Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf1e4e9b-c27c-490b-a5fc-51224d003c8e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Olyan járművekkel bővül majd a flotta, amikkel hatékonyan fel lehet venni a harcot az erdőtüzek ellen.","shortLead":"Olyan járművekkel bővül majd a flotta, amikkel hatékonyan fel lehet venni a harcot az erdőtüzek ellen.","id":"20250602_Tobb-mint-50-uj-tuzoltoautot-vesz-a-katasztrofavedelem-18-milliard-forintos-unios-tamogatassal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf1e4e9b-c27c-490b-a5fc-51224d003c8e.jpg","index":0,"item":"a702b035-63cd-43a6-9ccf-f062a114d086","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Tobb-mint-50-uj-tuzoltoautot-vesz-a-katasztrofavedelem-18-milliard-forintos-unios-tamogatassal","timestamp":"2025. június. 02. 13:08","title":"Uniós támogatással vesz 51 tűzoltóautót a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","shortLead":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","id":"20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"fbb8dce9-8245-4621-b8a6-4f88bcc6a022","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","timestamp":"2025. június. 02. 12:23","title":"Egymilliót kell fizetnie a rendőrségnek, mert a semmiért gyanúsított meg egy családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Lounge Design Kft-ből felvett 4 milliárd forint után a New Land Mediából tovább 5, a Lounge Event Kft-ből pedig még 9 milliárdos osztalékot vett ki a kormánykommunikációs közbeszerzéseken rendre verhetetlen Balásy Gyula.","shortLead":"A Lounge Design Kft-ből felvett 4 milliárd forint után a New Land Mediából tovább 5, a Lounge Event Kft-ből pedig még 9...","id":"20250602_balasy-gyula-new-land-media-kormany-kommunikacio-kozbeszerzes-beszamolo-eredmeny-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6.jpg","index":0,"item":"84a7b426-d13e-4c3a-b27a-24eb2621d189","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_balasy-gyula-new-land-media-kormany-kommunikacio-kozbeszerzes-beszamolo-eredmeny-osztalek","timestamp":"2025. június. 02. 19:19","title":"Három cégéből összesen 18 milliárd forint osztalékot vett ki a kormány kommunikációs tenderbajnoka, Balásy Gyula","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a59d08a-de3d-443b-9a2c-4738f191f235","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A nyári szezon előtt az edzőtermek ezerrel hirdetik a kedvezményekkel megtámogatott, néhány hetes „bikiniprogramokat”, amelyek jól hangzanak ugyan, de csodát azért nem érdemes várni tőlük: könnyű belebukni, és még többet visszahízni, mint ahány kilóval eleve belevágtunk. Min múlik, hogy ki adja fel idejekorán az életmódváltást, és viszi sikerre? Mi kell ahhoz, hogy tudjuk tartani a heti egykilós fogyást, és közben izmosodjunk is? Miért jóval kisebb a napi húszezer lépés hatékonysága, mint amekkorát tulajdonítunk neki? Személyi edzőt kérdeztünk.","shortLead":"A nyári szezon előtt az edzőtermek ezerrel hirdetik a kedvezményekkel megtámogatott, néhány hetes „bikiniprogramokat”...","id":"20250602_Bikinitest-beach-body-nyari-forma-bikini-program-fogyas-edzes-sport-dieta-etrend-jojo-effektus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a59d08a-de3d-443b-9a2c-4738f191f235.jpg","index":0,"item":"23755a1e-43f8-423c-8271-19d072da34b6","keywords":null,"link":"/360/20250602_Bikinitest-beach-body-nyari-forma-bikini-program-fogyas-edzes-sport-dieta-etrend-jojo-effektus","timestamp":"2025. június. 02. 13:30","title":"Tényleg van értelme a nyári formára gyúrni? És hogyan csináljuk, hogy jó is legyen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor a Giro d’Italia záró szakaszán megjelent a pápa.","shortLead":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor...","id":"20250601_giro-papa-kerekpar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800.jpg","index":0,"item":"955a3667-85ce-4607-af44-b8924e12619f","keywords":null,"link":"/elet/20250601_giro-papa-kerekpar","timestamp":"2025. június. 01. 19:18","title":"Megállt a Giro mezőnye Rómában, amikor a pápa kiment fogadni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bármennyire is magabiztosnak mutatkozik a MAGA európai változata, azért kapott egy pár pofont – írja a tudósító.","shortLead":"Bármennyire is magabiztosnak mutatkozik a MAGA európai változata, azért kapott egy pár pofont – írja a tudósító.","id":"20250601_Nick-Thorpe-cpac-maga-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71.jpg","index":0,"item":"4c567709-fb40-4917-9636-96cceb064f73","keywords":null,"link":"/360/20250601_Nick-Thorpe-cpac-maga-lapszemle","timestamp":"2025. június. 01. 09:00","title":"Nick Thorpe: Bármilyen magabiztosnak mutatkozik a MAGA európai szárnya, látszanak a repedések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4895ef1-c394-4c36-ae12-8a05624d7fef","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy óvatlan gázfröccs. ","shortLead":"Egy óvatlan gázfröccs. ","id":"20250602_Ferrarin-draga-foto-keszult-Papanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4895ef1-c394-4c36-ae12-8a05624d7fef.jpg","index":0,"item":"830904c5-6854-42ba-829b-664439e712bb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Ferrarin-draga-foto-keszult-Papanal","timestamp":"2025. június. 02. 08:44","title":"Rosszkor léptek oda a Ferrarinak, drága fotó készült Pápánál ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia társadalmat 80 éve. A megbékélést és újjáépítést lekopaszított nők, tébláboló hadifoglyok és családjuktól elszakított gyerekek is nehezítették.","shortLead":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia...","id":"20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6.jpg","index":0,"item":"21fb69b3-f357-4035-9547-9bcffb1e7a17","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","timestamp":"2025. június. 01. 19:30","title":"A „vad” tisztogatástól az ellenálló nemzet mítoszának építéséig: így békült meg a francia társadalom a világháború után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alig egy hónappal azután, hogy Lázár János „már nem barátkozunk” a Siemensszel kijelentésével lefújt egy beszerzést 115 villanymozdonyra, most a helyettese mégis barátibb hangot ütött meg, mondván: a német cég mégis számításba jöhet. Ám az államnak továbbra sincs pénze a projektre.
A barátságtalanhoz képest eggyel békülékenyebb hangot ütött meg az Építési és Közlekedési Minisztérium a Siemensszel, és a változáshoz alig egy hónap kellett csupán. Viszont ettől még nem biztos, hogy bármilyen üzletet tud a német céggel kötni a magyar állam – főleg, ha közben finoman azért beszól az üzleti partnernek, ráadásul pénze sincs a vágyott üzletre.
Miközben a magyar kormány egyik tagja, Szijjártó Péter külügyminiszter éppen látványosan elfordul a német Siemenstől és bejelenti, hogy kizárólag a franciáktól szeretnék beszerezni az épülő Paks II. Irányítástechnikáját, egy másik, a közlekedési tárca éppen fordulatot hajt végre a Siemenshez való viszonyában: ha nem is 180, de legalább 90 fokosat.
Lázár János május közepén ugyanis még színpadiasan bejelentette, hogy a vasúti járműpark megújításánál „a kormány már nem számít a Siemens cég közreműködésére (…) már nem barátkozunk velük.” Ezzel kútba esett, hogy egy már elnyert keretszerződés részeként a német Siemens Mobility 220 milliárd forint értékben szállítson 115 villanymozdonyt a MÁV-nak.
Lázár János építési és közlekedési miniszter
MTI / Czeglédi Zsolt
Erre kérdezett rá aztán írásbeli kérdésében az MSZP-s Tóth Bertalan, aki azt tudakolta, hogy megelőzte-e Lázár bejelentését hatáselemzés, mennyivel késlelteti a lépés a már most is jelentős késésben lévő vasút-modernizációt, és mennyivel lesz drágább a lemondott mozdonyok más gyártótól történő beszerzése.
Az ellenzéki képviselő ugyan egyik kérdésére sem kapott konkrét választ, a Lázár helyett június 14-én válaszoló Csepreghy Nándor miniszterhelyettes már békülékenyebb hangot ütött meg a főnökéhez képest a Siemensszel, noha nem felejtett el odaszúrni a német cégnek – anélkül, hogy a kritikáknál a magyar fél felelősségét megemlítette volna.
Fazekas István
Csepreghy azt írta: „nem kötelezzük el magunkat egyetlen beszállítóhoz sem, hanem kinyitunk egy versenyt, ahol a gyártóknak – így a Siemensnek is – versenyezniük kell a kötöttpályás beszerzések kapcsán”. Vagyis mégse zárná el a tárca a lehetőséget a Siemens elől – ha nem is a létező keretszerződés alapján, hanem egy jövőbeni tenderen. Hozzátette:
„a kormány kész minden partneri megkeresést mérlegelni".
A miniszterhelyettes azonban a mérlegelést feltételekhez kötötte: „először is versenyben kell bizonyítani mindenkinek, hogy az általa kínált konstrukció a legelőnyösebb a magyar adófizetők számára. Másodszor pedig valódi partnerséget kell ajánlani, nem pedig diktátumokat küldeni, ezt a magyar kormány eddig sem fogadta el, és a továbbiakban is visszautasítja.”
A finanszírozási konstrukciókat is szélesebb körben kell versenyeztetni – írta Csepreghy. Ez beismerése annak, amiről még Lázár bejelentése után írt a hvg.hu: a Siemens-villanymozdonyok beszerzése főleg a magyar kormány miatt esett amúgy is kútba, mire Lázár már kitáncolt belőle, hiszen a projektre egyszerűen nem volt elég pénze a kormánynak.
Százötven, a '60-as évek technológiáját idéző villanymozdonyt lehetett volna korszerű járművekre cserélni a MÁV-nál, de a gyártó német Siemensre megorrolt a kormány. Lázár János szerint „már nem barátkozunk velünk", így lefújják a 220 milliárdos beszerzést. Megtudtuk: ennek egyik oka lehet a pénzhiány, továbbá erős még a „bosszúfaktor" a Paks II.
Megírtuk: a tavaly márciusban zárult közbeszerzési eljárás egy keretszerződés volt, amely egy évig, idén március végéig garantált „diszkontárat" a 115 villanymozdony lehívására. A kormány idén tavaszig azonban nem tudta a teljes flotta finanszírozását megoldani, csupán az első 50-re lett volna fedezet. Információink szerint
határidő-hosszabbítás esetén a német cég az eredeti árat már nem tudta garantálni, hanem mintegy 20 százalékkal drágábbat adott meg – ezt érzékelte vélhetően „diktátumként” a magyar kormány.
A finanszírozási konstrukció emlegetése újabb hitelfelvételre utal. Újabbra, mert az első 50 mozdonyra meglévő fedezet is már hitelből lett volna: a MÁV-Start Zrt. Eurofima-hitelt (ez egy európai, vasúti projektfinanszírozási program) vett volna fel. A másik 65 mozdonyra a kormány az EU-s helyreállítási alapot nézte ki fedezetnek, de ez a megoldás közben teljesen ellehetetlenült, mivel információink szerint ezt mégsem tudják erre a célra felhasználni.