Donáth Ferenc. Az ő szavára gyűltek össze © Halda Alíz |
„1985-ben ez az ellenzék különféle politikai, ideológiai orientációjú csoportokból állt, a szerveződés, a csoportképződés különböző fokán. Monoron azonban együtt, közösen beszélgettek és gondolkodtak, s ennek eredményeit nyilvánosságra hozták. Mindez együtt olyan politikai
cselekvés volt, amelynek jelentősége azonnal nyilvánvalóvá vált itthon és a határokon túl. A tanácskozás mérföldkő az 1956 utáni magyar és közép-kelet-európai ellenzéki mozgalmak történetében” – írja
A monori tanácskozás 1985. június 14–16. című könyvet szerkesztő Rainer M. János. Az 1956-os Intézet
napokban polcokra kerülő kötete az ott elhangzottak alapján született előadásokat, korreferátumokat és a vita jegyzőkönyvét tartalmazza.
1985. június 14–16-án a monori-erdői kempingben találkozott negyvenöt magyar értelmiségi, akik ilyen-olyan módon másként gondolkodónak számítottak akkoriban. Közülük ma már csak harmincegyen érték meg a húszéves évfordulót, közülük ma egyedül Kósa Ferenc országgyűlési képviselő (az MSZP színeiben).
|
Antal László - közgazdász, Bauer Tamás - közgazdász, Bence György - filozófus, Benda Gyula - történész, Benda Kálmán - történész, Csengey Dénes - író, Csoóri Sándor - költő, Csurka István - író, Demszky Gábor - szociológus, Donáth Ferenc - közgazdász, Elek István - kritikus, Fekete Gyula - író, Für Lajos - történész, Halda Alíz - tanár, Haraszti Miklós - író, Havas Gábor - szociológus, Kenedi János - kritikus, Kis János - filozófus, Kiss Ferenc - irodalomtörténész, Konrád György - író, Kósa Ferenc - filmrendező, Laki Mihály - közgazdász, Lengyel László - közgazdász, Levendel László - orvos, Litván György - történész, Mészöly Miklós - író, Perjés Géza - történész, Radnóti Sándor - kritikus, Rajk László - építész, Réz Pál - kritikus, Sára Sándor - filmrendező, Sinkovits Imre - színművész, Solt Otília - szociológus, Szabó Miklós - történész, Szalai Erzsébet - közgazdász, Szűcs Jenő - történész, Tamás Gáspár Miklós - filozófus, Tardos Márton - közgazdász, Tornai József - író, Varga Domokos - író, Vargha János - újságíró, Vargyas Lajos - népzenekutató, Vági Gábor - szociológus, Vásárhelyi Miklós - sajtótörténész, Vekerdi László - tudománytörténész |
A legenda szerint a monori tanácskozás volt a demokratikus ellenzék és a népi ellenzék utolsó közös akciója. Ez a megközelítés több ponton is sántít. Egyrészről a részt vevők összetétele sokkal sokszínűbb volt, a Demokratikus Ellenzék prominensei (például Solt Ottilia, Kis János, Rajk László vagy Demszky Gábor) mellett valóban ott voltak a népi ellenzék vezetői (Csoóri Sándor, Csurka István, Fekete Gyula vagy Kósa ferenc), de reformközgazdászok (Bauer Tamás, Lengyel László, Szalai Erzsébet) vagy a közvélemény előtt elsősorban értelmiségként, művészként ismert személyiségek (Szűcs Jenő, Sinkovits Imre, Mészöly Miklós) is.
Sőt a társaság „papíron” még rétegzettebb volt, még ha akkoriban sem volt egyszerű szétbogozni az ellenzék hálózatának kacskaringós szálait. A leggyakrabban a Rákóczi úti Bástyában találkozó szervező bizottság ugyanis „abban állapodott meg, hogy feltérképez minden, a hivatalostól eltérő véleményű, a nyilvánosság előtt valamilyen formában már megjelent szellemi csoportot, s mindegyikből meghív két-két képviselőt” – foglalta össze a válogatás akkori alapelveit a HVG kérdésére Kenedi János 2000-ben.
Más részről a Kádár-korszak különféle ellenzéki csoportjainak addig sem volt túl sok közös akciója, még ha az ellenzéki szolidaritás – legalábbis a felszínen – a Beszélő-kör Társadalmi Szerződésének megjelentetéséig, illetve a Magyar Demokrata Fórumot életre hívó 1987-es lakitelki tanácskozásig meg is maradt.
„Gondolatainkat kicserélni jöttünk össze, mivel nyomós körülmények sürgetik, hogy keressük a kiutat társadalmunk romló állapotából és az ország nehéz helyzetéből. Ez jogunk és kötelességünk is” – foglalta össze a tanácskozás célját a szervezők vezéralakja, a találkozó házigazdája, Donáth Ferenc. Az egykori nagyimrista egyszerre való többes kötődése népiekhez, reformszocialitákhoz („revizionistákhoz”) és ’56-osokhoz, illetve az ellenzék különféle csoportjaitól való általa kínosan megtartott egyenlő távolság személyében is alkalmassá tette a tanácskozás megszervezésére.
Új magyar önépítés (Oldaltörés)
Pap Mária, Kenedi János, Donáth Ferenc. Ketten közülük Monoron voltak © Jávor István |
Donáth Ferenc bevezetője előtt a résztvevők kézhez kapták és elolvasták a tanulmányokat, s elhangzott az első szóbeli vitaindító, Szabó Miklós reflexiója Csurka István vitaindítójához, az
Új magyar önépítéshez. A vita első felszólalója, Csengey Dénes kérdéseket tett fel, a találkozó céljait, lehetséges végeredményét igyekezett tisztázni.
Donáth ekkor újra, kissé részletesebben fogalmazta meg a találkozó célját, az eszmecserét, magyarázatképpen hozzáfűzve a résztvevők körének meghatározását: „Azért választottuk ezt a célt, mert jelenlegi helyzetünkből indultunk ki. Lényegében laza csoportok azok, amelyek itt többé-kevésbé képviselve vannak. Egymástól külön teszik a dolgukat. Bizonyos vagyok benne, hogy a jövőben növekedni és sokasodni fognak, ezt helyzetünk alakulása fogja magával hozni. [...] Én tehát amellett vagyok, hogy annak érdekében cseréljük itt ki a gondolatainkat, hogy valamennyi ilyen laza kör jobban, másokról, más célokról és törekvésekről többet tudva folytathassa, amit maga tesz. Ennél messzebbre lehet éppen menni, de úgy érzem, hogy jelenleg nem kívánatos.”
|
A minden eddigénél teljesebb jegyzőkönyv különlegességeiről szóló HVG-írást itt olvashatja! |
Donáth Ferenc itt azokra az eszmei és tényleges körökre, közösségekre, amelyek tagjai a nyolcvanas évek közepén már egy-másfél évtizede a Magyarországon fennálló rendszer bírálóinak számítottak, mégpedig olyanoknak, akiknek kritikája a hétköznapi „morgásnál” rendszeresebb és
szervezettebb volt, átgondolt és átélt – áll a kötet bevezetőjében
A résztvevők szinte kivétel nélkül jó emlékeket őriznek a rendezvényről Monor nemcsak a politikai tudatosodás, a politikai ellenzékké formálódás alapvető lépésének, hanem emberi találkozásnak is tűnt – fogalmaz a könyv bevezetője. „Nem zavart, hogy más lázadók másként gondolkodtak, mint én, ez inkább inspiráló volt” – mondta egyik interjújában a mindig sarkosan fogalmazó Solt Ottilia.
Pedig a tanácskozás nem minden probléma nélkül jött össze, és voltak neves hiányzók is. Csizmadia Ervin politológus A magyar demokratikus ellenzék című, 1995-ben megjelent monográfiájában úgy fogalmaz, hogy „a teljes ellenzéki paletta (...), a konferencia a demokratikus ellenzék egyik (bár sok csoportból összetevődő) ágának rendezvénye volt”. Egyesek utólag többek távollétét a népiek fenntartásaival magyarázták, akik az előkészítés alatt állítólag megnevezték volna azokat, akikkel azok radikalizmusa okán nem hajlandóak együtt mutatkozni. Csizmadia a nemkívánatos személyek között említi az utóbb a Magyar Október Könyvkiadót alapító Krassó Györgyöt vagy a demokratikus ellenzék másik prominens képviselőjét, a nyolcvanas évek elején független magyar zsidó békecsoportot, a Salomot alapító és a Magyar Zsidó című folyóiratot szerkesztő Gadó Györgyöt, illetve Nagy Jenőt, az ABC Kiadó alapítóját. De „helyhiány miatt „kiszorult” Szalai Pál és Kőszeg Ferenc is.
Az azóta elhunyt Vásárhelyi Miklós 2000-ben nem emlékezett a népiek által szabott „személyi feltételekre”, csupán az általuk megfogalmazott „óhajokra”, de ezt a később a parlamenti és parlamenten kívüli jobboldali ellenzék által durván támadott liberális politikus még öt éve is természetesnek tartotta.
Szellem a palackban (Oldaltörés)
Rajk László szamizdat butikja a '80-as évek elejé- ről. Eszmei kínálat © Rajk László |
Mint azt Illényi Balázs megírta (HVG, 2000. június 17.): szervezők a maguk módján megpróbálták félrevezetni a hatóságokat. A fő konspirátor ebben is Kenedi volt, aki például a helyszín kiválasztásakor egyszerre három magyarországi kempingben is foglalt szállást a félszáz résztvevő részére. A meghívottak „érkeztetése” is kémfilmbe illő volt. Legtöbbjüket Kenedi már egy-két hónappal előbb személyesen értesítette, hogy melyik időszakban várható a találkozó, ám csak annyit árult el, hogy egy csütörtöki nap kapnak egy üzenetet, hogy pénteken mikor és hol kell beszállniuk egy autóba.
A Belügyminisztériumban (BM) mindmáig nem kerültek elő olyan dokumentumok, amelyek azt igazolnák, hogy a „szakszolgálat” előre ismerte volna a találkozó helyszínét. Igaz, a szemtanúk szerint a BM hamarosan „bekapcsolódott” a megbeszélésbe. Litván György történész emlékei szerint egy feltehetően lehallgatási feladatokkal megbízott „lakókocsi” a második nap már ott táborozott mellettük a kempingben. A most kiadott, minden eddigénél teljesebb jegyzőkönyv - mint az a HVG friss számak cikkéből kiderül - bőven merített a második és harmadik napon a III/III által csúcstechnológiával titkon rögzített anyagból.
Kérdés ugyanakkor az is, hogy az akkori hatalomnak a konferenciázókkal kapcsolatot tartó jelesei mit és mikor tudtak meg a tanácskozásról. Fekete Gyula egy tíz éve a Magyar Hírlapban készült interjúban például azt állította, néhány nappal a találkozó előtt Aczél György, a párt vezető kulturpolitikusa „magához hívatott, és fenyegető hangon közölte velem, hogy mint az írószövetség alelnöke, nem vehetek részt ilyen rendezvényen”. Pozsgay Imre egy 1992 októberében, a Mozgó Világban megjelent interjúban pedig kijelentette, „a monori találkozó előkészületeiről barátaimtól pontosan tudtam mindent (...) a készülő felszólalásoknak egy részét jó előre megismertem”. Ezzel együtt BM lehallgató csoportjának dokumentumain kívül a tanácskozásról ez idáig nem került elő beépített ügynöki jelentés. A részvétel miatt utóbb senkit nem ért retorzió.
Donáth Ferenc céljait, vagyis a különböző szellemiségű ellenzéki csoportok egyfajta népfrontos egységbe tömörítését azonban csak ideig-óráig sikerült elérni. Az ellentétek ugyanakkor - az előzetes programból eleve kihagyott, ám a Kenedi János és Csengey Dénes által partizánakcióként mégiscsak felvetett, de gyorsan szőnyeg alá is söpört cigánykérdéstől eltekintve - nem kerültek felszínre. A jegyzőkönyvben nem szereplő, ám a visszaemlékezők szerint igen parázs vitához vezető, napirenden kívüli csetepaténak mégis maradt nyoma: belekerült ugyanis az elhárítás összefoglaló jelentésébe - azzal a megjegyzéssel, hogy ez munícióként szolgálhat a „csoport” majdani megosztásában.
Monort szervezői egy folyamat kezdetének szánták. A tanácskozás – Kenedi János kritikus 1982-ben felvetett ötlete alapján – előkészítője lett volna egy, a későbbiekben minden fontosabb értelmiségi csoportosulás képviselőiből felállítandó gyülekezetnek, a Társadalmi Tanácsnak. Erre azonban már nem került sor. Az összebékítésnek a „monoriak” közül még így is maradtak hívei. Levendel László orvosprofesszor például még azzal is próbálkozott, hogy lakásán kötetlen találkozókon hozza össze a nem feltétlenül pártszerű gondolatokat is ízlelgető pártelit és az ellenzék egymással leülni hajlandó képviselőit.
Bár az ellenzéki „szupertestület” nem jött létre, de Monor szelleme sok tekintetben a rendszerváltásig kitartott. Annak sikerében nyilvánvalóan közrejátszott, hogy a demokratikus átmenet kulcsszereplői, fő gondolati irányainak képviselői szót tudtak érteni egymással, erről voltak emlékeik, hagyományaik – fogalmaz a most megjelenő dokumentumkötet bevezetőjében Rainer M. János történész.
A „monori szellem” mai továbbélésének valószínűleg nem kedvez a többpárti demokrácia, a legtöbb kérdésben már oka fogyottá váltak az ott megfogalmazottak. Amikért nem is nagy kár. A más-más politikai táborhoz tartozók közti dialógust viszont a rendszerváltást követően formálódó politikai kultúra teszi lehetetlenné. És ez már nagy veszteség.