2025-ben is óriási adósságot görgetnek maguk előtt a kórházak

A kormány által meghatározott „tolerálható” tartozás felét áprilisra felhalmozták az intézmények.

  • HVG HVG
2025-ben is óriási adósságot görgetnek maguk előtt a kórházak

Az egészségügyi intézmények április végéig 24,5 milliárd forintos lejárt tartozást halmoztak fel, az egyetemi klinikákkal együtt az összeg eléri a 40 milliárd forintot – mondta az Economxnek Rásky László, az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) főtitkára.

Ez azért is probléma, mert Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár korábbi közlése szerint a kórházak tolerálható adóssága 2025-ben 80 milliárd forint lehet, az intézmények tehát időarányosan több mint 16 százalékkal lépték túl az előirányzott keretet.

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak

A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett a beígértnél – az Orvostechnikai Szövetség főtitkára szerint ennyiből nem lehet minden beszállítót kifizetni.

Márciusban ez az összeg még 57 milliárd forint volt. A csökkenés annak köszönhető, hogy a kormány 150 milliárd forint pluszforrást fordít a területre, havonta 12,5 milliárd forinttal érkezik így több – ezt már tavaly megígérték, de a pénzt csak idén kezdték el folyósítani. Ez azonban csak részben szolgálta az adósságok rendezését: áprilisban 50 milliárd forint érkezett összesen a rendszerbe, és még ha márciusban rendkívüli módon meg is nőtt volna az adósságállomány, akkor is jóval 40 milliárd forint alatt kellene lennie a tartozások összegének.

A szakember szerint a kormány által biztosított pluszforrás nem lesz elengedő a tartozások rendezésére, a kormány pedig nem számol év közbeni konszolidációval.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.