Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Ez iránt tudakozódik az Európai Parlament, miután a brüsszeli Politico leleplezte, hogy a lobbyszervezetek ingyenes repülőutakkal próbálják lekenyerezni a bizottság embereit.
150 részben vagy teljesen ingyenes repülőutazáson vettek részt a versenyjoggal foglalkozó brüsszeli szakértők a múlt évben – közölték a Politico szerkesztőségével Brüsszelben. Ebből 23 repülőutat részben vagy teljes egészében jogi vagy tanácsadóirodák fizettek, illetve ipari lobbycsoportok.
“Ez sajnálatos jelenség” – mondja René Repasi német szociáldemokrata képviselő az Európai Parlamentből. “Vajon mennyire tud tárgyilagosan megítélni egy versenyjogi vitát valaki, ha közben ingyenes vagy kedvezményes repülőjegyet fogad el a szóbanforgó cégtől vagy annak képviselőjétől?” – tette fel a sokakat érdeklő kérdést.
Az Európai Bizottság már múlt hónapban szigorított a szabályokon miután kiderült, hogy a közlekedési osztály vezetője ingyenes repülőjegyeket kapott Katartól. Az osztályvezetőt emiatt leváltották, de nem rúgták ki, mert arra hivatkozott, hogy nem szegte meg a szabályzatot.
Mit jelent a szigorítás? Azt, hogy a jövőben alaposan megvizsgálják, hogy kitől szabad ingyenes vagy kedvezményes repülőjegyet elfogadni. Általában tilos, de vannak kivételek például, ha a meghívó egyetem vagy valamelyik tagállam kormánya, esetleg valamelyik G20 állam.
“A legfőbb ideje volt, hogy a Bizottság szigorítson” – hangsúlyozza Daniel Freund német zöld képviselő, aki az egyik legkövetkezetesebb képviselője a transzparenciának az Európai Parlamentben.
Hogy látják az érintettek Brüsszelben?
Margrethe Vestager versenyjogi biztos, akinek az osztályán kirobbant a botrány, óvatosan nyilatkozott a Politicónak: ”Egyelőre a tényfeltárásnál tartunk. Majd meglátjuk, hogy az új szabályok miképp befolyásolják az utazásokat.”
A változás már szembeötlő: sokan lemondják a részvételt a konferenciákon vagy távolról vesznek csak részt azokon. Magának a Bizottságnak eléggé szűkös az utazási kerete, azt nem terhelhetik túl.
Vestager hangsúlyozza, hogy ha valaki a munkája miatt utazik, akkor az nem kéjutazás.
Arianna Podesta, az Európai Bizottság egyik szóvivője elismerte, hogy az uniós szakértők azért fogadtak el gyakran ingyenes vagy kedvezményes repülőjegyeket, mert kicsi a saját utazási költségkeretük. Most a Bizottság nemcsak etikai okból szigorított, hanem azért is, mert szeretné, ha munkatársai kevesebbet repülnének, hogy így kisebb legyen a karbonlábnyomuk.
A bírálók továbbra sem elégedettek, mert a versenyjog igencsak érzékeny terület, ahol sok milliárd eurós vagy dolláros ügyekről kell dönteni. Ilyenkor pedig a befolyásolásnak igen széles a skálája: ”A jó ebédek, a borral dúsan megöntözött vacsorák a lobbycsoportok kedvenc módszerei közé tartoznak. A másik pedig a forgóajtó módszer: a lobbycsoportok szívesen alkalmazzák később az uniós versenyjogi szakértőket, akik immár a másik oldal érdekeit képviselik” – nyilatkozta a Politico tudósítójának az egyik korrupciókutató csoport, a Corporate Europe Observatory munkatársa, Vicky Cann.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Egy magyar bombaszakértő segítette az 1920-as években a japán elnyomás ellen harcoló koreai szabadságharcosokat – derül ki Csoma Mózes, a Károli Gáspár Református Egyetem bölcsészkarának dékánja, volt dél-koreai magyar nagykövet tanulmányából.
Olaszországi nyaralása idején történt végzetes baleset az osztrák extrémsportolóval.
Az Evergrande csődje óta tudhatjuk: elég nagy bajok vannak a kínai ingatlanszektorral.