Galéria, kattintson! |
A pályázatot a Fővárosi Önkormányzat a XI. kerületi önkormányzattal közösen írta ki. Az első helyezett, a Mű-Hely Zrt. team vezetésével dolgozó építész irodákból álló csoport hétmillió forintot nyert el, a második helyezett ECE PM Budapest Kft. 4,5 millió forintot, a harmadik helyezett Palatium Stúdió Kft. 3,5 millió forintot.
Az eredményhirdetésen Lakos Imre, a XI. kerület alpolgármestere elmondta, hogy az ötletpályázatot fél éve írták ki, abból a célból, hogy a 4-es metró építésével azonos ütemben, vagyis már 2010-re elkészülhessen a Kelenföldi pályaudvar és környezete rendezésének első üteme. "Közép-Európa legnagyobb intermodális központja épül fel Kelenföldön, amely mind költségeiben, mind méreteiben meghaladja például az új kormányzati negyedet" - ismertette.
Nagy Béla, az ötletpályázat első díjas tervezői csoportjának vezetője az Ingatlanmenedzser.hu-nak elmondta, hogy a fejlesztés alapjában változtatná meg az Etele teret, hiszen egy olyan korszerű intermodális központ jönne itt létre, ahol a legkülönfélébb közlekedési eszközök között lehetne átszállni, beleértve a nemzetközi és hazai vonatokat, az elővárosi vonatokat, a villamosokat, a BKV és a távolsági buszokat - bár a fő mag a metró lenne. Minden az új metróállomásra szerveződne, a két kijáratnál pedig két „mag” épülne: az irodai mag az őrmezei oldalra kerülne; ide 80−100 ezer négyzetméternyi iroda épülne, mellé pedig egy oktatási és diákközpont, valamint egy szabadidős sportközpont kerülne. Ezen az oldalon lenne a távolsági autóbusz pályaudvar, a BKV autóbusz pályaudvar, és egy parkoló is épülne ide. Az Etele téren lévő távolsági autóbusz pályaudvar helyére BKV pályaudvar kerülne, villamosmegállókkal és autóbusz végállomásokkal. Ezen a részen lennének még kereskedelmi és vendéglátó egységek, valamint irodák és rendezvényközpont is.
A tervezőcsapat egy olyan korszerű aluljárórendszer építésére is javaslatot tett, amelyben már eleve egy sor kereskedelmi, szolgáltató üzlet lenne, s innen könnyen meg lehetne közelíteni a különféle közlekedési eszközöket, a sínek két oldalán lévő szabad területeken felépítendő, összesen 300-500 ezer négyzetméternyi kereskedelmi, szolgáltató, irodai, sport és oktatási létesítményeket. A pályaudvar felújítása esetén a jelenlegi pályaudvari épületet egy kerületi rendezvényházzá lehetne átépíteni.
Nagy Béla csapatának pályázata az M1-es, M7-es autópályák bevezető szakaszának átalakítására is kitér: az őrmezei részére korszerű, jelzőlámpás körforgalmat terveztek. Maga a körforgalom talajszinten lenne, és alatta bújna át az M1-es, M7-es autópálya bevezető szakasza. Ebből a csomópontból lehetne kikanyarodni az autóbusz végállomásra és a távolsági buszokhoz, a másik oldalról pedig az Egér útra lehetne átjutni.