Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7204547c-bab0-4cb4-8bcc-b4bca2fc878a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kevesen tudják, hogy a bajor gyártó legnagyobb luxusmodelljéből a 80-as évek elején kombi változat is készült.","shortLead":"Kevesen tudják, hogy a bajor gyártó legnagyobb luxusmodelljéből a 80-as évek elején kombi változat is készült.","id":"20241231_elado-egy-szinte-nem-is-letezo-43-eves-kombi-7-es-bmw-735i-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7204547c-bab0-4cb4-8bcc-b4bca2fc878a.jpg","index":0,"item":"01c4ecf6-3e6e-4c75-8047-da5896ee60f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20241231_elado-egy-szinte-nem-is-letezo-43-eves-kombi-7-es-bmw-735i-touring","timestamp":"2024. december. 31. 07:21","title":"Eladó egy szinte nem is létező 43 éves kombi 7-es BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a nemzetközi összefoglaló 4. része.","shortLead":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a nemzetközi összefoglaló 4. része.","id":"20241231_hvg-2024-kronikaja-vilag-4-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"2f3031df-f7f5-4276-98c9-86a3adc9aced","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-2024-kronikaja-vilag-4-resz","timestamp":"2024. december. 31. 12:15","title":"A grúz zűrzavartól az újvidéki katasztrófán és az amszterdami antiszemita támadásokon át Aszad bukásáig – 2024 krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","shortLead":"További kettőt pedig életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.","id":"20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1c9f21-56d5-4f33-add7-ea062cd92e14.jpg","index":0,"item":"6fea06f7-9d9f-45a5-8e8b-6e4f50cb7788","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Tuz-utott-ki-egy-szofiai-vasuti-kocsiban-negy-hajlektalan-meghalt","timestamp":"2024. december. 31. 20:15","title":"Tűz ütött ki egy szófiai vasúti kocsiban, négy hajléktalan meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"772e3532-f233-4d46-886e-0c53ed1c06a0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Linda Lavin javában forgatta az új sorozatát. ","shortLead":"Linda Lavin javában forgatta az új sorozatát. ","id":"20241230_Meghalt-a-Tony-dijas-szineszno_Linda_Lavin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/772e3532-f233-4d46-886e-0c53ed1c06a0.jpg","index":0,"item":"4a7ad4d0-eb05-4c7c-b214-294c92c2f0fb","keywords":null,"link":"/kultura/20241230_Meghalt-a-Tony-dijas-szineszno_Linda_Lavin","timestamp":"2024. december. 30. 10:17","title":"Váratlanul meghalt a Tony-díjas színésznő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A szélsőjobboldal előretörése, az ukrajnai háború, a finnek kemény fellépése az orosz árnyékflotta ellen, a globális fenyegetést jelentő Észak-Korea. Témák a világsajtóból.","shortLead":"A szélsőjobboldal előretörése, az ukrajnai háború, a finnek kemény fellépése az orosz árnyékflotta ellen, a globális...","id":"20241230_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"682a18a4-9722-48f6-a4d6-766edd2d7913","keywords":null,"link":"/360/20241230_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 30. 10:48","title":"Nemzetközi lapszemle: Fasiszták-e a mai autokraták? A minősítés a fontos, vagy az, hogy mit tesznek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt annál.","shortLead":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt...","id":"20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4.jpg","index":0,"item":"e5e1deb8-7938-4144-bf30-35aace18bdde","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","timestamp":"2024. december. 30. 14:03","title":"Kínai lehet a világ leggyorsabb vonata, 400 km/h-val szállíthat utasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e449c9bf-7ff3-4d92-b8c2-a634451807f1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2022-ben már 850 milliárddal többet költött az állam az intézményei és az általános szolgáltatásai fenntartására, mintha a régiós átlag szerint tervezték volna. A szociális védelmi kiadások közben 12 év alatt a GDP 4,1 százalékával csökkentek.","shortLead":"2022-ben már 850 milliárddal többet költött az állam az intézményei és az általános szolgáltatásai fenntartására...","id":"20241230_Brutalisan-draga-lett-a-magyar-allam-mikozben-a-szocialis-vedelemre-juto-kiadasok-oriasit-zuhantak-koltsegvetes-Kopint-Tarki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e449c9bf-7ff3-4d92-b8c2-a634451807f1.jpg","index":0,"item":"06149aa0-caa2-4150-87b6-3f8bd6f7e39b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_Brutalisan-draga-lett-a-magyar-allam-mikozben-a-szocialis-vedelemre-juto-kiadasok-oriasit-zuhantak-koltsegvetes-Kopint-Tarki","timestamp":"2024. december. 30. 10:04","title":"Brutálisan drága lett a magyar állam, miközben a szociális védelemre jutó kiadások óriásit zuhantak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a13b9f84-23ba-41b4-94d9-29aa9760d65b","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"De akár poharat emelhet önnek Leonardo DiCaprio, vagy köszöntheti újévkor Obi-Wan Kenobi is.","shortLead":"De akár poharat emelhet önnek Leonardo DiCaprio, vagy köszöntheti újévkor Obi-Wan Kenobi is.","id":"20241231_Vege-van-kicsi-menczer-tamas-magyar-peter-leonardo-di-caprio-a-nagy-gatsby-forrest-gump-dragan-add-az-eleted-star-wars-obi-wan-kenobi-vissza-a-jovobe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a13b9f84-23ba-41b4-94d9-29aa9760d65b.jpg","index":0,"item":"08983672-9402-4178-8e31-15fc18c14240","keywords":null,"link":"/elet/20241231_Vege-van-kicsi-menczer-tamas-magyar-peter-leonardo-di-caprio-a-nagy-gatsby-forrest-gump-dragan-add-az-eleted-star-wars-obi-wan-kenobi-vissza-a-jovobe","timestamp":"2024. december. 31. 15:55","title":"„Vége van, kicsi” – mutatjuk, milyen szürreális módokon búcsúzhat el 2024-től","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Első lesz az egyenlők között a Duna-stratégia kidolgozásában az Európai Bizottság, amelynek tiszte, hogy a részt vevő tagállamok szerteágazó javaslatait végrehajtható cselekvési tervvé formálja. A kényes feladatról Johannes Hahnt, a brüsszeli testület regionális politikáért felelős új osztrák tagját kérdeztük.
HVG: Már most tudható, hogy se közösségi forrása, se uniós jogi, illetve intézményi kerete nem lesz a Duna-stratégiának. Mihez lehet akkor különösebb elvárásokat fűzni?
J. H.: A Duna-stratégia az EU második úgynevezett makrorégiós stratégiája a balti-tengeri után. Utóbbit az uniós állam- és kormányfők a tavalyi svéd elnökség idején hagyták jóvá, hasonló feltételekkel, vagyis többletpénz, új jogszabály és speciális szervezeti rend nélkül. Az elgondolás az, hogy a már rendelkezésre álló anyagi és más kereteket kell az eddiginél hatékonyabban hasznosítani. A pluszt a jobb koordináció, a tennivalók közös meghatározása, a közös szellemiség adhatja. 2013-ig a strukturális alapokban elvileg több mint 100 millió euró áll rendelkezésre a Duna-stratégia által érintett térségre, a kérdés az, ki tudunk-e jelölni közös szupraregionális programokat, amelyeket részben ebből finanszírozhatunk, és az eredmény több lesz-e, mint ha a régiók külön-külön próbálkoznának.
HVG: Azok a szomszédok, akiket eddig különféle érdekellentétek feszítettek szét, most mitől lennének kooperatívabbak?
J. H.: Néha multilaterális keretben könnyebb együttműködni, mint kétoldalú alapon.
HVG: A modellként szolgáló, nyolc EU-tagállamot összefogó balti-tengeri stratégiát számos szakértői bírálat érte, még Svédországból is, például azért, mert a mintegy 80 fejlesztési terv nagyobb része a gazdagabb, régi tagállamok – Svédország, Németország – érdekeit szolgálja. Hogyan fog arra ügyelni, hogy a Duna-stratégiát ne Németország és Ausztria uralja?
J. H.: A balti-tengeri stratégiát érő bírálatok nem állják meg a helyüket. Hivatalba lépésem első napján Finnországban egy balti-tengeri csúcstalálkozón vettem részt, és nem találkoztam elégedetlenséggel, a programokból minden érintett tagállam megfelelően részesül. A Duna-stratégiát Ausztria, Magyarország és Románia együtt kezdeményezte, az egyes kormányokon és régiókon múlik majd, kinek mekkora lesz benne a tényleges szerepe.
HVG: A Balti-stratégia kritikusai azt is felhozták, hogy az EB a sértődések elkerülése végett minden kormány, régió, civil szervezet kedvenc ötletét felvette a cselekvési programba, s emiatt az egész parttalanná vált. A Duna esetében mi lesz a szelekciós módszer?
J. H.: Épp azért tartunk öt előkészítő, javaslatgyűjtő, prioritáskijelölő konferenciát, hogy megfelelően fókuszálni tudjuk a programot. Az első ilyen találkozó február elején volt a németországi Ulmban, a második most itt Budapesten, a következő Bécsben lesz, majd Bulgáriában, végül Romániában. Kiemelkedő szempont lesz a Duna hajózhatóságának fejlesztése és a környezetvédelem.
HVG: Sokan feltételezik, hogy a dunai hajózásban érdekelt német, osztrák, szlovák cégek a vízlépcsőépítést szorgalmazzák majd, míg Magyarországon a vízlépcsőellenes mozgalom kulcsszerepet játszott a rendszerváltásban. Hogyan fogja összeegyeztetni a szemben álló érdekeket, sőt érzelmeket?
J. H.: Tisztában vagyok azzal, hogy a bős–nagymarosi vízlépcső történetének milyen politikai töltete van. Bécs és Pozsony között is vannak hasonló feszültségek. Épp a Duna-stratégia lehet a viták holtpontról való kimozdításának eszköze.
HVG: Egyesek szerint a Balti-stratégiára csak azért bólintott rá a programban nem érdekelt többi tagállam, mert nem kell hozzá adni egy fillért sem, és ugyanígy lesz a Duna-stratégiával is. A múlt héten már Spanyolország is bedobta az atlanti-óceáni stratégia ötletét. Nem lesz ez egy kicsit túl sok? A hirtelen elharapódzó makrorégiók nem tördelik darabokra az uniót?
J. H.: Azt hiszem, a Balti- és a Duna-stratégia után néhány évre meg kell állnunk, már csak azért is, mert az EB regionális főigazgatósága nem bírja kapacitással! Először lássuk, hogy ez az első két elképzelés hogyan valósul meg a gyakorlatban az adott keretek között. A Balti-stratégia végrehajtása egyébként sürgetőbb a tenger aggasztó környezeti állapota miatt.
Moldova európai uniós integrációjának támogatását kérte, és vízumliberalizációt sürgetett Vladimir Filat miniszterelnök a Duna-konferencián jelen lévő országok képviselőinél.
Megkezdődött az Európai Bizottság által szervezett Az EU Duna-régió stratégiája című konferencia csütörtökön Budapesten a Magyar Tudományos Akadémia székházában.
Magyarország szívesen vállalná - más országokkal közösen - a határokon átnyúló közlekedési infrastruktúra és tömegközlekedés fejlesztésének, a Duna-stratégia "zászlóshajó-projektjének" vezetését - mondta Bajnai Gordon miniszterelnök Budapesten, az EU Duna-régió stratégiája című konferencián. A tanácskozáson a folyóhoz kötődő szállítási, környezetvédelmi lehetőségekről és a finanszírozási nehézségekről esett szó.