Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
A strandbüfé vagy vízibicikli-kölcsönző nem turisztikai jellegű kereskedelmi szolgáltatás, ezért az itt dolgozókat csak alkalmi munkásként lehet felvenni, aminek viszont jóval magasabb az adóvonzata.
Akik turisztikai idénymunkásként jelentették be alkalmazottjaikat, sok esetben hibáztak, mert a kedvezőbb adózáshoz az egyszerűsített foglalkoztatás alapvető szabályain túl további két feltételnek is meg kell felelni – közölte a NAV. Ezek miatt a strandbüfében vagy éppen a fagylaltozóban dolgozókat nem lehet turisztikai idénymunkásként bejelenteni – teszik hozzá.
Mint arról a HVG több cikkben is beszámolt, a kormány tavaly év végén jelentősen szigorított az egyszerűsített foglalkoztatás (efo) szabályain, ami nehéz helyzetbe hozta az idénymunkára nagyban támaszkodó agráriumot vagy éppen a turizmust is. Utóbbi esetében már látszik az is, hogy az eddig megszokott munkaerő-felvételi szokások nem működnek.
Február 1-jétől a közteher napi összege alkalmi munkánál 4400 forint, a turisztikai idénymunkánál 2200 forint, így a munkáltatónak egyáltalán nem mindegy, hogy melyiket fizeti. „A lehetőség csábító, azonban két követelményre figyelni kell: turisztikai idénymunkást csak kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet végző munkáltató és kizárólag idényjellegű munkára foglalkoztathat” – írta a NAV a közleményében.
Kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatásnak a jogszabályok szerint csak az idegenvezetői, a szálláshely-szolgáltatási, a tartós szálláshasználati szolgáltatási, a lovas szolgáltatói és az utazásszervezői, utazásközvetítői tevékenység minősül – sorolták, hozzátéve:
A munka akkor szezonális jellegű, ha a szolgáltatás természete miatt – a munkaszervezéstől függetlenül – az év valamely időszakához vagy időpontjához kötődik.
Kifejtették, hogy a nyári szezonban például kizárólag büfét, vízibicikli-kölcsönzőt vagy fagylaltozót üzemeltetőknél a második feltétel, az idényjelleg egyértelműen teljesül, de a tevékenységhez kapcsolódó első kritérium nem, ezért ők az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény alapján turisztikai idénymunkást nem vehetnek fel, a dolgozóikat alkalmi munkavállalókként vagy az általános szabályok szerinti, határozott idejű munkaviszonyban foglalkoztathatják.
Az egész évben üzemelő szállodáknál, ahol a tevékenységhez kapcsolódó kritérium egyértelműen teljesül, az idényjelleg az összes körülmény vizsgálata alapján dönthető el – írták.
A NAV közlése só a balatoni turizmus sebébe, ugyanis ott már most óriási a munkaerőhiány, főként az irreális bérigények miatt. Mint írtuk, rendkívüli bér- és egyéb igényekkel vállalna csak állást sok szakképzett munkavállaló – szakács, pincér – a Balatonnál. Az alap napi órabér 3-3500, de legalább 40-50 ezer forintot akarnak a jelentkezők egy napra, plusz a szállás – mondta el Szikra Gabriella, a fonyódi Konyhám 365 séfje a Sonline kérdésére.
A Balatonnál nehezíti a munkaerőpiaci helyzetet, hogy a szezonális álláshelyeket egyre nehezebb feltölteni, hiszen az osztrák síparadicsomokból nyáron hazatérő munkavállalókkal eddig lehetett számolni. Ez azonban megváltozott: ma már a kinti munkaadók is igyekeznek kitolni a szezont, és nyárra is programokat szervezni. Így kevesebb dolgozó tér haza, hogy nyáron a Balatonnál dolgozzon.
Februárban az NGM foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára, Czomba Sándor arról beszélt: az efót azért vezette be a kormány 2012-ben, hogy a magyar munkaerőpiacon létező, idényjellegű, szezonális munkaköröket szabályozzák, amilyen például a mezőgazdaság, a turizmus, a vendéglátás, az építőipar vagy a kereskedelem. A cél ezzel az volt, hogy a munkavállalókat támogassák, azáltal, hogy a regisztrált álláskeresők számára is legális, elfogadott munkalehetőséget teremtenek.
„A tervezett néhány tízezer ember helyett 2024-re azonban csúcsidőben, havi szinten átlagosan 318 ezer embert foglalkoztattak ebben a formában. Ez már messze nem az létszám, amelyre ez a foglalkoztatási forma ki lett találva” – tette hozzá az államtitkár. Egy példát is hozott: egy teljes munkaidőben dolgozó személy bruttó havi bére 346 ezer forint, amely után 160 890 forint adót fizetnek az államnak, addig az alkalmi munka esetében a közteher mindössze 92 400 forint, ami majdnem 70 ezer forintos különbség egy ember esetén havonta.
A kormány tehát a szigorítást pusztán költségvetési oldalról szemlélve hozta meg, hiszen a szigorítás célja, hogy minél több pénz csorogjon be az államkasszába, bár hivatalosan olyan indokokat is említettek, hogy az idénymunka után nem jár társadalombiztosítási státusz, emiatt azt szeretnék, ha a munkáltatók teljes állásban foglalkoztatnák az alkalmazottaikat.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Van lelkifurdalásom, lehettem volna vagányabb vagy harciasabb, de évekig tudomásul vettük, hogy az MNB alapítványait és ingatlanfejlesztéseit nem ellenőrizhetjük – ismeri el Nyikos László felügyelőbizottsági tag.
Sikerült megállapodniuk a találkozó helyszínéről is.
Szamos Miklós 78 éves volt, szívinfarktus végezhetett vele, miután az önkormányzat rátette a kezét legendás cukrászdájára.
A kiérkező mentősök sem tudták megmenteni a fiú életét.