szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

1. Ne kérjen irreális az árat!

1. Ne kérjen irreális az árat!

Korábban is sok eladó irreálisan magas árat határozott meg az ingatlanjának, figyelmen kívül hagyva a valós piaci helyzetet. Manapság, amikor kevesebb a vevő, az irreális áron kínált ingatlanok gyakorlatilag eladhatatlanok, sokszor még csak érdeklődés sincs irántuk. Amennyiben ingatlanirodát bíz meg az értékesítéssel, annak szakemberei segíthetnek az optimális ár meghatározásában. Az internetes hirdetési oldalak – például az ingatlanmenedzser.hu – is segíthetnek, hiszen ezeken megnézheti, az önéhez hasonló ingatlanokat milyen áron kínálnak mások.
Az eladók gyakran elkövetik azt a hibát, hogy először magasra teszik az árat, majd ahogy telik az idő, szép lassan engednek belőle. Ez lecsengő piacon nem jó stratégia, hiszen csak 2008 utolsó két hónapjában átlagosan 3-8 százalékkal csökkentek a megvásárolt lakások négyzetméterárai, így az, aki az árból enged, valójában a piaccal együtt csökkent, így a relatív magas ár továbbra is megmarad.

2. Most többet kell engedni az árból!

A kínálati – vagyis a hirdetésekben megjelenő – árak szakemberek szerint körülbelül 5-8 százalékkal magasabbak a valós tranzakciós díjaknál, azaz többnyire ennyit engednek az eladók az árból. A mostani válságos a vevők alkupozíciója javult, így legtöbb esetben az eladó kénytelen többet engedni az árból – tudjuk meg Valkó Dávidtól, az Otthon Centrum ingatlanforgalmazó vezető elemzőjétől. Az Otthon Centrum értékesítési adatbázisa is alátámasztja az alkupozíció erősödését, eszerint a válságot megelőző 3-5 százalékhoz képest mostanra 5-7 százalékra nőtt a különbség átlagosan a kínálati és az eladási ár között. A szórás azonban óriási: míg a jó helyen lévő, jó befektetésnek számító ingatlanoknál néhány százalékot lehet legfeljebb alkudni, addig a manapság kevésbé eladható nagy lakásoknál, illetve a drágán fenntartható nagyobb paneleknél 20-30 százalék is lehet az engedmény.

3. Hangsúlyozza a pénzügyi előnyöket!

A lakásvásárlók – hasonlóan az autót vásárlókhoz – sokszor érzelmi motivációk alapján döntenek, vagyis ha „beleszeretnek egy ingatlanba”, hajlandók a piaci árnál valamelyest többet is megadni érte. Legalábbis korábban ez igaz volt, ám most egyre fontosabbak az anyagi kérdések; a fenntartási költség, az ár/érték arány, a jövőbeni ármozgások. Ezért ha lehet, a hirdetésekben is ezeket kell hangsúlyozni, vagyis a „jó befektetés”, a „fejlődő környéken”, a „piaci ár alatt” és az „ingyenes autóbeálló” kifejezések hozhatnak sikert. Új ingatlanoknál hasonló a helyezet, ezeknél is az ár a legfontosabb, de az ingyenes teremgarázs vagy jelentős, több millió forintos árengedmény is csalogató lehet.

4. Reagáljon gyorsan az extrém ajánlatokra is!

Ahogy a vásárlók egyre inkább befektetési eszközként tekintenek az ingatlanokra, úgy élnek mind többször a professzionális befektetők által kedvelt eszközökkel. Egyik ilyen, amikor a vevő váratlan és extrém ajánlatot ad, amit ha az eladó elfogad, az üzlet azonnal létrejöhet. Gyakori az is, hogy a vevők több vasat tartanak egyszerre a tűzben: több ingatlanra is adnak ajánlatot, majd ahol a tulajdonos hamarabb lép, azt vásárolják meg. Ezért érdemes előre tisztázni a legalacsonyabb árat, illetve hogy mennyit enged az árból, ha készpénzben, azonnal fizet a vevő?

5. Nagy ingatlan felosztása több kisebbre

Nagyobb méretű házaknál és lakásoknál érdemes megfontolni, hogy van-e mód több kisebb részre osztani az ingatlant, ugyanis jelenleg a kisebb, 1,5-2 szobás ingatlanok iránt van leginkább kereslet. Az ingatlanfejlesztők is ezzel próbálkoznak – már ha projektjük állása ezt megengedi – így áraikat lejjebb vihetik.

6. Ne költsön korszerűsítésre!

Amennyiben ingatlanját a közeljövőben tervezi értékesíteni, akkor különleges fejlesztésekbe, drága beruházásokba nem érdemes belefognia, ugyanis a vevők mind kevésbé hajlandóak ezeket az extrákat megfizetni. Az Otthon Centrum statisztikái szerint a vevők a komfortból inkább hajlandók engedni, mint a méretből, így egy nagyobb és rosszabb állapotú lakás könnyebben eladható, mint egy ugyanolyan árú kicsi, de teljesen felújított.

7. Eladó „kincsek”

A válság hatására a piacon megjelentek olyan különleges, ritka kincsnek számító ingatlanok is, amelyekhez korábban ragaszkodtak a tulajdonosok. Az ilyen „kincsek” a jövőben is jó áron lesznek eladhatók, a készpénzes vevők ugyanis hamar lecsapnak ezekre az ajánlatokra.

8. Hirdessen ingyen!

Használja ki az internetes ingatlanos portálok szolgáltatásait! Az ingatlanmenedzser.hu oldalon például fotókkal együtt ingyenesen hirdetheti meg az ingatlanját, így költségek nélkül tesztelheti a piacot. Ezek a portálok a „piaci elemzésre” is remek lehetőséget jelentenek: így ingatlanja kínálati árát pontosabban meghatározhatja. 

9. Hogy áll a hitel?

Az eladók többsége nagyobb, drágább ingatlanba kíván tovább lépni, és ennek megfelelően határozzák meg az elképzelt vételárat. Az ingatlanok többségén van hitel, azonban a tulajdonosok sokszor nincsenek tisztában azzal, hogy milyen hitelhátralékaik vannak. Ezt érdemes a bankban előre tisztázni, hiszen a továbblépéshez ez is fontos.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

ingatlanmenedzser.hu Ingatlan

Lakóparkok 2008

Az alábbi táblázat kerületenként mutatja be, hol mikorra milyen...