Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04","c_author":"TMF Group","category":"brandcontent","description":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult előírásai között kell navigálni. A TMF Group évtizedek óta segíti ügyfeleit ebben a folyamatban, miközben a Global Business Complexity Index (GBCI) című tanulmányuk évről évre bemutatja a legösszetettebb piacok sajátosságait. Az interjúban Jan Willem van Drimmelen, a TMF Group európai vezetője beszél a cég tevékenységéről, a GBCI jelentőségéről, valamint a jövőbeni célkitűzésekről.","shortLead":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult...","id":"20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04.jpg","index":0,"item":"939f650c-b38a-474e-917b-dafeece02f4b","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","timestamp":"2025. január. 20. 15:30","title":"Üzleti adminisztráció határok nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8081aa1-9079-426f-87cb-923ac8da3903","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Olyan katalizátort fejlesztettek a HUN-REN TTK kutatói, amely biztonságosabb, hatékonyabb és környezetbarátabb kémiai eljárásokhoz vezethet a gyógyszeriparban – és a fenntarthatóbb mezőgazdasági termelést is támogathatják.","shortLead":"Olyan katalizátort fejlesztettek a HUN-REN TTK kutatói, amely biztonságosabb, hatékonyabb és környezetbarátabb kémiai...","id":"20250120_hun-ren-ttk-aldehidek-attores-katalizator-fejlesztes-gyogyszeripar-mezogazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8081aa1-9079-426f-87cb-923ac8da3903.jpg","index":0,"item":"9d37cd0b-c881-4e0d-9361-00ab30e65c6a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_hun-ren-ttk-aldehidek-attores-katalizator-fejlesztes-gyogyszeripar-mezogazdasag","timestamp":"2025. január. 20. 16:03","title":"Áttörést értek el magyar kutatók, a gyógyszeripart és a mezőgazdaságot is segíthetik az új fejlesztéssel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11e17410-9f84-4875-bd90-ff65b15073b8","c_author":"Szomolányi Katalin","category":"360","description":"A feszültségekkel teli világban ma olyan vállalatvezetőkre van szükség, akik a szabályozást mankóként használják ahhoz, hogy a vállalat egészét és érdekeltjeinek életét javítsák. Ehhez ad pár tanácsot szerzőnk, akivel közösen készül a HVG ESG Top 40 listája is.","shortLead":"A feszültségekkel teli világban ma olyan vállalatvezetőkre van szükség, akik a szabályozást mankóként használják ahhoz...","id":"20250120_fenntarthato-fejlodes-2025-szomolanyi-katalin-hvg-esg-top-40","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11e17410-9f84-4875-bd90-ff65b15073b8.jpg","index":0,"item":"604d1155-dcbe-473b-9658-b739bc553a77","keywords":null,"link":"/360/20250120_fenntarthato-fejlodes-2025-szomolanyi-katalin-hvg-esg-top-40","timestamp":"2025. január. 20. 17:30","title":"Öt tanács vállalatvezetőknek, hogy megmenthessük a bolygót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3e8af0-c53e-4be3-83ea-618d9c2e46ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hemzsegnek az örök vegyi anyagoktól az okosórák és fitneszkarkotők pántjai, mutat rá egy friss vizsgálat. Ezek ráadásul fel is szívódnak a bőrön át.","shortLead":"Hemzsegnek az örök vegyi anyagoktól az okosórák és fitneszkarkotők pántjai, mutat rá egy friss vizsgálat. Ezek ráadásul...","id":"20250120_okosorak-fitneszkarkotok-pant-orok-vegyi-anyagok-pfa-szennyezettseg-veszely-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3e8af0-c53e-4be3-83ea-618d9c2e46ba.jpg","index":0,"item":"ed3ddf46-e439-4855-adc2-4d0e0d31cc9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_okosorak-fitneszkarkotok-pant-orok-vegyi-anyagok-pfa-szennyezettseg-veszely-kutatas","timestamp":"2025. január. 20. 20:03","title":"Időzített bomba lehet az okosóra, súlyos veszélyre figyelmeztetnek a kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","shortLead":"Az ablakokon át menekültek a szálloda vendégei a lángoló 11 emeletes épületből.","id":"20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1c5258-0eb3-4188-bf57-3093faa15274.jpg","index":0,"item":"fddd4a33-def1-474a-b720-ecabba590397","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_tuz-torok-siparadicsom-szalloda-66-halott","timestamp":"2025. január. 21. 13:59","title":"Már legalább 66 halottja van a török szállodatűznek, sokan az ablakon keresztül próbáltak menekülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"790b508a-ed9a-4825-9ebd-bbfa17d8b87b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szentendrei HÉV vonalon, a Vasút sor melletti szakasznál történt az eset.","shortLead":"A szentendrei HÉV vonalon, a Vasút sor melletti szakasznál történt az eset.","id":"20250119_A-HEV-elgazolt-egy-embert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/790b508a-ed9a-4825-9ebd-bbfa17d8b87b.jpg","index":0,"item":"6cfe909e-8844-48ec-a91f-9ea48e9d8cd3","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_A-HEV-elgazolt-egy-embert","timestamp":"2025. január. 19. 15:49","title":"A HÉV elgázolt egy embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3770829-7a51-4f7c-8b42-55db04f82a16","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állampapírok kamatainak 40 százalékát költenék el, de nem a lakásvásárlás, hanem az utazás az elsődleges cél. A pénz közel harmadát hagynák meg az államkasszában úgy, hogy újra állampapírt vesznek belőle.","shortLead":"Az állampapírok kamatainak 40 százalékát költenék el, de nem a lakásvásárlás, hanem az utazás az elsődleges cél. A pénz...","id":"20250120_otp-groupama-allampapir-kamatok-utazas-koltes-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3770829-7a51-4f7c-8b42-55db04f82a16.jpg","index":0,"item":"6b57ad05-aeb0-4a54-9340-be2d2b2074b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_otp-groupama-allampapir-kamatok-utazas-koltes-ingatlan","timestamp":"2025. január. 20. 11:20","title":"Érkezik a pénzeső, megmérték, hányan hallgatnának Nagy Mártonra és kezdenének költekezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46722c60-5139-4657-9769-56d1b0590b8e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átlagosan több mint 70 millió forint volt tavaly egy 108 négyzetméteres ház, de a budai oldalon ennél jóval vastagabban fogtak a ceruzák.","shortLead":"Átlagosan több mint 70 millió forint volt tavaly egy 108 négyzetméteres ház, de a budai oldalon ennél jóval vastagabban...","id":"20250121_tiz-szazalek-dragulas-ingatlan-fovaros-agglomeracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46722c60-5139-4657-9769-56d1b0590b8e.jpg","index":0,"item":"8f607559-6f7c-44cf-b0c9-ee8cc71d2b1e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_tiz-szazalek-dragulas-ingatlan-fovaros-agglomeracio","timestamp":"2025. január. 21. 14:33","title":"Ilyen árakkal találkozhat, ha a fővárosi agglomerációban venne ingatlant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az üzletet bonyolító két cég közül legalább az egyikhez köze is van Rogán Antal köreinek, nevesül a politikus egykori jobbkezének számító ügyvédnek, Kertész Balázsnak.
Kína vasúton Magyarországra szállítaná Európába szánt vegyianyag-termelésének jelentős részét, hogy itt létrehozott elosztóközpontokból lássák el a kontinens akkumulátorgyárait és más ipari üzemeit – írja a Direkt36. (Az anyag a Telexen jelent meg). A lap által megismert belső kormányzati anyagokból az is kiderült, hogy a magyar kormány támogatja az egyelőre nem nyilvános, de előrehaladott állapotban lévő terveket. Az üggyel a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda foglalkozik a kormányon belül, így nem túlságosan meglepő, hogy egy az ő környezetéhez kötődő cég üzletileg is érdekelt a projektben.
Ugyan a hivatalos megállapodás erről csak 2023 szeptemberében születne meg Kínában, az iratok alapján már március óta mindenki kész tényként kezeli, hogy Magyarországon fog működni az a kínai elosztóközpont, amelyik vegyi anyagokkal, elősorban akkumulátorokhoz való lítiumvegyületeket tartalmazó anyagokkal és különféle szerves oldószerekkel látja majd el egész Európát.
Egyelőre az „Európa – Kína Vegyianyag Kereskedelem és Duális HUB Rendszer” néven futó projekt magyarországi központjának helye még kérdéses, két helyszín merült fel, az egyik a záhonyi vasúti átrakodó, a másik pedig egy budapesti logisztikai létesítmény, a soroksári kertvárostól pár tucat méterre található BILK terminál.
Ha el is tekintünk attól, hogy a projekt keretében mozgatni kívánt anyagok egy jó része egészségkárosító hatással bír, mert tegyük fel, képesek lesznek úgy megoldani a szállítást, hogy ebből ne legyen gond, akkor is ott marad az a nem elhanyagolható szelete a történetnek, hogy Kína évi kétmillió egységkonténernyi szállítmányt tervez 24 ezer vasúti szerelvénnyel Európába küldeni, ami a sokszorosa a BILK terminál jelenlegi kapacitásának. Tehát, ha erre a létesítményre esik a választás, akkor azt jelentősen bővíteni kell.
A központot elvileg két cég, az ausztriai illetőségű Rail Cargo Hungaria és a nemrégiben alakult Acemil Zrt. hozná létre. Utóbbi cég ráadásul egy magántőkealap, ami azt jelenti, hogy nem ismerhető meg a tulajdonosi háttere, ám a Direkt36 talált arra utaló nyomokat, hogy az Acemil Rogán Antal köréhez tartozhat. A cég székhelyéül szolgáló Aulich utcai irodának a tulajdonosa a miniszter bizalmasának, Kertész Balázs ügyvédnek a tanácsadó cége. Egy kínai híroldal beszámolója szerint Kertész ráadásul személyesen is részt vett a projekt egyik hivatalos egyeztetésén. A kiszivárgott iratok szerint a kínai fél a két magyarországi céggel már tavaly megegyezett az együttműködésről, a magyar kormány pedig ezt követően állt be a projekt mögé.
Az ügylettel kapcsolatban az oknyomozó portál kérdéseket küldött a Miniszterelnöki Kabinetirodának, a kínai nagykövetségnek, a projektet koordináló kínai félnek, az Acemil Zrt.-nek és Kertész Balázsnak és a Rail Cargo Hungariának is, de csak az utóbbi válaszolt, és ők is csak annyit közöltek, hogy a vasúti árufuvarozást szervezik, a beruházáshoz nincs közük.
A tervekről ugyanakkor senki nem tájékoztatta a budapesti Főpolgármesteri Hivatalt, így Karácsony Gergely azonnali hatállyal hivatalos tájékoztatást és az ügyben eddig keletkezett dokumentumok bemutatását kérte a kormánytól. Mint a hivatal írta, a főpolgármester minden lehetséges jogi és politikai eszközt kész felhasználni annak érdekében, hogy Budapesten ne épülhessen meg a tervezett elosztó központ.
A megszerzett magyar minisztériumi iratok szerint Kína két okból akarja vasúton szállítani a vegyi anyagokat. Az egyik az, hogy a tengeri szállítás időigényes és sokszor kiszámíthatatlan a kikötőkben kialakuló dugó miatt – ezt válthatja ki a vasút. A másik, hogy Kínában a vegyi anyagokat belföldön egészen idáig kamionokkal szállították, ám „ezen szabályozás most változik meg, és a vasúti szállításhoz a megfelelő jogi és infrastrukturális környezetet is megteremti a kínai állam”. A Magyarországra küldött vegyi anyagokat a nyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur Autonóm Területen, a Bazhou megyei Korla városában pakolnák vonatra.
A projekttel azonban van egy kisebb bökkenő, ugyanis orosz és ukrán területen haladnának át a szerelvények, ami jelenleg a háború miatt nem megvalósítható, így ez is egy újabb ok Kína és a magyar kormány számára is, hogy a mielőbbi tűzszünetet szorgalmazzák.
Persze hozzá kell tenni, hogy a háború csak a záhonyi átrakodóhely kialakítására lehet hatással, ugyanis Kínából simán jöhetnek úgy is vonatok Oroszországon át, hogy nem érintik Ukrajnát, Záhony csak abban az esetben lenne érdekes, ha a háború véget érne, és a legrövidebb utat használhatnák a kínaiak. Mégpedig azért, mert az orosz és a posztszovjet területeken húzódó vasút nyomtávja valamivel nagyobb, mint az európai szabvány, és ezért kellene Záhonynál, a magyar–ukrán határon átrakodni a szállítmányt. Ha azonban még jó ideig eltart a háború, a Kínából érkező vagonok a belarusz–lengyel határon is európai területre léphetnek és akkor a BILK-terminál még fontosabbá válik a projekt szempontjából.
A Direkt36 által megismert egyik dokumentum alapján a Miniszterelnöki Kabinetiroda elkötelezetten lobbizott az elosztóközpont Magyarországra telepítéséért, kezdetben ugyanis Németország (Duisburg) és Lengyelország (Małaszewicze és Łódź) is versengtek a projektért. Az irat szerint azonban a kínaiak „a közös, jó kapcsolatra való tekintettel hivatalosan először Magyarországot értesítik, hogy verseny előnyre tehessünk szert, és ne Lengyelországban vagy Németországban valósuljon meg a projekt”.
A Rail Cargo Terminal – BILK Zrt.-ben már jelenleg is 15 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a kínai COSCO, amely a görögországi Pireusz kikötőjének – ahol rengeteg kínai áru érkezik Európába – már régóta többségi tulajdonosa. Amennyiben Magyarországon nemzetbiztonsági vizsgálatra kerülne sor további kínai tulajdonszerzés miatt, azt éppen azoknak a titkosszolgálatoknak kellene lefolytatnia, melyeket szintén Rogán Antal felügyel.
A finanszírozás részleteit nem tartalmazzák az iratok, mindössze annyi található róla, hogy az „Egy övezet, egy út” kezdeményezés részét képezi. Ide tartozik a Budapest–Belgrád vasútvonal és a Fudan Egyetem budapesti kampuszának a terve is. Ami összeköti ezeket a projekteket, hogy kisebb hányadban magyar önrészből, nagyobb hányadban pedig kínai hitelből valósulnának meg.