szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiába reklamálnak a tévénézők a hatóságoknál amiatt, hogy a televíziós reklámok a rendes műsoridőnél hangosabbnak hallatszanak: a médiahatóság és hírközlési hatóság, noha vizsgálatot már folytattak az ügyben, szabályozás híján is tehetetlen.

"Elég a túl hangos reklámokból!" - jelentette ki Paolo Gentiloni olasz kommunikációs miniszter, és felszólította a televíziókat, hogy hagyjanak fel a reklámok bömböltetésével, ami "inkább megfelel egy süketekből álló népnek, mint azoknak az intelligens fogyasztóknak, akiket meg akarnak célozni". A miniszter az Iscom (a kommunikáció és információs technológiák intézete) felmérését figyelembe véve lépett. Az intézet RAI Uno, Canale 5 és La 7 tévécsatornákon végzett mérései azt mutatják, hogy a reklámok 83 százaléka átlagosan 51 százalékkal hangosabb, mint a műsor, amelybe beékelődik. Ez olyan különbség, amelyet a tv-nézők az esetek 57 százalékában észrevesznek – derült ki a felmérésből.

Olaszországban azért is léphetett a miniszter, mert a rádióra és televízióra vonatkozó szabályozás egyik cikkelye kimondja: a reklámnak ugyan a többi programtól világosan megkülönböztethetőnek kell lennie, de ezt nem érhetik el nagyobb hangerővel. Úgy tűnik, a miniszter felszólítása nem maradt hatástalan: némelyik tévé már bejelentette, hogy hajlandó változtatni, de várja az új paraméterek meghatározását. Vannak azonban olyan csatornák, amelyek arra hivatkoznak, hogy hozzájuk teljesen kész állapotban érkeznek a reklámok, s az ő feladatuk csak az, hogy megnézzék: a szavak és a képek nem sértenek-e tilalmakat.

Hangmérnöki trükk

A reklámblokk ugyan hangosabbnak tűnik, mint a rendes műsorfolyam, ezt azonban a reklámkészítők nem is nagyobb hangerővel, hanem különböző hangmérnöki trükkökkel érik el. Amíg egy filmben vagy más műsorban a hangsáv elég széles dinamikai tartományban mozog, azaz nagy a távolság a halk és hangos zörejek között, addig a reklámokban a halkabb hangokat felerősítik, hogy minél közelebb legyenek a hangosabbakhoz. A maximum jelszint tehát azonos marad a rendes műsoréval, de mivel az átlagos hangerő nagyobb lesz, ezért az emberi fül hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket. Magyarán tényleg hangosabb lesz a reklám.

Ha az olasz televíziók eleget tesznek a kommunikációs miniszter felszólításának, akkor sem Olaszország lesz az első, ahol az állam gátat szab a hangsávok manipulálásának. Hollandiában a gyerekeknek szóló műsorszámokat megszakító reklámok esetében például már évek óta tiltják ezt a fajta manipulációt. Ausztráliában pedig törvénytervezet is született arról, hogy a reklámokban tiltsák ezt a hangmérnöki trükköt, ám azt végül nem szavazták meg.

Hiába reklamálnak a fogyasztók

Magyarországon a jogalkotók soha nem foglalkoztak ezzel a jelenséggel, noha a hvg.hu információi szerint korábban mind az Országos Rádió- és Televízió Testülethez (ORTT), mind a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz (NHH) nagy számban érkeztek panaszok. Bár az ORTT ejtette a kérdést, mondván, az technikai és nem tartalmi, a hírközlési hatóság vizsgálatot indított, legutóbb egy éve. S jóllehet az NHH illetékesei is tudják, hogy a manipulált hang a fogyasztók egy jelentős részét zavarja, tehetetlenek, mivel nincs erre vonatkozó jogszabály.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Média

Csendesebbre fogják az ordító tévéreklámokat

„Elég a túl hangos reklámokból!" – jelentette ki Paolo Gentiloni olasz kommunikációs miniszter, és felszólította a televíziókat, hogy hagyjanak fel a reklámok túlzott hangerővel való sugárzásával, ami "inkább megfelel egy süketekből álló népnek, mint azoknak az intelligens fogyasztóknak, akiket meg akarnak célozni".

hvg.hu Média

Átalakuló BBC, és a reklámok túlbecsülése

Médiabloggerünk ezen a héten az elektronikus média mintapéldányának, a BBC-nek átalakításáról, honlapjának frissítéséről, csökkenő lapméretekről és a reklámok jelentőségének túlbecsüléséről ír.