Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke elmondta: ellenőrzéseik során megállapították, hogy az államháztartás működésére vonatkozó intézményi reformok általában nem kiforrott stratégián alapulnak, és a tervezett lépéseket nem támasztják alá előzetes hatástanulmányok. Az évek óta jelentkező hiányosságok teszik halaszthatatlanná a közpénzügyek rendszerszemléletű áttekintését, illetve átfogó és teljes körű újraszabályozását.
A tézisek végső célja – fogalmaz a számvevőszéki javaslat –, hogy a közpénzügyi rendszer jobb működése, a pénzügyi egyensúly, illetve az ebbe vetett bizalom révén javuljanak a versenyképesség és a fenntartható fejlődés külső és belső feltételei.
A tézisek tudatosan nem az államháztartási törvény megújításáról szólnak, de ez nem jelenti azt, hogy ne tartanák szükségesnek az ennek korszerűsítésére irányuló, a Pénzügymisztériumban jelenleg folyó munkát a közpénzügyi szabályozással együtt.
Az ÁSZ azt is indokoltnak tartaná, ha az Alkotmány kibővülne a törvényi szabályozásokat meglapozó közpénzügyi fejezettel.
A számvevők azt javasolják, hogy a közpénzekkel való gazdálkodás elveit szabályozási blokkokban rendezzék. Ilyen csoport lehetne a költségvetés készítése és a zárszámadás, az információgazdálkodás és a pénzügyi menedzsment, a költségvetési egyensúlyi kérdések, illetve a költségvetési felelősség rendszere, a státuszkérdések, valamint a közvagyonnal történő gazdálkodás. Az elnök hangsúlyozta, hogy minden szabályozást mélyre ható hatástanulmánynak kell megelőznie és úgy vélte, hogy a munka az előzetes tanulmányok elkészülte után a 2008-2009 körüli időszakban teljesedhet ki. Hozzátette: remélhetően a 2009-2010-es költségvetés készítési mechanizmusában már előtérbe kerül a szabályalapúság.
Kovács kérdésre válaszolva elmondta: nem tartja rossz ötletnek a költségvetés tervezéséhez egy független hivatal, vagy szervezet felállítását, de csak akkor ha ennek munkafeltételeit - megfelelő határidők, a szabályok betartása - biztosítják. Hozzátette azonban, hogy a költségvetés tervezésénél nem vonható el az Országgyűlés döntési jogköre és a kormány felelőssége.