogja tudni fenntartani. A kormánynak lehetősége van bedönteni a tömegközlekedést, a főpolgármester a közgyűlési többséggel pedig sztrájkba engedheti a szakszervezeteket. A legvalószínűbb, hogy csatározásokkal tarkított, kényszerű együttműködés lesz a következő években.
Ha a kormány valóban csökkenteni fogja a budapesti tömegközlekedés támogatását, vélhetően arra fog hivatkozni, hogy a járványhelyzet miatt lecsökkent az utasszám – beleértve a kedvezményesen utazókat, már csak ezért kevesebb szocpol-támogatás jár a BKK-nak. Ami alapvetően talán igaz, de azért tegyük hozzá, hogy Tarlós István már évekkel ezelőtt azt mondta, hogy a szocpol-támogatás közel sem fedezi a kedvezményesen utazók jelentette kiesést.
A BKK az utasszámcsökkenés miatt ritkította a menetrendeket, a kormány erre is hivatkozhat a támogatás megnyesésekor. Ezzel viszont az a baj, hogy hiába ritkábbak a menetrendek, ez nem jelent komoly spórolást a tömegközlekedésben. A rezsiköltségek (például üzemanyag) nyilván alacsonyabbak, és kisebb az amortizáció, vagyis kevesebbet kell karbantartásra költeni. Ettől függetlenül
a teljes infrastruktúrát, eszközparkot fenn kell tartani, mert ha véget ér a járványhelyzet, szükség lesz rá.
Ráadásul a tömegközlekedési cégek a béreken sem nagyon tudnak spórolni,
a munkavállalókra szükség lesz, amikor a szolgáltatást száz százalékon újra kell indítani
– buszsofőrt, karbantartót stb. pedig nem lehet csak úgy találni az utcán.
A fővárosi közlekedési cégeknek nincsenek tartalékaik, a fővárosi önkormányzat gazdálkodása pedig enyhén szólva kifeszített. Volt már a járvány előtt, a mostani helyzetben ráadásul minden önkormányzat jelentős bevételkieséssel számolhat, elsősorban az iparűzésiadó-bevételek visszaesése miatt. A BKK menetdíjbevételei pedig alsó hangon 10 milliárddal fognak visszaesni. Egyszóval a fővárosi tömegközlekedésnek most éppen hogy több állami támogatásra lenne szüksége, nem kevesebbre.
Segélykiáltással ér fel a BKV éves jelentése
Jóval több kimaradás és baleset volt a BKV-nál 2018-ban, mint a megelőző évben, ebben a munkaerőhiány és a járművek elöregedése is szerepet játszott. A villamosok átlagéletkora például majdnem 35 év. A cég emiatt jóval kevesebb szolgáltatási díjat kapott a kelleténél. 2019-re 15 milliárd forintos veszteséget várnak.
A most leállított közbeszerzésre visszatérve, a BKK még egy indokot említ a leállítására: „a beszerzés tárgyát képező szolgáltatás – számos személyes kontaktust igénylő – átadás-átvétele a járvány miatt várhatóan nem valósítható meg […] határidőig.”
A beszerzés egyébként felhívással induló tárgyalásos eljárás volt, több mint valószínű, hogy a T-Systems húzta volna be, amely a BKK jegyautomatáit szállította és üzemelteti.
A nyertesnek az alábbi feladatai lettek volna:
A megbízásnak potenciálisan részét képezték volna az új budapesti elektronikus jegyrendszer kiépítésével kapcsolatos fejlesztések.
BKK-vezér: Néhány éven belül lesz e-jegyrendszer
Általános áremelést nem tervez a BKK, inkább más módszerrel növelnék a bevételeiket - többek közt erről is beszélt a hvg.hu-nak adott interjújában Varga Ivett, a cég új vezérigazgatója. A Lánchíd felújításáról vannak elképzeléseik, ám végleges döntés nincs, ahogy az e-jegyre is várni kell még.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Hová tűnt a 45 éves múltra visszatekintő Magyar Formatervezési Díj, és mi lett a hazai innovációt bemutató magas színvonalú kiállítással? Amióta a Magyar Formatervezési Tanácsot a Jakab Zsófia vezette divatügynökség alá szervezte a kormány, a designból „kreatívipar” lett, és csak a nagyratörő víziók maradtak.
„Mindent megtettetek, hogy ártsatok a fiataloknak. Hoffmann Rózsától Balog Zoltánon át odáig, hogy bekúrtátok inkább az egész oktatást a rendőrség alá, mert más tervetek nem is volt, mint hogy kuss legyen.”
Érdekes, hogy a „luxizás” ellen most szót emelő Lázár magántulajdonában is volt már ilyen típusú autó.
Idén először a kormány nem utólag dob mentőövet az adósságoktól roskadozó kórházaknak.
Wimbledon friss bajnoka nemcsak az edzésben, az étkezésben sem bízik semmit a véletlenre.