Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4be9a66c-fc1c-48e7-8cb4-92e0e44466de","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyes intézmények áthárítják a tanulókra a tárolóeszközök díját, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a gyakorlat jogellenes, akkor is, ha az iskola külső szolgáltatótól bérli a szekrényeket.","shortLead":"Egyes intézmények áthárítják a tanulókra a tárolóeszközök díját, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint...","id":"20250303_Van-iskola-ahol-a-diakoknak-fizetnie-kell-a-mobil-elzarasaert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4be9a66c-fc1c-48e7-8cb4-92e0e44466de.jpg","index":0,"item":"51a6595e-5209-4712-ac5b-83a42c870dc4","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Van-iskola-ahol-a-diakoknak-fizetnie-kell-a-mobil-elzarasaert","timestamp":"2025. március. 03. 07:19","title":"Van iskola, ahol a diákoknak fizetnie kell a mobil elzárásáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.","shortLead":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar...","id":"20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121.jpg","index":0,"item":"3f2d4ed1-287b-4502-8ed4-d61253823b58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","timestamp":"2025. március. 03. 18:03","title":"Kétszer annyiba kerül, kétszer olyan hosszú ideig tart az USA-ban, mint Tajvanon: mi lehet az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eea9e346-be19-4074-8fd3-cfdae1a63b04","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem azon múlik-e az igazság, hogy kinek a szemszögéből nézzük az eseményeket? Tényleges és társas magány, ifjonti rivalizálás Rakovszky Zsuzsa novelláskötetében.","shortLead":"Nem azon múlik-e az igazság, hogy kinek a szemszögéből nézzük az eseményeket? Tényleges és társas magány, ifjonti...","id":"20250303_vattacukor-rakovszky-zsuzsa-novellak-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eea9e346-be19-4074-8fd3-cfdae1a63b04.jpg","index":0,"item":"02063daf-ce4f-44ac-bc7e-8711bbd1aa98","keywords":null,"link":"/360/20250303_vattacukor-rakovszky-zsuzsa-novellak-konyv","timestamp":"2025. március. 03. 16:00","title":"A Tátra-csúcs luxusa egy ötvenes évekbeli presszóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57c95ad8-715e-4f7f-9b56-9f6684251148","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi részbeni beismerő vallomást tett, jelenleg letartóztatásban van.","shortLead":"A férfi részbeni beismerő vallomást tett, jelenleg letartóztatásban van.","id":"20250303_katolikus-altalanos-iskola-szexualis-zaklatas-pizsamaparti-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c95ad8-715e-4f7f-9b56-9f6684251148.jpg","index":0,"item":"5f3f3931-54b4-4b42-953d-d282edc6203c","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_katolikus-altalanos-iskola-szexualis-zaklatas-pizsamaparti-letartoztatas","timestamp":"2025. március. 03. 12:09","title":"Egy katolikus iskola tanára pizsamapartit szervezett a nyolcadikos diákjainak, majd az egyik fiút szexuálisan zaklatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Krisztina körút közelében történt a baleset.","shortLead":"A Krisztina körút közelében történt a baleset.","id":"20250303_Felborult-egy-teherauto-a-Hegyalja-uton-lezartak-egy-szakaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"3d74eb27-8a89-4ec4-88be-65cc739a2630","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Felborult-egy-teherauto-a-Hegyalja-uton-lezartak-egy-szakaszat","timestamp":"2025. március. 03. 21:48","title":"Felborult egy teherautó a Hegyalja úton, lezárták egy szakaszát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90dcd12-0dec-456e-99c7-87c84e636d08","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A minisztérium beavatkozik az MTA kutatóinak perébe, miközben nekik is béremelést ígér. Hankó Balázs miniszter lezártnak tekinti Zalán János kinevezését a Kolibri Színház élére. A tárcavezető az atv.hu-nak Magyar Péterék “befolyásszerzéséről”, az Erasmusról és a Pride-ról is beszélt.","shortLead":"A minisztérium beavatkozik az MTA kutatóinak perébe, miközben nekik is béremelést ígér. Hankó Balázs miniszter...","id":"20250302_A-kulturalis-miniszter-nekimegy-az-akademikusoknak-nem-enged-a-Kolibri-Szinhaznal-amugy-mindenben-Magyar-Peter-armanykodasat-latja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90dcd12-0dec-456e-99c7-87c84e636d08.jpg","index":0,"item":"1c52c9e9-b8c4-4aa7-becd-f33783df3545","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_A-kulturalis-miniszter-nekimegy-az-akademikusoknak-nem-enged-a-Kolibri-Szinhaznal-amugy-mindenben-Magyar-Peter-armanykodasat-latja","timestamp":"2025. március. 02. 09:41","title":"A kulturális miniszter nekimegy az akadémikusoknak, nem enged a Kolibri Színháznál, amúgy mindenben Magyar Péter ármánykodását látja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72d95cf0-b19c-4f05-bc94-9536dc9101cd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump külpolitikai ámokfutása összehozta az európai vezetőket, de a résztvevők szerint nincs szakadás, az USA továbbra is a szövetségesük. Keir Starmer négy fontos döntésről számolt be, Ursula von der Leyen pedig Európa újrafelfegyverzésének tervével fog az Európai Tanács következő ülésére érkezni.","shortLead":"Donald Trump külpolitikai ámokfutása összehozta az európai vezetőket, de a résztvevők szerint nincs szakadás, az USA...","id":"20250302_von-der-neyen-starmer-rutte-ukrajna-london-csucs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72d95cf0-b19c-4f05-bc94-9536dc9101cd.jpg","index":0,"item":"e420d72c-b10f-4855-9cc4-0dfa18786605","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_von-der-neyen-starmer-rutte-ukrajna-london-csucs-ebx","timestamp":"2025. március. 02. 20:33","title":"Von der Leyen: Sürgősen újra kell fegyverezni Európát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4901f661-7c54-4833-ba6c-2d77b2ba40e8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ivaja Takesin kívül nyolc másik japán állampolgárt is kitiltottak az országból, köztük a jelenlegi és egy korábbi ukrajnai nagykövettel.","shortLead":"Ivaja Takesin kívül nyolc másik japán állampolgárt is kitiltottak az országból, köztük a jelenlegi és egy korábbi...","id":"20250303_kitiltas-oroszorszag-japan-kulugyminiszter-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4901f661-7c54-4833-ba6c-2d77b2ba40e8.jpg","index":0,"item":"fb9e8028-770c-4121-a5b2-f81c798124b1","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_kitiltas-oroszorszag-japan-kulugyminiszter-szankciok","timestamp":"2025. március. 03. 19:57","title":"Határozatlan időre kitiltották Oroszországból a japán külügyminisztert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába tűnik nagyon drágának az átlagosan 450, néhány benzinkúton már 500 forintos üzemanyag, és hiába nálunk nő a leggyorsabb ütemben a benzinár, még mindig nem értük el azt a lélektani határt, amin túl már többen választanák a tömegközlekedést. Mióta vége a lezárásoknak, egyre több benzin fogy, teljesen függetlenül az árak változásától, és a forgalomban lévő autók száma is egyre nő, hiába ugrott meg látványosan az új autók ára.
Soha nem látott szintre emelkedtek az üzemanyagárak. A holtankoljak.hu adatai szerint a 95-ös benzin literjének átlagára már átlépte a korábban elképzelhetetlennek tartott 450 forintos szintet, a gázolajé fillérekkel jár ez alatt, de vannak benzinkutak az ország drágább helyein, ahol már mindkét fajta üzemanyag ára a lélektani, 500 forintos határ fölött jár. Mindez történelmi rekordot jelent, már a tíz évvel ezelőtti, eddig túlszárnyalhatatlanul magasnak tűnő árakon is túl van. Ami még akkor is látványos, ha hozzátesszük, hogy az elmúlt tíz évben nőttek annyival a bérek, hogy a mostaninál csak egy picit alacsonyabb árak akkor sokkal jobban fájtak.
Reviczky Zsolt
Ha valakit nagyon zavar az, hogy sokat kell fizetnie a benzinért, logikus megoldás ritkábban ülni autóba,
csakhogy az autósok elsöprő többsége legfeljebb dühöng, de egy ilyen magas benzinárat is kifizet, nem gondolkozik el azon, hogy más közlekedési formára váltson.
Ezt a megállapítást már akkor is levonhatja bárki, ha megnézi, hogy egy átlagos hétköznap reggel mi történik az autópályák Budapestre bevezető szakaszain, de aki nem éri be ennyivel, az megnézheti a Központi Statisztikai Hivatal üzemanyag-forgalmi adatait. Egymás mellé tettük az üzemanyagok árának és forgalmának változását, és a grafikonokból az látszik: a kettőnek a világon semmi köze nincsen egymáshoz.
Ha összefüggést akarunk keresni, akkor azt nem az árak, hanem a járvány miatti lezárások körül találhatjuk meg. Az emberek akkor vásároltak kevesebb benzint, amikor a járványügyi lezárások miatt nem lehetett annyi helyre menni, és lehetett többet otthonról dolgozni, majd akkor indult növekedésnek a forgalom, amikor tavaly a nyár elején, illetve idén tavasszal jött a lezárások utáni nyitás. A 2020. februári forgalmi csúcstól még messze vagyunk, de ebbe nem nehéz belelátni annak a hatását, hogy még mindig sokkal többet dolgozhat az átlagember otthonról, mint a járvány előtt. (Egy módszertani megjegyzéssel tartozunk: mivel a KSH a forgalomról és az árakról is csak júniusig tette még közzé az adatokat, a grafikon végén épp árcsökkenés látszik. Azt tudjuk, hogy azóta újra nőttek az üzemanyagárak, de hogy országos átlagban pontosan mennyivel, azt a jövő héten teszik csak közzé.)
Való igaz, vannak helyei az országnak, ahol a tömegközlekedés nem annyira gyors és sűrű, hogy jó alternatívát jelentsen az autózással szemben - csakhogy a főváros környéki agglomeráció legnagyobb része pont nem ilyen hely, mégis egyre nő a Budapestre irányuló autós forgalom. Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke mutatta be a számokat arról, hogy fővárosi átlagban már magasabb az autós forgalom most, mint 2019-ben, ennek egyik csúcsaként az M3-as bevezető szakaszán már 15 százalékos a növekedés. Ebből egy részt magyaráz az, hogy a járvány miatt nem annyira szeretnek sokan emberek közé menni, ezt támasztja alá az is, hogy a kerékpáros forgalom is a 2019-es másfélszerese most.
Tehát sokak számára a lényeg az, hogy bármit találjanak, ami nem tömegközlekedés,
ez a belsőbb kerületekben élők számára a kerékpár, a főváros külsőbb részein és még inkább az agglomerációban viszont inkább autóba ülnek.
Az autópiac egyébként is megállíthatatlan. A Magyarországon forgalomban lévő autóállomány 2013-ban lépte át a 3 milliós határt, 2020 végén már 3,92 milliónál járt, és mivel a Datahouse adatai szerint idén csak az első félévben már 65 ezer új személyautót eladtak, nagyon valószínű, hogy még 2021-ben meglesz a négymillió használatban lévő autó az országban. Ebben az sem akadályozza meg a vevőket, hogy egy új autó most 9,2 százalékkal drágább, mint tavaly ilyenkor volt. Ennek a magyarázatai között ott van az is, hogy amióta a kormány elkezdte támogatni az új autók vásárlását, ez átszivárog az árakba is, de nem érdemes mindent erre fogni, hiszen ez egy olyan szektor, ahol különösen meglátszik az árakon, ha a forint gyengül. Az pedig egyenesen biztat az autóvásárlásra, hogy a használt járművek 0,9 százalékkal még olcsóbbak is most az egy évvel korábbinál.
Stiller Ákos
De mitől ennyire drága a benzin?
Egyrészt azért, mert akkor is nagyon sok adót kellene fizetni, ha semmi más nem mutatna a drágulás felé. A jövedéki adó a benzin esetében literenként 120 forint, a gázolajnál pedig 110,35. Azért csak ennyi, mert 2016 óta az a magyar szabály, hogy ilyen szintre csökken, ha a Brent kőolaj átlagára hordónként 50 dollár fölött van – ha pedig ennél olcsóbb, akkor 125, illetve 120,35 forint a jövedéki adó. Ezt egy kicsivel megnöveli még a kőolaj-készletezési díj, de ez csak 1,47, illetve 1,38 forintot jelent a benzin, valamint a gázolaj minden egyes literjénél. Sokkal nagyobb tétel a világrekorder 27 százalékos áfa, és a járvány alatt bevezetett, de azóta állandósított kiskereskedelmi, a benzinkutakra is érvényes különadó.
Ez viszont így volt tavaly ilyenkor is – a legfontosabb változás ahhoz az időszakhoz képest az, hogy véget ért a ritka olcsó, néha a negatív árszintet is elérő olaj időszaka. Tavaly ősz óta a kétszeresére nőtt a kőolaj világpiaci ára, a piac normalizálódik, mindenki egy kicsit megnyugodott, miután látszik, hogy közeledik a járvány vége, újraindulnak a gazdaságok, ez pedig megemeli a keresletet, így az árakat is. És persze hozzájön ehhez az is, hogy mivel minden itthon forgalmazott üzemanyag külföldről érkezik az országba, a forint legkisebb árfolyammozgása is megérződik az árakban, márpedig az elmúlt másfél évben nem épp kicsiket ingadozott a forint. Így aztán európai összevetésben az elmúlt egy évben nálunk lőtt ki a leginkább az üzemanyagár.
Milyen vezetési trükkökkel takarékoskodhatunk az üzemanyagszámlánkon? Egy vezetéstechnikai instruktor segítségével összeszedtünk néhány okos tanácsot a gazdaságosabb autózásért.