Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e64fcd1-2642-4300-9de3-e576ccd72be5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Nobel-díjas közgazdász úgy ítéli meg a The Timesban közölt cikkében, hogy Donald Trump amerikai elnök olyan kereskedelmi háborúba kezdett, amely meghatározhatja a dolgok menetét az egész 21. században. Ám a jelek szerint ebben a küzdelemben Pekingnek jobb ütőkártyái vannak.","shortLead":"A Nobel-díjas közgazdász úgy ítéli meg a The Timesban közölt cikkében, hogy Donald Trump amerikai elnök olyan...","id":"20250505_Joseph-Stiglitz-Kina-Trump-EU-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e64fcd1-2642-4300-9de3-e576ccd72be5.jpg","index":0,"item":"d23e9ef9-44d0-4f1b-8f13-76d5a050f281","keywords":null,"link":"/360/20250505_Joseph-Stiglitz-Kina-Trump-EU-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 05. 15:30","title":"Joseph Stiglitz Nobel-díjas közgazdász: Kína sakkban tudja tartani Trumpot, és erre az egységes EU is képes lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a30d9d61-e834-4cf4-9367-8fa53cec3203","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az izraeli férfit a lengyel hatóságok keresték.","shortLead":"Az izraeli férfit a lengyel hatóságok keresték.","id":"20250506_rendorseg-budapest-elfogas-nemzetkozi-bunszervezet-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a30d9d61-e834-4cf4-9367-8fa53cec3203.jpg","index":0,"item":"c54d8278-6c0e-42ad-9cd8-9f14773eb3c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_rendorseg-budapest-elfogas-nemzetkozi-bunszervezet-vezetoje","timestamp":"2025. május. 06. 09:10","title":"Budapest belvárosában fogták el egy nemzetközi bűnszervezet vezetőjét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A jó helyismerettel rendelkező Ariel Beramendi a Guardianben elemzi a helyzetet a pápaválasztás előtt. Orbán a médiapolitikájában ügyel a törvényesség látszatára, az őt követő Trump még arra sem. A szélsőjobbnak megvan az oka, hogy a vámháború miatt féljen a Trump-hatástól. Meloni olasz kormányfő sikeres politikáját annak köszönheti, hogy nem másolja Trumpot és Orbánt. Ha megoldást akar Gázában, az USA-nak be kell áldoznia Netanjahu izraeli miniszterelnököt. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A jó helyismerettel rendelkező Ariel Beramendi a Guardianben elemzi a helyzetet a pápaválasztás előtt. Orbán...","id":"20250505_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"6d698df7-cf8b-4dde-b3b8-e5d412e8b1f3","keywords":null,"link":"/360/20250505_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 05. 10:30","title":"\"18 évig dolgoztam a Vatikánban – ez lesz az eddigi legkiszámíthatatlanabb konklávé\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48d290e1-429d-49e8-81ab-daf86162dcd5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mindössze 75 esetben állapítottak meg kifogásolható életvitelt 2024-ben, pedig több mint 13 ezer vizsgálatot végeztek el.","shortLead":"Mindössze 75 esetben állapítottak meg kifogásolható életvitelt 2024-ben, pedig több mint 13 ezer vizsgálatot végeztek...","id":"20250505_A-dolgozok-harmada-tavozott-a-gyerekvedelembol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48d290e1-429d-49e8-81ab-daf86162dcd5.jpg","index":0,"item":"0b098b72-d230-4170-9c1e-06ec9e15f97d","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_A-dolgozok-harmada-tavozott-a-gyerekvedelembol","timestamp":"2025. május. 05. 07:34","title":"Tavaly a dolgozók harmada távozott a gyermekvédelemből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98fface0-eb28-41ca-8e7d-c63cb5cdb967","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Ez lett volna a fénypontja a közös hadgyakorlatnak. ","shortLead":"Ez lett volna a fénypontja a közös hadgyakorlatnak. ","id":"20250505_elmerult-egy-hajo-amelyet-egy-amerikai-fulop-szigeteki-hadgyakorlaton-akartak-elsullyeszteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98fface0-eb28-41ca-8e7d-c63cb5cdb967.jpg","index":0,"item":"93ee862c-7924-4541-aa83-f34e4b4e2379","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_elmerult-egy-hajo-amelyet-egy-amerikai-fulop-szigeteki-hadgyakorlaton-akartak-elsullyeszteni","timestamp":"2025. május. 05. 13:46","title":"Magától merült el egy hadihajó, amelyet az USA és a Fülöp-szigetek közösen akart elsüllyeszteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","shortLead":"A balesettől távolabb megálltak, de végül nem mentek vissza. ","id":"20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac73c8c-e41d-495f-a695-a1e1bb8eeaa7.jpg","index":0,"item":"63040071-9eed-4303-937a-7eab846025fe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Fiatalok-miatt-borult-arokba-a-vetlen-autos-otthagytak-segitseg-nelkul","timestamp":"2025. május. 06. 09:46","title":"Fiatalok manővere miatt borult árokba egy vétlen autós, akit ott hagytak segítség nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök a tekintélyuralmi magyar vezető modelljét követi, amikor kiterjeszti befolyását a médiában – fejti ki Adam Klein, a New York-i Pace Egyetem kommunikációval és médiával foglalkozó tanára a nonprofit Conversation honlapján, amely tudományos igényű elemzéseket közöl.","shortLead":"Az amerikai elnök a tekintélyuralmi magyar vezető modelljét követi, amikor kiterjeszti befolyását a médiában – fejti ki...","id":"20250505_Orban-Trump-sajto-Adam-Klein-Conversation","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"2c006747-81b4-40b0-ab94-f1467b98ce57","keywords":null,"link":"/360/20250505_Orban-Trump-sajto-Adam-Klein-Conversation","timestamp":"2025. május. 05. 07:10","title":"Amerikai médiaszakértő: Trump Orbán forgatókönyvét vette át a sajtó átalakításához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kérdés, ha így folytatódik, ezeket is megvámolják? ","shortLead":"Kérdés, ha így folytatódik, ezeket is megvámolják? ","id":"20250505_hibridekkel-nyomulnak-kinaiak-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66.jpg","index":0,"item":"4850dcec-caab-4dc6-a746-95b5bc4a353a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_hibridekkel-nyomulnak-kinaiak-Europaban","timestamp":"2025. május. 05. 08:31","title":"Vámkerülő manőver: most a hibridekkel nyomulnak a kínaiak Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába tűnik nagyon drágának az átlagosan 450, néhány benzinkúton már 500 forintos üzemanyag, és hiába nálunk nő a leggyorsabb ütemben a benzinár, még mindig nem értük el azt a lélektani határt, amin túl már többen választanák a tömegközlekedést. Mióta vége a lezárásoknak, egyre több benzin fogy, teljesen függetlenül az árak változásától, és a forgalomban lévő autók száma is egyre nő, hiába ugrott meg látványosan az új autók ára.
Soha nem látott szintre emelkedtek az üzemanyagárak. A holtankoljak.hu adatai szerint a 95-ös benzin literjének átlagára már átlépte a korábban elképzelhetetlennek tartott 450 forintos szintet, a gázolajé fillérekkel jár ez alatt, de vannak benzinkutak az ország drágább helyein, ahol már mindkét fajta üzemanyag ára a lélektani, 500 forintos határ fölött jár. Mindez történelmi rekordot jelent, már a tíz évvel ezelőtti, eddig túlszárnyalhatatlanul magasnak tűnő árakon is túl van. Ami még akkor is látványos, ha hozzátesszük, hogy az elmúlt tíz évben nőttek annyival a bérek, hogy a mostaninál csak egy picit alacsonyabb árak akkor sokkal jobban fájtak.
Reviczky Zsolt
Ha valakit nagyon zavar az, hogy sokat kell fizetnie a benzinért, logikus megoldás ritkábban ülni autóba,
csakhogy az autósok elsöprő többsége legfeljebb dühöng, de egy ilyen magas benzinárat is kifizet, nem gondolkozik el azon, hogy más közlekedési formára váltson.
Ezt a megállapítást már akkor is levonhatja bárki, ha megnézi, hogy egy átlagos hétköznap reggel mi történik az autópályák Budapestre bevezető szakaszain, de aki nem éri be ennyivel, az megnézheti a Központi Statisztikai Hivatal üzemanyag-forgalmi adatait. Egymás mellé tettük az üzemanyagok árának és forgalmának változását, és a grafikonokból az látszik: a kettőnek a világon semmi köze nincsen egymáshoz.
Ha összefüggést akarunk keresni, akkor azt nem az árak, hanem a járvány miatti lezárások körül találhatjuk meg. Az emberek akkor vásároltak kevesebb benzint, amikor a járványügyi lezárások miatt nem lehetett annyi helyre menni, és lehetett többet otthonról dolgozni, majd akkor indult növekedésnek a forgalom, amikor tavaly a nyár elején, illetve idén tavasszal jött a lezárások utáni nyitás. A 2020. februári forgalmi csúcstól még messze vagyunk, de ebbe nem nehéz belelátni annak a hatását, hogy még mindig sokkal többet dolgozhat az átlagember otthonról, mint a járvány előtt. (Egy módszertani megjegyzéssel tartozunk: mivel a KSH a forgalomról és az árakról is csak júniusig tette még közzé az adatokat, a grafikon végén épp árcsökkenés látszik. Azt tudjuk, hogy azóta újra nőttek az üzemanyagárak, de hogy országos átlagban pontosan mennyivel, azt a jövő héten teszik csak közzé.)
Való igaz, vannak helyei az országnak, ahol a tömegközlekedés nem annyira gyors és sűrű, hogy jó alternatívát jelentsen az autózással szemben - csakhogy a főváros környéki agglomeráció legnagyobb része pont nem ilyen hely, mégis egyre nő a Budapestre irányuló autós forgalom. Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke mutatta be a számokat arról, hogy fővárosi átlagban már magasabb az autós forgalom most, mint 2019-ben, ennek egyik csúcsaként az M3-as bevezető szakaszán már 15 százalékos a növekedés. Ebből egy részt magyaráz az, hogy a járvány miatt nem annyira szeretnek sokan emberek közé menni, ezt támasztja alá az is, hogy a kerékpáros forgalom is a 2019-es másfélszerese most.
Tehát sokak számára a lényeg az, hogy bármit találjanak, ami nem tömegközlekedés,
ez a belsőbb kerületekben élők számára a kerékpár, a főváros külsőbb részein és még inkább az agglomerációban viszont inkább autóba ülnek.
Az autópiac egyébként is megállíthatatlan. A Magyarországon forgalomban lévő autóállomány 2013-ban lépte át a 3 milliós határt, 2020 végén már 3,92 milliónál járt, és mivel a Datahouse adatai szerint idén csak az első félévben már 65 ezer új személyautót eladtak, nagyon valószínű, hogy még 2021-ben meglesz a négymillió használatban lévő autó az országban. Ebben az sem akadályozza meg a vevőket, hogy egy új autó most 9,2 százalékkal drágább, mint tavaly ilyenkor volt. Ennek a magyarázatai között ott van az is, hogy amióta a kormány elkezdte támogatni az új autók vásárlását, ez átszivárog az árakba is, de nem érdemes mindent erre fogni, hiszen ez egy olyan szektor, ahol különösen meglátszik az árakon, ha a forint gyengül. Az pedig egyenesen biztat az autóvásárlásra, hogy a használt járművek 0,9 százalékkal még olcsóbbak is most az egy évvel korábbinál.
Stiller Ákos
De mitől ennyire drága a benzin?
Egyrészt azért, mert akkor is nagyon sok adót kellene fizetni, ha semmi más nem mutatna a drágulás felé. A jövedéki adó a benzin esetében literenként 120 forint, a gázolajnál pedig 110,35. Azért csak ennyi, mert 2016 óta az a magyar szabály, hogy ilyen szintre csökken, ha a Brent kőolaj átlagára hordónként 50 dollár fölött van – ha pedig ennél olcsóbb, akkor 125, illetve 120,35 forint a jövedéki adó. Ezt egy kicsivel megnöveli még a kőolaj-készletezési díj, de ez csak 1,47, illetve 1,38 forintot jelent a benzin, valamint a gázolaj minden egyes literjénél. Sokkal nagyobb tétel a világrekorder 27 százalékos áfa, és a járvány alatt bevezetett, de azóta állandósított kiskereskedelmi, a benzinkutakra is érvényes különadó.
Ez viszont így volt tavaly ilyenkor is – a legfontosabb változás ahhoz az időszakhoz képest az, hogy véget ért a ritka olcsó, néha a negatív árszintet is elérő olaj időszaka. Tavaly ősz óta a kétszeresére nőtt a kőolaj világpiaci ára, a piac normalizálódik, mindenki egy kicsit megnyugodott, miután látszik, hogy közeledik a járvány vége, újraindulnak a gazdaságok, ez pedig megemeli a keresletet, így az árakat is. És persze hozzájön ehhez az is, hogy mivel minden itthon forgalmazott üzemanyag külföldről érkezik az országba, a forint legkisebb árfolyammozgása is megérződik az árakban, márpedig az elmúlt másfél évben nem épp kicsiket ingadozott a forint. Így aztán európai összevetésben az elmúlt egy évben nálunk lőtt ki a leginkább az üzemanyagár.
Milyen vezetési trükkökkel takarékoskodhatunk az üzemanyagszámlánkon? Egy vezetéstechnikai instruktor segítségével összeszedtünk néhány okos tanácsot a gazdaságosabb autózásért.
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.