Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Benyújtották a törvényjavaslatot, amely értelmében a települések a lakóhely létesítésének korlátozásával és elővásárlási jog alapításával védekezhetnek a túlnépesedés ellen. Az eredeti tervekhez képest végül a lakásvásárlások korlátozása kikerült a jogszabályból, azonban az elővásárlási jogra vonatkozó rész erőteljesebb lett.
Egyes településeken komoly problémát okoz a lakosság számának növekedése. A környezet, az infrastruktúra ugyanis nem alkalmas a megnőtt lélekszám kiszolgálására. A kormány ezen helyzet orvoslását a helyi önkormányzatok kezébe adná.
A parlamentbe benyújtott törvényjavaslat alapján ugyanis a települések jogvédő intézkedéseket hozhatnának a lélekszám emelkedése ellen, illetve meglévő arculatuk megóvása érdekében. Ennek keretében megtilthatnák, korlátozhatnák a lakóhely (állandó lakóhely, tartózkodási hely, szálláshely) létesítését a településen, illetve elővásárlási jog kerülhetne az ott fekvő ingatlanokra.
Az eredeti tervezethez képest számos ponton pontosították, módosították a jogszabályt.
A törvényjavaslat alapján bármely település hozhat jogvédő intézkedéseket, viszont meg kell határozni egy olyan kívánatos lakószámot, amelynek elérése esetén lépnének életbe ezek az intézkedések. Ez a küszöbszám nem lehet kevesebb, mint a törvény hatálybalépésének évében a településen élők száma.
Valójában csak azokon a településeken lesz jelentőségük ezen intézkedéseknek, ahol nő a lakosság. Jelenleg ilyen Budapest-agglomeráció, a Balaton és a Velencei-tó környéke.
Ha életbe is lépnének korlátozások, akkor sem lesz érvényes az intézkedés mindenkire, számos személy és „eljárás” mentesül majd a korlátozások alól.
A jogszabályon alapuló ingatlanszerzésre, illetve a végrehajtás, felszámolás, vagyonrendezés, adósságrendezés keretében történő tulajdonszerzésre sem lehet érvényes semmilyen korlátozás.
Az alábbi személyek mentesülnek a korlátozások alól:
Emellett a települések adhatnak egyedi okok miatt is egyes személyeknek mentességet a korlátozások alól.
A Bankmonitor szakértői kiemelnék a lakástámogatáshoz kapcsolódó mentességet. Ez az eredeti tervezetben nem szerepelt, ami komoly gondot okozhatott volna a CSOK Pluszt, Falusi CSOK-ot kihasználók számára. A javaslat kiegészítésével azonban ez a probléma elhárult.
De milyen korlátozások kerültek be a törvényjavaslatba?
Alapvetően az eredeti tervezetben szerepelt a tulajdonszerzésre vonatkozó korlátozás is, ez azonban végül kikerült a végleges javaslatból. Mondhatni a legszigorúbb elem nem került be a jogvédő intézkedések közé, ugyanakkor az elővásárlási jog érdemben kiszélesedett az eredeti tervekhez képest.
Kiknek lehet elővásárlási joguk a jogvédő intézkedés miatt?
Fontos, hogy ezen sorrendben érvényesíthetik elővásárlási jogukat az érintettek. De ha más jogszabályon alapuló elővásárlási jog is van az ingatlanon, akkor azt mindezen jogokat megelőzően lehet érvényesíteni. A 2. és 3. pontban szereplő elővásárlási jog akkor él, ha a kérdéses személy legalább 5 éve tulajdonosa a településen lévő másik ingatlannak.
Hangsúlyozni kell, hogy az eredeti tervezet alapján az elővásárlási jog nem terjedt volna ki a településen lévő ingatlan valamennyi tulajdonosára. (Eredetileg a telekhatáros ingatlanban lakóhellyel rendelkezőknek lett volna még elővásárlási joguk.)
Ezzel a módosítással az elővásárlási jogra jogosultak körét érdemben kiszélesítették. Egy nagyobb település esetén ez eléggé nehezen kezelhető helyzetet okozhatna. Elég csak belegondolni, hogy egy ilyen korlátozás milyen hatást fejthetne ki a fővárosban, ahol nagyságrendileg 900 ezer lakás található. Ha ilyen intézkedést alkalmazna az önkormányzat, akkor egy adásvételnél gyakorlatilag mindegyik tulajdonosának elővásárlási joga lehetne.
Alapvetően az érintett településen lévő ingatlanok értékét várhatóan érdemben nem befolyásolja ez az intézkedés, hiszen bármilyen áron el lehet adni a településen az ingatlant bárkinek. Legfeljebb elővásárlási jog alapján megveszi ugyanolyan feltételekkel valaki más.
Igen ám, de az elővásárlási jog önmagában egy jelentősebb adminisztratív terhet is kapcsol a vásárláshoz, ami azt is eredményezi, hogy érdemben elhúzódhat az adásvétel folyamata.
Elviekben az elővásárlási jogosultnak hivatalosan értesíteni kell a jogának megnyílásáról, majd ezt követően általánosságban 15 napja van jelezni, hogy élne-e a jogával, vagy sem, de egyes esetekben a határidő ettől eltérhet. (Ha nem jelez semmit, az azt jelenti, hogy nem él az elővásárlási joggal.)
De jó eséllyel nem ez lesz a folyamat olyan esetekben, ahol egy egész településnek lesz elővásárlási joga. Vélhetően valamilyen általános kitűzés, kihirdetési szabály lesz, amelynek a megjelenésétől indul a határidő.
Érdekes kérdés, hogy mennyire éri meg majd alkudozni ilyen településeken az eladóval. Hiszen egy nagyon kedvező árú ingatlant elvihet a vevő elől bárki, aki a településen már tulajdonjoggal rendelkezik.
Ez egyáltalán nem lehetetlen, hiszen ma is finanszíroznak olyan lakást, amelyen elővásárlási jog van. Ebben az esetben vagy lemondó nyilatkozat kell, vagy igazolni, hogy a határidő lejártáig nem jelzett a jog jogosultja.
Jelen helyzetben azért több pluszcsavar is bejöhet. Kérdés, hogy ténylegesen bejegyzik-e ezen ingatlanokra az elővásárlási jogot, vagy azt az önkormányzat erre vonatkozó rendelete alapján minden ottani ingatlanra érvényesnek tekintik. Utóbbi esetben nehéz lenne eligazodni, hiszen gyakorlatilag minden település esetén ellenőrizni kellene a helyzetet.
Mentességet is élvezhet a vevő az elővásárlási jog alól. Ha erre hivatkozva nem kérik be a lemondó nyilatkozatokat, akkor vélhetően a bank be fogja kérni a mentességről szóló igazolást a folyamat során.
Szerencsére a támogatott lakáshiteleknél ilyen probléma nem merülhet fel: ahogy korábban is írtuk, ezen esetekben a jogvédő intézkedések alól mindenképpen mentesül a támogatást igénylő. Azaz megszerezhetik az ingatlant, és a teljes család mindenféle korlátozás nélkül be is költözhet oda.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.